رشتۀ معماری با ترکیب هنر و علم، در فرایند برنامه‌ریزی و طراحی و ساخت سازه‌ها و ساختمان‌های بزرگ، عملکرد و دوام و زیبایی را از طریق مواد مختلف و فناوری و عناصر طراحی استفاده می‌کند. زمانی‌که ساختمان جدیدی طراحی و ساخته می‌شود، معمار نقش بسیار مهمی در فرایند طراحی تا اجرا ایفا می‌کند. باتوجه‌به اینکه جمعیت جهان در بیشترین میزان خود قرار دارد، معماری و صنعت ساختمان‌سازی از الزام‌های محیطی امروزی باید استفاده کند. تحصیل مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های معماری در نروژ به دانشجویان کمک می‌کند تا از دانش‌شان در زمینه‌های مختلف طراحی و برنامه‌ریزی و ساخت انواع سازه‌های مسکونی و تجاری استفاده کنند. واحدهای ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های معماری در نروژ معماری پایدار، علم مواد، طراحی پیشرفته و طراحی شهری را شامل می‌شود.

تحصیل کارشناسی معماری در دانشگاه‌های نروژ

تحصیل مقطع کارشناسی معماری در دانشگاه‌های نروژ سه تا چهار سال زمان می‌برد و دانشجویان با وظیفۀ اصلی رشتۀ معماری، یعنی توسعه و طراحی فنی پروژه‌های عمرانی آشنا می‌شوند. دانشگاه‌های معماری در نروژ به دانشجویان می‌آموزند که چگونه فعالیت‌های مربوط به برنامه‌ریزی شهری و معماری ساختمان‌های عمومی و صنعتی و مرمت آثار تاریخی را مدیریت کنند. شهریۀ سالانۀ تحصیل در دانشگاه‌های معماری نروژ 981یورو برآورد شده است که بسته به دانشگاه‌ها متغیر خواهد بود. گفتنی است زبان تدریس رشتۀ معماری در دانشگاه‌های نروژ انگلیسی و نروژی است. در مقطع کارشناسی، دانشگاه‌های یوویک و علم و فناوری در شهر تروندهایم، مدرسۀ معماری و دانشگاه هیسکلن کریستیانیا در شهر اسلو و دانشگاه آدگر در شهر کریستیانساند رشتۀ معماری را ارائه می‌دهند.

تحصیل کارشناسی ارشد معماری در دانشگاه‌های نروژ

تحصیل کارشناسی ارشد معماری در دانشگاه‌های نروژ یک تا دو سال به‌طول می‌انجامد و دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند و دانشجویان به‌طور متوسط 1،984یورو در سال شهریه می‌پردازند. فارغ‌التحصیلان معماری در نروژ باتوجه‌به رتبۀ هفتم این کشور در میان کشورهای برتر دنیا از تظر اقتصاد و جایگاه چهارم آن در بین کشورهای جهان از نظر آموزش فرصت‌های شغلی فراوانی می‌توانند به‌دست آورند. گفتنی است دانشجویان ماهانه حداقل 198یورو برای تحصیل و 817 یورو برای اجارۀ آپارتمان و 432یورو برای خوراک باید پرداخت کنند. دانشگاه‌های یوویک و علم و فناوری در شهر تروندهایم و مدرسۀ معماری اسلو و مدرسۀ معماری برگن دانشگاه‌های نروژی ارائه‌دهندۀ رشتۀ معماری در مقطع کارشناسی ارشد هستند.

درآمد معماران در نروژ

فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های معماری در نروژ سالانه بین 273هزار کرون تا 1،090،000کرون درآمد دارند. طبق بررسی‌های وبگاه SalaryExplore درآمد 50درصد معماران شاغل در نروژ حدود 614هزار کرون در سال است. حقوق و مزایای معماران در نروژ باتوجه‌به سابقۀ کاری‌شان متفاوت است. برای مثال، داشتن دو تا پنج‌ سال سابقه باعث افزایش 32درصدی درآمد سالانۀ معماران درمقایسه‌با شروع کارشان می‌شود. به‌همین‌ترتیب، درآمد معمارانی با سابقۀ کار بیش از پنج سال حدود36درصد بیشتر است. فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه‌های معماری در نروژ در دو سال ابتدایی فعالیت‌شان، 255 تا 765هزار کرون می‌توانند درآمد کسب کنند که مبلغ مناسبی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های معماری به‌حساب می‌آید. گفتنی است درآمد مردان شاغل در حوزۀ معماری درمقایسه‌با زنان چهار درصد بیشتر است

شرایط تحصیل در دانشگاه های معماری در نروژ.webp

تحصیل معماری در مدرسۀ معماری و طراحی اسلو

مدرسۀ معماری و طراحی اسلو (The Oslo of Architecture and Design) یکی از مراکز آموزش عالی برای تحصیل در نروژ در رشته معماری است. این مدرسه رشتۀ معماری را در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد و بر رابطۀ بین تفکر و ساخت در زمینه‌های مختلف متمرکز است. دانشجویان این مدرسه با طیف گسترده‌ای از کارگاه‌های عملی مواجه می‌شوند و بعد از فارغ‌التحصیلی براساس علاقه و شایستگی‌شان، در یکی از زمینه‌های معماری می‌توانند مشغول کار شوند. واحدهای ارائه‌شده در مدرسۀ معماری و طراحی اسلو عبارت‌اند از: عناصر گرانش، معماری تعادلی بین کربن خنثی و شرایط آب‌وهوایی، همزیستی: ساخت پناهگاه برای حیوانات، حمل‌ونقل و رابطۀ آن با ساخت شهری. شایان‌ذکر است در این مدرسه، همۀ دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شود و دانشجویان مدرک آیلتس با نمرۀ 5/6 یا مدرک تافل با نمرۀ 80 باید ارائه دهند. روزمه، انگیزه‌نامه، مدرک کارشناسی مرتبط و ریزنمره‌های مقاطع قبلی دیگر مدارک موردنیاز برای تحصیل در مدرسۀ معماری و طراحی اسلوست. تحصیل در این مدرسه رایگان است؛ ولی هزینۀ زندگی در اسلو بین 1،116 تا 1،837 یورو در ماه تخمین زده می‌شود.

تحصیل معماری در دانشگاه علم و فناوری تروندهایم

یکی دیگر از دانشگاه‌های معماری در نروژ، دانشگاه نروژی علم و فناوری (Norwegian University of Science and Technology) تروندهایم است که به‌اختصار NTNU نیز نامیده می‌شود. این دانشگاه رشتۀ معماری پایدار را در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد. دانشجویان در نیمسال اول بر عملکرد زیست‌محیطی و در نیمسال دوم بر تأثیر محیطی و در نیمسال سوم بر طراحی انرژی یکپارچه تمرکز دارند. رشتۀ معماری پایدار در تحقیقات و نوآوری و پیاده‌سازی معماری با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای پیشرو است. برنامۀ آموزشی و پژوهشی رشتۀ معماری پایدار در دانشگاه علم و فناوری تروندهایم طوری طراحی شده است که دانشجویان با مطالعۀ دروس بین‌رشته‌ای و ادغام روش‌های طراحی یکپارچه تخصص کسب کنند. تحصیل در دانشگاه علم و فناوری تروندهایم رایگان است و ازجمله شرایط پذیرش در آن به ارائۀ مدرک آیلتس با نمرۀ 5/6 یا تافل با نمرۀ 90 و مدرک کارشناسی در رشته‌های مرتبط با معماری و نیز عملکرد عالی تحصیلی و داشتن حداقل معدل C می‌توان اشاره کرد.

تحصیل معماری در دانشگاه UIT نروژ

دانشگاه UIT نیز از جمله دانشگاه‌های معماری در نروژ است که در شهر ترومسو قرار دارد. این دانشگاه باهمکاری دانشگاه‌های روسکیلد دانمارک و مالمو سوئد، رشتۀ برنامه‌ریزی شهری را در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد. دانشجویان با رفت‌وآمد بین سه کشور سوئد و دانمارک و نروژ این فرصت را دارند تا با دیدگاه‌های بین‌المللی و بین‌رشته‌ای در برنامه‌ریزی و توسعۀ معمارانۀ شهری آشنا شوند. پژوهش‌های این دانشگاه به‌صورت گروهی و انفرادی و برپایۀ روش‌های کیفی و خلاق و استفاده از تکنیک‌های تجسم فضایی و سیستم اطلاعات جغرافیایی است. فارغ‌التحصیلان دانشگاه UIT در مشاغل دولتی و سازمان‌های ملی و بین‌المللی مرتبط با معماری و شهرسازی می‌توانند مشغول کار شوند. برخی از واحدهای ارائه‌شده در این دانشگاه عبارت‌اند از: مطالعات انتقادی شهری، مدل‌های برنامه‌ریزی و رفاه و کسب‌وکار در شهر، برنامه‌ریزی فرهنگی و سیاسی، مطالعات ساخت شهری و روش‌ها در برنامه‌ریزی اجتماعی. تحصیل در این دانشگاه رایگان است؛ ولی دانشجویان برای ثبت‌نام در هر نیمسال تحصیلی 625 کرون باید بپردازند.

منابع