فصل امتحان برای بسیاری از دانشجویان روزهای پر از اضطراب است. اضطراب تا حد زیادی بر عملکرد افراد تأثیر منفی می‌گذارد و نمره‌های آنان را در امتحان کم می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، آرامش و آمادگی برای امتحان یکی از موضوع‌های بسیار مهمی است که دانشجویان باید به آن توجه کنند. با کسب نمرۀ مناسب در امتحان‌ها، علاوه‌بر بخت دریافت اسکالرشیپ‌های تحصیلی، بخت راهیابی به مقاطع عالی‌تر نیز افزایش می‌یابد. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، تعدادی از راهکارهای کاهش استرس امتحان را با‌هم بررسی می‌کنیم تا با موفقیت از آن بگذرید.

سبک درس‌خواندن خود را پیدا کنید

هر کس برای درس‌خواندن سبک خاص خود را دارد و شاید سبکی که دوستتان درس می‌خواند، برای شما چندان مؤثر نباشد. یکی از راهکارهای کاهش استرس امتحان پیداکردن سبکی است که در آن راحت هستید. بعضی از افراد در گروه و با پرسش‌و‌پاسخ بهتر درسی را یاد می‌گیرند و بعضی دیگر ترجیح می‌دهند زمان مرور دروس تنها باشند. روش‌های مختلفی مانند فلش‌کارت و بررسی یادداشت‌ها و شرکت در آزمون آزمایشی برای مرور درس وجود دارد. روش خاص خودتان را پیدا کنید و دیگر آن را تغییر ندهید.

زمان خود را اولویت‌بندی کنید

یکی از بهترین راهکارهای کاهش استرس امتحان برنامه‌ریزی برای مباحث درسی است. قبل از شروع فصل امتحان، سرفصل‌هایی را مشخص کنید که برای هر درس باید آن‌ها را یاد بگیرید. سپس، زمان لازم برای مرور تمام سرفصل‌ها را در نظر بگیرید و برای آن زمان‌بندی کنید. در زمان‌بندی خود، موضوع‌هایی را یادداشت کنید که می‌خواهید هر روز بخوانید و در میزان ساعات درسی هر روز واقع‌بین باشید. موضوع‌های سخت‌تر را در اول برنامه‌ریزی خود قراردهید تا زمان بیشتری برای آن‌ها در نظر بگیرید. طبق برنامه پیش بروید و مباحثی را تیک بزنید که بر آن‌ها مسلط شده‌اید. برنامه داشتن کمک می‌کند تا همۀ موضوع‌ها را در زمان مناسب بررسی کنید و بابت فراموش‌کردن مطلب نگرانی نداشته باشید.

زمان استراحت داشته باشید

یکی از نکات کلیدی در راهکارهای کاهش استرس امتحان این است که هنگام برنامه‌ریزی برای مطالعه، حتماً برای خود زمان استراحت در نظر بگیرید. زمانی خیلی طولانی نمی‌توان روی درس تمرکز کرد. برای هر ساعت مطالعه، حداقل دَه دقیقه استراحت کنید تا کارایی ذهنی خود را دوباره به‌دست آورید. در زمان‌های استراحت، از پشت میزتان بلند شوید و به پاهای خود نرمش دهید.

تغذیۀ سالم داشته باشید

بدتر از امتحان، شرکت در امتحان با حال جسمی نامساعد است. ازآنجاکه نمی‌توانید خودتان را از هرگونه میکروب و ویروس دور کنید، به‌عنوان یکی از راهکارهای کاهش استرس امتحان و حفظ سلامت در این ایام پیشنهاد می‌کنیم:

  • تغذیۀ سالم داشته باشید.
  • اگر اهل قهوه هستید، میزان آن را کم کنید؛ چراکه کافئین اضطرابتان را بدتر می‌کند.
  • خوراکی‌های حاوی مقادیر زیاد شکر در کوتاه‌مدت به شما انرژی می‌دهند؛ ولی این انرژی زیاد دوام نمی‌آورد.
  • شب قبل از امتحان غذای سبک میل کنید تا بتوانید راحت و به‌اندازۀ کافی بخوابید.

به‌اندازۀ کافی بخوابید

به‌طورکلی، خواب کافی برای سلامت انسان ضروری است. اغلب دانشجویان به‌دلیل برنامه‌های فشردۀ‌ درسی و زندگی اجتماعی و کار، در طول شبانه‌روز به‌اندازۀ کافی نمی‌خوابند. خواب کافی یکی از کاربردی‌ترین راهکارهای کاهش استرس امتحان است؛ زیرا کمک می‌کند اطلاعات جدیدی که وارد مغزتان شده است، در حافظۀ طولانی‌مدت شما باقی بماند و اعتماد بنفس بیشتری پیدا کنید. افزون‌براین، خواب کافی در شب قبل از امتحان کمک می‌کند اضطرابتان کاهش و تمرکزتان افزایش یابد.

ورزش کنید

شاید ورزش‌کردن به‌جای درس‌خواندن برایتان عجیب باشد؛ اما ورزش تأثیر مستقیمی روی کاهش سطح اضطراب می‌گذارد و یکی از راهکارهای کاهش استرس امتحان به‌شمار می‌آید. فعالیت بدنی ذهنتان را پاک می‌کند و حال روحی‌تان را تغییر می‌دهد. هر روز پس از بیست دقیقه ورزش، با ذهنی آماده می‌توانید به مطالعۀ دروس ادامه دهید.

با دیگران صحبت کنید

به‌جای تحمل اضطراب به‌تنهایی، با دوست یا یکی از اعضای خانواده یا مشاورتان دربارۀ آن صحبت کنید. در زمان‌هایی که به‌شدت احساس اضطراب می‌کنید، صحبت‌کردن با شخص معتمد می‌تواند بسیار مفید باشد؛ چرا که درکنار دریافت حمایت و دلگرمی از آنان، از توصیه‌های کاربردی‌شان برای مطالعۀ دروس و کاهش اضطراب استفاده می‌کنید. علاوه‌بر‌این، شما می‌توانید با مشاوران و روان‌شناسان مستقر در دانشگاهتان دربارۀ سلامت روانی خود صحبت کنید و از آنان مشاوره بگیرید.



منبع: