دانشگاه آتاباسکا کانادا (Athabasca University – AU) دانشگاهی دولتی و پژوهش‌محور در شهر آتاباسکا استان آلبرتاست که تنها ازطریق ارائۀ دوره‌های آنلاین و تدریس از‌راه‌دور فعالیت می‌کند. این دانشگاه در سال ۱۹۷۰ تأسیس شد و یکی از چهار دانشگاه آکادمیک و پژوهش‌محور استان آلبرتا و اولین دانشگاه متمرکز بر آموزش از‌راه‌دور در کاناداست. اگر قصد دارید تحصیل در کانادا در دوره‌های آنلاین را تجربه کنید، تحصیل در دانشگاه آتاباسکا می‌تواند برایتان گزینۀ مناسبی باشد.

دانشگاه آتاباسکا، تنها دانشگاه کانادایی است که سیاست آموزش آزاد (Open-door Academic Policy) را به‌طور انحصاری در دوره‌هایش پیاده کرده است. سیاست آموزش آزاد بدین‌معنی است که دانشجویان می‌توانند بدون ارائۀ مدارک دوره‌های دانشگاهی و تجربه‌های کاری قبلی و توصیه‌نامه و تنها با ارائۀ مدارکی به‌منظور اثبات تمکّن مالی برای پرداخت شهریه به تحصیل مشغول شوند. درحال‌حاضر، این دانشگاه حدود چهل‌هزار نفر دانشجو دارد که نیمی از آن‌ها از ۲۵ تا ۴۴ساله هستند. دانشگاه آتاباسکا در تمام طول سال امکان پذیرش دانشجویان علاقه‌مند را فراهم کرده است.

دانشکده‌ها

دانشگاه آتاباسکا کانادا پنج دانشکده و دپارتمان دارد. این دانشکده‌ها عبارت‌اند از:

  • کالج کسب‌وکار
  • کالج رشته‌های بهداشتی
  • کالج علوم انسانی و علوم اجتماعی
  • کالج علوم و تکنولوژی
  • کالج تحصیلات تکمیلی

دانشکده‌های دانشگاه آتاباسکا دوره‌های متفاوتی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری و نیز چندین دوره با اعطای مدارک گواهی (Certificate) و دیپلم ارائه می‌دهند. درمجموع، این دانشگاه بیش از نهصد دورۀ آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی برگزار می‌کند.

شهریه و هزینه تحصیل در دانشگاه آتاباسکا کانادا

شهریه و هزینه تحصیل در دانشگاه آتاباسکا کانادا

شهریه دانشگاه آتاباسکا کانادا به دوره و مقطع تحصیلی مدنظر دانشجویان بستگی دارد. این دانشگاه برای تسهیل شرایط دانشجویان، امکان پرداخت شهریه حین تحصیل را در دوره‌های آموزشی فراهم کرده است. در این دانشگاه، شهریۀ نیمسال و سالانه وجود ندارد؛ بلکه دانشجویان برای هر درس جداگانه باید شهریه پرداخت کنند. شهریۀ هر درس کتاب‌های درسی و مواد آموزشی را نیز شامل می‌شود و هنگام ثبت‌نام برای شرکت در کلاس‌ها باید پرداخته شود. تمام دوره‌های آموزشی دانشگاه آتاباسکا هزینه‌ای جداگانه به‌عنوان اپلیکیشن فی (Application Fee) یا هزینۀ ثبت‌نام دارند که تنها یک بار پرداخت می‌شود و بازپرداخت آن به دانشجویان ممکن نیست. این هزینه برای تمام دوره‌ها بدون توجه به تعداد درس‌های دوره یا زمان انتظار بین دروس باید پرداخت شود. همچنین، بیشتر دوره‌های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه آتاباسکا کانادا علاوه‌بر اپلیکیشن فی، هزینۀ پذیرش (Admission Fee) نیز دارند که در زمان پذیرفته‌شدن برای تحصیل در دوره پرداخت می‌شود.

به‌طورکلی، شهریۀ سالانۀ مقطع کارشناسی دانشگاه آتاباسکا در سال تحصیلی ۲۰۲۰-۲۰۱۹ برای دانشجویان بین‌المللی در رشته‌های عمومی، مانند علوم انسانی حدود ۱۴،۳۳۰ تا ۱۵،۲۹۰ دلار کانادا و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری حدود ۱۵،۵۰۰ دلار کانادا تخمین زده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با جزئیات شهریۀ دورۀ مدنظرتان، می‌توانید بخش شهریه و هزینه‌ها در وبگاه دانشگاه را مشاهده کنید.

بورسیه‌های دانشگاه آتاباسکا کانادا

تمام دانشجویان دانشگاه آتاباسکا کانادا می‌توانند از اسکالرشیپ‌ها و جایزه‌ها و بورسیه‌های این دانشگاه بهره ببرند. این بورسیه‌ها اغلب براساس عملکرد آکادمیک دانشجویان، تجربه‌های کاری، فعالیت‌های داوطلبانه و مشارکت در برنامه‌های اجتماعی به آنان اعطا می‌شود. برخی از این بورسیه‌ها وضعیت نیاز مالی دانشجویان را نیز در نظر می‌گیرند.

مدارک لازم برای پذیرش در دانشگاه آتاباسکا

مدارک لازم برای پذیرش در دانشگاه آتاباسکا

همان‌طورکه گفتیم، بیشتر دانشجویان دانشگاه آتاباسکا کانادا می‌توانند بدون ارائۀ مدارک دوره‌های دانشگاهی و تجربه‌های کاری قبلی، تحصیل در این دانشگاه را آغاز کنند. تنها شرط برای متقاضیان تحصیل در دوره‌های کارشناسی دانشگاه آتاباسکا سن بیشتر از شانزده سال است. همچنین، متقاضیان دوره‌های کارشناسی ارشد مدرک کارشناسی و متقاضیان دوره‌های دکتری مدرک کارشناسی ارشد باید ارائه دهند. بعضی از دوره‌های این دانشگاه به شرایط دیگری، مانند تجربۀ کاری نیاز دارند. جزئیات مدارک لازم برای پذیرش در دوره‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه آتاباسکا را می‌توانید در صفحۀ اختصاصی دوره‌ها در وبگاه دانشگاه مشاهده کنید.

مدرک زبان

زبان تدریس و کار در دانشگاه آتاباسکا انگلیسی است و دانشجویان خارجی برای دریافت پذیرش در این دانشگاه به زبان انگلیسی باید مسلط باشند. منظور از دانشجویان خارجی آن‌ دسته از افرادی است که مدرک تحصیلی پیشین خود را به زبانی غیر از انگلیسی دریافت کرده‌اند. مدارک زبان لازم برای دریافت پذیرش در این دانشگاه عبارت‌اند از:

  • مدرک آزمون تافل TOEFL pBT: حداقل نمرۀ ۵۵۰
  • مدرک آزمون تافل TOEFL iBT: حداقل نمرۀ ۸۰
  • مدرک آزمون آیلتس IELTS: حداقل نمرۀ ۶
  • مدرک آزمون CAEL: حداقل نمرۀ ۶۰

به این نکته نیز توجه کنید که داشتن مدرک زبان به‌تنهایی برای دریافت پذیرش کافی نیست و دانشگاه می‌تواند از شما مدارک دیگری نیز درخواست کند. افزون‌براین، ممکن است نمرۀ لازم به‌منظور پذیرش در دوره‌های دانشگاه باهم تفاوت داشته باشد؛ ازاین‌رو، متقاضیان پیش از ثبت درخواست پذیرش، بخش مربوط به مدرک زبان دوره‌ها را به‌دقت باید بررسی کنند.



منابع: