کانادا از تمدید محدودیت سفر به کانادا تا ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۱ خبر داد. بیل بلر، وزیر امنیت عمومی کانادا، ۱۸ژوئن۲۰۲۱ در توییتی اعلام کرد محدودیت سفر به کانادا برای مسافران بین‌المللی با دلایل سفر غیرضروری حداقل تا ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۱ تمدید شده است. افزون‌براین، وی گفت دولت کانادا قصد دارد اقدامات ویژه‌ای برای کانادایی‌های واکسینه‌شده و دیگر افراد واکسینه‌شدۀ معاف از محدودیت‌های ورود به کانادا انجام دهد. انتظار می‌رود جزئیات این اقدامات دوشنبۀ هفتۀ جاری منتشر شود.

با وجود پیش‌بینی‌ها مبنی‌بر بازگشایی مرز کانادا و آمریکا پس از کاهش تعداد موارد ابتلا به COVID-19 در این دو کشور، محدودیت سفر به کانادا برای مسافران مرز آمریکا نیز باردیگر تا ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۱ تمدید شده است. تاکنون، شهروندان کانادا و دارندگان اقامت دائم این کشور و اعضای خانواده‌شان، دارندگان مجوز کار، برخی از دانشجویان بین‌المللی و برخی از دارندگان تأییدیۀ اقامت دائم در فهرست افراد معاف از محدودیت‌های سفر به کانادا قرار گرفته‌اند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، به خبرنگاران اعلام کرد اثبات وضعیت تزریق واکسن COVID-19 در دو مرحله انجام خواهد شد. در مرحلۀ ابتدایی، کانادا از مسافران می‌خواهد مدارک واکسیناسیون را در اپلیکیشن ArriveCAN بارگذاری کنند. برای مرحلۀ دوم، دولت کانادا در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی سیستمی ملی به‌منظور احراز وضعیت واکسیناسیون است که در تمام دنیا پذیرفتنی باشد. به‌گفتۀ ترودو، این گام به مداخلۀ استان‌های کانادا نیازمند است؛ چراکه واکسیناسیون به حوزۀ اختیارات قضایی استان‌ها واگذار شده است. در اطلاعیه‌های پیشین مقام‌های بهداشت کانادا، اعلام شده بود مسافرانی که چهار واکسن فایزر (Pfizer)، آسترازنکا (Astra Zeneca)، مدرنا (Moderna) و جانسون اند جانسون (Johnson & Johnson) را تزریق کرده باشند، به‌عنوان افراد واکسینه‌شده در کانادا تأیید می‌شوند.

محدودیت‌های سفر به کانادا

دولت کانادا ابتدا در مارس۲۰۲۰ مرزهایش را به‌روی مسافران غیرضروری بست و پس‌ازآن، قوانین آزمایش‌های ضروری COVID-19 پیش از پرواز و پس از رسیدن به کانادا و قرنطینۀ اجباری اجرا شد. همچنین، کانادا پروازهای بین‌المللی را به چهار فرودگاه بزرگ این کشور محدود کرد. پاییز۲۰۲۰، این کشور فهرست مسافران معاف از محدودیت‌های سفر را به‌روز کرد که دانشجویان بین‌المللی مؤسسه‌های آموزشی تأییدشده (DLI) با برنامۀ آماده‌سازی برای مقابله با شیوع COVID-19 و بستگان افراد کانادایی و افرادی با دلایل سفر عاطفی مانند شرکت در مراسم خاک‌سپاری عزیزان در فهرست افراد معاف از محدودیت‌های سفر قرار گرفتند.

فوریۀ سال جاری، کانادا قانون قرنطینۀ اجباری سه‌روزه در هتل‌های تأییدشدۀ دولتی را نیز به محدودیت‌ها افزود. براساس این قانون، مسافران به‌محض ورود به این کشور آزمایش کرونا باید بدهند و به هزینۀ خودشان در هتلی تأییدشده منتظر نتیجۀ آزمایش بمانند. ناگفته نماند درصورت منفی‌بودن نتیجۀ آزمایش، افراد ادامۀ قرنطینۀ اجباری را در مکان دلخواهشان می‌توانند ادامه دهند.



منابع: