دانشگاه لورنتین دانشگاهی دوزبانه در منطقۀ سادبری استان انتاریوست که رشته‌های متنوعی به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی ارائه می‌کند. این دانشگاه در سال ۱۹۶۰ تأسیس شد و هم‌اکنون، پذیرای بیش از نُه‌هزار نفر دانشجو در هفت دانشکده در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است. افزون‌براین، دانشگاه لورنتین جدیدترین مدرسۀ پزشکی کانادا، یعنی مدرسۀ پزشکی انتاریو شمالی را در خود جای داده ‌است. بیش از ۹۴درصد از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه پس از شش ماه از اتمام تحصیل، در استان انتاریو مشغول کار شده‌اند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه لورنتین کانادا را معرفی خواهیم کرد.

دانشکده‌ها و رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه لورنتین

دانشگاه لورنتین هفت دانشکده دارد: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ سلامت، دانشکدۀ مدیریت، دانشکدۀ علوم، مهندسی و معماری، دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی و دانشکدۀ پزشکی. برخی از رشته‌های ارائه‌شده به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی عبارت‌اند از: انسان‌شناسی، باستان‌شناسی، زیست‌شناسی، حسابداری، مدیریت، مدیریت منابع‌انسانی، بازاریابی، کارآفرینی، مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک، مهندسی معدن، ارتباطات، علوم کامپیوتر، جرم‌شناسی، علوم زمین، اقتصاد، ادبیات انگلیسی، هنرهای زیبا، جغرافیا، تاریخ، ریاضیات، مامایی، موسیقی، پرستاری، فلسفه، فیزیک، علوم سیاسی، روانشناسی، مددکاری، جامعه‌شناسی و مطالعات زنان.

برخی از رشته‌های ارائه‌شده به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد از این قرارند: معماری، زیست‌شناسی، MBA، علوم شیمیایی، علوم کامپیوتر، علوم مهندسی، زمین‌شناسی، پرستاری، فیزیک، روان‌شناسی، علوم ارتباطات، مددکاری و جامعه‌شناسی. دانشگاه لورنتین چند رشتۀ دکتری نیز به زبان انگلیسی ارائه می‌کند؛ ازجمله علوم زیست‌سلولی و علوم مهندسی و علوم مواد. شایان ذکر است که ارائۀ مدرک آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ ( نمرۀ مهارت‌های آن نباید کمتر از ۶ باشد) یا تافل با حداقل نمرۀ ۸۸ برای ثبت‌نام در تمامی رشته‌های انگلیسی‌زبان نیاز است.

هزینۀ تحصیل و اسکالرشیپ

هزینۀ تحصیل در تمامی رشته‌های مقطع کارشناسی به‌جز مهندسی و معماری، حدود ۲۶هزار دلار کاناداست. هزینۀ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری برای اکثر رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه لورنتین کانادا حدوداً به ۲۱هزار دلار کانادا در سال می‌رسد. همچنین، هزینۀ تحصیل در رشته‌های مهندسی و معماری به‌ترتیب ۳۳ و ۳۲هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

هزینۀ اسکان در پردیس دانشگاه برای اتاق دوتخته درحدود هفت‌هزار و اتاق یک‌تخته هشت‌هزار دلار کانادا برای یک سال است. در‌صورتی‌که بخواهید در خارج از پردیس دانشگاه اسکان کنید، اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان یک‌خوابه تقریباً ۸۵۰ و اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان دوخوابه درحدود ۱،۰۵۰ دلار کانادا برآورد می‌شود. ناگفته نماند هزینۀ برنامۀ‌ غذایی برای دانشجویان مستقر در پردیس دانشگاه بین ۳،۷۰۰ تا ۴،۸۰۰ دلار کانادا برای یک سال متغیر است.

دانشگاه لورنتین کانادا یکی از اسکالرشیپ‌های برتر ورودی را برای دانشجویان تازه‌واردِ مقطع کارشناسی در نظر گرفته است. اگر معدل شما بهتر از شانزده باشد، بخت دریافت اسکالرشیپ چهل‌هزاردلاری را دارید؛ یعنی دَه‌هزار دلار برای هرسال. در‌صورتی‌که معدلتان بهتر از هجده باشد، مبلغ اسکالرشیپ به شصت‌هزار دلار کانادا (سالانه پانزده‌هزار دلار کانادا) افزایش می‌یابد. دانشجویان باید این نکته را مدنظر قرار دهند که رشته‌های معماری، آموزش، مهندسی مکانیک، مامایی، پرستاری و مددکاری مشمول این اسکالرشیپ نمی‌شوند.

منبع: