دانشگاه کادیز (Universidad de Cádiz) دانشگاهی دولتی است که در استان کادیز اسپانیا قرار دارد و تاریخ تأسیسش به قرن پانزدهم میلادی باز می‌گردد. این دانشگاه به رشتۀ پزشکی‌اش شهرت دارد؛ چرا‌که دانشکدۀ پزشکی آن در قرن هجدهم شروع به کار کرد و اولین مدرسه در اروپا بود که پزشکی و جراحی را یک جا ارائه می‌داد. دانشگاه کادیز به‌شکل امروزی‌اش در سال ۱۹۷۹ به‌راه افتاد و در‌حال‌حاضر، بیش از هفده‌هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری آن مشغول تحصیل هستند. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در اسپانیا، دانشگاه کادیز را معرفی می‌کنیم.

دپارتمان‌ها و رشته‌های دانشگاه کادیز

دانشگاه کادیز پنج دپارتمان دارد: هنر و علوم انسانی، علوم طبیعی، علوم سلامت، علوم اجتماعی و حقوق و مهندسی و معماری.

برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه عبارت‌اند از: باستان‌شناسی، ارتباطات، کشاورزی، زیست‌فناوری، مدیریت محیط‌زیست، مدیریت آب، ریاضی، نانوساینس و فناوری مواد، اقیانوس‌شناسی، شیمی پزشکی، تربیت‌بدنی، زیست‌پزشکی، فیزیوتراپی، سلامت روانی، پرستاری، روان‌شناسی، حسابداری و حسابرسی، کارآفرینی، مدیریت کسب‌وکار، مدیریت استراتژیک، مدیریت منابع انسانی، مدیریت بازاریابی دیجیتال، راهنمای تور، اقتصاد و توسعۀ منطقه‌ای، آموزش محیط‌زیستی، مطالعات جنسیت، مدیریت دولتی،‌ روابط بین‌الملل، انرژی تجدیدپذیر، مهندسی آکوستیک، مهندسی تولید، مهندسی صنایع، مهندسی دریا، مهندسی شیمی، مهندسی کامپیوتر، امنیت مجازی و حمل‌ونقل دریایی.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه کادیز

شهریۀ تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های دولتی اسپانیا بین چهار تا شش‌هزار یورو در سال برآورد می‌شود. علاقه‌مندان به دریافت بورسیه نیز از بورسیه‌های دولت اسپانیا می‌توانند استفاده کنند. شرایط دریافت بورسیه عموماً شامل رزومۀ تحصیلی عالی (تحصیل در دانشگاه‌های معتبر، معدل عالی، داشتن مقاله و تسلط بر زبان) و انگیزه‌نامه و توصیه‌نامۀ مناسب می‌شود. توجه کنید که درخواست بورسیۀ تحصیلی اسپانیا محدود به مدت زمان خاصی است و فرم درخواست حتماً قبل از اتمام مهلت درخواست باید ارسال شود. شایان ذکر است فرم درخواست سؤال‌هایی دربارۀ زندگی شخصی دانشجو و خانواده‌اش، به‌ویژه شرایط مالی او را دربر می‌گیرد. علاوه‌بر بورسیه‌های دولتی، دانشگاه کادیز نیز به دانشجویان بین‌المللی که حین تحصیل عملکردی عالی از خود نشان می‌دهند، کمک‌هزینۀ تحصیل اعطا می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ شرایط دریافت این کمک‌هزینه‌ها، به وبگاه دانشگاه می‌توانید مراجعه کنید.

هزینه زندگی در شهر کادیز


هزینه زندگی در شهر کادیز

اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر کادیز ۵۰۰ یورو و اجارۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۴۶۰ یورو در ماه برآورد می‌شود. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر به ۷۸۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر به ۶۶۰ یورو می‌رسد. گفتنی است بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری ۹۵ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۳۶ یورو در ماه تخمین زده می‌شود. علاوه‌براین، برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱ و ۳۲ یورو باید پرداخت کرد.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت ۹ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر ۲۵ یورو برآورد می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی عبارت‌اند از: یک لیتر شیر ۰.۹ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۲.۵ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۵ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۰یورو، یک کیلوگرم موز ۱ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۱.۴ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱ یورو.

منبع: