براساس آنچه در ۱۴ ماه جولای ۲۰۲۰ (۲۴ تیرماه ۱۳۹۹) در وب‌سایت رسمی اداره امور مهاجرت کانادا منتشر شد، E. L. Mendicino (وزیر مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا) اظهار کرد که به دلیل همه‌گیری و شیوع جهانی ویروس کرونا تغییراتی موقتی درخصوص راحتی تحصیلِ دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته است. از آنجاییکه ترم پاییز با سرعت هرچه بیشتر نزدیک می‌شود، وزیر مربوطه اعلام کرد دانشجویان بین‌المللی می‌توانند تحصیل در رشته موردنظر خود را به صورت آنلاین آغاز کنند که البته این موضوع مستلزم آن است که مؤسسه کانادایی مربوطه رشته موردنظر را به صورت آنلاین ارائه دهد. دانشجویان با تحصیل آنلاین می‌توانند علاوه بر رعایت اصول بهداشتی مبنی بر عدم شرکت در اجتماعات به تحصیل نیز بپردازند. براساس آنچه این وب‌سایت اظهار داشته است نیز این تغییرات علاوه بر قوت بخشیدن به شهرت بین‌المللی کانادا اهمیت دانشجویان بین‌المللی را برای این کشور نشان می‌دهد.

همچنین روند پیشرفت study-permit برای دانشجویانی که application خود را به صورت کامل و آنلاین ارسال کرده‌اند در اولویت قرار می‌گیرد و دانشجویان بین‌المللی که نمی‌توانند تمامی مدارک خود را (که برای application موردنیاز است) ارسال کنند و تمایل به تحصیل از راه دور دارند می‌توانند با کمک پروسه تأییدیه دو مرحله‌ای (۲-stage approval process) که در شیوع این ویروس به صورت موقتی امکان‌پذیر است تحصیل خود را آغاز کنند. این پروسه برای دانشجویانی که تحصیل خود را در ترم پاییز آغاز و مدارک را تا قبل از ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ ارسال کنند در دسترس خواهد بود و در حقیقت این تضمین را به دانشجویان می‌دهد که حتی اگر قادر به ارسال همه مدارک موردنیاز (به دلیل تعطیلی‌های مربوط به این همه‌گیری) نباشند می‌توانند برای ترم پاییز ثبت‌نام کرده و شروع به تحصیل کنند.

همانطور که پیش‌تر ذکر شد پروسه تأییدیه مذکور، دومرحله‌ای است که مراحل آن نیز به شرح زیر هستند:

  • اولین مرحله از این تأییدیه که با عنوان approval-in-principle شناخته می‌شود شامل پذیرش دانشجو از مؤسسه کانادایی مربوطه، داشتن بودجه کافی (تمکن مالی) و تمامی شرایط دریافت study-permit است. درحقیقت دانشجویان بعد از عبور از این مرحله می‌توانند تحصیل آنلاین خود را آغاز کنند.
  • در مرحله دوم از این پروسه که eligibility/ admissibility و یا Final approval نامیده می‌شود دانشجویان مستلزم دارا بودن تمامی الزامات شامل ارسال بایومتریک (انگشت‌نگاری) و سایر مدارک موردنیاز مانند معاینات پزشکی و یا گواهی عدم سوء پیشینه خواهند بود.

شایان ذکر است که دانشجویان، تنها در صورت عبور از مرحله دوم مجاز به سفر به کانادا خواهند بود و عبور از مرحله اول، موفقیت در مرحله نهایی را تضمین نمی‌کند. همچنین تحصیل در کانادا به این صورت هیچ خللی در مدت زمان مجاز کار در کانادا بعد از فارغ‌التحصیلی ایجاد نمی‌کند که البته این موضوع، مستلزم ارسال study-permit application  و گذراندن حداقل نیمی از رشته تحصیلی در کانادا است.

منبع: