علم جامعه‌شناسی جوامع مختلف و الگوهای روابط اجتماعی و فرهنگ روزانه را بررسی می‌کند. تحصیل جامعه شناسی در کانادا به شما ابزار لازم را برای درک نظری و تحلیل نیروی‌های اجتماعی پیچیده در اجتماع می‌دهد. دانشجویان رشتۀ جامعه‌شناسی با بینش گستردۀ خود شهروندان بهتری برای جامعه هستند. همچنین، پژوهشگران جامعه‌شناس به بخش‌های متعددی، ازجمله سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری، آموزش، برنامه‌ریزی، مدیریت شرکت‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کنند. در اغلب اوقات، میان جامعه‌شناسی و آمار و بازاریابی نیز هم‌پوشانی وجود دارد. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دَه دانشگاه برتر از نگاه وبگاه QS برای تحصیل جامعه شناسی در کانادا را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو بهترین دانشگاه برای تحصیل جامعه شناسی در کانادا است؛ چراکه در رشتۀ یادشده مقام نخست کانادا و هجدهم جهان را دارد. دانشگاه تورنتو در سال ۱۸۲۷ در شهر تورنتو تأسیس شد و هم‌اکنون، بیش از ۷۴هزار نفر دانشجو در سه پردیس آن مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: مهندسی و علوم کاربردی، فیزیک و حرکت‌شناسی، ارتباطات، معماری، هنر، دندان‌پزشکی، آموزش، حقوق، مدیریت، پزشکی، موسیقی، پرستاری، داروسازی، بهداشت عمومی، جنگلداری، مددکاری و علوم سیاسی. شهریۀ تحصیل در رشتۀ جامعه‌شناسی سالانه ۵۹هزار دلار کاناداست.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

پس از دانشگاه تورنتو، دانشگاه بریتیش کلمبیا بهترین دانشگاه برای تحصیل جامعه شناسی در کانادا محسوب می‌شود. ناگفته نماند این دانشگاه در رشتۀ مذکور ردۀ بیست‌و‌پنجم دنیا را ازآنِ خود کرده است. دانشگاه بریتیش کلمبیا در سال ۱۹۰۸ در شهر بریتیش کلمبیا تأسیس شد و هم‌اکنون، بیش از ۶۶هزار نفر دانشجو در دو پردیس ونکوور و اوکاناگان این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: علوم، کشاورزی، هنر، کسب‌وکار، پزشکی، پرستاری، دندان‌پزشکی، آموزش، جنگلداری، روزنامه‌نگاری، حقوق، موسیقی، علوم داروسازی، مددکاری و اقتصاد. شهریۀ سالانۀ تحصیل جامعه‌شناسی در این دانشگاه ۴۰هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر در زمینۀ تحصیل جامعه شناسی در کانادا است که در جایگاه سوم این کشور و چهلم جهان جای دارد. این دانشگاه در سال ۱۸۱۳ در شهر مونترال بنیان نهاده شد و درحال‌حاضر، دوره‌های متنوعی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری برگزار می‌کند. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: آموزش، پرستاری، پزشکی، دندان‌پزشکی، حقوق، مددکاری، علوم طبیعی، علوم ارتباطات، علوم کامپیوتر، علوم تغذیه، کشاورزی و محیط‌زیست، مدیریت، معماری، موسیقی، مهندسی و هنر. شایان ذکر است شهریۀ سالانۀ تحصیل رشتۀ جامعه‌شناسی در مقطع کارشناسی دانشگاه مک گیل ۲۱هزار دلار کاناداست.

دانشگاه مونترال

یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل جامعه شناسی در کانادا دانشگاه مونترال به‌حساب می‌آید. دانشگاه مونترال چهارمین دانشگاه برتر کانادا و جزو صد دانشگاه برتر جهان در این رشته است. این دانشگاه در سال ۱۸۷۸ در شهر مونترال تأسیس شد و هم‌اکنون، چهارده دانشکده دارد. دانشکده‌های این دانشگاه از‌این‌قرارند: هنر و علوم، آموزش، طراحی، حرکت‌شناسی، حقوق، پزشکی، دندان‌پزشکی، پرستاری، موسیقی، بینایی‌سنجی، بهداشت عمومی، داروسازی، دام‌پزشکی و مطالعات تکمیلی. پلی‌تکنیک مونترال و مدرسۀ HEC مونترال نیز به دانشگاه مونترال وابسته هستند. ناگفته نماند شهریۀ تحصیل جامعه‌شناسی در این دانشگاه ۲۲‌هزار دلار کانادا برای یک سال برآورد می‌شود.

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا پنجمین دانشگاه برتر کانادا و جزو ۱۵۰ دانشگاه برتر دنیا در رشتۀ ریاضی به‌حساب می‌آید. این دانشگاه در سال ۱۹۰۸ در شهر ادمونتون استان آلبرتا بنیان نهاده شد و درحال‌حاضر، پنج پردیس دارد و در آن، ۳۹هزار نفر دانشجو در چهارصد رشتۀ تحصیلی مشغول تحصیل هستند. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از‌: کشاورزی، کسب‌وکار، هنر، آموزش، فنی و مهندسی، حقوق، پزشکی و دندان‌پزشکی، پرستاری، داروسازی، تربیت‌بدنی و توانبخشی. شهریۀ سالانۀ یکی از  دانشگاه‌های برتر برای تحصیل جامعه شناسی در کانادا به ۳۰‌هزار دلار کانادا می‌رسد.

دانشگاه یورک

دانشگاه یورک

دانشگاه یورک ششمین دانشگاه برتر کانادا و یکی از ۱۵۰ دانشگاه برتر جهان در رشتۀ جامعه‌شناسی است. این دانشگاه در سال ۱۹۵۹ در شهر تورنتو استان انتاریو بنیان نهاده شد و سومین دانشگاه بزرگ کانادا به‌شمار می‌آید. بیش از ۵۵هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در یازده دانشکده و مدرسۀ این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌ها و مدرسه‌های این دانشگاه از‌این‌قرارند: دانشکدۀ علوم انسانی، دانشکدۀ علوم طبیعی، مدرسۀ مهندسی، مدرسۀ کسب‌وکار، مدرسۀ حقوق، کالج گلندان، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ سلامت، دانشکدۀ مطالعات محیط‌زیست، مدرسۀ هنر و رسانه و طراحی و دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی. ناگفته نماند شهریۀ یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل جامعه شناسی در کانادا ۳۲هزار دلار کانادا در سال است.

دانشگاه مک مستر

یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل جامعه شناسی در کانادا و مهاجرت تحصیلی به کانادا ، دانشگاه مک مستر است. دانشگاه مک مستر هفتمین دانشگاه برتر کانادا و یکی از دویست دانشگاه برتر دنیا در رشتۀ جامعه‌شناسی است. این دانشگاه در سال ۱۸۸۷ آغاز به کار کرد و هم‌اکنون، بیش از سی‌هزار نفر دانشجو در شش دانشکدۀ آن مشغول تحصیل هستند. این شش دانشکده از‌این‌قرارند: مهندسی، علوم بهداشتی، علوم انسانی، علوم پایه، علوم اجتماعی و مدرسۀ کسب‌وکار. شهریۀ تحصیل رشتۀ جامعه‌شناسی در دانشگاه مک مستر تقریباً ۳۴هزار دلار کانادا برای یک سال است.

دانشگاه اتاوا

دانشگاه اتاوا هشتمین دانشگاه برتر کاناداست که در میان دویست دانشگاه برتر جهان در زمینۀ جامعه‌شناسی نیز جای دارد. این دانشگاه در سال ۱۸۴۷ در شهر اتاوا استان انتاریو تأسیس شد. دانشگاه اتاوا بزرگ‌ترین دانشگاه دوزبانه (انگلیسی‌فرانسوی) دنیاست و بیش از ۴۱هزار نفر دانشجو در نُه دانشکدۀ آن مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌های این دانشگاه ازاین‌قرارند: هنر، آموزش، مهندسی، علوم سلامت، حقوق، پزشکی، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و مدیریت. شهریۀ تحصیل در مقطع کارشناسی رشتۀ جامعه‌شناسی در دانشگاه اتاوا درحدود ۳۶هزار دلار کانادا برای یک سال برآورد می‌شود.

دانشگاه کوئینز

دانشگاه کوئینز

دانشگاه کوئینز نهمین دانشگاه برتر کانادا و جزو دویست دانشگاه برتر جهان در رشتۀ جامعه‌شناسی به‌شمار می‌آید. این دانشگاه در سال ۱۸۴۱ در شهر کینگستون استان انتاریو شروع به کار کرد. دانشگاه کوئینز هشت دانشکده دارد و پذیرای بیش از ۲۸هزار نفر دانشجو از سراسر دنیاست. دانشکده‌های این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: علوم و هنر، حقوق، آموزش، کسب‌وکار، مهندسی و علوم کاربردی، سلامت، علوم سیاسی و تحصیلات تکمیلی. دانشگاه کوئینز یکی از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل جامعه شناسی در کانادا محسوب می‌شود و شهریۀ سالانۀ تحصیل در رشتۀ جامعه‌شناسی در آنجا تقریباً به ۲۵هزار دلار کانادا در سال می‌رسد.

دانشگاه وسترن

دانشگاه وسترن دهمین دانشگاه برتر کانادا و جزو دویست دانشگاه برتر دنیاست. این دانشگاه در سال ۱۸۷۸ در شهر لاندن استان انتاریو تأسیس شد و هم‌اکنون، میزبان نزدیک به چهل‌هزار نفر دانشجو در دوازده دانشکده است. دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: هنر و علوم انسانی، موسیقی، آموزش، مهندسی، علوم بهداشتی، رسانه، حقوق، کسب‌وکار، دندان‌پزشکی، علوم، علوم اجتماعی و تحصیلات تکمیلی. شهریۀ تحصیل در اکثر رشته‌های این دانشگاه، ازجمله رشتۀ جامعه‌شناسی در مقطع کارشناسی به ۳۵هزار دلار کانادا در سال می‌رسد.

در صورت تمایل ، برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا با ما همراه باشید.

منبع: