جنگلداری درواقع دانش احیا، مدیریت، حفاظت و بازسازی جنگل‌ها با انگیزۀ حفاظت از محیط‌زیست است. رشتۀ جنگلداری جنگل‌های طبیعی و مصنوعی  را شامل می‌شود و در آموزش، از علوم زیست‌شناسی، فیزیک، سیاسی، اجتماعی و مدیریت بهره می‌برد. جنگداری مدرن موضوع‌های گسترده‌ای را دربر می‌گیرد؛ ازجمله نظارت بر چوب‌بری، زیستگاه جانوری، مدیریت کیفیت آب طبیعی، ایجاد فضای تفریحی، اشتغال‌زایی، مدیریت تنوع زیستی، کنترل فرسایش خاک و حفاظت از جنگل‌ها به‌عنوان ریه‌های زمین. در بسیاری از کشورهای صنعتی، جنگل‌ها  نقشی مهم در اقتصاد کشور ایفا می‌کنند؛ چرا‌که بیش از ۸۶میلیون فرصت شغلی در سراسر دنیا به جنگل مرتبط می‌شود. از‌آنجاکه کانادا دومین کشور دنیا از‌نظر منابع جنگلی است، دانشجویان رشته جنگلداری در کانادا فرصت دارند تا در محیط طبیعی تجربه کسب کنند و پس از فارغ‌التحصیلی، به‌راحتی استخدام شوند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا و مهاجرت تحصیلی به کانادا ، دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل رشته جنگلداری در کانادا را معرفی خواهیم کرد.

دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو برترین دانشگاه برای تحصیل رشته جنگلداری در کانادا محسوب می‌شود. این دانشگاه در سال ۱۸۲۷ در شهر تورنتو بنیان گذاشته شد و هم‌اکنون، میزبان بیش از ۷۴هزار نفر دانشجو در سه پردیس است. دانشکده‌های این دانشگاه ازاین‌قرارند: مهندسی و علوم کاربردی، فیزیک و حرکت‌شناسی، ارتباطات، معماری، هنر، دندان‌پزشکی، آموزش، حقوق، مدیریت، پزشکی، موسیقی، پرستاری، داروسازی، بهداشت عمومی، جنگلداری، مددکاری و علوم سیاسی. شهریۀ تحصیل این رشته در دانشکدۀ جنگلداری دانشگاه تورنتو ۵۹هزار دلار کانادا در سال است.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا در سال ۱۹۰۸ در شهر ونکوور تأسیس شد و هم‌اکنون، بیش از ۶۶هزار نفر دانشجو در دو پردیس ونکوور و اوکاناگان این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: علوم، کشاورزی، هنر، کسب‌وکار، پزشکی، پرستاری، دندان‌پزشکی، آموزش، جنگلداری، روزنامه‌نگاری، حقوق، موسیقی، علوم داروسازی، مددکاری و اقتصاد. دانشگاه بریتیش کلمبیا یکی از دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل رشته جنگلداری در کانادا به‌حساب می‌آید و شهریۀ سالانۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی بسته به گرایش انتخابی، بین ۴۰ تا ۴۷هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا در سال ۱۹۰۸ در شهر ادمونتون استان آلبرتا بنیان نهاده شد و امروزه، پنج پردیس دارد و ۳۹هزار نفر دانشجو در چهارصد رشته در آن مشغول تحصیل هستند. برخی از دانشکده‌های دانشگاه آلبرتا، یکی از دانشگاه‌های ارائه‌دهندۀ رشته جنگلداری در کانادا، عبارت‌اند از‌: کشاورزی، کسب‌وکار، هنر، آموزش، فنی‌و‌مهندسی، حقوق، پزشکی و دندان‌پزشکی، پرستاری، داروسازی، تربیت‌بدنی و توان‌بخشی. شهریۀ سالانه تحصیل رشتۀ جنگلداری در مقطع کارشناسی دانشگاه آلبرتا حدوداً سی‌هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود.

دانشگاه سایمون فریزر

دانشگاه سایمون فریزر در سال ۱۹۶۵ در شهر برنابی شروع به کار کرد و یکی از دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل رشته جنگلداری در کانادا به‌حساب می‌آید. درحال‌حاضر، بیش از ۳۵هزار نفر دانشجو در سه پردیس این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. هشت دانشکدۀ دانشگاه سایمون فریزر از‌این‌قرارند: علوم کاربردی، هنر و علوم اجتماعی، کسب‌وکار، ارتباطات، آموزش، محیط‌زیست، علوم بهداشتی و علوم. شهریۀ تحصیل رشتۀ جنگلداری در مقطع کارشناسی دانشگاه سایمون فریزر درحدود سی‌هزار دلار کانادا برای یک سال است.

دانشگاه لاوال

دانشگاه لاوال در سال ۱۶۶۳ در شهر کبک تأسیس شد و قدیمی‌ترین مؤسسۀ آموزش عالی در کانادا به‌شمار می‌آید. ناگفته نماند زبان تدریس در این دانشگاه فرانسوی است و بیش از ۴۲هزار نفر دانشجو در شانزده دانشکدۀ آن مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌های دانشگاه لاوال عبارت‌اند از: علوم کاربردی، کشاورزی، معماری، دندان‌پزشکی، آموزش، حقوق، علوم انسانی، جغرافیا، هنر، پزشکی، پرستاری، موسیقی، داروسازی، فلسفه، مهندسی و علوم اجتماعی. دانشگاه لاوال نیز یکی از دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل رشته جنگلداری در کانادا است و شهریۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی به ۲۱هزار دلار کانادا در سال می‌رسد.

دانشگاه نیوبرانزویک

دانشگاه نیوبرانزویک

دانشگاه نیوبرانزویک در سال ۱۷۸۵ در شهر فردریکتون بنیان نهاده شد و قدیمی‌ترین دانشگاه انگلیسی‌زبان کانادا و یکی از دانشگاه‌های باسابقۀ آمریکای‌شمالی است. امروزه، این دانشگاه ازجمله دانشگاه‌های مطرح برای تحصیل رشته جنگلداری در کانادا محسوب می‌شود و افزون‌بر یازده‌هزار نفر دانشجو در بیش از ۷۵ دوره در دو پردیس آن مشغول به تحصیل هستند. دانشکده‌های این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: هنر، کسب‌وکار، علوم کامپیوتر، آموزش، مهندسی، جنگلداری، حرکت‌شناسی، حقوق، مطالعات مدیریت، پرستاری و علوم. شهریۀ تحصیل رشتۀ جنگلداری در دانشکدۀ جنگلداری این دانشگاه سالانه حدود هفده‌هزار دلار کاناداست.

دانشگاه لیکهد

دانشگاه لیکهد یکی دیگر از دانشگاه‌های ارائه‌دهندۀ رشته جنگلداری در کانادا به‌شمار می‌آید. این دانشگاه در سال ۱۹۴۶ در شهر تاندر بی استان انتاریو شروع به کار کرد و هم‌اکنون، بیش از دَه‌هزار نفر دانشجو در دو پردیس و دَه دانشکدۀ آن مشغول تحصیل هستند. این دَه دانشکده عبارت‌اند از: دانشکدۀ مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی، دانشکدۀ علوم رفتاری و بهداشت، دانشکدۀ حقوق، مدرسۀ پزشکی، دانشکدۀ مدیریت منابع طبیعی، دانشکدۀ علوم و مطالعات محیط‌زیست و دانشکدۀ علوم اجتماعی و علوم انسانی. دانشجویان برای تحصیل رشتۀ جنگلداری در مقطع کارشناسی دانشگاه لیکهد سالانه ۲۵هزار دلار باید شهریه بپردازند.

دانشگاه تامسون ریورز

دانشگاه تامسون ریورز

دانشگاه تامسون ریورز در سال ۱۹۷۰ در شهر کملوپس استان بریتیش کلمبیا تأسیس شد و امروزه، یکی از دانشگاه‌های نام‌آشنا برای تحصیل رشته جنگلداری در کانادا محسوب می‌شود. این دانشگاه میزبان بیش از بیست‌هزار نفر دانشجو در نُه دانشکده و مدرسه است. دانشکده‌ها و مدرسه‌های دانشگاه تامسون ریورز ازاین‌قرارند: دانشکدۀ آشپزی و گردشگری، دانشکدۀ هنر، مدرسۀ کسب‌و‌کار و اقتصاد، دانشکدۀ آموزش و مددکاری، دانشکدۀ حقوق، مدرسۀ پرستاری، دانشکدۀ علوم، دانشکدۀ رشد دانشجو و مدرسۀ تجارت و فناوری. شهریۀ تحصیل رشتۀ جنگلداری در مقطع کارشناسی این دانشگاه درحدود شانزده‌هزار دلار کانادا برای یک سال است.

دانشگاه ونکوور آیلند

دانشگاه ونکوور آیلند در سال ۱۹۶۹ در شهر نانایمو استان بریتیش کلمبیا شروع به کار کرد و هم‌اکنون، بیش از چهارده‌هزار نفر دانشجو در بیش از ۱۲۰ رشته در آن مشغول تحصیل هستند. این دانشگاه یازده دانشکده دارد: دانشکدۀ هنر و علوم انسانی، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ زبان انگلیسی، دانشکدۀ سلامت و خدمات بهداشتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشکدۀ منابع طبیعی، دانشکدۀ علوم و فناوری، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشکدۀ فنی و فناوری کاربردی، دانشکدۀ آمادگی کاری و تحصیلی و دانشکدۀ آموزش حرفه‌ای. دانشگاه ونکوور آیلند نیز یکی از دانشگاه‌های ارائه‌دهندۀ رشته جنگلداری در کانادا است و شهریۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی سالانه به بیست‌هزار دلار کانادا می‌رسد.

منبع: