رشته محیط زیست دارای زیر مجموعه‌های متنوعی است و به طور کلی می‌توان گفت که رشته محیط زیست به بررسی محیط زیست و اثرات انسانی مانند آلودگی هوا، آلودگی آب و خاک، گرمایش جهانی، سوخت‌های جایگزین و مدیریت منابع آبی می‌پردازد. مشکلات محیط زیستی، عموماً شامل فرآیند‌های شیمیایی، فیزیکی، بیولوژیکی و مسائل قانونی و مدیریتی می‌شوند و به همین دلیل، رشته‌های مرتبط با محیط زیست، به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • رشته‌های علوم محیط زیستی که بیشتر با جنبه‌های علمی و تحقیقاتی سر و کار دارند مانند مهندسی محیط زیست.
  • رشته‌های مطالعات محیط زیست که با جنبه‌های مدیریتی و اجتماعی محیط زیست سر و کار دارند مانند مدیریت محیط زیست.

در ادامه بیشتر در مورد تحصیل در کانادا در رشته محیط زیست در کانادا صحبت می‌کنیم.

شرایط پذیرش محیط زیست در کانادا

همانطور که قبلتر گفتیم، محیط زیست از رشته‌های متنوعی تشکیل شده است که هر کدام شرایط پذیرش مختص به خود را دارند و علاوه بر این، دانشگاه‌های کانادا نیز هر کدام شرایط پذیرش مختص به خود را دارند. اما به صورت کلی می‌توان گفت که برای اخذ پذیرش رشته‌های محیط زیست از دانشگاه‌های کانادا، حداقل معدل برای اخذ پذیرش ۷۵% نمره است و مدارک دیگر مانند کارنامه و ریز نمرات، نمره زبان، توصیه‌نامه، انگیزه‌نامه و رزومه نیز برای انجام فرآیند اپلای لازم است.

دانشجویانی که قصد اخذ پذیرش در مقاطع تحصیلات تکمیلی و رشته‌های پروژه محور را دارند نیز باید استاد راهنما پیدا کنند. متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری در بعضی از رشته‌های محیط زیست، باید تجربه انجام تحقیقات و در مواردی، مقالات معتبر علمی نیز داشته باشند.

شرایطی که در بالا ذکر کردیم امکان دارد برای هر دانشگاه متفاوت باشد، به همین دلیل متقاضیان تحصیل محیط زیست در کانادا باید با مراجعه به سایت دانشگاه مورد نظر خود، در مورد شرایط پذیرش و مدارک لازم اطلاعات کافی را کسب کنند.

دانشگاه‌های محیط زیست در کانادا

مبحث محیط زیست یکی از مباحث میان رشته‌ای است و دانشجویان این رشته، مباحث مختلفی مانند شیمی، فیزیک، قوانین و محیط زیست، محیط زیست و زندگی اجتماعی، جغرافیا، علوم زمین‌شناسی و انرژی‌های نو را در مدت تحصیل خود فرامی‌گیرند. دانشجویان محیط زیست مهارت‌هایی مانند تصمیم‌گیری، تفکر انتقادی، حل مسئله و مدلسازی را نیز کسب می‌کنند. در ادامه برای علاقه مندان مهاجرت تحصیلی به کانادا ، برترین دانشگاه‌های این کشور که تحصیل در رشته محیط زیست در کانادا را ارائه میدهند، معرفی می‌کنیم:

دانشگاه بریتیش کلمبیا (۱۱)

دانشگاه تورنتو (۲۸)

دانشگاه مک گیل (۲۹)

دانشگاه واترلو (۱۰۰-۵۱ )

دانشگاه مونترال ( ۱۵۰ – ۱۰۱ )

دانشگاه آلبرتا (۱۵۰-۱۰۱)

دانشگاه گوئلف (۱۵۰-۱۰۱)

دانشگاه دالهاوزی (۲۰۰-۱۵۱)

دانشگاه کلگری (۲۰۰-۱۵۱)

دانشگاه ساسکاچوان (۲۰۰-۱۵۱)

دانشگاه وسترن (۲۰۰-۱۵۱)

دانشگاه لاوال (۲۵۰-۲۰۱)

دانشگاه مک مستر (۲۵۰-۲۰۱)

بازار کار رشته محیط زیست در کانادا

به دلیل میان رشته‌ای بودن مبحث محیط زیست، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در زمینه‌های متنوعی مشغول به کار شوند. مشاغل دولتی، شرکت‌های مهندسی و مشاوره و بخش صنعت و تولید از جمله بخش‌هایی هستند که فارغ‌التحصیلان رشته محیط زیست می‌توانند در آنها فعالیت داشته باشند.

به عنوان مثال، فارغ‌التحصیلان محیط زیست می‌توانند در ادارات منابع طبیعی استان‌های مختلف کانادا استخدام شوند و در زمینه‌های ارزیابی محیط زیست، ارزیابی ریسک و کنترل آلودگی فعالیت داشته باشند.

شرکت‌های خصوصی فعال در زمینه‌های نفت، گاز و یا معدن نیز به فارغ‌التحصیلان محیط زیست نیاز دارند تا بتوانند با در نظر گرفتن قوانین محیط زیستی و ایجاد کمترین آسیب به محیط زیست، فعالیت داشته باشند.

برای کسب اطلاعات در مورد شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

منابع