رشته مهندسی پزشکی (BME) تلفیقی از اصول مهندسی و علوم پزشکی است که به‌منظور تشخیص و درمان بیماری استفاده می‌شود. امروزه، رشته مهندسی پزشکی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است و برای ساخت انواع وسایل تشخیصی و درمانی بیماری‌ها استفاده می‌شود؛ وسایلی همچون پروتزهای زیستی و دستگاه‌های مختلف پزشکی و تجهیزات بالینی مثل میکروایمپلنت و تجهیزات تصویربرداری مانند ‌MRI. گسترش و توجه ویژۀ کشورها به مهندسی پزشکی باعث شده است رشته یادشده را در دانشگاه‌های معتبرشان ارائه دهند. ناگفته نماند فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی پزشکی در شرکت‌های دارویی، مرکزهای تحقیقاتی، بیمارستان‌ها، سازمان‌های دولتی و دانشگاه‌ها می‌توانند مشغول ‌کار شوند. پیش‌تر مطالبی دربارۀ تحصیل رشته مهندسی پزشکی در کشورهای کانادا، آلمان، ایتالیا و اسپانیا منتشر کردیم. حال در این مطلب، قصد داریم دربارۀ تحصیل رشته مهندسی پزشکی در نروژ صحبت کنیم.

دانشگاه برگن

دانشگاه برگن (University of Bergen) دانشگاهی معتبر برای تحصیل در نروژ در رشته مهندسی پزشکی است. این دانشگاه دولتی که با نام اختصاری UiB نیز شناخته می‌شود، سال ۱۹۴۶ در شهر برگن تأسیس شد. براساس رده‌بندی وبگاهQS در سال ۲۰۲۱، دانشگاه برگن رتبۀ صدونَودونُهم را در میان دانشگاه‌های معتبر جهان و طبق تازه‌ترین رده‌بندی وبگاه وبومتریک، رتبۀ سوم را در میان دانشگاه‌های برتر نروژ ازآنِ خود کرده است. دانشگاه مذکور دانشگاهی تحقیق‌محور است و درحال‌حاضر، تقریباً از ۱۸،۵۰۰ نفر دانشجو میزبانی می‌کند که از این تعداد تقریباً ۲هزار نفر دانشجوی بین‌المللی هستند. دانشگاه برگن ۴هزار نفر کارمند نیز دارد و درحدود یک‌سوم فارغ‌التحصیلان رشته‌های دکتری‌اش بین‌المللی هستند.

تحصیل رشته فناوری پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه برگن پنج‌ساله و تمام‌وقت است و تمامی دروس به زبان نروژی تدریس می‌شوند. متقاضیان تحصیل این رشته در یکی از گرایش‌های شیمی (سنتز دارو یا تجزیه‌و‌تحلیل شیمی در پزشکی) یا فیزیک (فیزیک پزشکی برای درمان با اشعه) می‌توانند تحصیل کنند. گفتنی است متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد فناوری پزشکی شصت واحد نهایی را در مدت یک سال با عنوان پایان‌نامه باید بگذرانند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ تحصیل رشته مذکور در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه برگن، به این لینک مراجعه کنید.

منبع: