دانشجویان دیر یا زود پس از فارغ‌التحصیلی به‌دنبال کار می‌گردند. این روزها جست‌وجوی کار عموماً از‌طریق اینترنت است؛ اما فارغ‌التحصیلان دانشگاهی آن‌طور که باید، از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود نمی‌توانند استفاده کنند. در این مقاله، راه‌های بهبود جست‌وجوی آنلاین شغل را برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بررسی خواهیم کرد.

پلتفرم‌های دانشگاهی زیادی برای جست‌وجوی آنلاین شغل وجود دارد؛ مانند LinkedIn ،PeopleGrove ،Handshake ،Symplicity ،GradLeaders و ۱۲twenty. اگرچه دلیل افزایش پلتفرم‌های مجازی و آنلاین برای یافتن شغل بیماری کرونا عنوان می‌شود، در‌حال‌حاضر، این پلتفرم‌ها به‌طور فزاینده‌ای نقش مهمی در تلاش فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برای یافتن شغل دلخواهشان ایفا می‌کنند.

استفاده از چندین پلتفرم

اولین راه از راه‌های بهبود جست‌وجوی آنلاین شغل آن است که از پلتفرم منتخب کالج یا دانشگاهتان شروع کنید؛ چراکه معمولاً در پلتفرم‌های مشارکتی با دانشگاه فرصت‌هایی شغلی یافت می‌شود که شاید در دیگر پلتفرم‌ها موجود نباشد. برای مثال، پلتفرم‌های Symplicity و Handshake در دانشگاه‌ها مستقر هستند و احتمال یافتن شغل مدنظرتان راحت‌تر به‌نظر می‌رسد. از پلتفرم‌های دیگر نیز می‌توانید استفاده کنید و بختتان برای یافتن شغل را افزایش دهید. همچنین، امکانی وجود دارد که با اعمال تنظیماتی در وبگاه جست‌وجوی شغل، فقط اعلان ایمیل‌های شغل دلخواه برایتان ارسال شود.

درخواست مکرر

نکتۀ مهم در استفاده از پلتفرم‌های آنلاین جست‌و‌جوی شغل این است که هر روز درخواست استخدام بفرستید. کارشناس استخدام در شرکت کلارک تخمین زده است حدود ۲ تا ۳درصد از درخواست‌های استخدام به مصاحبه دعوت می‌شوند؛ به‌همین‌دلیل، بخت دعوت به مصاحبه را با ارسال یک تا سه درخواست شغلی در روز باید افزایش دهید. این موضوع به رشته‌تان نیز بستگی دارد؛ اما با‌توجه‌به نیاز صنعت، ممکن است بتوانید برای ردیف‌های شغلی متنوعی طبق رشتۀ تحصیلی‌تان درخواست ارسال کنید. بنابر‌این، درخواست مکرر و روزانه برای یافتن شغل از راه‌های بهبود جست‌وجوی آنلاین شغل به‌شمار می‌رود.

تنظیم اهداف کوچک روزانه

ازآنجاکه مشکلات اقتصادی ناشی از اپیدمی کرونا جویندگان کار را نگران کرده و خطر دوره‌های طولانی‌مدت بیکاری برای افراد آزاردهنده است، به‌جای دست‌کشیدن از تلاش و تسلیم‌شدن، توصیه می‌کنیم روی اهداف کوچک روزانه تمرکز کنید. این اهداف ممکن است درخواست روزانه برای چند ردیف شغلی باشد یا تحقیق دربارۀ مشاغل احتمالی یا ایجاد شبکۀ ارتباطی با حداقل یک نفر در روز. تنظیم اهداف کوچیک روزانه به‌مرور متقاضیان را به شغل دلخواهشان نزدیک می‌کند.

استفاده از ابزار دنبال‌کردن پیشرفت

از مهم‌ترین راه‌های بهبود جست‌وجوی آنلاین شغل به صفحه‌گسترده (Spreadsheet) باید اشاره کرد. برای پیگیری پیشرفتتان، صفحه‌گسترده می‌توانید ایجاد کنید. صفحه‌گسترده ابزاری برای سازمان‌دهی و تجزیه‌وتحلیل برنامه‌ها و پیشرفت‌های شغلی و شخصی افراد به‌کار می‌رود و به‌منظور برنامه‌ریزی روزانه برای یافتن شغل و آماده‌شدن برای اشتغال می‌تواند بسیار مفید باشد. برای نمونه، ستون‌های صفحه‌گسترده را بر‌اساس ردیف‌های شغلی انتخابی، زمان ارسال درخواست مصاحبه، مدت زمان رفت ‌و‌آمد به محل کار و شهر محل کار و میزان حقوق پیشنهادی می‌توانید تنظیم و براساس جدول ایجاد‌شده، فعالیت‌هایتان را ارزیابی کنید.

استفاده از شبکه‌های فارغ‌التحصیلان

بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۸۰درصد از افراد از‌طریق شبکه‌های فار‌غ‌التحصیلان و ارتباطات شخصی شغلشان را پیدا می‌کنند. بنابراین، ارتباط با فارغ‌التحصیلان و افراد مرتبط با دانشگاه‌ها یا مؤسسه‌ها کلید موفقیت در جست‌و‌جوی کار می‌تواند باشد. بیشتر کالج‌ها و دانشگاه‌ها برنامه‌های شبکه‌های فارغ‌التحصیلی دارند تا به دانش‌آموختگانشان در یافتن شغل کمک کنند. برخی از این برنامه‌ها منحصراً برای دانشجویان فعلی یا فارغ‌التحصیلان آن دانشگاه ارائه می‌شود. به‌عنوان مثال، پلتفرم LinkedIn دانشگاهی خاص به متقاضیان امکان می‌دهد براساس معیارهای جست‌وجو مانند موقعیت جغرافیایی، کارفرمای فعلی، کار و صنعت شغل، رشتۀ تحصیلی و مهارت‌های متقاضی دربارۀ فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی تحقیق و با آنان ارتباط برقرار کنند. گفتنی است شبکه‌سازی و استفاده از شبکه‌های فارغ‌التحصیلان به کسب اطلاعات دربارۀ شرکتی منجر شود که افراد به اشتغال در آن تمایل دارند.

استفاده از بخش خدمات شغلی کالج متقاضی

استفاده از بخش خدمات شغلی کالج متقاضی مستقیماً از راه‌های بهبود جست‌وجوی آنلاین شغل به‌شمار نمی‌آید؛ اما طبق بررسی‌ها، حدود ۵۹درصد از افراد از این بخش خدماتی استفاده کرده و ۶۷درصد از آنان توانسته‌اند شغل تمام‌وقت پیدا کنند. بنابراین، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از بخش خدمات شغلی دانشگاه یا کالج خود نیز باید کمک بگیرند؛ چراکه در بیشتر دانشگاه‌ها این بخش وجود دارد و به‌رایگان یا با دریافت هزینه‌ای بسیار اندک متقاضیان اشتغال را برای یافتن شغل دلخواهشان راهنمایی می‌کنند.

منبع: