کمیته‌های پذیرش رشتۀ MBA با هدف جلوگیری از تقلب، معمولاً هر سال مجموعه‌سؤالات خود را برای پذیرش تحصیلی به‌روز می‌کنند و برخی از آن‌ها را تغییر می‌دهند. البته باید بدانید کلیت سؤالات مطرح‌شده همان است و با دانستن آن‌ها، از عهدۀ جوابشان می‌توانید بربیایید. پیش‌تر دربارۀ موضوع‌های مختلف مرتبط با MBA صحبت کرده‌ایم که با مراجعه به وبگاه سیم آخر و جست‌وجوی کلیدواژۀ «MBA»، آن‌ها را می‌توانید مطالعه کنید‌. در این مقاله، قصد داریم سؤالات متداول هنگام پذیرش MBA را بررسی و دربارۀ نحوۀ جواب‌دادن به آن‌ها صحبت کنیم.

شرح آرزوها و دلایل انتخاب MBA

یکی از سؤالات متداول هنگام پذیرش MBA به دلایل انتخاب این رشته مربوط است. درواقع، دلیل انتخاب رشتۀ MBA یکی از سؤالات مهمی است که با آن مواجه می‌شوید. متقاضی کمیتۀ پذیرش را باید متقاعد کند که برای یکی از معدود صندلی‌های این رشته در دانشگاه مدنظر شایسته است. در این بخش، سابقۀ تحصیلی و کاری و مهارت‌ها و آرزوی‌هایتان را بیان کنید و نشان دهید تحصیل در رشتۀ MBA پلی به مرحلۀ بعدی در زندگی حرفه‌ای‌تان است. همچنین، به این موضوع اشاره کنید که این برنامه چگونه می‌تواند کمک کند تا توانایی‌هایتان را درک کنید و به‌کار گیرید. گفتنی است اگر می‌خواهید مدیرعامل شدن یا تأسیس شرکت خودتان را به‌عنوان اهدافتان ذکر ‌کنید، برنامۀ آینده‌تان را معقولانه باید شرح دهید. توجه کنید که به‌صورت بالقوه پنج سؤال برای این بخش وجود دارد که سه دورۀ زمانی گذشته و حال و آینده را شامل می‌شود:

  • گذشته: دلایل انتخاب رشتۀ MBA
  • حال: دلایل انتخاب رشتۀ MBA در این مرحله از زندگی‌تان
  • آینده: برنامۀ کوتاه‌مدت و بلندمدتتان پس از کسب مدرک MBA

در انتهای سؤالات بخش اول، متقاضی دربارۀ دلیل انتخاب این رشتۀ خاص و نه رشتۀ دیگری از مقاطع تحصیلات تکمیلی و نیز دلیل انتخاب دانشگاه مدنظر، به سؤالاتی باید جواب دهد.

ضعف‌ها و ناکامی‌های متقاضی

بسیاری از متقاضیان در جواب به سؤالات مربوط به ضعف‌هایشان طفره می‌روند یا نمونه‌هایی را برمی‌شمارند که ضعف به‌حساب نمی‌آید. هدف از طرح این سؤال دانستن ضعف‌هایتان نیست؛ بلکه نحوۀ جواب‌دادن شما به این سؤال تعیین‌کنندۀ شخصیتتان و نشان‌دهندۀ بینشتان دربارۀ خود و چگونگی رشدتان پس از شکست است. درواقع، هدف از طرح این سؤال آن است که آیا بینشی برای پذیرش ضعفتان دارید و دربارۀ آن به‌راحتی می‌توانید صحبت کنید یا خیر. در جواب این سؤال، می‌توانید بگویید مخاطرات زیادی برایتان داشته است و نیز دربارۀ آموخته‌هایتان از شکست صحبت کنید و اینکه چگونه به بلوغتان کمک کرده است. این راهی بسیار عالی برای نشان‌دادن صداقتتان و جلب توجه کمیتۀ پذیرش به‌حساب می‌آید. ناگفته نماند پنهان‌کردن ضعف‌ها و سرزنش دیگر افراد و شرایط، نشانۀ نابالغ‌‌بودن و مسئولیت‌پذیری و آموختن از اشتباه‌ها و بخشش خود و کارمندانتان از نشانه‌های بالغ‌بودن به‌حساب می‌آید.

توانایی رهبری

از دیگر سؤالات متداول هنگام پذیرش MBA توانایی رهبری فرد است. هدف از این سؤال نه‌تنها شناخت متقاضی به‌عنوان فردی مبتکر، تأثیرگذار، مسئولیت‌پذیر و مجری، بلکه درک و نگرش او از توانایی رهبری و نحوۀ تعامل با مردم است. داشتن تجربۀ رهبری بدین‌معنا نیست که متقاضی در این کار مهارت دارد؛ بلکه به کمیتۀ پذیرش باید نشان دهد که رهبر قدرتمند چگونه شخصیتی دارد. اگر فکر می‌کنید رهبری کاری آسان است، هرگز واقعاً رهبر نبوده‌اید. به این نکته نیز باید توجه کنید هنگام توصیف خود به‌عنوان رهبر گروه، قرار نیست زیاد از «من» استفاده کنید و باید روی «ما» متمرکز شوید. شایان ذکر است کمیتۀ پذیرش به‌دنبال این نیست که ببیند چگونه گروه را با تلاش قهرمانانه‌تان نجات داده‌اید؛ بلکه می‌خواهد بفهمد چگونه به پرورش محیطی کمک می‌کنید که همه در آن سهیم هستند. درواقع، کمیتۀ پذیرش به رهبرانی توجه می‌کند که به همه می‌توانند کمک کنند تا با وضعیت موجود کنار بیایند و به راه‌حلی مشترک برسند.

منحصر‌به‌فرد‌بودن و ایجاد تنوع در محیط

تنوع شکل‌های مختلفی دارد. اگر پدربزرگ یا مادربزرگ یا اقوامتان مهاجر هستند، درباره تأثیر ارزش‌هایشان در زندگی‌تان می‌توانید صحبت کنید. شاید اولین فرد در خانواده‌تان باشید که در کالج یا تحصیلات تکمیلی تحصیل کرده یا درگیر فعالیت فوق‌برنامۀ معنادار یا غیرمعمول بوده‌اید. در جواب به این سؤال، بسیار مهم است دربارۀ وقایعی صحبت کنید که به ایجاد این دیدگاه در شما منجر شده است. کمیتۀ پذیرش با طرح این سؤال، می‌خواهد بفهمد چه عاملی توانایی و تجربه و آموزشتان را متمایز می‌کند و نیز به‌دنبال ایجاد تنوع در دانشکدۀ خود است. ممکن است از شما بپرسند چگونه تنوع را در محیط دانشکده‌شان ایجاد می‌کنید و حتی نگرشتان دربارۀ تنوع در محیط دانشگاهی مدنظر چیست. درحقیقت، آن‌ها می‌خواهند بدانند تجربۀ شما چگونه به ایجاد تنوع در دانشکده‌شان کمک می‌کند.

ارزش‌های اخلاقی

از دیگر سؤالات متداول هنگام پذیرش MBA به ارزش‌های اخلاقی مرتبط است. امروزه، اخلاق تجاری سرلوحۀ کار اکثر شرکت‌های بزرگ دنیا قرار گرفته است و کمیته‌های پذیرش رشتۀ MBA نیز برای انتخاب فردی با ارزش‌های اخلاقی مصمم هستند. اگرچه همۀ افراد می‌دانند ارزش‌های اخلاقی چه چیزهایی است و مدعیِ داشتن ارزش‌های اخلاقی و اخلاق تجاری‌اند، جهان پر از مردمان حیله‌گر است. متقاضی اگر مجموعه‌ای از ارزش‌های اخلاقی‌اش را به‌نمایش بگذارد و شواهد محکمی از پایبندی‌اش به ارزش‌های اخلاقی را نشان دهد، کمیتۀ پذیرش را می‌تواند تحت‌تأثیر قرار دهد. بنابر‌این، از ارزش‌های اخلاقی، به‌ویژه اخلاق تجاری، در کار غافل نشوید و سعی کنید به‌روشنی از ارزش‌ها و آرمان‌ها و معیارهای‌تان سخن بگویید.

منابع: