بی‌‌شک ایتالیا یکی از مقاصد تحصیلی محبوب در بین دانشجویان بین‌المللی است. به‌لطف فرهنگ غنی، مردم خون‌گرم، آب‌و‌هوای مطبوع، دریافت کمک‌هزینه‌های تحصیلی از دولت و دانشگاه‌های ارزان، تحصیل در این کشور می‌تواند تجربه‌ای تکرارنشدنی برای این دسته از دانشجویان باشد. درحقیقت، امکان تحصیل در دانشگاه های ارزان ایتالیا و کسب مدرک تحصیلی از آن‌ها یکی از دلایل اصلی انتخاب ایتالیا برای ادامۀ تحصیل است. تحصیل در ایتالیا رایگان نیست؛ ولی ایتالیا یکی از هشت کشور ارزان اروپا برای تحصیل به‌حساب می‌آید. اگر به‌دنبال تحصیل در دانشگاه های ارزان ایتالیا هستید، در این مقاله، با ما همراه باشید.

شهریۀ دانشگاه‌های ایتالیا

به‌طور‌کلی، تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا رایگان نیست و دانشجویان بین‌المللی موظف‌اند برای تحصیل در دانشگاه شهریه پرداخت کنند. شهریۀ دانشگاه‌های دولتی در ایتالیا بسته به نوع مقطع تحصیلی (کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری) و رشته و دانشگاه متفاوت است. به‌طور متوسط شهریۀ دانشگاه‌های دولتی در این کشور بین صفر تا پنج‌هزار یورو برای یک سال تحصیلی است؛ البته این مبلغ ممکن است برای دانشجویان خارج از اتحادیۀ اروپا در بعضی از دوره‌ها بیشتر باشد. بنابراین، این موضوع بسیار مهم است دانشجویانی که ایتالیا را به‌عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کرده‌اند، به وبگاه دانشگاه و بخش Tuition Fees مراجعه کنند و از شهریۀ دانشگاه در مقطع تحصیلی و رشتۀ دلخواهشان کاملاً مطلع شوند.

معرفی دانشگاه های ارزان ایتالیا

در میان دانشگاه‌های ایتالیا، دانشگاه‌هایی وجود دارند که شهریۀ آن‌ها در‌مقایسه‌با دیگر دانشگاه‌ها مقرون‌به‌صرفه‌تر است. درادامه دانشگاه های ارزان ایتالیا را معرفی خواهیم کرد.

دانشگاه فلورانس

دانشگاه فلورانس (Università degli Studi di Firenze) ازجمله دانشگاه‌های قدیمی ایتالیاست که قدمتش به سال ۱۳۲۱م برمی‌گردد. در این دانشگاه، بیش از ۱۳۰ دوره در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌شود و بیش از ۵۱هزار نفر دانشجو در آن مشغول تحصیل هستند. دانشگاه فلورانس در زمینه‌ی پژوهش نیز جزو دَه دانشگاه برتر کشور ایتالیاست. تمام این ویژگی‌ها سبب شده که دانشگاه فلورانس مقصدی جذاب برای تحصیل در ایتالیا باشد.

شهریۀ دانشگاه فلورانس برای دانشجویان بین‌المللی با‌توجه‌به ملیت‌ آن‌ها و شاخص ISEE متغیر است. شاخص موقعیت مالی برابر (l’Indicatore della Situazione Economica Equivalente) که به‌اختصار ISEE نامیده می‌شود، دانشجویان را ازنظر وسع مالی به چند دسته طبقه‌بندی می‌کند. این شاخص برای دانشجویانی است که می‌خواهند متناسب با سطح مالی خانواده شهریه بپردازند. درخواست ISEE برای دانشجویان خارجی نهایتاً پس از سی روز ازطریق پست به دانشگاه مدنظر ارسال می‌شود. افراد با معلولیت بیش از ۶۶درصد به درخواست ISEE نیاز ندارند و از مجموع هزینه‌ها، تنها شانزده یورو می‌پردازند. در دانشگاه یادشده، این رشته‌ها در مقطع کارشناسی‌ ارشد به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند‌:

  • مدیریت منابع طبیعی
  • معماری
  • گردشگری پایا
  • اقتصاد و توسعه
  • مدیریت مالی و ریسک
  • علوم کامپیوتر
  • روابط بین‌الملل

شهریۀ تحصیل: از ۱،۰۴۰ یورو در سال

دانشگاه سیه ‌نا

دانشگاه سیه‌ نا (University of Siena)  در سال ۱۲۴۰م تأسیس شده است و یکی از دانشگاه‌های قدیمی این کشور و اروپا به‌شمار می‌رود. دانشگاه سیه‌ نا در قلب ناحیۀ توسکانی ایتالیا قرار دارد و مساحتش ۲۲.۹۹۰ کیلومترمربع و جمعیت آن ۳.۶میلیون نفر است. تحصیل در این دانشگاه و شهر زیبای سیه نا که با تپه‌های شگفت‌انگیز احاطه شده است، افق روشنی برای دانشجویان بین‌المللی می‌تواند به‌همراه داشته باشد. در‌حال‌حاضر، دانشگاه سیه‌ نا بیشتر به‌دلیل دانشکده‌های حقوق، پزشکی، اقتصاد و مدیریتش مشهور است و با ۱۷هزار نفر دانشجو از سراسر جهان، یکی از دانشگاه‌های ممتاز اروپا محسوب می‌شود. در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۹CENSIS  (مرکز مطالعات و سیاست‌های اجتماعی ایتالیا)، این دانشگاه برترین دانشگاه متوسط در بین دانشگاه‌های ایتالیا شناخته شد. همچنین در رتبه‌بندی مذکور، این دانشگاه از‌نظر خدمات و ساختار دانشگاهی مقام دوم و ازنظر بین‌المللی مقام سوم را ازآنِ خود کرد.

شهریۀ تحصیل: از ۱،۸۰۰ یورو در سال

دانشگاه آزاد بولزانو

دانشگاه آزاد بوزن بلزانو (Libera Università di Bolzano)  در شهر بولزانو ایتالیا واقع شده است. این دانشگاه در سال ۱۹۹۷ بنیان نهاده شد و علاوه‌بر زبان‌های انگلیسی و ایتالیایی، دوره‌های متعددی در این دانشگاه به زبان آلمانی تدریس می‌شود. در جدید‌ترین رتبه‌بندی وبگاه QS، این دانشگاه در ردۀ ششصدویکم تا ششصدوپنجاهم جای دارد و از این لحاظ جزو دانشگاه‌های ممتاز ایتالیا محسوب می‌شود. کیفیت‌ آموزش در این دانشگاه به‌گونه‌ای است که بیش از ۸۱درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه در کمتر یک سال موفق شده‌اند شغل پیدا کنند که این میزان بیشتر از میانگین دانشگاه‌های ایتالیا (۵۱.۸درصد) به‌حساب می‌آید. در نظر داشته باشید که شورای حکام شهریۀ دانشگاه بولزانو را تعیین می‌کنند و بسته به عملکرد تحصیلی دانشجو و گاه درآمد وی متغیر است.

شهریۀ تحصیل: از ۱،۳۴۰ یورو در سال

دانشگاه تورین

دانشگاه تورین (Università degli Studi di Torino) در شهر تورین و شمال‌غربی ایتالیا قرار دارد. بر‌اساس رتبه‌بندی مؤسسۀ QS در سال ۲۰۲۱، دانشگاه تورین ایتالیا در جایگاه پانصدوبیست‌ویکم تا پانصدوسی‌ام جهان قرار گرفته است. در‌حال‌حاضر، این دانشگاه با ۵۷،۶۶۱ نفر دانشجو یکی از دانشگاه‌های پرجمعیت ایتالیا به‌شمار می‌رود. ناگفته نماند دانشگاه تورین یکی از دانشگاه‌های قدیمی و باکیفیت ایتالیاست که امروزه، ۱۵۰ دورۀ کارشناسی و کارشناسی ارشد برگزار می‌کند. در این دانشگاه، تعداد زیادی از واحدهای درسی به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند که این موضوع موجب افزایش تعداد متقاضیان تحصیل در این دانشگاه شده است.

شهریۀ تحصیل: از ۲،۸۰۰ یورو در سال

دانشگاه پادوا

دانشگاه پادوا (University of Padua) یکی دیگر از دانشگاه‌های تاریخی ایتالیاست که در سال ۱۲۲۲م در شهر پادوا ایتالیا تأسیس شد. طبق جدید‌ترین رتبه‌بندی پایگاه تایمز، این دانشگاه با قرار‌گرفتن در ردۀ دویست‌وپنجاه‌ویکم تا سیصدم‌، پنجمین دانشگاه برتر ایتالیا شناخته شد. هم‌اکنون، بیش از ۴۴هزار نفر دانشجو در دانشگاه پادوا در حال تحصیل هستند و هر‌سال بیش از ۱۲هزار نفر از آن فارغ‌التحصیل می‌شوند. نیکولاس کوپرنیک، گالیلئو گالیله، آندریا واسلیو، ویلیام هاروی، پیترو دِآبانو و کارلو گولدونی برخی از دانشمندان، پزشکان، فیلسوفان، حقوق‌دانان و نویسندگانی هستند که دانشگاه پادوا را به قطبی برای کشف و گسترش دانش و فرهنگ اروپا تبدیل کرده‌اند.

شهریۀ تحصیل: از ۲،۵۰۰ یورو در سال

دانشگاه کا فوسکاری ونیز

دانشگاه کا فوسکاری ونیز Università Ca’ Foscari Venezia)) دانشگاهی دولتی در ونیز ایتالیاست که بیشتر به‌عنوان دانشگاه کا فوسکاری شناخته می‌شود. دانشگاه فوسکاری ایتالیا در سال ۱۸۶۸ به‌عنوان دانشکدۀ پیشرفتۀ بازرگانی و تجارت تأسیس شد و در‌حال‌حاضر، یکی از دانشگاه‌های مدرن و از دانشگاه‌های برتر ایتالیاست که دوره‌های متنوعی را به زبان‌های مختلف ارائه می‌کند. در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۱ وبگاه معتبر QS، دانشگاه کا فوسکاری ونیز در جایگاه هفتصدوپنجاه‌ویکم تا هشتصدم جای گرفته است.

شهریۀ تحصیل: از ۱،۸۴۴ یورو در سال

دانشگاه تحصیلات تکمیلی سنت‌آنا

دانشگاه تحصیلات تکمیلی سنت آنا (Sant’Anna School of Advanced Studies – Pisa) یکی دیگر از دانشگاه های ارزان ایتالیا و بخشی از سیستم دانشگاه پیزا به‌شمار می‌آید که در حوزۀ علوم کاربردی و مطالعات پیشرفته و تحصیلات تکمیلی بسیار مشهور است. در رتبه‌بندی پایگاه تایمز، این دانشگاه دولتی در رتبۀ صدوهفتادم جهان و دوم دانشگاه‌های ایتالیا جای دارد.

شهریۀ تحصیل: از ۳،۵۰۰ یورو در سال

دانشگاه بولونیا

یکی از دانشگاه‌‌های دولتی مشهور ایتالیا دانشگاه بولونیاست. دانشگاه بولونیا (Università di Bologna) در سال ۱۰۸۸م در شهر بولونیا تأسیس شد و قدیمی‌ترین دانشگاه جهان است. در جدید‌ترین رتبه‌بندی پایگاه تایمز، ازجمله نظام‌های معتبر بین‌المللی رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های علمی دنیا، این دانشگاه رتبۀ صدوشصت‌وهفتم جهان و نخست دانشگاه‌های ایتالیا را کسب کرده است. دانشگاه بولونیا با بیش از ۶۵هزار نفر دانشجو، ازجمله دانشگاه‌های بزرگ ایتالیا به‌شمار می‌رود. گفتنی است دانشگاه یادشده ۱۰۵ دورۀ کارشناسی (سه‌ساله و ۱۸۰ واحد درسی در سیستم (ECTS، ۱۱۰ دورۀ کارشناسی ارشد (دوساله و ۱۲۰ واحد درسی)، ۱۲ دورۀ کارشناسی ارشد پیوسته (پنج یا شش‌ساله و ۳۰۰ یا ۳۶۰ واحد درسی)، ۴۷ دورۀ دکتری و ۶۶ دوره کارشناسی ارشد حرفه‌ای (۱۶ دورۀ بین‌المللی) ارائه می‌دهد. دانشگاه بولونیا واحدهای معتبری در شهرهای مختلف ایتالیا همچون بولونیا (Bologna)، چزنا (Cesena)، فورلی (Forlì)، راونا (Ravenna) و ریمینی (Rimini) و نیز خارج از ایتالیا در شهرهای بوینوس‌آیرس آرژانتین، بروکسل بلژیک، نیویورک آمریکا و شانگهای چین دارد.

شهریۀ تحصیل: از ۲،۰۰۰ یورو در سال

دانشگاه پلی‌تکنیک میلان

بدون‌شک، دانشگاه پلی‌تکنیک میلان نامی آشنا برای تمامی دانشجویان و علاقه‌مندان به رشته‌های مهندسی است. در رتبه‌بندی مؤسسۀ QS، یکی از وبگاه‌های معتبر و مطرح درزمینۀ ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان، این دانشگاه در ردۀ صدوسی‌هفتم جهان قرار گرفته و عنوان برترین دانشگاه ایتالیا را ازآنِ خود کرده است. این پنجمین‌بار متوالی است که مؤسسۀ QS دانشگاه پلی‌تکنیک میلان را به‌عنوان برترین دانشگاه ایتالیا انتخاب می‌کند.

شهریۀ تحصیل: از ۳،۵۰۰ یورو در سال

دانشگاه ترنتو

دانشگاه ترنتو (Università degli Studi di Trento) یکی دیگر از دانشگاه های ارزان ایتالیا است که در سال ۱۹۶۲ تأسیس شده است. در‌حال‌حاضر، این دانشگاه ۱۷،۱۱۸ دانشجو دارد که ۹درصد آن‌ها دانشجویان بین‌المللی هستند. براساس رتبه‌بندی سال ۲۰۲۱ مؤسسۀ QS، این دانشگاه جایگاه چهارصدوسوم جهان را به‌دست آورده است.

شهریۀ تحصیل: از ۱،۰۰۰ یورو در سال

دانشگاه پلی‌تکنیک تورین

دانشگاه پلی‌تکنیک تورین (Politecnico di Torino) یکی دیگر از دانشگاه های ارزان ایتالیا محسوب می‌شود. این دانشگاه در سال ۱۸۵۹ تأسیس شد و در جدید‌ترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر جهان در سال ۲۰۲۱، رتبۀ سیصدوهشتم را ازآنِ خود کرده است. دانشگاه پلی‌تکنیک تورین با بیش از ۱۵۰ سال قدمت، قدیمی‌ترین دانشگاه‌ فنی ایتالیا و یکی از مؤسسه‌های دولتی برجستۀ این کشور و حتی جهان شناخته می‌شود. این دانشگاه با در‌نظر‌گرفتن موضوع‌های آموزشی و تحقیقاتی و فنی، در رشته‌های مختلفی نظیر معماری و مهندسی فعالیت می‌کند. دانشگاه پلی‌تکنیک تورین در بخش شمال‌غربی ایتالیا و در شهری بسیار پویا و زنده واقع شده است. یکی از نکات ویژۀ این دانشگاه همانند دانشگاه تورین، برگزاری دوره‌های انگلیسی‌زبان متعدد، به‌ویژه در رشته‌های فنی و مهندسی است.

جمعیت دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک تورین تقریباً ۳۵هزار نفر تخمین زده می‌شود که از این تعداد حدوداً ۱۴درصد خارجی هستند. نکتۀ دیگر دربارۀ این دانشگاه ارائۀ خدماتی نظیر مسکن، ویزا، اجازۀ اقامت و بیمۀ سلامت به دانشجویان بین‌المللی است. شایان ذکر است فعالیت‌های آموزشی و تحقیقاتی در دانشگاه پلی‌تکنیک تورین در یازده دپارتمان و زمینه‌هایی همچون مهندسی محیط‌زیست و مهندسی عمران، معماری، طراحی صنعتی، مهندسی صنایع، مهندسی و ریاضیات مهندسی و فناوری اطلاعات سازمان‌دهی شده است. گفتنی است شهریۀ دانشگاه پلی‌تکنیک تورین با‌توجه‌به ملیت دانشجویان متغیر است.

شهریۀ تحصیل: از ۱،۴۰۰ یورو در سال

دانشگاه ساپینزا رم

دانشگاه ساپینزا رم (Sapienza University of Rome) یکی دیگر از دانشگاه های ارزان ایتالیاست که در سال ۱۳۰۳م، پاپ بونیفیس هشتم آن را تأسیس کرد. این دانشگاه ازجمله قدیمی‌ترین دانشگاه های ایتالیا و جهان به‌شمار می‌رود که براساس رتبه‌بندی پایگاه تایمز، در رتبه‌ای بین دویست‌ویکم تا دویست‌وپنجاهم جهان قرار دارد. افزون‌براین در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۱ مؤسسۀ QS، دانشگاه ساپینزا رم در جایگاه صدوهفتادویکم جهان و سوم ایتالیا ایستاده است.

شهریۀ تحصیل: از ۱،۰۰۰ یورو در سال

چگونه در دانشگاه های ارزان ایتالیا تحصیل کنیم؟

برای تحصیل در دانشگاه های ارزان ایتالیا، ابتدا باید پذیرش تحصیلی دریافت کنید. برای دریافت پذیرش تحصیلی، گام نخست انتخاب رشتۀ تحصیلی و دانشگاه است. سپس، به وبگاه دانشگاه مدنظر باید مراجعه کنید و بر‌اساس نوع رشتۀ انتخابی، مدارک موردنیاز را تهیه و به کمیتۀ پذیرش دانشگاه ارسال کنید.

همچنین، داوطلبان برای تحصیل در برخی از زمینه‌های تحصیلی مانند پزشکی و معماری و مهندسی، باید در آزمون ورودی شرکت کنند. دانشگاه‌های ایتالیا نیز بسیاری از رشته‌های تحصیلی را به هر دو زبان ایتالیایی و انگلیسی ارائه می‌دهند که البته بیشترِ رشته‌های انگلیسی‌زبان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند. ناگفته نماند دانشجویان می‌توانند در برخی از دانشگاه‌های ایتالیا رشته‌های ایتالیایی‌زبان را انتخاب کنند؛ اما تکلیف‌ها را باید به زبان انگلیسی انجام دهند و آزمون‌ها را نیز به همان زبان پشت‌سر بگذرانند.

آزمون ایتالیایی

آزمون‌های زبان ایتالیایی تأییدشدۀ دانشگاه‌های ایتالیا عبارت‌اند از:

  • آزمون CILS
  • آزمون CELI

آزمون انگلیسی

آزمون‌های زبان انگلیسی تأییدشدۀ دانشگاه‌های ایتالیا ازاین‌قرارند:

  • آزمون تافل
  • آزمون TOEIC
  • آزمون آیلتس
  • مدرک زبان انگلیسی (سطح C1)

به‌طورکلی، برای پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا به این مدارک نیاز است:

  • مدرک شناسایی
  • عکس (هم‌‌اندازه با عکس گذرنامه)
  • ریزنمرات
  • اپلیکیشن فرم دانشگاه
  • جزئیات رشته‌های تحصیلی (شامل تعداد ساعات رشته‌های تحصیلی یا فعالیت‌های آموزشی که تکمیل شده است)
  • رزومه
  • توصیه‌نامه
  • انگیزه‌نامه
  • مدرک زبان (انگلیسی یا ایتالیایی)
  • پورتفولیو (تنها برای رشته‌های معماری و برنامه‌ریزی شهری یا دیگر رشته‌های طراحی)

تحصیل رایگان در ایتالیا

با اینکه تحصیل در ایتالیا بسیار مقرون‌به‌صرفه است، با دریافت بورسیه‌های تحصیلی دولتی می‌توانید در دانشگاه‌های ایتالیا با کمترین هزینه تحصیل کنید. درحقیقت، تحصیل در دانشگاه های ارزان ایتالیا و استفاده از بورسیه‌های دولتی موقعیت بسیار مناسبی برای دانشجویان فراهم کرده است. بورسیه‌های دولتی بر‌پایۀ نیاز (Need-Based) طراحی شده و همان­طورکه از نامشان پیداست، به دانشجویانی تعلق خواهد گرفت که بتوانند نشان دهند به‌دلیل وضعیت نامناسب مالی، نمی‌توانند هزینه‌های تحصیلشان را بپردازند. درواقع، ارزیابی این نوع بورسیه‌ها براساس نیاز مالی دانشجوست، نه سوابق تحصیلی آنان. بورسیۀ استانی(DSU)  و بورسیۀ استعدادیابی ایتالیا و بورسیۀ وزارت امورخارجۀ ایتالیا ازجمله بورسیه‌های دولتی معروف ایتالیاست که به‌ویژه در ایران طرفداران زیادی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ این نوع بورسیه‌ها، به صفحۀ بورسیه تحصیلی در ایتالیا مراجعه کنید.

‌منبع

https://studyabroadaide.com/cheap-universities-in-italy