تحصیل و زندگی در کشوری خارجی برای دانشجویان بین‌المللی همیشه دشوار است. آنان در بدو ورود به کشوری جدید، علاوه‌بر دوری از خانه و خانواده‌شان، با فرهنگی ناآشنا روبه‌رو می‌شوند که احساس غربت ر‌ا دوچندان می‌کند. آشنایی با وضعیت زندگی و فرهنگ کشور مقصد به دانشجویان کمک می‌کند راحت‌تر با آن منطبق شوند و در ماه‌های اولیۀ مهاجرت، با مشکلات کمتری دست‌وپنجه نرم کنند. در این مقاله، قصد داریم ده نکته برای تحصیل در کانادا بیان کنیم؛ دَه نکتۀ مفید دربارۀ فرهنگ، آب‌وهوا، سبک زندگی، مردم، نظام تحصیلی و بهداشت کانادا که برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا جالب است. پس، با ما همراه باشید.

۱. غذا در کانادا

اولین نکته برای تحصیل در کانادا غذای این کشور است. کانادا غذای سنتی زیادی ندارد؛ ولی با پنکیک و وافل و هر نوع غذایی، شیرۀ افرا (Maple Syrup) مصرف می‌کنند که در رسوم کهن و ملی آن ریشه دارد. همچنین، این کشور میزبان تنوع وسیعی از غذاهای متنوع از فرهنگ‌های مختلف است. برای مثال، شهر تورنتو محلۀ یونانی‌ها، محلۀ چینی‌ها، محلۀ ایرانی‌ها، محلۀ ایتالیایی‌ها و محله‌های مختلف دیگر را در خود جای داده است و با سفر به هرکدام از این محله‌ها، می‌توانید غذای اصیل هر کشور را امتحان کنید.

۲. سبک زندگی در کانادا

مردم کانادا به حقوق دیگر شهروندان این کشور بسیار احترام می‌گذارند و شما بدون احتیاج به تغییر ارزش‌ها و هویتتان، می‌توانید عضوی از این جامعه شوید. این دومین نکته برای تحصیل در کانادا است. در این کشور، کسی بر‌اساس اعتقادات مذهبی یا نژاد قضاوت نمی‌شود و تنها اَعمال فرد اهمیت دارد؛ به‌همین‌دلیل، کانادا یکی از کشورهای امن‌ دنیا برای تحصیل محسوب می‌شود؛ به‌گونه‌ای که آمار جرم‌وجنایت نژادپرستانه در آن بسیار ناچیز است. ناگفته نماند به همان میزان که دیگران به شما احترام می‌گذارند، شما نیز برای حریم شخصی دیگران احترام باید قائل شوید. از مطرح‌کردن پرسش‌های خصوصی، مانند وضعیت تأهل و سن پرهیز کنید. یکی دیگر از خصوصیات اهالی کانادا وقت‌شناسی است؛ به‌طوری‌که بعضی از آنان حتی یک ربع زودتر در محل قرار حاضر می‌شوند؛ پس، حواستان باشد در هیچ قرارملاقاتی دیر نکنید!

مردم کانادا

۳. مردم کانادا

سومین نکته برای تحصیل در کانادا مردم این کشور هستند. مردم کانادا به مهربانی مشهور هستند. حتماً به‌خاطر بسپارید که به هر کسی «لطفاً» و «ممنون» بگویید. نگه‌داشتن در برای افراد دیگر نیز یکی از قانون‌های نانوشتۀ این کشور است؛ البته به فاصلۀ شخص تا در توجه کنید. اگر هنگام ورودتان به مکانی شخصی در نزدیکی درِ ساختمان است، پس از ورود، در را برای شخص مذکور باز نگه دارید.

۴. سکونت در کانادا

زندگی در خارج از پردیس دانشگاه یکی از راه‌های عالی برای تجربۀ زندگی مستقل در فرهنگی متفاوت است؛ اما به‌عنوان مستأجر، با حقوق و وظایفتان باید آشنا باشید. گاهی دانشجویان بین‌المللی به‌دلیل ناآشنایی با قوانین اجاره، از‌نظر مالی متضرر می‌شوند. چهارمین نکته برای تحصیل در کانادا این است که قبل از اجارۀ آپارتمان، حتماً خودتان یا یک نفر به‌نمایندگی از شما آپارتمان را بازدید کند. به جزئیات آگهی و این نکته توجه کنید که آیا هزینه‌های جانبی، مانند آب و برق و اینترنت در مبلغ اعلامی در نظر گرفته شده است یا برای آن هزینه‌ای جداگانه باید بپردازید. برای مدت زمان مشخص، اجاره‌نامۀ مکتوب داشته باشید و هرگز نقدی پولی نپردازید.

۵. شماره‌تلفن‌های ضروری

دانشجویان بین‌المللی بهتر است فهرستی از شماره‌تلفن‌های ضروری را به دوستان یا هم‌دانشگاهی‌هایشان بدهند تا در‌صورت بروز حادثه، دسترسی به خانوادۀ شخص میسر باشد. در این فهرست، باید شماره‌تلفن پدر‌و‌مادر یا اقوام و دوستانی وجود داشته باشد که در کانادا زندگی می‌کنند و به آنان اعتماد دارید. پنجمین نکته برای تحصیل در کانادا این که حتماً توجه کنید همیشه فهرست شماره‌تلفن‌های ضروری خود را هم به‌صورت دیجیتالی (داخل موبایل) و هم به‌صورت فیزیکی به‌همراه داشته باشید.

انواع ویزای کانادا

۶. انواع ویزای کانادا

ششمین نکته برای تحصیل در کانادا انواع ویزای این کشور است. برای تحصیل در کانادا به دریافت اِستادی پرمیت (‌اجازۀ تحصیل) احتیاج دارید. زمانی‌که وارد خاک کشور کانادا شوید، اجازۀ اقامت موقت دریافت می‌کنید. با اقامت موقت، بیست ساعت در هفته می‌توانید پاره‌وقت کار کنید؛ البته پس از فارغ‌التحصیلی، برای اجازۀ کار پس از تحصیل (PGWG) می‌توانید اقدام کنید. این اجازه سه‌ساله است. با کسب مدرک دانشگاهی و تجربۀ کاری در کانادا، به‌راحتی امتیاز لازم برای دریافت اقامت دائم از‌طریق برنامه‌های اکسپرس اِنتری را خواهید داشت. پس از دریافت اقامت دائم با سه سال اقامت در خاک این کشور، شهروندی کانادا به شما اعطا می‌شود.

برای کسب اطلاعات در مورد شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

۷. ادامه‌تحصیل در کانادا

شاید بد نباشد قبل از مهاجرت تحصیلی به کانادا ، دربارۀ آیندۀ خود پس از فارغ‌التحصیلی فکر کنید. در بسیاری از کشورها، از دبیرستان می‌توان وارد رشته‌هایی، مانند پزشکی و دندان‌پزشکی و حقوق شد. در کانادا برای ورود به این رشته‌ها، حداقل سه سال در مقطع کارشناسی باید تحصیل کرده باشید. هفتمین نکته برای تحصیل در کانادا این است که به‌طور‌کلی، به‌منظور دریافت پذیرش از دانشکده‌های معتبر در مقطع کارشناسی ارشد و عالی‌تر، رقابت بسیار شدیدی وجود دارد؛ اما با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری مناسب و حفظ معدل خوب در طول دورۀ کارشناسی، می‌توانید بختتان را برای پذیرفته‌شدن افزایش دهید.

۸. نظام آموزشی کانادا

هشتمین نکته برای تحصیل در کانادا دربارۀ نظام آموزشی این کشور است. دربارۀ نظام آموزشی کانادا، به‌ویژه دانشگاه‌های مدنظرتان، بیشتر مطالعه کنید. همچنین، دربارۀ مدارک لازم به‌منظور ثبت‌نام و دروس تخصصی و مهارت‌های لازم برای قبولی در رشتۀ دلخواهتان نیز تاحدممکن اطلاعات کسب کنید. کاتالوگ‌های آنلاین دروس شاید بیش‌از‌اندازه طولانی باشند، برای پرسش‌ها و ابهام‌های خود دربارۀ رشتۀ تحصیلی، می‌توانید با مسئولان دانشگاه مدنظر مکاتبه کنید. دانشگاه‌های کانادا معمولاً برای دانشجویان تازه‌وارد و قدیمی اسکالرشیپ‌های متنوعی در نظر می‌گیرند؛ پس، پیگیر اخبار اسکالرشیپ‌های دانشگاه باشید. ناگفته نماند که به مهلت‌های مقرر دانشگاه احترام بگذارید و درصورت امکان، در اولین فرصت خواستۀ دانشگاه را انجام دهید.

آب‌وهوای کانادا

۹. آب‌وهوای کانادا

همان‌طورکه می‌دانید، کانادا زمستان‌های سردی دارد. نهمین نکته برای تحصیل در کانادا این است که قبل از شروع فصل زمستان و آغاز بارش برف، کفش زمستانی و لباس گرم و دست‌کش مناسب تهیه کنید. شاید در زمستان دمای هوا بسیار کم باشد؛ اما منظره‌ای که برف در سراسر شهر می‌سازد، تماشایی است و با وجود رویدادهای ورزشی و تفریحی و فرهنگی، این فصل به یکی از فصل‌های پرطرفدار در میان ساکنان کانادا تبدیل شده است.

۱۰. نظام درمانی کانادا

آخرین نکته برای تحصیل در کانادا این که نظام درمانی کانادا از بودجۀ دولتی اداره می‌شود و برای همۀ شهروندان و افراد مقیم دائم رایگان است. ازآنجاکه دانشجویان بین‎‌المللی هنوز اقامت دائم دریافت نکرده‌اند، دانشگاه‌های کانادا هزینه‌ای مجزا از شهریه برای بیمۀ دانشجویان بین‌المللی دریافت می‌کنند. کسب اطلاع دربارۀ بیمۀ دانشجویی کمک می‌کند تا بدانید در مواقع اضطراری، چه نوع پوششی از بیمه دریافت می‌کنید. ناگفته نماند هزینه‌های پزشکی در کانادا بدون بیمه بسیار گران است و با بیمۀ دانشجویی، هزاران دلار در هزینه‌های پزشکی صرفه‌جویی خواهید کرد.



منبع: