تحصیل موسیقی در کانادا یکی از فرصت‌های استثنایی برای فراگیری هنر ادغام نت‌ها با تئوری موسیقی در محیطی حرفه‌ای و مجهز در بالاترین کیفیت آموزشی است. دانشجویان موسیقی در دانشگاه‌های کانادا فرصت دارند تا در زمینه نوازندگی و یا آهنگسازی مهارت و استعداد خود را پرورش دهند، و به عنوان یک هنرمند مستقل از دانشگاه فارغ‌التحصیل شوند. در صورتی که به موسیقی علاقه‌مند هستید، و قصد تحصیل در کانادا را دارید، در این مقاله ده مورد از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل موسیقی در کانادا را نام می‌بریم.

دانشگاه دالهاوزی

این دانشگاه در سال ۱۸۱۸ در استان نوا اسکوشا تاسیس شد، و هم اکنون دارای سه پردیس است که بیش از نوزده هزار دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند. در این دانشگاه که یکی از گزینه‌های مناسب برای تحصیل موسیقی در کانادا است، علاقه‌مندان به رشته موسیقی فرصت استفاده از موسیقیدانان بین‌المللی را پیدا می‌کنند، و به طور مرتب در اجراهای مختلف شرکت دارند.  دانشجویان موسیقی همچنین می‌توانند در کنار رشته خود در دوره‌هایی در زمینه علوم، تئاتر و فناوری اطلاعات شرکت کنند.

دانشگاه کلگری

یکی دیگر از گزینه‌های برتر برای مهاجرت تحصیلی به کانادا و تحصیل موسیقی در کانادا دانشگاه کلگری است. این دانشگاه در شهر کلگری استان آلبرتا واقع شده است، و دپارتمان موسیقی آن مدرک کارشناسی آهنگسازی، مدرک کارشناسی ارشد آهنگسازی، کارشناسی ارشد نوازندگی، کارشناسی ارشد موزیکولوژی و دکترای آهنگسازی و موزیکولوژی را ارایه می‌دهد. دوره کارشناسی موسیقی در این دپارتمان برای دانشجویان علاقه‌مند به ورود در دنیای موسیقی به عنوان نوازنده، معلم، آهنگساز، تئوری‌پرداز، مورخ و یا منتقد طراحی شده است. همه دوره‌ها شامل واحدهایی درباره تاریخ و تئوری موسیقی، آهنگسازی و تدریس موسیقی است. نهایتا فارغ‌التحصیلان این رشته برای فعالیت به عنوان یک هنرمند دانش لازم در زمینه تئوری و عملی موسیقی را کسب نموده‌اند.

دانشگاه اوتاوا

این دانشگاه در شهر اوتاوا استان اونتاریو واقع شده و یک دانشگاه دوزبانه بین‌المللی است. مدرسه موسیقی دانشگاه اوتاوا یکی از بهترین مدارس برای تحصیل موسیقی در کانادا است و طیف گسترده‌ای از دوره‌های مختلف را در این زمینه ارایه می‌نماید. از میان رشته‌های ارایه شده در مقطع کارشناسی می‌توان به آهنگسازی، آموزش موسیقی، تئوری موسیقی و نوازندگی اشاره نمود. از میان دوره‌های ارایه شده در مقطع کارشناسی ارشد در این مدرسه نیز می‌توان به مدرک کارشناسی ارشد موسیقی، کارشناسی ارشد موسیقی با گرایش مطالعات دوره قرون وسطی و رنسانس و مدرک کارشناسی ارشد موسیقی با گرایش مطالعات فمنیسم و جنسیت اشاره کرد.

دانشگاه واترلو

دانشگاه واترلو

یکی دیگر از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل موسیقی در کانادا دانشگاه واترلو است. این دانشگاه یکی از جامع‌ترین دانشگاه‌های کانادا است که شش دانشکده دارد: دانشکده علوم سلامت، دانشکده هنر، دانشکده مهندسی، دانشکده محیط زیست، دانشکده ریاضی و دانشکده علوم طبیعی. در دانشگاه واترلو دانشجویان موسیقی می‌توانند نوازندگی یکی از بیست ساز ارایه شده را انتخاب کنند، و علاوه بر آن در کنار کلاس‌های نوازندگی، تئوری و تاریخ موسیقی در دوره‌هایی با موضوعیت ارتباط موسیقی با فناوری، جنسیت و صلح شرکت کنند. دانشجویان این دانشگاه با روانشناسی موسیقی آشنا و در پاپ، جاز، اوپرا و موسیقی فیلم غرق می‌شوند.

دانشگاه وسترن

این دانشگاه در شهر لندن استان اونتاریو واقع شده و یکی از دانشگاه‌های ایده‌آل برای تحصیل موسیقی در کانادا به شمار می‌آید. دانشگاه وسترن در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دوره‌های مختلفی برای علاقه‌مندان به تحصیل در رشته موسیقی در نظر گرفته است. برخی از زمینه‌های تحصیل عبارتند از: آهنگسازی، آموزش موسیقی، پژوهش موسیقی و نوازندگی (گرایش سازهای ارکستر و یا پیانو). دانشجویان دانشکده موسیقی دانشگاه وسترن فرصت بهره‌مندی از نوازندگان تراز اول دنیا در یکی از بزرگترین دانشکده‌های موسیقی کانادا را دارند.

دانشگاه آلبرتا

این دانشگاه در شهر ادمونتون استان آلبرتا قرار دارد، و دانشجویان در پردیس آگوستانا در دوره‌های چهارساله در زمنیه هنر، علوم طبیعی و یا موسیقی شرکت می‌کنند. پذیرش در مقطع کارشناسی موسیقی مشروط به قبولی در آزمون نوازندگی و تعیین سطح است. تمام دانشجویان در سال اول تحصیلی در کلاس‌هایی مانند تئوری موسیقی، تاریخ موسیقی و گروه نوازی شرکت می‌کنند. پس از سال اول با توجه به نقاط ضعف و قوت دانشجو و به کمک مشاور گرایش تخصصی هر فرد مشخص می‌شود. از میان گرایش‌های تخصصی می‌توان به گرایش نوازندگی و آهنگسازی اشاره کرد. دوره کارشناسی ارشد نیز در سه زمینه برگزار می‌گردد: رهبری گروه کر، آهنگسازی و نوازندگی.

دانشگاه مک مستر

دانشگاه مک مستر

یکی از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل موسیقی در کانادا دانشگاه مک مستر است. این دانشگاه در شهر همیلتون استان اونتاریو واقع شده و دوره‌های مختلفی در مقطع کارشناسی موسیقی برگزار می‌کند. در این دوره‌ها دانشجویان درباره تئوری موسیقی، تاریخ موسیقی و نوازندگی می‌آموزند، و کسانی که علاقه به آموزش موسیقی دارند، می‌توان گرایش تخصصی خود را در این زمینه قرار دهند. یکی دیگر از تخصص‌های نوین و جذاب در زمینه موسیقی زمینه «فهم موسیقی» است که نحوه چگونگی دریافت موسیقی در مغز را مورد بررسی قرار می‌دهد. همچنین دانشجویان می‌توانند در کنار رشته موسیقی در دوره‌های دیگر علوم انسانی و اجتماعی نیز شرکت کنند. لازم به ذکر است که برای پذیرش در این دوره‌ها قبولی در آزمون عملی نوازندگی و آزمون کتبی تئوری الزامی است.

دانشگاه مگ گیل

این دانشگاه در شهر مونترال استان کبک قرار دارد، و قدمت تاسیس آن به ۱۸۲۱ برمی‌گردد. علاقه‌مندان از سراسر دنیا برای تجربه فرهنگ پویای شهر مونترال و تحصیل موسیقی در کانادا به این دانشگاه می‌آیند. مدرسه موسیقی دانشگاه مک گیل دوره‌های مختلفی در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا برگزار می‌نماید. این مدرسه دو دپارتمان دارد: دپارتمان پژوهش و دپارتمان نوازندگی. برخی از زمینه‌های تحصیل در دپارتمان پژوهش شامل آهنگسازی، کارآفرینی، آموزش، تاریخ، فناوری و تئوری موسیقی می‌شود. از میان زمینه‌های تحصیلی در دپارتمان نوازندگی می‌توان به رهبری ارکستر، جز، پیانو، آواز و اوپرا و سازهای ارکستر اشاره نمود.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

این دانشگاه در شهر ونکوور استان بریتیش کلمبیا واقع شده و قدمت فعالیت آن به سال ۱۹۱۵ باز می‌گردد. دانشگاه بریتیش کلمبیا هم اکنون بیش از پنجاه و نه هزار دانشجو از کانادا و دیگر کشورهای دنیا در خود جای داده، و دانشکده هنر آن شامل بیست و دو دپارتمان و مدرسه است. مدرسه موسیقی یکی از این مدارس است. بیش از هفتاد سال است که این مدرسه یکی از بهترین مدارس برای تحصیل موسیقی در کانادا است. هم اکنون حدود چهارصد و پنجاه دانشجو در این مدرسه مشغول به تحصیل هستند. به طور کلی برخی از زمینه‌های تحصیل در این مدرسه عبارتند از: آهنگسازی، رهبری ارکستر، تئوری موسیقی، نوازندگی (سازهای زهی، سازهای بادی، سازهای برنجی،…)، آواز و اوپرا و موزیکولوژی.

دانشگاه تورنتو

این دانشگاه در سال ۱۸۲۷ تاسیس شده و در شهر تورنتو استان اونتاریو قرار دارد. طبق رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های دنیا در سال ۲۰۲۰ دانشگاه تورنتو حائز رتبه نخست در کانادا و بیست و پنجم در دنیا است. هم اکنون بیش از شصت هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. دانشکده موسیقی این دانشگاه نیز بهترین دانشکده برای تحصیل موسیقی در کانادا است. این دانشکده دوره‌های متعددی در زمینه‌های مختلف در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا برگزار می‌کند. به طور کلی زمینه‌های تحصیل در دانشکده موسیقی به مطالعات آکادمیک و مطالعات نوازندگی تقسیم می‌گردد. برخی از زمینه‌های تحصیل در بخش مطالعات آکادمیک عبارتند از: آهنگسازی، آموزش موسیقی، تئوری موسیقی، فناوری موسیقی، موسیقی و سلامت و موزیکولوژی. از میان زمینه‌های ارایه شده در مطالعات نوازندگی می‌توان به رهبری ارکستر، جاز، اوپرا، سازهای ارکستر و آواز اشاره نمود.

برای کسب اطلاعات در مورد شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

منبع: