دانشگاه تولوز ۳ یا پل سَبَتیه (Université Paul Sabatier) یکی از دانشگاه‌هایی است که جانشین دانشگاه تولوز شدند و تاریخ تأسیس آن به سال ۱۹۶۹ باز می‌گردد. نام این دانشگاه از دانشمندی فرانسوی گرفته شده است که در سال ۱۹۱۲ نوبل شیمی را ازآنِ خود کرد. دانشگاه تولوز ۳ یکی از دانشگاه‌های پیشرو در منطقۀ خود است و طیف گسترده‌ای از رشته‌های مختلف در زمینه‌های علوم سلامت، علوم طبیعی، فناوری و علوم ورزشی را ارائه می‌کند. هم‌اکنون، در این دانشگاه بیش از ۳۱هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری مشغول تحصیل هستند. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، دانشگاه تولوز ۳ را معرفی می‌کنیم.

دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه تولوز ۳

دانشکده‌های دانشگاه تولوز ۳ عبارت‌اند از: دانشکدۀ جراحی دندان‌پزشکی، ‌دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشکدۀ علوم داروسازی و ‌دانشکدۀ علوم طبیعی و مهندسی. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی این دانشگاه از‌این‌قرارند: شیمی، ریاضی، فیزیک، مهندسی برق،‌مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، علوم کامپیوتر، علوم زمین، علوم زیستی، اطلاعات و ارتباطات و علوم اجتماعی.

این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد نیز این رشته‌ها را ارائه می‌دهد‌: شیمی، مهندسی فرایند، ریاضی، فیزیک، علوم محیط‌زیست، علوم و مهندسی مواد، مهندسی برق، مهندسی انرژی، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، زیست‌شناسی گیاهان، زیست‌فناوری، تنوع زیستی زیست‌بوم، علوم زمین، علوم کامپیوتر، آی‌تی، شبکه و مخابرات،‌ مدیریت ورزشی، آمار، اطلاعات و ارتباطات و مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه تولوز ۳

شهریۀ دانشگاه تولوز ۳ برای دانشجویان ساکن فرانسه و اتحادیۀ اروپا برای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به‌ترتیب ۱۷۰ و ۲۴۳ یورو در سال تخمین زده می‌شود؛ اما در سال‌های اخیر شهریۀ دانشجویان بین‌المللی افزایش یافته و سالانه به حدود ۲،۷۰۰ یورو برای رشته‌های کارشناسی و ۳،۷۰۰ یورو برای رشته‌های کارشناسی ارشد رسیده است. این دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی اسکالرشیپی در نظر نگرفته است و علاقه‌مندان از بورسیه‌هایی می‌توانند استفاده کنند که دولت فرانسه به دانشجویان بین‌المللی اعطا می‌کند.

هزینۀ زندگی در تولوز.png

هزینۀ زندگی در تولوز

هزینۀ زندگی در شهر تولوز برای هر نفر بدون درنظرگرفتن اجاره‌بها ، به حدود ۸۰۰ یورو در ماه می‌رسد. اجاره‌بهای آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۶۲۰ یورو و اجاره‌بهای آپارتمانی مانند این در خارج از مرکز شهر ۴۸۰ یورو در ماه است. اجاره‌بهای آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۱۰۰ یورو در ماه و اجاره‌بهای آپارتمانی مانند آن در خارج از مرکز شهر ۸۵۰ یورو در ماه برآورد می‌شود. بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای یک آپارتمان هشتادمتری ماهانه حدود ۱۴۷ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ماهانه حدود ۲۹ یورو است. علاوه‌براین، برای تهیه بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱.۷ و ۵۱ یورو باید بپردازید.

هزینۀ تهیۀ غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت حدود ۱۴ یورو و برای دو نفر از رستورانی گران‌قیمت‌تر درحدود ۵۴ یورو است. اگر بخواهید در خانه غذا آماده کنید، قیمت برخی از اقلام غذایی را نام می‌بریم: یک لیتر شیر ۰.۸ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۲.۴ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۹ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۷ یورو، یک کیلوگرم موز ۲ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۳ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۷ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱.۸ یورو.

منابع: