انجمن دانشجویی دانشگاه رایرسون به تازگی در مسائل مالی با این دانشگاه دچار مشکلاتی شده است و با ادامه پیدا کردن این مشکلات، دعوای این دو نهاد به دادگاه کشیده شده است. دانشگاه رایرسون در شهر تورنتو قرار دارد و یکی از مراکز تحقیقاتی-دانشگاهی دولتی استان اونتاریو است. این دانشگاه هر ساله قسمتی از شهریه دریافتی از دانشجویان که در حدود ۴.۶ میلیون دلار است را به حساب انجمن دانشجویی این دانشگاه واریز می‌کند.

انجمن دانشجویی دانشگاه رایرسون مبالغ واریزی را برای ارائه خدمات به دانشجویان و ۲۰۰ انجمن دانشجویی زیر مجموعه خود استفاده می‌کند. این خدمات شامل خدمات مشاوره‌ای و تحصیلی می‌شود. در ماه ژانویه و به نقل از روزنامه دانشجویی این دانشگاه، حساب انجمن دانشجویی دانشگاه رایرسون تنها ۲۵۰ هزار دلار اعتبار داشته و همین موضوع باعث ایجاد اختلاف بین انجمن و دانشگاه شده است. زمانی که انجمن دانشجویی به دانشگاه اعتراض کرده و درخواست داده است تا مابقی پول به حساب این انجمن واریز شود، دانشگاه در جواب گفته است که تا زمانی که تحقیقات لازم در مورد مخارج این انجمن انجام نشود، پولی به حساب انجمن دانشجویی واریز نخواهد شد.

در پی شکایت انجمن دانشجویی از دانشگاه رایرسون، قاضی پرونده به نفع این انجمن رای صادر کرده و دستور به واریز کامل مبلغ مورد نظر به حساب انجمن داده است. طبق گفته قاضی پرونده، این مبلغ برای دانشگاه مبلغ بسیار اندکی محسوب می‌شود ولی برای ادامه کار انجمن بسیار حیاتی است و در صورت عدم دریافت پول، امکان دارد تا انجمن دانشجویی منحل شود و نتواند به کار خود ادامه دهد.

به گفته انجمن دانشجویی این دانشگاه، مبالغ واریزی به حساب این انجمن برای ارائه مشاوره‌های روانشناسی و بیمه‌های درمانی و تکمیلی دانشجویان خرج می‌شود و دانشگاه حق ندارد تا جلوی واریز این مبالغ را بگیرد. به گفته قاضی، دانشگاه مبالغ جداگانه‌ای برای واریز به حساب انجمن دانشجویی از دانشجویان می‌گیرد و حقی مبنی بر تصمیم‌گیری برای مبالغ مختص به انجمن ندارد و باید تمامی مبالغ را به حساب این انجمن واریز کند.

به توصیه قاضی، انجمن دانشجویی و دانشگاه باید سعی کنند تا بیشتر با هم تعامل داشته باشند و روابط شفافی با یکدیگر برقرار کنند تا در آینده این قبیل از مشکلات پیش نیاید. انجمن دانشجویی دانشگاه رایرسون یک نهاد مستقل است که هدف آن حمایت از حقوق دانشجویان و برطرف کردن نیاز‌های آنها در حین تحصیل در کانادا است. به گفته این انجمن، فعالیت انجمن‌های دانشجویی برای اجرایی شدن اهداف دانشجویان و برقراری دموکراسی در محیط دانشگاه بسیار حیاتی است.

در دانشگاه‌های کانادا انجمن‌های دانشجویی متفاوت و مستقلی وجود دارند. اعضای این انجمن‌ها از میان خود دانشجویان و با رای‌گیری انتخاب می‌شوند. این انجمن‌ها با هدف رفع مشکلات دانشجویان، در تعامل با دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند و دانشجویان خواسته‌های خود را در قالب این انجمن‌ها به دانشگاه منتقل می‌کنند. بسیاری از تصمیماتی که برای دانشجویان گرفته می‌شود، تحت نظر این انجمن‌ها صورت می‌گیرد و همین باعث شده است تا دانشگاه‌ها نتوانند سرخود و بدون در نظر گرفتن دانشجویان، تصمیمات خود را عملی کنند.

منبع: