دانشگاه بورگوندی (University of Burgundy) دانشگاهی دولتی است که در شهر دیژون قرار دارد و تاریخ تأسیسش به سال ۱۷۲۲ باز می‌گردد. این دانشگاه سابقاً به دانشگاه دیژون (Université de Dijon) شهرت داشت و هم‌اکنون بیش از ۲۹هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری آن مشغول تحصیل هستند. ناگفته نماند دانشگاه بورگوندی ۳۵۰ رشتۀ تحصیلی ارائه می‌کند و هشت دانشکده و سه مدرسۀ مهندسی و سه موسسۀ فناوری در خود جای داده است. علاوه‌بر‌این، در زمینۀ پژوهش دانشگاهی پیشروست و سالانه بیش از هفتاد‌میلیون یورو صرف ۳۲ واحد پژوهشی آن می‌شود. در این مقاله‌ برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، دانشگاه بورگوندی را معرفی می‌کنیم.

دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه بورگوندی

دانشگاه بورگوندی هشت دانشکده دارد: دانشکدۀ حقوق و اقتصاد و علوم سیاسی، دانشکدۀ زبان و ارتباطات، دانشکدۀ هنر و فلسفه، دانشکدۀ علوم سلامت، دانشکدۀ تربیت‌بدنی، دانشکدۀ علوم و فناوری، دانشکدۀ علوم انسانی و دانشکدۀ علوم زیستی و محیط‌زیست.

تعدادی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی این دانشگاه عبارت‌اند از: اقتصاد، مدیریت، شیمی، حقوق، جغرافیا، مدیریت، تاریخ، علوم کامپیوتر، زبان‌های خارجی، ادبیات، ریاضی، موسیقی‌شناسی، فلسفه، فیزیک، روان‌شناسی، علوم آموزش، علوم زمین، علوم زیستی، علوم زبان، علوم مهندسی و جامعه‌شناسی.

رشته‌های گوناگونی نیز در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شود؛ ازجمله‌: اقتصاد، علوم کشاورزی، باستان‌شناسی، تنوع زیستی، زیست‌شناسی، شیمی، شیمی مولکولی، حسابداری، مدیریت، فرهنگ و ارتباطات، حقوق کسب‌وکار، الکترونیک، امورمالی، جغرافیا، مدیریت منابع انسانی، تاریخ، تاریخ هنر، علوم کامپیوتر، زبان‌های خارجی، ادبیات، بازاریابی، ریاضی، مکانیک، موسیقی‌شناسی، علوم تغذیه، فلسفه، فیزیک، روانشناسی، علوم زمین، علوم آموزش، علوم اجتماعی و ترجمه.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه بورگوندی

شهریۀ سالانۀ تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه بورگوندی برای دانشجویان اهل فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی به‌ترتیب ۱۷۰ و ۲۴۳ یورو اعلام شده است. طبق تصمیم دانشگاه، دانشجویان بین‌المللی برای سال ۲۰۲۱ از پرداخت مابه‌التفاوت شهریه معاف شده‌اند و آنان نیز شهریه‌ای معادل شهریۀ دانشجویان ساکن اتحادیۀ اروپا باید بپردازند. ناگفته نماند دانشگاه یادشده اسکالرشیپی به دانشجویان بین‌المللی اعطا نمی‌کند و علاقه‌مندان از بورسیه‌های دولت فرانسه می‌توانند بهره‌مند شوند.

شهریه و اسکالرشیپ های دانشگاه بورگوندی

هزینۀ زندگی در شهر دیژون

اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر دیژون ۴۷۰ یورو و اجارۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۳۸۰ یورو در ماه برآورد می‌شود. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر به ۹۰۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر به ۶۷۰ یورو می‌رسد. گفتنی است بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط به ۲۱۰ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه به ۲۰ یورو در ماه می‌رسد. علاوه‌براین، برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱.۴ و ۴۲ یورو باید پرداخت کرد.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت ۱۲ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر ۳۵ یورو تخمین زده می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی عبارت است از: یک لیتر شیر ۰.۸ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۱.۵ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۸.۵ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۲ یورو، یک کیلوگرم موز ۲ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۲.۳ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۷۵ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱.۵ یورو.

اگر پرسشی درباره راه های مهاجرت تحصیلی به فرانسه و شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه دارید، می‌توانید آن را به‌صورت کامنت مطرح کنید.

منبع: