رشتۀ دندانپزشکی یکی از رشته‌های پرطرفدار دنیا محسوب می‌شود و از دلایل مهم تمایل دانشجویان به تحصیل در آن درآمد درخورتوجه است. دانشگاه‌های کانادا نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ دانشگاه‌هایی که جزو دانشگاه‌های برتر دنیا در رشتۀ دندانپزشکی به‌حساب می‌آیند. یکی از دانشگاه‌های برتر کانادا در رشتۀ دندانپزشکی‌، دانشگاه دولتی بریتیش کلمبیاست که سال ۲۰۲۱، رتبۀ نخست را در رشتۀ یادشده از‌آنِ خود کرده است. در این مطلب، دربارۀ تحصیل رشتۀ دندانپزشکی در دانشگاه بریتیش کلمبیا بیشتر سخن خواهیم گفت.

رتبه‌بندی

در تازه‌ترین رتبه‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، دانشگاه بریتیش کلمبیا چهل‌وپنجمین دانشگاه‌ معتبر جهان و سومین دانشگاه برتر کانادا شناخته شده است. افزون‌بر‌این، این دانشگاه در رشتۀ دندانپزشکی در جایگاه سی‌وششم دانشگاه‌های مطرح دنیا و نخست کشور کانادا ایستاده است. رشتۀ دندانپزشکی در دانشگاه بریتیش کلمبیا در مقاطع تحصیلی مختلفی ارائه می‌شود که درادامه، با هریک از آن‌ها آشنا خواهید شد.

کارشناسی بهداشت دندان

کارشناسی بهداشت دندان حرفه‌ای در حوزۀ بهداشت دهان و دندان است و دروس تئوری و عملی مبتنی‌بر شواهد را شامل می‌شود. رشتۀ بهداشت دندان از علوم بیوپزشکی و علوم اجتماعی و رفتاری استفاده می‌کند و مسئولیت‌های مهمی مانند ارتقای سلامت، آموزش، درمان بالینی و پژوهش برعهده دارد. کارشناسان بهداشت دندان با دندانپزشکان و دستیاران دندانپزشکی و سایر متخصصان بهداشت همکاری می‌کنند. تحصیل کارشناسی بهداشت دندان در دانشگاه بریتیش کلمبیا چهارساله و تمام‌وقت است و راهی عالی برای تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی در حوزۀ تخصصی دندانپزشکی به‌شمار می‌رود. علاقه‌مندان از مقطع دبیرستان برای دورۀ کارشناسی بهداشت دندان می‌توانند اقدام کنند. حداقل نمرۀ موردنیاز برای مدارک معتبر زبان به‌منظور تحصیل در رشتۀ دندانپزشکی در دانشگاه بریتیش کلمبیا نمرۀ آیلتس ۶.۵ یا نمرۀ تافل ۹۰ اعلام شده است.

دکتری دندانپزشکی

رشتۀ دندانپزشکی در مقطع دکتری دانشگاه بریتیش کلمبیا در دانشکدۀ دندانپزشکی و پردیس ونکوور ارائه می‌شود. تحصیل دکتری دندانپزشکی (DMD) در دانشگاه بریتیش کلمبیا چهار سال به‌طول می‌انجامد و ترکیبی ابتکاری از یادگیری مبتنی‌بر حل مسئله (PBL) و کنفرانس‌های درسی و تجربیات بالینی است. متقاضیان تحصیل در رشتۀ دندانپزشکی در دانشگاه بریتیش کلمبیا در مقطع دکتری مدرک کارشناسی سه‌ساله باید داشته باشند که ۹۰ واحد درسی (ECTS) را با حداقل معدل C- یا میانگین نمرۀ ۷۰درصد یا حداقل نمرۀ ۲.۸ از ۴ گذرانده است. علاوه‌براین، در آزمون DAT (Dental Aptitude Test) نیز باید شرکت کنند که آزمونی برای سنجش استعداد دندانپزشکی به‌حساب می‌آید. همچنین، آنان انگیزه‌نامه و دو توصیه‌نامه (یکی آکادمیک و دیگری از سوی متخصص بهداشت و درمان و آشنا با متقاضیان) باید ارائه دهند. نکتۀ مهم اینکه دانشگاه بریتیش کلمبیا توصیه‌نامه‌ها را از منابع ایمیلی گوگل و یاهو به‌رسمیت نمی‌شناسند و توصیه‌نامه‌ها امضاشده و با سربرگ رسمی و ازطریق ایمیل سازمانی باید ارسال شده باشند و تاریخشان بیشتر از دوازده ماه قبل از مهلت درخواست نباشد.

شایان ذکر است پذیرش در مقطع دکتری رشتۀ دندانپزشکی در دانشگاه بریتیش کلمبیا براساس شایستگی‌های تحصیلی، خصوصیات فردی، آزمون‌های استعداد، مصاحبه‌های فردی و گروهی و سابقۀ تحصیلی متقاضیان است و به‌دلیل تقاضای چشمگیر، پذیرش بسیار رقابتی است. حداقل نمرۀ موردنیاز برای مدارک معتبر زبان به‌منظور تحصیل در مقطع دکتری دندانپزشکی در دانشگاه بریتیش کلمبیا نمرۀ آیلتس ۶.۵ یا نمرۀ تافل ۹۰ اعلام شده است.

مقاطع تحصیلات تکمیلی

رشتۀ دندانپزشکی در دانشگاه بریتیش کلمبیا در گرایش‌های متنوعی ارائه می‌شود. دوره‌های تحصیلات تکمیلی رشتۀ دندانپزشکی در دانشگاه بریتیش کلمبیا عبارت‌اند از‌: دوره‌های آموزش‌محور کارشناسی ارشد و دکتری علوم جمجمه و صورت و دوره‌های تخصصی بالینی شامل کارشناسی ارشد در تخصص‌های اندودنتیکس (Endodontics)، ارتودنسی (Orthodontics)، دندانپزشکی کودکان (Pediatric Dentistry)، پریودنتیکس (Periodontics) و پروتزهای دندانی (Prosthodontics). تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ دندانپزشکی در دانشگاه بریتیش کلمبیا سه تا چهار سال و در مقطع دکتری شش ‌سال طول می‌کشد و در انتها متقاضیان هر دو مقطع باید پایان‌نامه ارائه دهند و از آن دفاع کنند. همچنین، دوره‌های تخصصی پسادکتری در رشتۀ دندانپزشکی در دانشگاه یادشده ازاین‌قرارند: دورۀ اقامت متخصص عمومی و دورۀ دستیاری پزشکی دهان و دندان و آسیب‌شناسی دهان و دندان. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی دندانپزشکی در دانشگاه دولتی بریتیش کلمبیا، به این لینک مراجعه کنید.

منبع: