یکی از راه‌های آشنایی با رشته مهندسی عمران توجه به اطرافمان است؛ زیرا ساختمان‌ها، پل‌ها، جاده‌ها و سیستم‌های آب و انرژی همگی نمونه‌های مشهودی از کاربردهای رشته مهندسی عمران در زندگی به‌شمار می‌روند. البته این رشته برای حل مشکلات پیچیدۀ شهری مانند افزایش جمعیت انسانی یا بلایای طبیعی نیز به‌کار می‌رود و به‌طورکلی، همواره با خواسته‌های جامعه باید به‌روز شود. رشته مهندسی عمران در کل جهان متقاضیان زیادی دارد و کشورهای مختلف در دانشگاه‌هایشان آن را آموزش می‌دهند. یکی از این کشورها کاناداست؛ زیرا در حوزۀ مهندسی عمران و سازه دانشگاه‌های معتبری دارد. دانشگاه تورنتو برترین دانشگاه این کشور برای تحصیل رشته مذکور محسوب می‌شود که سال ۱۹۰۸ در شهر تورنتو استان انتاریو تأسیس شد. از‌آنجاکه این دانشگاه کانادایی بسیار پرطرفدار است، در این مطلب، قصد داریم دربارۀ چندوچون تحصیل رشته مهندسی عمران در دانشگاه تورنتو بیشتر سخن بگوییم.

رتبه‌بندی

در تازه‌ترین رتبه‌بندی وبگاه QS برای سال ۲۰۲۲، دانشگاه تورنتو بیست‌وششمین دانشگاه معتبر دنیا و نخستین دانشگاه برتر کانادا شناخته شده و در رشته مهندسی عمران نیز جایگاه سی‌وچهارم جهان را ازآنِ خود کرده است. دانشگاه دولتی تورنتو رشته مهندسی عمران را به‌صورت ترکیبی از مهندسی عمران و مهندسی مواد در مقاطع تحصیلات تکمیلی ارائه می‌دهد. درادامه، با این مقاطع تحصیلی بیشتر آشنا خواهیم شد.

کارشناسی

کارشناسی رشته مهندسی عمران در دانشگاه تورنتو بر طراحی و ساخت و نگه‌داری سازه‌ها و زیرساخت‌ها، از عمیق‌ترین تونل‌ها تا بلندترین ساختمان‌ها تمرکز دارد و مهندسان عمران راه‌حل‌هایی ارائه می‌دهند که مستقیماً بر کیفیت زندگی و رفاه مردم تأثیر می‌گذارد. برخی از این راه‌حل‌ها عبارت‌اند از: بازسازی زیرساخت‌های شهری فرسوده، ایجاد سازه‌های مقاوم دربرابر بلایای طبیعی، توسعۀ فناوری‌های پیشرفته برای شبکه‌های حمل‌و‌نقل پیچیده، تأمین آب شُرب و دفع فاضلاب و ایجاد سیستم‌های انرژی جایگزین.

دانشجویان کارشناسی مهندسی عمران دوره‌هایی در زمینۀ ریاضی، محاسبات، شیمی، فیزیک‌، مکانیک سازه‌های کاربردی، مکانیک سیالات، هیدرولیک، مواد، نقشه‌برداری، زمین‌شناسی، گرافیک رایانه، زیست‌شناسی مهندسی، مهندسی سازه، مهندسی و برنامه‌ریزی حمل‌و‌نقل، مهندسی ساختمان، ژئومکانیک و مهندسی محیط‌زیست را می‌گذرانند. علاقه‌مندان به تحصیل کارشناسی رشته مهندسی عمران در دانشگاه تورنتو مدرک دیپلم دبیرستان و پیش‌دانشگاهی را به‌همراه ریزنمراه‌هایشان باید ارائه دهند. آنان در دروس ریاضی و فیزیک و شیمی حداقل نمرۀ ۱۶ از ۲۰ را باید گرفته باشند.

کارشناسی رشته مهندسی مواد لاسوند (LME) نیز در دانشگاه تورنتو ارائه می‌شود که معمولاً تحصیلش چهار سال زمان می‌برد. دانشجویان این رشته با گذراندن ۲۷ دورۀ فنی اصلی، در همۀ جنبه‌های صنعتی مهندسی مواد، از اکتشاف و استخراج تا پردازش، پالایش، ارتقا و مدیریت پسماند، تخصص کسب می‌کنند. این رشته بر یادگیری تجربی بسیار تأکید و دورۀ نه‌روزۀ عملیاتی و میدانی با نام «اردوگاه زمین‌شناسی» را نیز برگزار می‌کند. نکتۀ مهم دیگر اینکه تنها دانشجویانی در دورۀ عملیاتی مذکور می‌توانند شرکت کنند که از صندوق لاسوند (Lassonde) کمک‌هزینۀ تحصیلی دریافت کرده باشند. علاقه‌مندان به تحصیل کارشناسی رشته مهندسی مواد لاسوند نیز مدرک دیپلم دبیرستان و پیش‌دانشگاهی را به‌همراه ریزنمره‌هایشان باید ارائه دهند و در دروس ریاضی و فیزیک و شیمی حداقل نمرۀ ۱۶ از ۲۰ را گرفته باشند.

کارشناسی ارشد

کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران در دانشگاه تورنتو در سه دورۀ «مهندسی عمران و مهندسی مواد (MEng)» و «مهندسی و مدیریت شهری (MEngCEM)» و «علوم کاربردی مهندسی عمران و مهندسی مواد (MASc)» ارائه می‌شود و محل برگزاری کلاس‌ها در دپارتمان عمران و مهندسی مواد دانشکدۀ مهندسی دانشگاه تورنتوست. شیوۀ این دوره‌ها به‌صورت پژوهش‌محور و توسعه‌محور است که در‌ادامه، درباره‌شان بیشتر توضیح می‌دهیم.

کارشناسی ارشد مهندسی عمران و مهندسی مواد (MEng)

اولین دورۀ مرتبط با کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران در دانشگاه تورنتو دورۀ مهندسی عمران و مهندسی مواد (MEng) محسوب می‌شود که دوره‌ای کورس‌محور (Course-Based) است و دانشجویان تمام‌وقت (در ۱۲ ماه و ۳ نیمسال) یا پاره‌وقت (۳۶ ماه و ۹ نیمسال) در آن می‌توانند تحصیل کنند. دورۀ مذکور مناسب متقاضیانی است که می‌خواهند در دوره‌ای تحقیقاتی و بدون ارائۀ پایان‌نامه شرکت کنند. دورۀ ترکیبی یادشده کورس‌های درسی و پروژه‌ای اختیاری را شامل می‌شود و آموزشی مداوم و پیشرفته را به دانشجویان ارائه می‌دهد تا در حرفه‌شان موفق‌تر عمل کنند. حداقل مدارک عمومی موردنیاز برای ثبت‌نام در دورۀ کارشناسی ارشد مهندسی عمران و مهندسی مواد ازاین‌قرارند:

  • دو توصیه‌نامه از استادان و اطلاعات تماس آن‌ها
  • انگیزه‌نامه
  • رزومه
  • رونوشت از مدارک تحصیلی پیشین و ریزنمره‌ها
  • تکمیل فرم پذیرش
  • پرداخت ۱۲۰ دلار بابت ثبت‌نام
  • حداقل نمرۀ ۷ برای مدرک آیلتس و ۹۳ برای مدرک تافل

کارشناسی ارشد مهندسی و مدیریت شهری (MEngCEM)

دومین دورۀ مرتبط با کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران در دانشگاه تورنتو دورۀ مهندسی و مدیریت شهری (MEngCEM) است که دانشجویان را برای اشتغال در مشاغل مرتبط با امور شهری و نیازهای روبه‌رشد مراکز شهری آماده می‌کند. امروزه، شهرنشینی جهانی، تغییرات آب‌و‌هوایی، منابع طبیعی و پایداری از عوامل مهمی هستند که مراکز شهری هنگام مدیریت زیرساخت‌ها و ارائۀ خدمات به شهروندان باید در نظر بگیرند. برخی از هدف‌های ارائۀ کارشناسی ارشد مهندسی و مدیریت شهری در دانشگاه تورنتو بدین‌شرح‌اند:

  1. ایجاد درکی جامع از تعامل بین سیستم‌ها و خدمات شهری و توانایی شهرها در ایجاد رفاه و ثروت؛
  2. بهبود مهارت‌های تحلیلی برای ارزیابی خطرهای زیست‌محیطی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تأثیرگذار بر سیاست‌های مربوط به زیرساخت‌های حیاتی شهر؛
  3. افزایش مهارت‌های مدیریتی برای مقابله با مشکلات منحصربه‌فرد شهرها.

تحصیل کارشناسی ارشد مهندسی و مدیریت شهری تمام‌وقت و یک‌ساله (دو نیمسال) است و دانشجویان دورۀ عملی چهارماهه‌ای را نیز در نیمسال سوم بگذراند. با مراجعه به این لینک، اطلاعات جامع‌تری دربارۀ رشتۀ یادشده می‌توانید به‌دست آورید.

کارشناسی ارشد علوم کاربردی مهندسی عمران و مهندسی مواد (MASc)

آخرین دورۀ مرتبط با کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران در دانشگاه تورنتو دورۀ علوم کاربردی مهندسی عمران و مهندسی مواد (MASc) نام دارد. این دوره پایان‌نامه‌محور است و دانشجویان پایان‌نامۀ خود را زیرنظر یکی از اعضای هیئت‌علمی می‌گذرانند. تحصیل کارشناسی ارشد علوم کاربردی مهندسی عمران و مهندسی مواد تمام‌وقت است و بین ۲۴ تا ۳۶ ماه به‌طول می‌انجامد و واحدهای درسی در شش‌ نیمسال ارائه می‌شوند. گفتنی است به دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در رشتۀ مذکور بورسیۀ تحصیلی تضمینی به‌مدت ۲۴ ماه اعطا خواهد شد. نکتۀ مهم دیگر اینکه فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد علوم کاربردی در مقطع دکتری این رشته می‌توانند ادامه‌تحصیل دهند. حداقل مدارک عمومی موردنیاز برای ثبت‌نام در دورۀ یادشده بدین‌شرح‌اند:

  • دو توصیه‌نامه از استادان و اطلاعات تماس آن‌ها
  • انگیزه‌نامه
  • رزومه
  • رونوشت از مدرک کارشناسی چهارساله با معدل B (نمرۀ ۳ از ۴ یا ۷۵درصد)
  • تکمیل فرم پذیرش
  • پرداخت ۱۲۰ دلار بابت ثبت‌نام
  • حداقل نمرۀ ۷ برای مدرک آیلتس و ۹۳ برای مدرک تافل

دکتری

در مقطع دکتری رشته مهندسی عمران در دانشگاه تورنتو، دورۀ مهندسی عمران و مهندسی مواد ارائه می‌شود که تحصیل آن تمام‌وقت و پژوهش‌محور است. این دوره مختص افراد برجسته‌ای است که به کار در حرفه‌ای پژوهشی یا کاربردی علاقه‌مندند. دکتری رشته مهندسی عمران و مهندسی ‌مواد کورس‌های پیشرفته و ارائۀ تز دکتری را شامل می‌شود و دانشجویان پایان‌نامۀ خود را زیر‌نظر یکی از اعضای هیئت‌علمی این دپارتمان باید بگذرانند. برای شرکت در دورۀ دکتری مهندسی عمران‌ و مهندسی مواد دو راه وجود دارد:

  1. متقاضیان دارای مدرک کارشناسی ارشد
  2. متقاضیان برجستۀ دارای مدرک کارشناسی

متقاضیان برجستۀ دارای مدرک کارشناسی مستقیماً برای دکتری رشته مهندسی عمران و مهندسی مواد در دانشگاه تورنتو می‌توانند درخواست دهند. ناگفته نماند دانشجویان دکتری تمام‌وقت در دورۀ تحصیلشان کمک‌هزینۀ تحصیلی دریافت می‌کنند و برای بهره‌مندی از بورسیه‌های مختلف نیز می‌توانند اقدام کنند. تحصیل رشته مهندسی عمران‌ و مهندسی مواد در مقطع دکتری دانشگاه تورنتو حداقل سه‌ سال و حداکثر شش‌ سال طول می‌کشد و داوطلبان حداقل نمرۀ ۹۳ را برای مدرک تافل یا نمرۀ ۷ را برای مدرک آیلتس باید ارائه دهند.

منبع: