دانشگاه سادبری کانادا (University of Sudbury – Université de Sudbury) دانشگاهی وابسته به کلیسای کاتولیک در شهر سادبری استان انتاریوست. دوره‌های تحصیلی این دانشگاه به دو زبان انگلیسی و فرانسوی و در زمینه‌های مطالعات مذهبی، فلسفه، مطالعات بومی و فولکلور برگزار می‌شود. دانشگاه سادبری زیرمجموعۀ دانشگاه لورنتین (یا لورنشن) و عضوی از انجمن کالج‌ها و دانشگاه‌های فرانسوی‌زبان کانادا به‌حساب می‌آید که به ترویج فرهنگ و سنت‌های مردم بومی متعهد است. اگر به تحصیل در کانادا در دانشگاهی کوچک با کلاس‌های آموزشی پویا در رشته‌هایی مانند خبرنگاری و فلسفه و مطالعات مذهبی و بومی علاقه‌مندید، تحصیل در دانشگاه سادبری می‌تواند گزینۀ مناسبی برایتان باشد.

دانشگاه سادبری عضوی از فدراسیون لورنتین است. درواقع، دانشجویانی که برای تحصیل در دانشگاه لورنتین ثبت‌نام می‌کنند، در هر یک از چهار دانشگاه عضو فدراسیون لورنتین واقع در یک پردیس می‌توانند تحصیل کنند. این چهار دانشگاه عبارت‌اند از: دانشگاه هانتینگتون (Huntington University)، دانشگاه لورنتین (Laurentian University)، دانشگاه تورنلو (Thorneloe University) و دانشگاه سادبری. دانشگاه لورنتین مدرک‌های دوره‌ها و رشته‌های گذرانده‌شده در هر یک از این چهار دانشگاه را به دانشجویان اعطا می‌کند. علاوه‌براین، دانشجویان دانشگاه‌های این فدراسیون می‌توانند از مزایا و خدمات ارائه‌شده در تمام پردیس استفاده کنند.

دانشکده‌های دانشگاه سادبری کانادا

دانشگاه سادبری کانادا چهار دانشکده و بخش دارد. این دانشکده‌ها عبارت‌اند از:

  • دانشکدۀ فرهنگ و ارتباطات (فقط به زبان فرانسوی)
  • دانشکدۀ مطالعات بومی
  • دانشکدۀ فلسفه
  • دانشکدۀ مطالعات مذهبی

گفتنی است تمام دوره‌های دانشکدۀ فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سادبری، ازجمله مطالعات ژورنالیستی و فولکلور (فرهنگ عامه) و مردم‌شناسی، تنها به زبان فرانسوی ارائه می‌شوند. دورۀ آموزشی رشتۀ فلسفه در این دانشگاه به هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی با مشارکت دانشکده‌های فلسفه در دو دانشگاه سادبری و لورنتین ارائه می‌شود که هر دو عضو فدراسیون لورنتین هستند. همچنین، دپارتمان مشترک مطالعات مذهبی فدراسیون لورنتین دوره‌های دانشکدۀ مطالعات مذهبی ارائه‌شده در این دانشگاه را اداره می‌کند. این دپارتمان مشترک از به‌هم‌پیوستن دانشکده‌های مطالعات مذهبی در سه دانشگاه سادبری و هانتینگتون و تورنلو تشکیل شده است.

شهریه و هزینه تحصیل در دانشگاه سادبری کانادا

شهریه و هزینه تحصیل در دانشگاه سادبری کانادا

در سال تحصیلی ۲۰۲۱-۲۰۲۰، شهریۀ سالانۀ مقطع کارشناسی برای دانشجویان بین‌المللی تمام‌وقت دانشگاه سادبری و دیگر دانشگاه‌های فدراسیون لورنتین در تمام دوره‌های تحصیلی به‌جز چند دورۀ خاص درحدود ۲۷،۰۰۰ تا ۲۸،۰۰۰ دلار کاناداست. این شهریه در دوره‌های مهندسی و مدیریت بازرگانی و معماری به‌ترتیب به ۳۵،۰۰۰ و ۲۸،۰۰۰ و ۳۴،۰۰۰ دلار کانادا می‌رسد. همچنین، شهریۀ سالانۀ مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برای دانشجویان بین‌المللی تمام‌وقت این دانشگاه در سال تحصیلی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ از ۲،۰۰۰ تا ۱۰،۰۰۰ دلار کانادا متغیر است.

ناگفته نماند هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های کانادا معمولاً علاوه‌بر شهریه، هزینۀ خدمات و مواد آموزشی، هزینه‌های اداری، هزینۀ غذا، هزینۀ خوابگاه و… را نیز شامل می‌شود. این هزینه‌ها در دانشگاه‌های مختلف متغیر و ممکن است از چندصد دلار تا چندهزار دلار باشد. برای اطلاع از جزئیات شهریۀ دورۀ مدنظرتان، بخش شهریه و هزینه‌ها در وبگاه دانشگاه را می‌توانید مشاهده کنید.

بورسیه‌ها

دانشجویان دانشگاه سادبری از اسکالرشیپ‌ها و کمک‌هزینه‌ها و بورسیه‌های این دانشگاه می‌توانند بهره ببرند. برای این‌ منظور، دانشجویان فرم اسکالرشیپ‌ها و بورسیه‌های مدنظرشان را آنلاین باید پر کنند. مهلت ثبت‌نام برای بورسیه‌ها در نیمسال اول، تا ۳۰سپتامبر هر سال و در نیمسال دوم، تا ۳۱ژانویۀ هر سال است. دانشجویان برای دریافت بورسیه شرایط زیر را باید داشته باشند:

  • در سال تحصیلی جاری، حداقل برای ۶ واحد درسی در دانشگاه سادبری ثبت‌نام کرده باشند.
  • فرم درخواست بورسیه را پیش از تاریخ ددلاین پُر و ثبت کرده باشند.

مدارک لازم برای پذیرش

مدارک لازم برای پذیرش

به‌منظور دریافت پذیرش از دانشگاه سادبری در مقطع کارشناسی، به مدرک دیپلم دورۀ متوسطه و ریزنمرات آن نیاز دارید. همچنین برای تحصیل در دوره‌های کارشناسی این دانشگاه، معدل شما حداقل ۷۰درصد از نمرۀ کلی باید باشد.

مدارک لازم برای دریافت پذیرش در دوره‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی متغیر است و به دوره و مقطع مدنظر بستگی دارد. به‌منظور دریافت پذیرش در این مقاطع، معمولاً باید مدرک و ریزنمرات مقطع تحصیلی قبلی در رشته‌ای مرتبط را همراه با چند توصیه‌نامه و یک انگیزه‌نامه و رزومه برای دانشگاه ارسال کنید. جزئیات مدارک لازم برای پذیرش در دوره‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه سادبری را در صفحۀ اختصاصی دوره‌ها در وبگاه دانشگاه می‌توانید مشاهده کنید.

مدرک زبان موردنیاز در دانشگاه سادبری

دوره‌های دانشگاه سادبری به دو زبان انگلیسی و فرانسوی ارائه می‌شود. دانشجویان خارجی برای دریافت پذیرش در این دانشگاه به زبان دورۀ تحصیلی‌شان باید مسلط باشند و تسلط خود را با شرکت در آزمون‌های زبان بین‌المللی اثبات کنند. درادامه، به نمره‌های لازم برای دریافت پذیرش در این دانشگاه اشاره می‌کنیم.

دوره‌های انگلیسی‌زبان

اگر قصد دارید در دوره‌ای به زبان انگلیسی در دانشگاه سادبری شرکت کنید، در آزمون زبان انگلیسی، یکی از حداقل نمره‌های فهرست زیر را باید دریافت کنید:

  • مدرک آزمون تافل TOEFL iBT: حداقل نمرۀ ۸۸
  • مدرک آزمون تافل TOEFL pBT: حداقل نمرۀ ۲۳۰
  • مدرک آزمون آیلتس IELTS Academic: حداقل نمرۀ ۶.۵ (نمرۀ هیچ مهارتی کمتر از ۶ نباشد)
  • مدرک آزمون CAEL: حداقل نمرۀ ۷۰ (نمرۀ هیچ بخشی کمتر از ۶۰ نباشد)
  • مدرک آزمون PTE Academic: حداقل نمرۀ ۶۰
  • مدرک آزمون انگلیسی دولینگو DET (موقت): حداقل نمرۀ ۱۱۰ (این مدرک فقط از دانشجویانی پذیرفته می‌شود که به‌دلیل پاندمی کووید۱۹ نمی‌توانند در آزمون‌های تافل و آیلتس شرکت کنند)

دوره‌های فرانسوی‌زبان

اگر قصد دارید در دوره‌ای به زبان فرانسوی در دانشگاه سادبری شرکت کنید، در یکی از آزمون‌های TCF یا TEF یا DALF، حداقل نمرۀ C-1 را باید بگیرید.



منابع: