قدمت هنر به‌اندازۀ قدمت تاریخ انسانی است و طی زمان با تحول روابط انسانی هنر، اشکال مختلفی به خود گرفته و تغییر یافته است. امروزه، علاوه‌بر هنرهای قدیمی مانند نقاشی و طراحی، هنرهای نوینی مثل عکاسی، انیمیشن، طراحی بازی رایانه‌ای، فشن و طراحی لباس، طراحی داخلی و دکوراسیون و حتی واقعیت مجازی به این عرصه اضافه شده است. به‌بیان‌بهتر، زمینۀ مطالعات هنری آن‌قدر گسترده شده است که در هر گوشه که بنگریم، اثری از رشته‌های آن به‌چشم می‌خورد. کانادا ازجمله کشورهایی است که رشتۀ هنر و گرایش‌های گوناگون آن را در دانشگاه‌هایش ارائه می‌دهد. به‌دلیل محیط چند‌ملیتی و فرهنگ غنی و متنوع کانادا و نیز کیفیت رضایت‌بخش آموزش در دانشگاه‌ها و کالج‌های آن، تحصیل در دانشگاه های هنر کانادا یکی از راه‌های مهم برای گسترش افق دید دانشجویان علاقه‌مند به هنر است. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا‌، دانشگاه‌های هنر این کشور را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه هنر آلبرتا

دانشگاه هنر آلبرتا (Alberta University of The Arts) که پیش‌ازاین به نام کالج هنر و دیزاین آلبرتا شناخته می‌شد، دانشگاهی دولتی است که در شهر کلگری استان آلبرتا قرار دارد. این دانشگاه از زمان تأسیس در سال ۱۹۷۳، زمینۀ تجربۀ کارگاهی را برای دانشجویان رشته‌های هنرهای زیبا و رسانه‌های نوین و دیزاین فراهم کرده است و از مطرح‌ترین دانشگاه های هنر کانادا به‌حساب می‌آید. یکی از دوره‌های مشهور این دانشگاه کارشناسی هنرهای زیبا (BFA) است که پاره‌وقت و تمام‌وقت ارائه می‌شود. برخی از گرایش‌های این دوره عبارت‌اند از: نقاشی، طراحی، مجسمه‌سازی، سرامیک، شیشه و جواهرات. از دیگر دوره‌های ارائه‌شده در دانشگاه هنر آلبرتا می‌توان به کارشناسی طراحی (BDes) اشاره کرد که ازجمله گرایش‌هایش عکاسی و ارتباط تصویری است. گفتنی است تحصیل در این دو رشته چهار سال به‌طول می‌انجامد.

دپارتمان هنرهای زیبا دانشگاه آلبرتا

سال ۱۹۱۰، مهاجران نروژی دانشگاه آلبرتا (The University of Alberta) را بنیان نهادند و هم‌اکنون، یکی از برترین دانشگاه های هنر کانادا به‌شمار می‌آید. دپارتمان هنر این دانشگاه به سه بخش تقسیم می‌‌شود: هنرهای تجسمی و موسیقی و تئاتر. محبوب‌ترین دورۀ ارائه‌شده در دانشگاه آلبرتا کارشناسی هنر (BA) است که تحصیل آن معمولاً چهار سال طول می‌کشد. بعضی از گرایش‌های ارائه‌شده در دپارتمان هنرهای زیبا دانشگاه آلبرتا ازاین‌قرارند: نقاشی، طراحی، مجسمه‌سازی (با گِل، اشیای دورریختنی، گچ، کاغذ، چوب و فوم) و تصویرسازی دیجیتال.

دپارتمان هنرهای تجسمی دانشگاه کنکوردیا

دانشگاه کنکوردیا (Concordia University) یکی از دانشگاه های هنر کانادا است که سال ۱۹۷۴ از ادغام دانشگاه سر جورج ویلیامز و کالج لویولا تأسیس شد. ازجمله دوره‌های معتبری که دپارتمان هنرهای تجسمی این دانشگاه برگزار می‌کند، به کارشناسی هنرهای زیبا (BFA) می‌توان اشاره کرد. بعضی از گرایش‌های این دوره بدین‌شرح‌اند: تدریس هنرهای تجسمی، تاریخ هنر، سینما، طراحی و ارتباطات و هنرهای استودیویی (نقاشی، طراحی، عکاسی، چاپ و...). درکنار دپارتمان هنرهای تجسمی، دانشگاه کنکوردیا دپارتمان هنرهای نمایشی نیز دارد که در آن رقص مدرن، پرفورمنس، تئاتر و موسیقی تدریس می‌شود.

دانشگاه های هنر کانادا (امیلی کار)

مؤسسۀ هنر و طراحی امیلی کار

مؤسسۀ هنر و طراحی امیلی کار (Emily Carr Institute) کارش را از سال ۱۹۲۵ آغاز کرد و امروزه، یکی از مراکز آموزش عالی برتر در میان دانشگاه های هنر کانادا است. این مؤسسه در مقطع کارشناسی دورۀ هنرهای زیبا (BFA) را برگزار می‌کند که برخی از گرایش‌های آن عبارت‌اند از: نقاشی، طراحی، سرامیک، مجسمه‌سازی، تصویرسازی، انیمیشن و نوشتن خلاق. مؤسسۀ امیلی کار دورۀ کارشناسی طراحی (BDes) را نیز در گرایش‌هایی مانند طراحی ارتباطات و طراحی صنعتی و طراحی تعاملی ارائه می‌کند. دیگر دوره‌ای که این مؤسسه ارائه می‌دهد، دورۀ کارشناسی ارشد هنرهای کاربردی (MMA) است تا دانشجویان به‌راحتی در زمینۀ هنرهای تجسمی و طراحی و رسانه بتوانند مشغول کار شوند.

مرکز هنر و طراحی کالج جورج براون

کالج جورج براون (George Brown College) از سال ۱۹۶۷ با سه پردیس در شهر تورنتو شروع به کار کرد و یکی از دانشگاه های هنر کانادا به‌شمار می‌آید. مرکز هنر و طراحی این کالج به سه مدرسه تقسیم می‌شود: مدرسۀ طراحی و مدرسۀ فشن و مدرسۀ هنرهای نمایشی. هر سه مدرسه دوره‌هایی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌کنند و یکی از مراکز آموزش عالی برتر کانادا در زمینۀ تحصیل هنر هستند. از دوره‌های ارائه‌شده در مدرسۀ طراحی این کالج به استراتژی طراحی بینارشته‌ای و طراحی دیجیتال و طراحی بازی‌های رایانه‌ای می‌توان اشاره کرد.

کالج هنر و طراحی نوا اسکوشا

کالج هنر و طراحی نوا اسکوشا (Nova Scotia College) یکی دیگر از دانشگاه های هنر کانادا به‌حساب می‌آید. این کالج سال ۱۸۸۷ تأسیس شد و امروزه، سه دورۀ کارشناسی برگزار می‌کند: کارشناسی هنر (BA) و کارشناسی طراحی (BDes) و کارشناسی هنرهای زیبا (BFA). تحصیل این دوره‌ها معمولاً چهار سال به‌طول می‌انجامد. در مقطع کارشناسی، پنج حوزۀ اصلی وجود دارد: ۱. صنایع دستی: کاشی، سرامیک، جواهرات و فلزکاری؛ ۲. طراحی: طراحی بینارشته‌ای، طراحی دیجیتال، طراحی گرافیک و طراحی محصول؛ ۳. هنرهای زیبا: نقاشی، طراحی، چاپ و مجسمه‌سازی؛ ۴. مطالعات تاریخی و نقد؛ ۵. هنرهای رسانه‌ای: فیلم و عکاسی. ناگفته نماند دانشجویان به‌دلخواه خود در یکی از حوزه‌های ذکرشده می‌توانند تحصیل کنند. علاوه‌بر‌این، کالج مذکور دو دوره با ارائۀ گواهی پایان دوره برگزار می‌کند: ۱. دورۀ هنرهای تجسمی در استودیو؛ ۲. دورۀ هنرهای تجسمی برای معلمان.

دانشگاه هنر و طراحی اونتاریو

دانشگاه هنر و طراحی اونتاریو (OCAD U) یکی از معتبرترین دانشگاه های هنر کانادا محسوب می‌شود؛ چرا‌که دوره‌های هنرهای تجسمی و طراحی را به‌طور گسترده ارائه می‌دهد. دانشگاه هنر و طراحی اونتاریو پنج مدرک اعطا می‌کند: ۱. کارشناسی هنرهای زیبا (BFA)؛ ۲. کارشناسی طراحی (BDes)؛ ۳. کارشناسی ارشد هنر (MA)؛ ۴. کارشناسی ارشد هنرهای زیبا (MFA)؛ ۵. کارشناسی ارشد طراحی (MDes). برخی از دوره‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی هنرهای زیبا این دانشگاه عبارت‌اند از: نقاشی و طراحی، چاپ، عکاسی و نقد هنری. دانشگاه مذکور در مقطع کارشناسی طراحی نیز این دوره‌ها را ارائه می‌دهد: تبلیغات، طراحی صنعتی، طراحی گرافیک، تصویرسازی و طراحی محیطی. گفتنی است در مقطع کارشناسی ارشد نیز، دانشگاه هنر و طراحی اونتاریو دوره‌هایی در زمینۀ رسانه، تبلیغات، هنر معاصر، تاریخ هنر و نقد هنری برگزار می‌کند.

دانشگاه های هنر کانادا (NBCCD)


کالج هنرهای دستی و طراحی نیوبرانزویک

یکی از دانشگاه های هنر کانادا کالج هنرهای دستی و طراحی نیوبرانزویک (NBCCD) است که در کشور منحصر‌به‌فرد است؛ چرا‌که تمرکز دوره‌های آن کاملاً روی صنایع دستی و طراحی کاربردی است. این کالج دوره‌های متنوعی با ارائۀ مدرک پایان دوره برگزار می‌کند؛ ازجمله دورۀ اصول هنرهای تجسمی، دورۀ سرامیک، دورۀ رسانۀ دیجیتال، دورۀ طراحی لباس، دورۀ طراحی گرافیک، دورۀ جواهرسازی و دورۀ عکاسی. علاوه‌بر این دوره‌ها، کالج هنرهای دستی و طراحی نیوبرانزویک با همکاری دانشگاه نیوبرانزویک دورۀ چهارسالۀ کارشناسی هنرهای کاربردی (BBA) برگزار می‌کند.

مدرسۀ هنر اوتاوا

مدرسۀ هنر اوتاوا (Ottawa School of Art) مدرسه‌ای غیرانتفاعی و یکی از دانشگاه های هنر کانادا به‌شمار می‌آید. این مدرسه دوره‌های یک‌ساله و سه‌ساله با ارائۀ گواهی پایان دوره برگزار می‌کند. دوره‌های تخصصی ارائه‌شده در مدرسۀ هنری اوتاوا عبارت‌اند از: طراحی، نقاشی از طبیعت، نقاشی با آب‌رنگ، عکاسی، سرامیک، مجسمه‌سازی و چاپ و لیتوگرافی. شایان ذکر است این مدرسه فضایی برای نمایش و فروش آثار دانشجویان و هنرمندان محلی نیز در نظر گرفته است.

منبع: