رشته مدیریت در ایتالیا بسیار پرطرفدار است. درحقیقت، دانشگاه‌های مطرحی در این کشور رشتۀ مدیریت را به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند که زبان تحصیل‌ در آن‌ها انگلیسی است. با تحصیل در رشتۀ مدیریت (Management) در ایتالیا و کسب مدرک معتبر دانشگاهی، می‌توانید چشم‌انداز شغلی روشنی برای خود رقم بزنید؛ زیرا ایتالیا ازنظر تجاری یکی از کشورهای اروپایی پررونق محسوب می‌شود و وضعیت کار و فرصت‌های شغلی در رشتۀ مدیریت بسیار بیشتر از سایر رشته‌هاست. بنابراین، اگر قصد دارید در رشته مدیریت در ایتالیا تحصیل کنید، در این مقاله با ما همراه شوید.

معرفی رشتۀ مدیریت

مدیریت فرایندی است که برنامه‌ریزی، فرماندهی، هدایت و نظارت بر تلاش‌های اعضای سازمان و استفاده از منابع به‌منظور رسیدن به اهداف سازمان را شامل می‌شود. در اواخر قرن نوزدهم، فردریک وینسلو تیلور این رشته را اولین‌بار به‌شکل علمی و امروزی پایه‌گذاری کرد. مدیریت، بنیاد تمام موفقیت‌های بشر است که هدف اصلی آن ارتقای بهره‌وری و کارایی سازمان است و هر جامعه‌ای برای برطرف‌کردن مشکلاتش، باید به این مبحث مهم به‌طور ویژه ‌توجه کند.

معرفی رشتۀ مدیریت

رشته‌های مدیریت

مدیریت گرایش‌های متعددی دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از‌: مدیریت‌ بازرگانی، مدیریت‌ صنعتی، مدیریت‌ دولتی، مدیریت سازمانی، مدیریت بازاریابی، مدیریت‌ گردشگری، مدیریت‌ بیمه، مدیریت‌ بیمه‌ اکو، مدیریت استراتژیک، مدیریت بانکداری، مدیریت‌ امور گمرکی، مدیریت فناوری اطلاعات، مدیریت تکنولوژی، مدیریت مالی، مدیریت کسب‌و‌کار، مدیریت اجرایی، مدیریت کارآفرینی و مدیریت منابع انسانی. درادامه، تعدادی از دانشگاه‌های ایتالیا را معرفی می‌کنیم که رشتۀ مدیریت را ارائه می‌دهند.

دانشگاه پلی‌تکنیک میلان

دانشگاه پلی‌تکنیک میلان رشتۀ مدیریت مهندسی (Management Engineering) را در مقطع کارشناسی‌ ارشد به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد. این رشته شاخه‌ای از مدیریت محسوب می‌شود که تمرکز آن بر استفاده از اصول مهندسی در کسب‌وکار است. هدف مدیریت مهندسی تربیت مدیران برای فعالیت در صنایع مختلف ‌است. این گرایش را می‌توان چکیدۀ مهندسی صنایع دانست که برای فارغ‌التحصیلان سایر رشته‌های فنی‌ومهندسی طراحی شده ‌است تا بتوانند ازطریق برنامه‌ریزی و به‌کارگیری این فنون، بهره‌وری سازمان‌ها را ارتقا دهند.

شهریۀ تحصیل در رشتۀ مدیریت مهندسی در دانشگاه پلی‌تکنیک میلان ۳،۸۹۸.۲۰ یوروست. این هزینه در دو قسط پرداخت می‌شود: قسط اول ۸۹۵.۲۰ یورو و قسط دوم ۳،۰۰۳ یورو. این مبالغ ممکن است با‌توجه‌به واحد‌های درسی (CFU/ECTS) تغییر کند؛ ازاین‌رو برای دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

بورسیه‌ها

دانشجویانی که بتوانند از دانشگاه پلی‌تکنیک میلان در رشتۀ مدیریت مهندسی پذیرش بگیرند‌، می‌توانند برای بورسیه‌های زیر اقدام کنند:

  • بورسیۀ استانی یا بورسیۀ جهان سوم ایتالیا (Diritto Allo Studio Universitario) که به‌اختصار DSU شناخته می‌شود، یکی از بورسیه‌های دولتی معروف ایتالیا به‌حساب می‌آید. این بورسیه به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که در مقاطع مختلف تحصیلی از کارشناسی تا دکتری تحصیل در ایتالیا را انتخاب می کنند. دریافت بورسیۀ استانی می‌تواند کمک بزرگی به دانشجویان در تأمین بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور باشد. نکتۀ جالب دربارۀ بورسیۀ DSUاین است که رشته، زبان‌، مقطع و سوابق تحصیلی بر دریافت این بورسیه تأثیرگذار نیست و تمامی دانشجویان می‌توانند برای دریافت آن درخواست دهند. البته ممکن است اعطا‌کنندگان این نوع بورسیه عوامل دیگری را نیز مدنظر قرار دهند؛ مثلاً:
  • میزان درآمد سالانۀ خانواده
  • وضعیت مسکن در ایران
  • تعداد خواهران و برادران

بورسیۀ استانی بخش‌های زیر را پوشش می‌دهد:

  • معافیت از پرداخت شهریۀ دانشگاه
  • خوابگاه رایگان + یک وعده غذای رایگان (در روز) + کمک‌هزینه نقدی تا سه‌هزار یورو در سال (در‌صورت تعلق‌نگرفتن خوابگاه و غذا به متقاضی، کمک‌هزینه حداکثر ۵،۲۰۰ یورو در سال خواهد بود)
  • تخفیف استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی

علاوه‌بر بورسیۀ DSU، دانشجویان می‌توانند برای بورسیه‌های تحصیلی دیگری درخواست دهند که براساس شایستگی است. این بورسیه‌ها سه نوع است:

۱. بورسیۀ پلاتینی (Platinum Scholarships): مبلغ این بورسیه سالانه دَه‌هزار یوروست و به‌مدت دو سال پرداخت می‌شود و معافیت از پرداخت شهریۀ دانشگاه را نیز به‌همراه دارد. بخشی از مبلغ این بورسیه صرف تأمین مخارج محل سکونت دانشجو می‌شود. کسانی که این بورسیه را دریافت می‌کنند، در خوابگاه‌های دانشگاه اتاق یک‌تخته به آن‌ها داده می‌شود. پس از کم‌کردن هزینۀ خوابگاه، مبلغ باقی‌مانده به حساب دانشجو واریز می‌شود (حدود چهارهزار یورو). در‌صورت تمایل‌نداشتن به زندگی در خوابگاه، دانشجویان نمی‌توانند هزینۀ سکونت را نقداً دریافت کنند. حداقل مدت‌زمان این بورسیه یک سال است و دانشجویانی که تا قبل از پایان‌یافتن سال تحصیلی (تحصیل کمتر از یک سال) بخواهند از دانشگاه انصراف دهند، باید تمام مبلغ دریافتی از این بورسیه را به دانشگاه پس بدهند. شایان ذکر است حداکثر مدت‌زمان این بورسیه دو سال است و پس‌‌از‌آن‌، تمامی هزینه‌های زندگی و شهریۀ دانشگاه تا زمان فارغ‌التحصیلی برعهدۀ دانشجو خواهد بود. پس از اتمام سال اول، در‌صورت کسب نمره‌های مطلوب (میانگین هزار امتیاز براساسECTS )، این بورسیه برای سال دوم نیز ادامه پیدا می‌کند.

۲. بورسیۀ طلایی (Gold Scholarships): مبلغ این بورسیه سالانه پنج‌هزار یورو به‌مدت دو سال است و معافیت از پرداخت شهریۀ دانشگاه را نیز شامل می‌شود. باید به این نکته توجه کنید که در‌صورت به‌دست‌آوردن کارنامۀ مطلوب (میانگین ۹۰۰ امتیاز براساس ECTS) در سال اول، این بورسیه برای سال دوم هم ادامه پیدا می‌کند. شایان ذکر است تمامی قوانین درنظرگرفته‌شده برای بورسیۀ پلاتینی‌، برای این نوع بورسیه هم در نظر گرفته می‌شود.

۳. بورسیۀ نقره‌ای (Silver Scholarships): این بورسیه، تنها معافیت از پرداخت شهریه را به‌همراه دارد و حداکثر مدت‌زمان استفاده از آن دو سال است. برای ادامۀ استفاده از این بورسیه در سال دوم، دانشجویان در سال اول باید به‌طور میانگین نهصد امتیاز براساس ECTS کسب کنند. درمجموع، تعداد بورسیه‌های پلاتینی کمتر از طلایی و نقره‌ای است و معیار انتخاب دانشجویان برای اعطای این بورسیه‌ها، عملکرد و نمره‌های مقطع قبلی (کارشناسی) و پورتفولیو (درصورت نیاز) و انگیزه‌نامه (Motivation Letter) است. ناگفته نماند کسانی که هر نوع بورسیۀ دیگری دریافت کرده‌اند، نمی‌توانند از این بورسیه استفاده کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر و ارائۀ درخواست این نوع بورسیه، می‌توانید به وبگاه دانشگاه میلان مراجعه کنید.

با تحصیل در رشتۀ مهندسی مدیریت در دانشگاه پلی‌تکنیک میلان می‌توانید در شرکت‌های صنعتی و خدماتی، شرکت‌های مشاوره‌ای، بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی، مدیریت دولتی و سازمان‌های غیرانتفاعی مشغول کار شوید. اگر به این رشتۀ جذاب علاقه‌مند شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت آخرین اطلاعات به این لینک مراجعه کنید. شایان ذکر است برای اخذ پذیرش از این دانشگاه، باید در آزمون GMAT شرکت کنید. GMAT مخفف Graduate Management Admission Test و به‌معنی آزمون مورد‌نیاز برای پذیرش در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مدیریت است. GMAT آزمونی بین‌المللی به زبان انگلیسی است که مخاطبان آن غالباً دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با مدیریت هستند. هدف این آزمون سنجش مهارت‌های تحلیلی و کلامی و ریاضیات داوطلب است؛ مهارت‌هایی که در رشته‌های مدیریت بسیار اهمیت دارند.

دانشگاه پلی‌تکنیک تورین

دانشگاه پلی‌تکنیک تورین رشتۀ مهندسی و مدیریت صنعتی (Industrial Engineering and Management) را به دانشجویان ارائه می‌دهد. رشتۀ مدیریت صنعتی به‌منظور آموزش افراد متخصص برای بازرسی و مدیریت قسمت‌های صنعتی ایجاد شده است. کسانی که در این رشته مشغول به تحصیل هستند، برای مدیریت درست واحدهای مختلف صنعتی باید این واحدها را بشناسند و با روش کار و فعالیت آن‌ها آشنا شوند و شیوه‌های گوناگون امور مالی و دیگر موضوعات وابسته به واحدهای صنعتی را فراگیرند. رشتۀ مهندسی و مدیریت صنعتی در مقطع تحصیلی کارشناسی‌ ارشد ارائه می‌شود و دو سال به‌طول می‌انجامد و زبان تدریسش انگلیسی است.

بررسی دیگر دانشگاه‌های مطرح ایتالیا

علاوه‌بر دو دانشگاه اشاره‌شده، این دانشگاه‌ها نیز رشتۀ مدیریت را در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهند‌:

  • مدیریت کسب‌و‌کار (دانشگاه پادوآ)
  • دانشگاه پاوایا (تجارت و کارآفرینی)
  • پلی‌تکنیک میلان (مدیریت محیط ساخته‌شده)
  • دانشگاه بوکونی (علوم در مدیریت بین‌الملل)
  • دانشگاه برشا (مدیریت بین‌الملل)
  • دانشگاه رم تورورگاتا (مدیریت تدارکات عمومی)
  • دانشگاه کاتولیک ساکرو کور (مدیریت)
  • دانشگاه بولونیا (مدیریت بین‌الملل)

منابع

https://www.polimi.it

https://didattica.polito.it