فلسفه درحقیقت تفکر دربارۀ پرسش‌های کلی و اساسی است؛ پرسش‌هایی دربارۀ وجود، دانش، ارزش، منطق، ذهن و زبان. این پرسش‌ها مسائلی فلسفی است که مطالعه می‌شود. برخی از زیرمجموعه‌های فلسفه در دانشگاه از‌این‌قرارند: ۱. فلسفۀ متافیزیک که مسائل مربوط به طبیعت وجود و حقیقت را بررسی می‌کند؛ ۲. فلسفۀ معرفت شناسی که مسائل مربوط به طبیعت دانش و باور را مطالعه می‌کند؛ ۳. اخلاق که موضوع آن ارزش‌هاست؛ ۴. منطق که قوانین استنتاج از فرض‌های صحیح را واکاوی می‌کند. از دیگر زیرمجموعه‌های فلسفه می‌توان به فلسفۀ علم، فلسفۀ سیاسی، فلسفۀ زیبایی‌شناسی، فلسفۀ زبان و فلسفۀ ذهن اشاره کرد. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دانشگاه‌های برتر برای تحصیل فلسفه در کانادا از‌نظر وبگاه QS را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه تورنتو

برترین دانشگاه برای تحصیل فلسفه در کانادا دانشگاه تورنتو محسوب می‌شود که مقام یازدهم جهان را نیز در این رشته دارد. این دانشگاه در سال ۱۸۲۷ در شهر تورنتو تأسیس شد و هم‌اکنون، بیش از ۷۴هزار نفر دانشجو در سه پردیس آن مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: مهندسی و علوم کاربردی، فیزیک و حرکت‌شناسی، ارتباطات، معماری، هنر، دندان‌پزشکی، آموزش، حقوق، مدیریت، پزشکی، موسیقی، پرستاری، داروسازی، بهداشت عمومی، جنگلداری، مددکاری و علوم سیاسی. شهریۀ تحصیل فلسفه در مقطع کارشناسی دانشگاه تورنتو سالانه ۵۹هزار دلار کاناداست.

دانشگاه مک گیل

پس از دانشگاه تورنتو، دومین دانشگاه برتر برای تحصیل فلسفه در کانادا دانشگاه مک گیل به‌شمار می‌آید که در این رشته، مقام چهل‌وسوم دنیا را نیز ازآنِ خود کرده است. دانشگاه مک گیل در سال ۱۸۱۳ در شهر مونترال بنیان گذاشته شد و درحال‌حاضر، دوره‌های متنوعی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری برگزار می‌کند. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: آموزش، پرستاری، پزشکی، دندان‌پزشکی، حقوق، مددکاری، علوم طبیعی، علوم ارتباطات، علوم کامپیوتر، علوم تغذیه، کشاورزی و محیط‌زیست، مدیریت، معماری، موسیقی، مهندسی و هنر. شایان ذکر است شهریۀ سالانۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی در دانشگاه مک گیل تقریباً ۲۱هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

دانشگاه کوئینز

دانشگاه کوئینز

دانشگاه کوئینز سومین دانشگاه برتر برای مهاجرت تحصیلی به کاناداست و یکی از صد دانشگاه برتر جهان در این رشته است. این دانشگاه در سال ۱۸۴۱ در شهر کینگستون استان انتاریو شروع به کار کرد و پذیرای بیش از ۲۸هزار نفر دانشجو از سراسر دنیاست. هشت دانشکدۀ این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: علوم و هنر، حقوق، آموزش، کسب‌وکار، مهندسی و علوم کاربردی، سلامت، علوم سیاسی و تحصیلات تکمیلی. شهریۀ دانشگاه کوئینز، یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل فلسفه در کانادا، تقریباً به ۴۸هزار دلار کانادا در سال می‌رسد.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا چهارمین دانشگاه برتر برای تحصیل فلسفه در کانادا است و یکی از صد دانشگاه برتر دنیا نیز به‌حساب می‌آید. این دانشگاه در سال ۱۹۰۸ در شهر بریتیش کلمبیا تأسیس شد. درحال‌حاضر، بیش از ۶۶هزار نفر دانشجو در دو پردیس ونکوور و اوکاناگان این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. برخی از دانشکده‌های دانشگاه بریتیش کلمبیا از‌این‌قرارند: علوم، کشاورزی، هنر، کسب‌وکار، پزشکی، پرستاری، دندان‌پزشکی، آموزش، جنگلداری، روزنامه‌نگاری، حقوق، موسیقی، علوم داروسازی، مددکاری و اقتصاد. شهریۀ تحصیل فلسفه در مقطع کارشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا تقریباً چهل‌هزار دلار کانادا برای یک سال است.

دانشگاه وسترن

دانشگاه وسترن پنجمین دانشگاه برتر کانادا و جزو صد دانشگاه برتر جهان است. این دانشگاه در سال ۱۸۷۸ در شهر لاندن استان انتاریو شروع به کار کرد و هم‌اکنون، میزبان نزدیک به چهل‌هزار نفر دانشجو در دوازده دانشکده است. دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: هنر و علوم انسانی، موسیقی، آموزش، مهندسی، علوم بهداشتی، رسانه، حقوق، کسب‌وکار، دندان‌پزشکی، علوم، علوم اجتماعی و تحصیلات تکمیلی. شهریۀ تحصیل در اکثر رشته‌های این دانشگاه در مقطع کارشناسی، ازجمله رشتۀ فلسفه ۳۵هزار دلار کانادا در سال تخمین زده می‌شود.

دانشگاه مونترال

دانشگاه مونترال ششمین دانشگاه برتر برای تحصیل فلسفه در کانادا و جزو ۱۵۰ دانشگاه برتر دنیا در این زمینه به‌شمار می‌آید. این دانشگاه در سال ۱۸۷۸ در شهر مونترال بنیان گذاشته شد و درحال‌حاضر، چهارده دانشکده دارد. دانشکده‌های این دانشگاه از‌این‌قرارند: هنر و علوم، آموزش، طراحی، حرکت‌شناسی، حقوق، پزشکی، دندان‌پزشکی، پرستاری، موسیقی، بینایی‌سنجی، بهداشت عمومی، داروسازی، دام‌پزشکی و مطالعات تکمیلی. ناگفته نماند شهریۀ تحصیل فلسفه در مقطع کارشناسی این دانشگاه ۲۲‌هزار دلار کانادا برای یک سال است.

دانشگاه واترلو

دانشگاه واترلو

دانشگاه واترلو هفتمین دانشگاه برتر کانادا و یکی از ۱۵۰ دانشگاه برتر جهان در رشتۀ فلسفه است. این دانشگاه در سال ۱۹۵۷ در شهر واترلو تأسیس شد و هم‌اکنون، پذیرای حدود ۴۱هزار دانشجوی تمام‌وقت و پاره‌وقت در شش دانشکده است. این دانشکده‌ها عبارت‌اند از: علوم بهداشتی، هنر، مهندسی، محیط‌زیست، ریاضی و علوم. شایان ذکر است شهریۀ دانشگاه واترلو، یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل فلسفه در کانادا، حدوداً چهل‌هزار دلار کانادا برای یک سال برآورد می‌شود.

دانشگاه سایمون فریزر

دانشگاه سایمون فریزر هشتمین دانشگاه برتر کانادا و یکی از دویست دانشگاه برتر دنیا در این رشته است. این دانشگاه در سال ۱۹۶۵ در شهر برنابی تأسیس شد. درحال‌حاضر، بیش از ۳۵هزار نفر دانشجو در سه پردیس این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. هشت دانشکدۀ دانشگاه سایمون فریزر از‌این‌قرارند: علوم کاربردی، هنر و علوم اجتماعی، کسب‌وکار، ارتباطات، آموزش، محیط‌زیست، علوم بهداشتی و علوم. شهریۀ تحصیل فلسفه در مقطع کارشناسی دانشگاه سایمون فریزر درحدود سی‌هزار دلار کانادا برای یک سال است.

منبع: