استان مانیتوبا ۱میلیون و ۳۰۰هزار نفر جمعیت دارد و پنجمین استان پرجمعیت کاناداست. این استان از شرق با استان انتاریو و از غرب با استان ساسکاچوان و از جنوب با ایالات داکوتای شمالی و مینسوتا هم‌مرز است. صنایع کشاورزی، گردشگری، نفت و معدن پایه‌های اصلی اقتصاد این استان را تشکیل داده‌اند و استان مانیتوبا حدود ۱۲درصد از زمین‌های کشاورزی کشور را در خود جای داده است. دو شهر وینیپگ، مرکز استان و براندون میزبان دانشگاه‌های استان مانیتوبا هستند که از این میان، دانشگاه مانیتوبا و دانشگاه وینیپگ شهرت کشوری دارند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه های مانیتوبا را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه مانیتوبا

دانشگاه مانیتوبا برترین نام در میان دانشگاه های مانیتوبا است. این دانشگاه در سال ۱۸۷۷ در شهر وینیپگ تأسیس شد و اولین دانشگاه در غرب کشور و هفدهمین دانشگاه بزرگ کانادا محسوب می‌شود. در‌حال‌حاضر، دانشگاه مانیتوبا میزبان بیش از ۲۸هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در دوازده دانشکده است.

دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: کشاورزی و علوم غذایی، معماری، هنر، کسب‌وکار، آموزش، مهندسی، تحصیلات تکمیلی، پرستاری، داروسازی، دندان‌پزشکی، حقوق و علوم. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه مانیتوبا عبارت‌اند از: معماری، کشاورزی، شیمی، مهندسی عمران، علوم کامپیوتر، اقتصاد، محیط‌زیست، جغرافیا، هنرهای زیبا، تاریخ، حقوق، زبان‌شناسی، مدیریت، موسیقی، پرستاری، پزشکی، مهندسی مکانیک، ریاضیات، داروسازی، فلسفه و علوم سیاسی.

برای شرکت در رشته‌های این دانشگاه ارائۀ مدرک تافل با حداقل نمرۀ ۸۶ یا مدرک آیلتس با حداقل نمره ۶.۵ الزامی است. شهریۀ دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی حدود هجده‌هزار و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری حدود دَه‌هزار دلار کانادا برای یک سال است.

دانشگاه وینیپگ

یکی دیگر از نام‌های برتر در میان دانشگاه های مانیتوبا دانشگاه وینیپگ است. این دانشگاه در سال ۱۹۶۷ در شهر وینیپگ بنیان نهاده شد. دانشگاه وینیپگ بیش از چهارصد رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌کند و بیش از هزار نفر دانشجوی بین‌المللی در آن مشغول تحصیل هستند.

دانشگاه وینیپگ هفت دانشکده دارد: هنر، کسب‌وکار و اقتصاد، آموزش، تحصیلات تکمیلی، حرکت‌شناسی، علوم و الهیات. تعدادی از رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه وینیپگ از‌این‌قرارند: علوم کامپیوتر، بیوشیمی، زیست‌شناسی، علوم محیط‌زیستی، جغرافیا، ریاضیات، نوروساینس، فیزیک، آمار، مدیریت، اقتصاد، زبان انگلیسی، تاریخ، حقوق بشر، زبان‌شناسی، فلسفه، علوم سیاسی، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، تئاتر و فیلم و مطالعات زنان.

هزینۀ تحصیل در دانشگاه وینیپگ برای دانشجویان بین‌المللی بسته به رشتۀ انتخابی بین ۱۴ تا ۱۸هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود. ناگفته نماند برای شرکت در رشته‌های این دانشگاه، ارائۀ مدرک تافل با حداقل نمرۀ ۸۶ (نمرۀ هر مهارت از بیست نباید کمتر نباشد) یا مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ الزامی است.

دانشگاه براندون

دانشگاه براندون

دانشگاه براندون یکی دیگر از دانشگاه های مانیتوبا است که در سال ۱۸۹۹ در شهر براندون شروع به کار کرد. درحال‌حاضر، این دانشگاه میزبان حدود سه‌هزار نفر دانشجو در شش دانشکده در مقطع کارشناسی است. شش دانشکدۀ دانشگاه براندون بدین‌شرح‌اند: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ علوم، دانشکدۀ سلامت، دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی و مدرسۀ موسیقی. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی از‌این‌قرارند: انسان‌شناسی، مدیریت کسب‌وکار، زبان‌های مدرن و کلاسیک، تئاتر، اقتصاد، زبان انگلیسی و نوشتن خلاق، مطالعات زنان، تاریخ، فلسفه، علوم سیاسی، جامعه‌شناسی، زیست‌شناسی، شیمی، جغرافیا و محیط‌زیست، زمین‌شناسی، ریاضیات و علوم کامپیوتر، فیزیک و نجوم، روان‌شناسی، آموزش، هنرهای زیبا، موسیقی، پرستاری و تربیت‌بدنی.

ناگفته نماند ارائۀ مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ یا تافل با حداقل نمرۀ ۸۰ (نمرۀ مهارت‌ها از بیست کمتر نباشد) برای شرکت در رشته‌های کارشناسی و ارائۀ مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ یا تافل با حداقل نمرۀ ۸۶ برای شرکت در رشته‌های کارشناسی ارشد الزامی است. شهریۀ تحصیل در مقطع کارشناسی بسته به رشتۀ انتخابی بین چهارده‌ تا شانزده‌هزار دلار کانادا در سال برآورد می‌شود که با درنظرگرفتن هزینه‌های جانبی، مانند بیمه به شانزده‌ تا هجده‌هزار دلار کانادا در سال می‌رسد. هزینۀ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیز بین چهار تا شش‌هزار دلار کانادا برای یک سال است.

دانشگاه سنت‌بنی‌فس

آخرین نام در فهرست دانشگاه های مانیتوبا دانشگاه سنت‌بنی‌فس است. این دانشگاه در سال ۱۸۱۸ در شهر وینیپگ تأسیس شد و تنها دانشگاه فرانسوی‌زبان در این شهر است. هم‌اکنون، بیش از پنج‌هزار نفر دانشجو در هشت دانشکدۀ دانشگاه سنت‌بنی‌فس مشغول تحصیل هستند. این دانشکده‌ها عبارت‌اند از‌: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ ترجمه، دانشکدۀ کسب‌و‌کار، دانشکدۀ علوم، مدرسۀ مطالعات پرستاری و علوم سلامت، مدرسۀ مددکاری، مدرسۀ فنی‌و‌حرفه‌ای و مدرسۀ آموزش. شماری از رشته‌های ارائه‌شده در این دانشکده‌ها از‌این‌قرارند: انگلیسی، فرانسوی، ترجمه، کسب‌وکار، بیوشیمی، علوم پرستاری، مددکاری، آموزش و مشاورۀ آموزش. ناگفته نماند شهریۀ رشته‌های ارائه‌شده در این دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی بین یازده تا سیزده‌هزار دلار کانادا برای یک سال برآورد می‌شود.

منبع: