تمام کارهای مربوط به ساخت ساختمان، همچون برنامه‌ریزی، طراحی، بودجه‌بندی، نقشه‌برداری، مدیریت ساخت و ارزیابی برعهدۀ مهندس عمران است. مشاغل مهندسی عمران اغلب ترکیبی از همۀ این عناصر را در‌بر می‌گیرد. مهندسی عمران صنعتی است که دائماً با خواسته‌ها و نیازهای جامعه سازگار است. در سال‌های اخیر، مهندسی عمران با در‌نظر‌گرفتن بسیاری از نگرانی‌های زیست‌محیطی، ضمن توجه به ظرفیت انرژی پایدار در صنعت، به رفع مشکلات آلودگی و کم‌آبی کمک کرده است.

مقاطع مختلف تحصیل در رشته مهندسی عمران در ایتالیا

رشته مهندسی عمران مانند دیگر رشته‌های علوم، در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود.

مقطع کارشناسی

تحصیل در رشته مهندسی عمران در ایتالیا در مقطع کارشناسی سه‌ساله است و علاقه‌مندان می‌توانند در دوره‌های حضوری یا آنلاین دانشگاه‌ها ثبت‌نام کنند. هزینۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی به نوع دانشگاه بستگی دارد. روی‌هم‌رفته می‌توان گفت هزینۀ تحصیل رشته مهندسی عمران در ایتالیا در دانشگاه‌های دولتی اندک است و در دانشگاه‌های خصوصی حدوداً به دو‌هزار یورو در سال می‌رسد. گفتنی است زبان تحصیل این رشته در مقطع یادشده بسته به دانشگاه مدنظر، ایتالیایی یا انگلیسی یا هر دو است. برخی از شرایط پذیرش برای تحصیل رشته مهندسی عمران در ایتالیا در مقطع کارشناسی عبارت است از: ۱. دیپلم دبیرستان؛ ۲. مدرک معتبر زبان انگلیسی B2 (برای تحصیل در مقاطع به زبان انگلیسی)؛ ۳. قبولی در آزمون آنلاین زبان ایتالیایی سطح B2 (برای تحصیل در مقاطع به زبان ایتالیایی)؛ ۴. قبولی در آزمون ورودی دانشگاه؛ ۵. قبولی در مصاحبه آنلاین.

مقطع کارشناسی ارشد

مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در رشته مهندسی عمران در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد دو سال طول می‌کشد و تمام‌وقت است. علاقه‌مندان به تحصیل این رشته می‌توانند گرایش‌های مختلفی را انتخاب کنند. برخی از این گرایش‌ها ازاین‌قرار است: سازه، معماری، ژئوتکنیک (زمین‌فناوری)، محیط‌زیست، هیدرولیک، طراحی پل، مدیریت محیط‌زیست، مهندسی ساحل و مهندسی زلزله. گفتنی است مهندسی عمران گرایش سازه روی سازه‌ها، مانند خانه‌ها، پل‌ها، تئاترها، مدرسه‌ها، بیمارستان‌ها، سدها و حتی ماشین‌آلات و وسایل نقلیه متمرکز است. دانشجویان با تحصیل این گرایش دربارۀ کار با مواد مختلف، توزیع فشار و کشش، اثر نیروهای داخلی و خارجی و راهکارهای تقویت و بازسازی سازه‌ها مهارت‌های فراوانی می‌آموزند. مهندسی عمران گرایش معماری یه گرایش سازه بسیار شباهت دارد؛ اما به‌طور‌کلی، گرایش معماری بیشتر روی جزئیات و سیستم‌های درون سازه‌ متمرکز است؛ مانند سیستم‌های گرمایشی و روشنایی و تهویه و آکوستیک. نقش مهندسان معماری علمی است؛ ولی در طراحی زیبایی سازه‌ها نیز نقش پر‌رنگی ایفا می‌کنند. از سویی مهندسی عمران گرایش حمل‌و‌نقل در مهندسی عمران به طراحی زیرساخت‌ها برای پشتیبانی از سفرهای هوایی و دریایی و زمینی مربوط است.

گرایش های تحصیل در رشته مهندسی عمران در ایتالیا

همچنین، برنامه‌ریزی و به‌سازی جاده‌ها و سیستم‌های ریلی‌، بنادر و بندرگاه‌ها، فرودگاه‌ها و باندهای پرواز را دربر می‌گیرد. از سوی دیگر، مهندسی عمران گرایش ژئوتکنیک (زمین‌فناوری) به‌معنای تخصص در رفتار مواد زمین (خاک و سنگ) است. مهندسی ژئوتکنیک با استفاده از روش‌های اصولی مهندسی و آزمایشگاهی برای کسب و تفسیر دانش مواد پوستۀ زمین و مواد‌معدنی و استفاده از آن برای حل مشکلات مهندسی به‌کار می‌رود. مهندسان ژئوتکنیک در بخش‌های معدن و نفت، پروژه‌های مهندسی سازه، مشاوره دربارۀ پایه‌های سازه‌های روی سطح زمین و پروژه‌های زیرزمینی یا زیرآبی می‌توانند مشغول کار شوند. لازم به ذکر است مهندسی عمران گرایش محیط‌زیست در مهندسی عمران بر ایجاد راهکارهایی برای جلوگیری از آسیب به محیط‌زیست یا کاهش آسیب به آن متمرکز است. موضوع‌های اساسی مهندسی محیط‌زیست آلودگی هوا و آب و دفع مواد زائد را شامل می‌شود. و مهندسی عمران گرایش هیدرولیکبه حرکت یا کنترل اجسام بزرگ حاوی مایعات، مانند سیستم‌های آب‌رسانی و فاضلاب، آبیاری، تأسیسات خنک‌کننده، موانع طغیان و طوفان و نیروگاه‌های آبی مربوط است.

ناگفته نماند در ‌پایان دورۀ کارشناسی ارشد، از دانشجویان ارشد انتظار می‌رود پایان‌نامه ارائه دهند. هزینۀ تحصیل در رشته مهندسی عمران در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد بسته به نوع دانشگاه به‌طور‌میانگین بین نُهصد تا سه‌هزار یورو در سال برآورد می‌شود. گفتنی است زبان تحصیل رشته مهندسی عمران در مقطع کارشناسی ارشد بسته به دانشگاه مدنظر، ایتالیایی یا انگلیسی یا هر دو است. شرایط مهم پذیرش برای تحصیل رشته مهندسی عمران در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد ازاین‌قرار است: ۱. مدرک کارشناسی معتبر؛ ۲. مدرک معتبر زبان انگلیسی یا ایتالیایی سطح B2 (بسته به الزام دانشگاه)؛ ۳. قبولی در آزمون ورودی دانشگاه؛ ۴. قبولی در مصاحبۀ آنلاین.

مقطع دکتری

تحصیل در رشته مهندسی عمران در ایتالیا در مقطع دکتری سه‌ساله و تمام‌وقت است و در پایان دوره، از دانشجویان انتظار می‌رود پایان‌نامه ارائه دهند. هزینۀ تحصیل در مقطع دکتری این رشته در دانشگاه‌های ایتالیا حداکثر چهارصد یورو در سال است و تمامی دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. ازجمله شرایط پذیرش برای تحصیل رشته مهندسی عمران در ایتالیا در مقطع دکتری ارائۀ مدرک کارشناسی ارشد معتبر و نیز مدرک زبان انگلیسی سطح B2 است.

دانشگاه‌های برتر مهندسی عمران در ایتالیا

دانشگاه‌های برتر مهندسی عمران در ایتالیا

درادامۀ مقاله، دانشگاه‌های برتر برای تحصیل در رشته مهندسی عمران در ایتالیا را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه بین‌المللی از‌راه‌دور UNINETTUNO

دانشگاه UNINETTUNO برای تحصیل در رشته مهندسی عمران در ایتالیا

دانشگاه بین‌المللی از‌راه‌دور UNINETTUNO دانشگاهی خصوصی است که در سال ۲۰۰۵ با هدف برگزاری دوره‌های آموزش از‌راه‌دور و آنلاین در شهر در رُم تأسیس شد. تحصیل رشته مهندسی عمران گرایش «محیط‌زیست» در مقطع کارشناسی این دانشگاه سه‌ساله است و همان‌طورکه گفته شد، به‌صورت آنلاین ارائه می‌شود. دروس رشته مهندسی عمران گرایش محیط زیست در مقطع کارشناسی دانشگاه بین‌المللی از‌راه‌دور UNINETTUNO به زبان‌های انگلیسی و ایتالیایی تدریس می‌شوند و دانشجویان سالانه دوهزار یورو باید شهریه پرداخت کنند. دیگر گرایشی که دانشگاه بین‌المللی ازراه‌دور UNINETTUNO در مقطع کارشناسی رشته مهندسی عمران ارائه می‌دهد، گرایش «سازه‌ها و بررسی و توپوگرافی» است. تحصیل این گرایش سه‌ سال طول می‌کشد و به زبان‌های انگلیسی و ایتالیایی برگزار می‌شود. گفتنی است هزینۀ تحصیل در رشته مهندسی عمران گرایش  سازه‌ها و بررسی و توپوگرافی به دوهزار یورو در سال می‌رسد.

افزون‌بر مقطع کارشناسی، دانشگاه بین‌المللی ازراه‌دور UNINETTUNO امکان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را برای دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در رشته مهندسی عمران در ایتالیا فراهم کرده است. کلاس‌های این دوره نیز آنلاین برگزار می‌شود و دو سال به‌طول می‌انجامد. ناگفته نماند زبان تحصیل رشته مهندسی عمران در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه بین‌المللی از‌راه‌دور UNINETTUNO انگلیسی و ایتالیایی است و شهریۀ سالانۀ تحصیل ۲،۲۰۰ یورو برآورد می‌شود.

دانشگاه پلی‌تکنیک میلان

دانشگاه پلی تکنیک میلان برای تحصیل در رشته مهندسی عمران در ایتالیا

دانشگاه پلی‌تکنیک میلان قدیمی‌ترین دانشگاه شهر میلان است که در سال ۱۸۶۳ بنیان نهاده شد. تحصیل رشته مهندسی عمران در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه دوساله و تمام‌وقت است و همۀ دروس به زبان انگلیس تدریس می‌شوند. گفتنی است شهریۀ سالانۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پلی‌تکنیک میلان ۸۹۵ یورو تخمین زده می‌شود. ازجمله شرایط پذیرش برای تحصیل در رشته مهندسی عمران در مقطع مذکور ارائۀ مدرک کارشناسی معتبر از یکی از رشته‌های مهندسی عمران یا ساختمان یا معماری و نیز مدرک زبان انگلیسی (حداقل نمرۀ آیلتس ۶ یا حداقل نمرۀ تافل اینترنتی ۷۸) است.

ازجمله گرایش‌های مهمی که دانشگاه پلی‌تکنیک میلان در مقطع دکتری مهندسی عمران ارائه می‌دهد، گرایش «مهندسی ساختمان، معماری و محیط» محسوب می‌شود که سه‌ساله و تمام‌وقت است. هزینۀ تحصیل در گرایش یادشده رایگان و زبان تحصیل آن انگلیسی است. ارائۀ مدرک کارشناسی ارشد معتبر و نیز مدرک زبان انگلیسی (حداقل نمرۀ آیلتس ۶ یا حداقل نمرۀ تافل اینترنتی ۷۸) برخی از شرایط مهم پذیرش برای تحصیل رشته مهندسی عمران گرایش مهندسی ساختمان، معماری و محیط در مقطع دکتری دانشگاه پلی‌تکنیک میلان به‌حساب می‌آید.

دانشگاه پلی‌تکنیک تورین

دانشگاه پلی تکنیک تورین برای تحصیل در رشته مهندسی عمران در ایتالیا

دانشگاه پلی تکنیک تورین یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل در رشته مهندسی عمران در ایتالیا به‌شمار می‌رود. این دانشگاه دولتی‌ که به قدیمی‌ترین دانشگاه فنی ایتالیا ملقب است، در سال ۱۸۵۹ آغاز به کار کرد. تحصیل رشته مهندسی عمران در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پلی‌تکنیک تورین دو سال به‌طول می‌انجامد و تمام‌وقت است و دروس به زبان‌های انگلیسی و ایتالیایی تدریس می‌شوند. گفتنی است دانشجویان این مقطع سالانه ۲،۶۰۱ یورو باید شهریه بپردازند. دانشگاه پلی‌تکنیک تورین به‌منظور پذیرش علاقه‌مندان برای تحصیل رشته مهندسی در مقطع کارشناسی ارشد شرایط گوناگونی در نظر گرفته است؛ ازجمله ارائۀ مدرک کارشناسی معتبر در رشته‌ مهندسی عمران و مدرک زبان انگلیسی (حداقل نمرۀ آیلتس ۵.۵ یا حداقل نمرۀ تافل اینترنتی ۷۲)

دانشگاه پیزا (University of Pisa)

دانشگاه پیزا برای تحصیل در رشته مهندسی عمران در ایتالیا

دیگر دانشگاه مهم برای تحصیل در رشته مهندسی عمران در ایتالیا دانشگاه پیزاست. این دانشگاه دولتی در سال ۱۳۴۳م در منطقۀ پیزا ایتالیا بنیان نهاده شد. یکی از گرایش‌هایی که دانشگاه پیزا در مقطع دکتری رشته مهندسی عمران ارائه می‌دهد، گرایش «مهندسی ساختمان، سیستم‌ها و انرژی» است. تحصیل در این گرایش سه‌ سال طول می‌کشد و تمام‌وقت است. گفتنی است هزینۀ تحصیل در مقطع دکتری رشته مهندسی عمران گرایش مهندسی ساختمان، سیستم‌ها و انرژی در دانشگاه پیزا به ۳۵۶ یورو در سال می‌رسد و زبان تحصیل نیز انگلیسی است. برخی از شرایط پذیرش برای تحصیل رشته مهندسی عمران گرایش مهندسی ساختمان، سیستم‌ها و انرژی در مقطع دکتری دانشگاه پیزا عبارت است از: مدرک کارشناسی ارشد معتبر و مدرک زبان انگلیسی (حداقل نمرۀ آیلتس ۵).

در صورت تمایل به زندگی و یا مهاجرت تحصیلی به ایتالیا با سیم آخر همراه باشید.

منابع: