رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه های کانادا یکی از محبوب‌ترین رشته‌ها برای دانشجویان بین‌المللی در این کشور است. با پیشرفت تکنولوژی، نیاز به افرادی که در رشته علوم کامپیوتر تحصیل کرده‌اند روز به روز بیشتر می‌شود. فارغ‌التحصیلان علوم کامپیوتر، افرادی خلاق هستند که با استفاده از علم خود در پی ساختن راه‌های جدید و بهتر برای استفاده از سیستم‌های کامپیوتری هستند. بیشتر دانشگاه‌های کانادا علوم کامپیوتر و رشته‌های مشابه آنرا در رشته‌های تحصیلی خود دارند اما انتخاب اینکه کدام دانشگاه برای این رشته بهترین گزینه است امکان دارد کمی گیج کننده باشد. اگر قصد تحصیل در کانادا و در رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه های این کشور را دارید، با معرفی ۱۰ دانشگاه برتر کانادا در این زمینه همراه ما باشید.

۱. دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو در صدر رتبه بندی دانشگاه‌های کانادا در رشته علوم کامپیوتر قرار دارد. همچنین دانشگاه تورنتو جزء ۲۵ دانشگاه برتر دنیا در رشته علوم کامپیوتر است. دانشگاه تورنتو در ۵۰ سال اخیر جزء دانشگاه‌های پیشرو در این رشته بوده و در سال‌های اخیر، تعداد بیشتری دانشجوی بین‌الملل در این رشته پذیرفته است. پیش‌بینی می‌شود که تا یکسال آینده در حدود ۲۰ درصد دانشجویان این رشته در دانشگاه تورنتو را دانشجویان بین‌المللی تشکیل دهند.

۲. دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا یکی از قدیمی‌ترین دپارتمان‌های‌ علوم کامپیوتر را در کانادا دارد. دپارتمان علوم کامپیوتر دانشگاه بریتیش کلمبیا در سال ۱۹۶۸ تأسیس شده است و از آن زمان تا کنون، این دپارتمان جزء مؤسسه‌های تحقیقاتی مهم و پیشرو در زمینه علوم کامپیوتر بوده است. در مقطع کارشناسی علوم کامپیوتر در دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشجویان می‌توانند در ۶ گرایش مختلف این رشته تحصیل کنند. یکی از این گرایش‌ها، رشته بیزنس و علوم کامپیوتر است که جزء رشته‌های خاص و پرطرفدار این دانشگاه است.

۳. دانشگاه واترلو

دانشگاه واترلو یکی از بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل در رشته علوم کامپیوتر است. دانشگاه واترلو با بیش از ۷۰ عنوان درسی مرتبط با علوم کامپیوتر و اساتید مجرب و متخصصان صنعتی که در دپارتمان علوم کامپیوتر خود دارد، دانشجویان را برای کار در آینده و رسیدن به موفقیت آماده می‌کند. همچنین این دانشگاه دوره‌های ۲ ساله فنی و حرفه‌ای دارد که دانشجویان در این دوره‌ها تجربه کاری نیز کسب می‌کنند. دانشگاه واترلو در مرکز تکنولوژی کانادا قرار دارند و شرکت‌های کامپیوتری بسیار زیادی در شهر واترلو فعالیت دارند. به همین علت، فارغ‌التحصیلان علوم کامپیوتر دانشگاه واترلو به راحتی می‌توانند در شرکت‌های کامپیوتری شهر واترلو مشغول به کار شوند.

۴. دانشگاه مونترال

دانشگاه مونترال یکی از دانشگاه‌های فرانسوی زبان شهر مونترال است که در زمینه‌های تحقیقاتی بسیار فعالیت گسترده‌ای دارد. دپارتمان علوم کامپیوتر دانشگاه مونترال علاوه سطح آموزشی بالایی که دارد، فرصت تحقیقات گسترده در این رشته را برای دانشجویان خود فراهم کرده است. دپارتمان علوم کامپیوتر دانشگاه مونترال ۴ گرایش از  رشته علوم کامپیوتر و فرصت‌های تحصیلی زیادی در مقاطع تحصیلات تکمیلی در اختیار دانشجویان خود قرار داده است.

۵. دانشگاه مک‌گیل

همانطور که دانشگاه مک‌گیل جزء دانشگاه‌های برتر کانادا است، رشته علوم کامپیوتر این دانشگاه هم جزء بهترین گزینه‌های تحصیل علوم کامپیوتر در کانادا است. دانشکده علوم کامپیوتر دانشگاه مک‌گیل رتبه دوم را در بودجه تحقیقاتی در میان دانشگاه‌های کانادا دارد. دانشکده علوم کامپیوتر دانشگاه مک‌گیل ۳۴ استاد، ۶۰ دانشجوی دکتری و بیش از ۱۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد دارد که در ۱۰ رشته تحصیلی مرتبط با علوم کامپیوتر تحصیل می‌کنند. دانشجویان علوم کامپیوتر در دانشگاه مک‌گیل این فرصت را دارند تا حین تحصیل، کار مرتبط با رشته‌ خود را انجام دهند تا علاوه بر داشتن درآمد، تجربه کاری بسیار مفیدی را کسب کنند.

۶. دانشگاه آلبرتا

دپارتمان علوم کامپیوتر دانشگاه آلبرتا یکی از بزرگترین دپارتمان‌های علوم کامپیوتر در کانادا است. دپارتمان علوم کامپیوتر دانشگاه آلبرتا قدیمی‌ترین دانشکده علوم کامپیوتر در کانادا است که در سال ۱۹۶۴، یک دهه قبل از تولید کامپیوتر‌های شخصی، تأسیس شده است. امروزه دپارتمان علوم کامپیوتر دانشگاه آلبرتا فرصت‌های تحصیلی و تحقیقاتی متنوعی در زمینه‌های هوش مصنوعی، بازی‌های کامپیوتری، رباتیک و گرافیک کامپیوتری در اختیار علاقه‌مندان به این رشته قرار داده است. این دانشگاه در تولید تعدادی از سریع‌ترین کامپیوتر‌های دنیا نیز سهیم بوده است. به عنوان مثال گروهی از محققان علوم کامپیوتر دانشگاه آلبرتا در ساخت ابر کامپیوتری که سازمان انرژی آمریکا از آن استفاده می‌کند مشارکت داشته‌اند.

۷. دانشگاه سایمون فریزر

دانشگاه سایمون فریزر یکی از بهترین دپارتمان‌های علوم کامپیوتر کانادا را دارد که در سطح جهان نیز شناخته شده است. دپارتمان علوم کامپیوتر دانشگاه سایمون فریزر با داشتن تجهیزات مدرن تحقیقاتی که در اختیار دانشجویان و اساتید دانشگاه قرار داده است، به یکی از پر افتخار‌ترین و شناخته شده‌ترین دپارتمان‌های علوم کامپیوتر کانادا تبدیل شده است. دپارتمان علوم کامپیوتر دانشگاه سایمون فریزر همکاری‌های گسترده‌ای با دانشگاه ژیژانگ چین نیز دارد. دانشگاه سایمون فریزر دانشجویان بین‌الملل بسیاری را در این رشته پذیرش می‌کند که در حال حاضر در حدود ۱۹ درصد دانشجویان این رشته در دانشگاه سایمون فریزر، دانشجویان بین‌الملل هستند.

۸. دانشگاه مک‌ مستر

رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه مک مستر در دانشکده مهندسی ارائه می‌شود. دانشجویان رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه مک مستر علاوه بر برنامه نویسی، با طراحی و توسعه سیستم و پایگاه داده نیز آشنا می‌شوند. دانشگاه مک مستر رشته‌های متنوعی را در ارتباط با علوم کامپیوتر برای تحصیل دانشجویان فراهم کرده است. رشته‌هایی چون مکاترونیک و مهندسی نرم‌افزار. فارغ‌التحصیلان علوم کامپیوتر از دانشگاه مک مستر شانس بسیار بالایی برای پیدا کردن کار دارند و در ۲ سال گذشته، ۱۰۰% فارغ‌التحصیلان علوم کامپیوتر دانشگاه مک مستر توانسته‌اند تا شغل مرتبط با رشته تحصیلی خود پیدا کنند.

۹. دانشگاه اوتاوا

همانند دانشگاه مک مستر، رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه اوتاوا نیز در دانشکده مهندسی این دانشگاه تدریس می‌شود. رشته علوم کامپیوتر در سال ۱۹۹۷ با دانشکده مهندسی دانشگاه اوتاوا ادغام شد و دپارتمان مهندسی برق و علوم کامپیوتر دانشگاه اوتاوا شکل گرفت. دانشگاه اوتاوا سیستمی را در اختیار دانشجویان خود قرار داده است که علاقه‌مندان می‌توانند کارشناسی و کارشناسی ارشد این رشته را  مجموعاً در ۵ سال بگذرانند.

۱۰. دانشگاه کارلتون

دانشگاه کارلتون در شهر اوتاوا در استان اونتاریو قرار دارد. این دانشگاه دپارتمان علوم کامپیوتر خود را در سال ۱۹۸۰ تأسیس کرد. در گذشته دانشجویان این دانشگاه فقط می‌توانستند در مقطع کارشناسی علوم کامپیوتر تحصیل کنند اما امروز دانشجویان دانشگاه کارلتون می‌توانند در گرایش‌ها و مقاطع تحصیلی مختلف رشته علوم کامپیوتر تحصیل کنند. از جمله گرایش‌های رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه کارلتون می‌توان توسعه بازی‌های کامپیوتری، علوم داده و امنیت شبکه را نام برد.

در صورت تمایل به زندگی و تحصیل در کانادا ،می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا و مهاجرت به این کشور از مشاوران ما کمک بگیرید.


منبع: