علوم مواد دانشی بین‌رشته‌ای است که برای توسعۀ مواد جدید، فیزیک و شیمی را با مفاهیم مهندسی و مکانیک ادغام می‌کند. دانشجویان این رشته می‌آموزند که مواد مختلف چیستند و چگونه می‌توان آن‌ها را برای مصارف مختلف بهبود داد. این مصارف از بسته‌بندی غذا تا بدنۀ فضاپیما می‌تواند متفاوت باشد. علوم مواد از دهۀ ۱۹۶۰ و با گسترش پژوهش برای توسعۀ صنایع دفاعی و هوایی پیشرفت‌های چشمگیری را شاهد بوده و در‌حال‌حاضر با کمک فناوری‌های جدید با سرعت بیشتری از آزمایشگاه‌های قدیمی در حال رشد است. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، دانشگاه‌های برتر برای تحصیل علوم مواد در فرانسه را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه اکول پلی‌تکنیک

دانشگاه اکول پلی‌تکنیک برترین دانشگاه برای تحصیل علوم مواد در فرانسه به‌حساب می‌آید. این دانشگاه سال ۱۷۹۴ بنیان شد و در‌حال‌حاضر، میزبان بیش از ۳‌هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است. دپارتمان‌های دانشگاه اکول پلی‌تکنیک از این قرارند: دپارتمان علوم کامپیوتر، دپارتمان زبان، دپارتمان ریاضیات محض، دپارتمان ریاضیات کاربردی، دپارتمان زیست‌شناسی، دپارتمان شیمی، دپارتمان اقتصاد، دپارتمان علوم انسانی و علوم اجتماعی، دپارتمان مکانیک، ‌دپارتمان فیزیک و دپارتمان مدیریت. برخی از رشته‌های تحصیلی ارائه‌شده در این دانشگاه از‌این‌قرارند: شیمی، ریاضیات و آمار، زمین‌شناسی،  اقتصاد، کسب‌وکار، زبان و زبان‌شناسی، تاریخ، فلسفه، مهندسی، فیزیک و نجوم، آموزش، علوم کامپیوتر و علوم زیست‌شناسی.

دانشگاه سوربن

دانشگاه سوربن دومین دانشگاه برتر برای تحصیل علوم مواد در فرانسه است. این دانشگاه سال ۱۲۵۷م به‌عنوان کالج سوربن شروع به کار کرد و هم‌اکنون میزبان بیش از ۵۵هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است. برخی از رشته‌های تحصیلی دانشگاه سوربن عبارت‌اند از: علوم اطلاعات و ارتباطات، علوم آموزش، زیست‌شناسی، شیمی، مهندسی، ریاضیات، فیزیک، تاریخ هنر و باستان‌شناسی، ادبیات کلاسیک و مدرن، زبان و ادبیات خارجی، زبان‌شناسی، فلسفه، جامعه‌شناسی، موسیقی‌شناسی، علوم زمین، محیط‌زیست، تاریخ و جغرافیا.

دانشگاه گرونوبل آلپ

اگر تمایل به مهاجرت تحصیلی به فرانسه را دارید، دانشگاه گرونوبل یکی دیگر از دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل علوم مواد در فرانسه به‌شمار می‌آید. این دانشگاه سال ۱۳۳۹م در شهر گرونوبل بنیان شد و امروزه، بیش از ۶۰هزار نفر دانشجو و ۳هزار نفر پژوهشگر در آن شمغول تحصیل هستند. دپارتمان‌های دانشگاه گرونوبل آلپ عبارت‌اند از: دپارتمان علم و فناوری، دپارتمان آموزش و دپارتمان تربیت‌بدنی، دپارتمان علوم پایه، دپارتمان زبان‌های خارجی، دپارتمان شیمی و زیست‌شناسی، دپارتمان علوم کامپیوتر و ریاضی. تعدادی از رشته‌های انگلیسی‌زبان ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد از‌این‌قرارند: علوم مواد، مهندسی برق، مهندسی پزشکی، الکتروشیمی، ریاضی، نانوشیمی، نانوفیزیک، نورشناسی، علوم شناختی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، ژئوفیزیک، و مدیریت.

دانشگاه گرونوبل آلپ 2

دانشگاه PSL

دانشگاه PSL یا علوم و ادبیات پاریس از سال ۲۰۱۰ کارش را آغاز کرد. دانشگاه، متشکل از چندین کالج است و تاریخ تأسیس قدیمی‌ترین کالج به قرن شانزدهم باز می‌گردد. در حال حاضر، دانشگاه PSL از بیش از ۱۷هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری میزبانی می‌کند و یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل علوم مواد در فرانسه محسوب می‌شود. رشته‌های انگلیسی‌زبان متنوعی در این دانشگاه ارائه می‌شود؛ ازجمله کارشناسی ارشد شیمی، کارشناسی ارشد علوم شناختی، کارشناسی ارشد علوم زمین، کارشناسی ارشد حسابداری و حسابرسی، کارشناسی ارشد بانکداری و امورمالی و بیمه، کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی.

دانشگاه استراسبورگ

آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های برتر برای تحصیل علوم مواد در فرانسه دانشگاه استراسبورگ است. این دانشگاه سال ۱۵۳۸ تأسیس و در دهۀ ۱۹۷۰، به سه دانشگاه تقسیم شد؛ اما در سال ۲۰۰۹، مجدداً هر سه دانشگاه با هم ادغام شدند و با نام دانشگاه استراسبورگ شروع به فعالیت کردند. امروزه، بیش از ۵۰هزار نفر دانشجو در ۲۸ دانشکده و دپارتمان و مرکز این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. تعدادی از رشته‌های ارائه‌شده در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه استراسبورگ از این قرارند: کارشناسی شیمی، کارشناسی حقوق، کارشناسی اقتصاد، کارشناسی علوم کامپیوتر، کارشناسی ریاضی، کارشناسی مهندسی مکانیک و صنایع، کارشناسی مهندسی مکاترونیک، کارشناسی مهندسی سیستم‌های الکترونیک، کارشناسی جامعه‌شناسی، کارشناسی ارشد حسابداری، کارشناسی ارشد حقوق، کارشناسی ارشد امورمالی، کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر، کارشناسی ارشد فیزیک، کارشناسی ارشد مدیریت، کارشناسی ارشد اقتصاد، کارشناسی حسابداری، کارشناسی مدیریت، کارشناسی روان‌شناسی، کارشناسی علوم آموزش، کارشناسی ارشد شیمی، کارشناسی ارشد روان‌شناسی، کارشناسی ارشد علوم مواد، کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی و کارشناسی ارشد شهرسازی.

اگر پرسشی درباره راه های مهاجرت به فرانسه و شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه دارید، می‌توانید آن را به‌صورت کامنت مطرح کنید.

منبع: