اگر از افرادی که به تمامی شهرهای فرانسه رفته‌اند بپرسیم کدام شهرهای این کشور برای زندگی بهترند بی‌شک بعد از پاریس، نیس، استراسبورگ، لیون و تولوز، مارسی را پیشنهاد می‌کنند. مارسی در حقیقت بندری قدیمی و مدیترانه‌ای بوده که بسیار جذاب است. مارسی علاوه بر اینکه قدیمی‌ترین شهر فرانسه است، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای اروپای غربی نیز محسوب می‌شود. همانطور که پیش‌تر ذکر شد، مارسی شهری بندری بوده و دارای جمعیتی رو به افزایش است به طوری که جمعیت در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹، ۳۱/۰% افزایش پیدا کرده است. جمعیت شهر مارسی در سال ۲۰۲۰ برابر ۱۶۰۸۰۰۰ نفر است. افرادی که این شهر را برای زندگی انتخاب کرده‌اند یا قصد تحصیل در فرانسه در شهر مارسی را دارند، باید با شرایط و هزینه زندگی در مارسی فرانسه آشنا شوند. در ادامه به اطلاعاتی درباره مارسی خواهیم پرداخت.

شرایط زندگی در مارسی فرانسه

همانطور که پیش‌تر ذکر شد مارسی قدیمی‌ترین شهر فرانسه بوده که در سال ۶۰۰ پیش از میلاد توسط یونانیان بنا شد و امروزه به عنوان دومین شهر بزرگ فرانسه محسوب می‌شود. شهر مارسی که در بخش جنوبی فرانسه واقع شده به عنوان مرکز تجاری و مدیریتی ناحیه پروانس-آلپ-کوت دازور شناخته می‌شود. در حقیقت مارسی در میان شهرهای برتر فرانسه بوده و آمار گزارش شده نشان می‌دهد که این شهر دارای رتبه خوبی در زمینه خانه‌سازی و مراقبت‌های درمانی است. مارسی به طور کلی شهری امن برای زندگی است اما بی‌شک مانند هر شهر بزرگ دیگری دارای اماکنی است که آنچنان‌ها مناسب زندگی و یا بازدید نیستند. این شهر همچنین دارای فرهنگ‌های مختلف بوده و دارای فرهنگی پیچیده است. این شهر همچنین دارای سنن مختلف بوده و رسوم مختلفی از طریق موسیقی‌های فرهنگی، هنر و تئاتر زنده داشته شده است. مارسی همچنین دارای فستیوال‌های متعدد بوده که افراد مختلف می‌توانند با شرکت در آنها تفریح کنند.

شرایط آب و هوایی در مارسی

شرایط آب و هوایی مارسی نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که تمامی افرادی که این شهر را برای زندگی انتخاب کرده‌اند باید با آن آشنا شوند. به طور کلی زمستان‌های مارسی معتدل و آفتابی بوده که البته در این فصل از سال نیز امکانِ خنک شدن و حتی سرد شدن هوا وجود دارد ولی برف در این فصل از سال در مارسی بسیار نادر است. همچنین بهار در شهر مارسی دارای آب و هوایی نسبتاً پایدار است که به تدریج به گرما می‌گراید. مارسی در تابستان نیز گرم بوده و دارای روزهای آفتابی است. هوای پاییز نیز در مارسی در مناطق مختلف این شهر متفاوت بوده و معمولاً بارانی است. در ادامه به اطلاعات بیشتری درباره فصول مختلف سال در مارسی می‌پردازیم.

بهار در مارسی

ویژگی اصلی فصل بهار در این شهر “گرمای رو به افزایش” است. دمای هوا در بهار به حدود ۱۱ درجه سانتی‌گراد در ماه مارس رسیده و تا حدود ۱۸ درجه سانتی‌گراد نیز افزایش پیدا می‌کند. این فصل در مقایسه با فصول پیشین نسبتاً خشک است و ماه آوریل در این فصل جز بارانی‌ترین ماه بهار به حساب می‌آید. در ادامه به آمار دقیق‌ترین درباره هوا در ماه‌های مختلف فصل بهار می‌پردازیم.

ماه حداکثر/ حداقل دما (سانتی‌گراد) تعداد ساعات آفتابی در روز تعداد روزهای بارانی
مارس ۱۵+/ ۶+ ۹ ساعت ۳ روز
آوریل ۱۷+/ ۸+ ۱۰ ساعت ۳ روز
می ۵/۲۱+/ ۱۲+ ۱۲ روز ۲ روز

تابستان در مارسی

تابستان در مارسی فصلی گرم و خشک بوده که دمای متوسط هوا در آن از ۲۷ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد متغیر است. ماه‌های جولای و آگوست در این فصل را می‌توان به عنوان گرم‌ترین ماه‌های سال در نظر گرفت. دمای هوا در عصر در فصل تابستان تا حدودی کاهش پیدا کرده و به حدود ۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. اگر در تابستان باران بیاید به شکل رگبارهای کوتاه‌مدت خواهد بود. دمای آب نیز در دریای مدیترانه در این فصل گرم می‌شود و به حدود ۲۵ درجه سانتی‌گراد در آگوست می‌رسد. در ادامه با اطلاعات دقیق‌تری درباره ماه‌های مختلف شهر مارسی آشنا می‌شویم.

ماه حداکثر/ حداقل دما (سانتی‌گراد) تعداد ساعات آفتابی در روز تعداد روزهای بارانی
ژوئن ۲۶+/ ۱۵+ ۵/۱۳ ساعت ۲ روز
جولای ۲۹+/ ۱۸+ ۱۴ ساعت ۲ روز
آگوست ۲۸+/ ۱۷+ ۱۳ ساعت ۱ روز

پاییز در مارسی

در حقیقت هوای سرد در مارسی بسیار نادر است. برای مثال اولین ماه از فصل پاییز در این شهر مانند ماه‌های تابستانی بوده و گرم است البته با این تفاوت که این ماه کمی بارانی‌تر و خنک‌تر است. متوسط دمای روز در سپتامبر بین ۲۱ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد بوده و در ماه نوامبر تا ۱۱ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد. همچنین اکتبر یکی از بارانی‌ترین ماه‌های سال است. در ادامه به آمار دقیق‌تری درباره ماه‌های مختلف فصل پاییز می‌پردازیم.

ماه حداکثر/ حداقل دما (سانتی‌گراد) تعداد ساعات آفتابی در روز تعداد روزهای بارانی
سپتامبر ۲۴+/ ۵/۱۴+ ۱۱ ساعت ۲ روز
اکتبر ۲۰+/ ۱۱+ ۹ ساعت ۳ روز
نوامبر ۱۴+/ ۶+ ۷ ساعت ۴ روز

زمستان در مارسی

زمستان در مارسی را می‌توان به عنوان سردترین فصول در این شهر در نظر گرفت که البته با این وجود، کاهش بسیار زیاد دمای هوا نادر است. برای مثال هوای شب‌های ژانویه که سردترین ماه فصل است دمایی حدود ۳ درجه سانتی‌گراد دارد. همچنین به طور کلی دمای هوای زمستان در عصر نیز در مارسی حدود ۱۲ درجه سانتی‌گراد است. در ادامه به اطلاعات دقیق‌تری درباره ماه‌های مختلف فصل زمستان در مارسی می‌پردازیم.

ماه حداکثر/ حداقل دما (سانتی‌گراد) تعداد ساعات آفتابی در روز تعداد روزهای بارانی
دسامبر ۱۱+/ ۳+ ۵/۶ ساعت ۳ روز
ژانویه ۱۰+/ ۲+ ۵/۶ ساعت ۲ روز
فوریه ۱۲+/ ۳+ ۵/۷ ساعت ۳ روز

هزینه زندگی در مارسی فرانسه

همانطور که می‌دانید هزینه زندگی در مارسی یکی از موضوعات بسیار مهمی است که افرادی که تمایل به زندگی در مارسی و یا سفر به این شهر را دارند باید از آن مطلع شوند. به طور کلی هزینه زندگی در مارسی برای یک نفر (صرف نظر از اجاره‌بها) در مارسی حدود ۷۶۶ یورو و برای یک خانواده ۴ نفره حدود ۲۷۸۹ یورو در ماه است. در ادامه به اطلاعات دقیق‌تری درباره هزینه‌های مختلف زندگی در مارسی می‌پردازیم.

هزینه مواد غذایی در مارسی

هزینه کلی مواد غذایی و رستوران در مارسی بسته به نوع ماده غذایی و نوع رستوران و همچنین تعداد نفرات، متفاوت است اما در این بخش به هزینه مواد غذایی پر مصرف می‌پردازیم. هزینه شیر (۱ لیتر)، یک عدد نان (۵۰۰ گرم، برنج سفید (۱ کیلوگرم)، ۱۲ عدد تخم‌مرغ، پنیر محلی (۱ کیلوگرم)، فیله مرغ (۱ کیلوگرم)، گوشت گاو (۱ کیلوگرم)، سیب، موز، پرتقال، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و پیاز (همگی ۱ کیلوگرم) به ترتیب برابر ۹۶/۰، ۶۳/۱، ۶۵/۱، ۹۲/۲، ۱۳، ۵۰/۷، ۶۷/۲۳، ۵۴/۲، ۷۷/۱، ۴۴/۲، ۸۶/۱، ۸۶/۱ و ۴۷/۱ یورو است. هزینه رستوران نیز در مارسی برای دو نفر (رستوران با هزینه متوسط) برابر ۵۰ یورو و هزینه یک وعده غذایی در یک رستوران ارزان برابر ۲۵/۱۳ یورو است.

هزینه حمل و نقل در مارسی

سیستم حمل و نقل عمومی در مارسی بسیار خوب و کارآمد است و افراد می‌توانند تنها با صرف هزینه ۸۰/۱ یورو بلیط یک‌طرفه برای سفرهای داخلی را تهیه کنند. هزینه بلیط یک ماهه در مارسی نیز برابر ۴۸ یورو، کرایه تاکسی (ورودیه) حدود ۶ یورو و کرایه تاکسی برای هر ۱ کیلومتر برابر ۵۱/۱ یورو است. هزینه بنزین نیز برای افرادی که از وسایل نقلیه شخصی استفاده می‌کنند برابر ۴۵/۱ یورو به ازای هر لیتر است.

هزینه قبوض و اینترنت در مارسی

هزینه قبوض آب، برق، سیستم گرمایشی و سرمایشی برای یک آپارتمان ۸۵ متری برابر ۲۹/۱۰۸ یورو و هزینه اینترنت (۶۰ Mbps و یا بیشتر با دیتای نامحدود) برابر ۲۸ یورو است.

هزینه مسکن در مارسی

اجاره مسکن را می‌توان به عنوان حیاتی‌ترین هزینه مربوط به زندگی در نظر گرفت. بی‌شک هزینه اجاره مسکن بسته به منطقه انتخابی و سایز آپارتمان، متفاوت است اما به طور مثال اجاره‌بها برای یک آپارتمان ۱ خوابه و ۳ خوابه در مرکز شهر به ترتیب برابر ۵۸۰ یورو و ۵۰/۱۰۱۲ یورو در ماه بوده و برای یک آپارتمان ۱ خوابه و ۳ خوابه خارج از مرکز شهر به ترتیب برابر ۶۴/۵۱۰ یورو و ۲۹/۹۶۴ یورو در ماه است. هزینه خرید مسکن نیز در مارسی برای مسکن در مرکز شهر و خارج از مرکز شهر نیز به ازای هر متر برابر ۵۰/۳۱۹۷ یورو و ۲۸۲۵ یورو است.

در صورت تمایل می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه با ما همراه باشید.

منبع: