یکی از نکات مهم مهاجرت به کانادا، انتخاب یک وکیل مهاجرت خوب است. وکیل مهاجرت، شخصی است که به قوانین و فرآیندهای حقوقی مهاجرت تسلط دارد. مشاوره گرفتن از وکیل مهاجرت، باعث می‌شود تا فرآیند مهاجرت را به صورت قانونی طی کرده و نکات حقوقی اموری مانند تحصیل، زندگی، سرمایه‌گذاری و… در کانادا را با دقت رعایت کنید. رعایت نکاتی این نکات، برای تسریع در انجام امور و جلوگیری از افتادن در دام کلاهبرداران اهمیت دارد. کانادا از جمله کشورهایی است که افراد زیادی هر ساله برای تحصیل، کار و زندگی به آن‌جا مهاجرت می‌کنند. مؤسسات و افراد زیادی هم هستند که به شما برای مهاجرت به کانادا، مشاوره حقوقی می‌دهند. اما یک وکیل مهاجرت به کانادا کیست و باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ با ما برای پاسخ به این سؤال همراه باشید.

وکیل مهاجرت به کانادا کیست؟

وکیل مهاجرت شخصی است که از جانب شما، امور مهاجرتی را انجام می‌دهد. در واقع نیازی نیست تا این شخص حتماً در رشته حقوق تحصیل کرده باشد. بنابراین وقتی از وکیل مهاجرت صحبت می‌کنیم، لزوماً به یک شخص حقوق خوانده اشاره نمی‌کنیم بلکه داریم درباره یک مشاور که به قوانین مهاجرتی تسلط دارد صحبت ‌می‌کنیم.

یک وکیل مهاجرت خوب، می‌تواند مسیر مهاجرت را برای شما ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر کند. ممکن است برای یک شخص مهاجرت تحصیلی راحت‌تر و مناسب‌تر باشد و برای شخص دیگر، مهاجرت کاری. وکیل مهاجرت با بررسی پرونده هر شخص، بهترین استراتژی مهاجرت را برای او تعریف کند.

برای سامان‌دهی مشاوران مهاجرت و نظارت بر عملکرد آن‌ها، سیستمی به نام ICCRC توسط دولت کانادا ایجاد شده است.

ICCRC چیست و چرا اهمیت دارد؟

ICCRC که کوتاه شده عبارت Immigration Consultants of Canada Regulatory Council به معنای شورای تنظیم مقررات مشاوران مهاجرت به کانادا است. این شورا وظیفه مجوز دادن و نظارت بر مشاوران مهاجرت به کانادا را بر عهده دارد.

هر شخصی که در ازای ارائه خدمات مشاوره حقوقی مهاجرت، پول دریافت می‌کند باید از ICCRC مجوز بگیرد. یک مشاور یا وکیل مهاجرت به کانادا باید به حقوق مهاجرت تسلط داشته باشد و توانایی‌های ویژه‌ای نسبت به سایر وکلا داشته باشد. مشاوران مهاجرت، می‌توانند با گذراندن دوره‌های ICCRC و اخذ مجوز این توانایی‌ها را کسب کنند.

وظایف ICCRC را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • تهیه یک لیست قابل جستجو از وکلای مهاجرت به کانادا
  • نظارت بر روند پرونده‌های مربوط به مهاجرت
  • گزارش وکلا و مشاوران غیرقانونی مهاجرت به پلیس کانادا
  • تهیه برنامه‌های آموزشی برای آگاهی از عواقب مشاوره گرفتن از وکلای غیرمجاز

آشنایی با RCIC و RISIA

شورای ICCRC در سال ۲۰۱۹ به CICC تغییر نام داده است. این کلمه، کوتاه شده عبارت College of Immigration and Citizenship Consultants به معنای کالج مشاوران مهاجرت و شهروندی است. این نهاد، وظیفه اعطای مجوز‌های RCIC و RISIA را به عهده دارد:

  • اعطای مجوز به RCIC که کوتاه شده عبارت Regulated Canadian Immigration Consultant به معنای مشاور قانونی مهاجرت به کانادا است.
  • اعطای مجوز به RISIA که کوتاه شده عبارت International Student Immigration Advisor به معنای مشاور مهاجرت دانشجویان بین‌المللی است.

هر شخصی که بخواهد در ازای دریافت پول به شما خدمات مشاوره مهاجرت را ارائه دهد، باید مجوز معتبری را از CICC اخذ کند. مگر این که عضوی از انجمن حقوقی کانادا یا عضوی از اتاق سردفتران استان کبک باشد.

باید توجه داشته باشید که CICC تنها در زمینه اعطای مجوز به مشاوران فعالیت می‌کند و خودش هیچ‌گونه مشاوره مهاجرتی را ارائه نمی‌دهد و در روند مهاجرت اشخاص خارجی به کانادا هم دخالت نمی‌کند.

معیارهای انتخاب مشاور یا وکیل مهاجرت به کانادا

مشاوران تحصیلی می‌توانند با گذراندن ۵۰۰ ساعت آموزش درباره حقوق مهاجرت، مجوز CICC را کسب کنند. مشاورانی که درس حقوق نخوانده‌اند و وکیل نیستند اجازه فعالیت در دادگاه‌های کانادا را ندارند و ممکن است اطلاعات آن‌ها در زمینه قوانین ازدواج و سرمایه‌گذاری هم کامل نباشد.

بنابراین اگر می‌خواهید مشاور مهاجرت شما یک مشاور تمام و کمال در زمینه انواع مختلف مسائل حقوقی باشد، حتماً یک وکیل را انتخاب کنید. از طرفی مشاورانی که تنها مجوز RISIA که برای ارائه مشاوره تحصیلی است را دارند، نباید زمینه‌هایی مانند ازدواج و سرمایه‌گذاری خدمات دهند. به طور کلی باید در هنگام انتخاب مشاور مهاجرت به کانادا، نکات زیر را مد نظر قرار دهید.

بررسی مجوز

برای این که بتوانید در صورت بروز هرگونه مشکل حقوقی توسط مشاور، مشکلات خود را پیگیری کنید حتماً یک مشاور دارای مجوز را انتخاب کنید. وکلا و مشاوران عضو CICC، دارای مجوز و شناسنامه عکس دار هستند که در آن‌ها شماره مجوز RCIC هم ذکر شده است. این شماره با حرف R شروع شده و به دنبال آن هم یک عدد ۶ رقمی می‌آید.

ممکن است فردی در ایران، یک مدرک و پروانه معتبر وکالت داشته باشد و خود را به عنوان وکیل مهاجرت به کانادا معرفی کنید. داشتن مجوز وکالت در ایران، برای فعالیت به عنوان وکیل مهاجرت کافی نیست و حتماً عضویت آن وکیل در CICC را هم بررسی کنید.

شما می‌توانید در سامانه‌ای که CICC فراهم کرده، تمامی مشخصات وکلای مهاجرت به کانادا را بررسی کنید. حتی می‌توانید از سوابق و مشکلاتی که در زمان فعالیت یک وکیل مهاجرت به کانادا پیش آمده هم مطلع شوید. وکیلی که از ارائه شماره RCIC خود طفره می‌رود، به احتمال زیاد یک وکیل تقلبی است.

بررسی سابقه کاری و رزومه

بررسی تعداد سال‌های فعالیت، سطح تحصیلات و تعداد پرونده‌های موفق را هم مدنظر قرار دهید. یک وکیل باتجربه، می‌تواند استراتژی بهتری برای مهاجرت شما تعیین کند تا در زمان و هزینه‌های مربوط به مهاجرت صرفه‌جویی قابل توجهی صورت بگیرد.

بررسی راه‌کارهای ارائه شده توسط وکیل مهاجرت

وکیل مهاجرت باید پرونده شما را با توجه به شرایط شخص شما بررسی کند. متاسفانه بعضی از مشاوران مهاجرت تنها به ارائه اطلاعات کلی بسنده می‌کنند در حالی که روند مهاجرت هر فرد با فرد دیگر متفاوت است.

اگر متوجه شدید که مشاور مهاجرت نسبت به وضعیت تحصیلی، موقعیت شغلی، شرایط مالی شما و سایر موارد مهم برای مهاجرت بی‌تفاوت است، حتماً در انتخاب آن مشاور تجدید نظر کنید.

توجه به شفاف بودن روند کار

روند کاری مشاوران مهاجرت باید به صورت کاملاً شفاف و بدون هرگونه ابهام باشد. این موضوع مخصوصاً در زمینه نرخ ارائه خدمات، اهمیت بیشتری دارد. حتماً هنگام انتخاب مشاور یا وکیل مهاجرت به کانادا، نرخ‌ها را در نظر بگیرید.

زیاد بودن نرخ، لزوماً به معنای تخصص بالاتر وکیل نیست. همچنین وکیلی که از شما درخواست می‌کند تا قبل از ارائه خدمات، پول‌هایی با مبالغ سنگین و غیرمنطقی را واریز کنید به احتمال زیاد یک وکیل متقلب یا قلابی است.

تنظیم قرارداد به صورت کتبی

حتماً باید یک قرارداد کتبی بین متقاضی مهاجرت و وکیل مهاجرت برای دریافت و ارائه خدمات نوشته شود. یک قرارداد کتبی برای مشاوره مهاجرت به کانادا باید دارای بندهای زیر باشد:

  • ذکر نام و مشخصات کامل طرفین قرارداد
  • وظایف وکیل یا مشاور
  • وظایف موکل
  • مبلغ و روش پرداخت هزینه‌های مربوط به دریافت خدمات مشاوره مهاجرت
  • تعیین سیاست بازگشت وجه
  • تعیین روش‌هایی برای حل اختلافات
  • تضمین محرمانگی اطلاعات
  • تعیین روش‌هایی برای تغییر مفاد قرارداد
  • تعیین زمان اتمام قرارداد
  • تعیین روش‌هایی برای انصراف
  • ذکر قوانین مربوط به ارائه مشاوره حقوقی

عدم وجود هر یک از موارد فوق می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی حقوقی شود. عدم تمایل یک وکیل برای ثبت کتبی قرارداد را به منزله تقلبی بودن او در نظر بگیرید.

ویژگی های یک وکیل مهاجرت به کانادا

اما یک وکیل مهاجرت خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ باید بدانید که داشتن مجوز از CICC به تنهایی کافی نیست و یک وکیل مهاجرت خوب، باید ویژگی‌های زیر را هم داشته باشد.

دانش کافی درباره قوانین ایران و کانادا

تسلط بر قوانین کشور مبدا و مقصد باعث می‌شود تا وکیل مهاجرتی بتواند بهترین استراتژی مهاجرت را برای شما ترسیم کند. تنها یک وکیل قوی و با دانش بالا می‌تواند بر محدودیت‌های سنی، تحصیلی یا کاری مهاجرت غلبه کند. همچنین یک وکیل مهاجرت به کانادا باید همواره دانش خود را مطابق با قوانین جدید، به‌روز کند.

دانش کافی نسبت به امور کنسولی و سفارتخانه‌ها

وکیل مهاجرت باید نسبت به امور کنسولی و سفارتخانه‌ها آشنا باشند. آن‌ها باید بر فرآیند اخذ انواع ویزای کاری و تحصیلی مسلط باشند. همچنین باید روی نحوه اعتراض به ریجکت شدن ویزا هم تسلط داشته باشند.

آشنایی با قوه قضاییه کانادا و ارتباط با سایر وکلا

وکیل مهاجرت باید به خوبی با سیستم قضایی کانادا آشنا باشد و ارتباط مناسبی با سایر وکلای آن کشور داشته باشد. چنین وکیلی می‌تواند با تلاش‌های خود و همکارانش، شما را در مشکلات حقوقی پیش‌آمده در تحصیل، سرمایه‌گذاری، خرید ملک و… در کانادا یاری کند.

تسلط به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی

وکیل مهاجرت به کانادا باید حتماً به زبان انگلیسی تسلط داشته باشد. وکیلی که به انگلیسی تسلط نداشته باشد، هیچ‌گونه شانسی برای پیش بردن امور مهاجرتی نخواهد داشت چرا که قادر به انجام مکاتبات با نهادهای رسمی کانادا نخواهد بود.

در بعضی از استان‌های فرانسه مانند کبک (Québec)، جمعیت فرانسوی زبان زیادی وجود دارد و فرانسوی جزو زبان‌های رسمی آن استان است. بنابراین وکلایی که می‌خواهند با نهادهای رسمی این استان‌ها مکاتبه داشته باشند، بهتر است با فرانسوی هم آشنا باشند.

مسئولیت‌پذیری

یک وکیل مهاجرتی خوب باید مسئولیت‌پذیر باشد و روند مهاجرت شما را با جدیت پیگیری کند. داشتن تعهد کاری و مسئولیت‌پذیری باعث می‌شود تا وکیل، بهترین انتخاب‌های ممکن را پیش روی موکل خود قرار دهد. وکیل مهاجرتی باید کاملاً با موکل خود صادق باشد و هرچه را که به صلاح او است برایش انجام دهد.

خدمات وکیل مهاجرت به کانادا

وکیل مهاجرت، خدمات مربوط به مهاجرت و اخذ مجوز اقامت در یک کشور را انجام می‌دهد. فرقی نمی‌کند برای مهاجرت تحصیلی به کانادا بروید یا برای مشغول شدن به کار، وکیل مهاجرت می‌تواند در تمامی این زمینه‌ها به شما کمک کند. خدمات وکلای مهاجرت به کانادا را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

مشاوره برای تحصیل در کانادا

وکیل مهاجرت، به شما در زمینه اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا، گرفتن ویزای تحصیلی کانادا، نوشتن رزومه و انگیزه‌نامه، تهیه مسکن تحصیلی و سایر موارد مرتبط با مهاجرت تحصیلی کمک ‌می‌کند.

مشاوره برای کار در کانادا

وکیل مهاجرت، به شما برای بررسی پیشنهادات کاری از سمت کارفرمایان کانادایی و اخذ ویزای کاری کمک ‌می‌کند. تسلط وکیل مهاجرت بر روی قوانین کار، باعث می‌شود تا یک قرارداد مناسب را با کارفرمای کانادایی ببندید.

مشاوره برای سرمایه گذاری در کانادا

بعضی از افراد برای مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری در کانادا اقدام می‌کنند. کشور کانادا درهای خود را برای ورود سرمایه مهاجران باز گذاشته است. وکیل مهاجرت به کانادا می‌تواند به شما در زمینه‌هایی مانند ثبت شرکت، خرید زمین و ملک، فعالیت در بازار سهام و هرگونه سرمایه‌گذاری دیگری کمک کند. سرمایه‌گذاری یک کار پر ریسک است، بنابراین حتماً باید از یک وکیل کاربلد برای این کار کمک بگیرید.

مشاوره برای ازدواج یا اخذ ویزای همراه

وکلای مهاجرت می‌توانند در زمینه ازدواج، پیوستن به اعضای خانواده در خارج از کشور و مهاجرت با همراه هم به شما کمک کنند. شما می‌توانید فرآیند اخذ ویزای همراه یا اعضای فامیل را به یک وکیل مهاجرت بسپارید.

مشاوره برای رفع ریجکت شدن ویزا

ممکن است مراکز صدور ویزای کانادا به هر دلیلی با درخواست صدور مجوز اقامت شما در این کشور موافقت نکنند. یک وکیل مهاجرت خوب می‌تواند با آوردن دلایل قانع‌کننده، به این تصمیم اعتراض کند. در بسیاری از موارد، یک وکیل مهاجرت کاربلد توانسته تا نظر اداره مهاجرت را برای صدور یا تمدید یک ویزای ریجکت شده جلب کند.

هزینه وکیل مهاجرت به کانادا چقدر است؟

هزینه‌ای که وکلای مهاجرت برای ارائه خدمات‌شان می‌گیرند با توجه به درخواست و شرایط هر شخص متفاوت است. ممکن است بعضی از پرونده‌ها بیشتر از پرونده‌های دیگر زمان ببرد و به پرداخت حق‌الوکاله بیشتری هم نیاز داشته باشد. شما می‌توانید برای اطلاع از هزینه‌های مربوط به پرداخت حق‌الوکاله به وکلای مهاجرت، از کارشناسان سیم آخر کمک بگیرید.

وکیل خود را از ایران بگیریم یا کانادا؟

به صورت کلی هیچ اجباری به اقامت وکیل مهاجرت به کانادا در ایران یا کانادا وجود ندارد. در واقع انتخاب این مورد به خود شما بستگی دارد. وکیلی که در کانادا زندگی می‌کند، احتمالاً اطلاعات واقع‌بینانه‌تری را نسبت به زندگی و تحصیل در کانادا در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین بعضی از خدمات مانند درخواست دسترسی آنلاین به اطلاعات شخصی (ATIP) تنها در دسترس وکلای ساکن کانادا است.

اما یک وکیل ساکن ایران هم می‌تواند مزایای مخصوص به خودش را داشته باشد. اگر وکیل شما ساکن کانادا باشد باید با توجه به اختلاف زمانی زیاد بین ایران و کانادا، مدت زمان زیادی را منتظر پاسخ‌گویی او بمانید. بنابراین وکیلی را انتخاب کنید که هم در کانادا و هم در ایران، دفاتر یا نمایندگان فعال و معتبری داشته باشد.

کلام پایانی

در این مطلب با ویژگی‌ها و وظایف وکیل مهاجرت به کانادا آشنا شدیم. کارشناسان موسسه مهاجرت تحصیلی سیم آخر می‌توانند مشاوره مهاجرت تحصیلی به کانادا را به صورت تمام و کمال و از صفر تا صد، برای شما انجام دهند. کافیست همین الان درخواست مشاوره رایگان را در سیم آخر ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.