کانادا کشوری مهاجر‌پذیر است که افراد با ملیت‌های مختلفی در آن زندگی می‌کنند. ایرانی‌های زیادی در کانادا ساکن هستند و بسیاری دیگر هم قصد مهاجرت به کانادا به روش‌های مختلف از جمله دریافت اقامت پس از تحصیل در کانادا را دارند. مهاجرت به هر کشوری همیشه در ابتدا و در روز‌های اول می‌تواند برای افراد گیج‌کننده باشد. تفاوت فرهنگی و سبک زندگی باعث می‌شود تا مدتی طول بکشد تا افراد به محیط جدید عادت کنند. بسیاری از تجربیاتی که افراد از مهاجرت به کانادا به‌دست می‌آورند را نمی‌توان بازگو کرد و تا زمانی که خود فرد در کانادا زندگی نکند، بسیاری از این تجربیات مهاجرت به کانادا را کسب نخواهد کرد. اما موضوعاتی در این میان است که خوب است قبل از مهاجرت تحصیلی به کانادا از آنها اطلاع داشته باشید.

آب و هوای کانادا

همه ما می‌دانیم که آب و هوای کانادا سرد است اما این سرما تا چه حد است؟ افرادی که به کانادا مهاجرت می‌کنند، مطمئناً در طول زمستان سرمای شدیدی را تجربه خواهند کرد. از آنجایی که اکثر نقاط کشور ما نسبتاً آب و هوای گرمی دارند، امکان دارد اولین تجربه زمستان در کانادا برای بسیاری از ایرانی‌ها غافلگیر کننده باشد. تقریباً تمام شهر‌های کانادا به جز قسمت بریتیش کلمبیا، زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های گرمی دارند. فصل‌های بهار و پاییز در کانادا کوتاه مدت هستند و به سرعت تمام می‌شوند. مردم کانادا عادت دارند در زمستان و دمای منفی ۲۵ درجه زندگی کنند اما اغلب مهاجرانی که به کانادا نقل مکان می‌کنند، تجربه این چنینی ندارند.

تنوع قومیتی

کانادا از قدیم همیشه با آغوش باز از مهاجران استقبال کرده است و همین امر باعث شده است تا تنوع قومیتی و فرهنگی بالایی در کانادا شکل بگیرد. بسیاری از افرادی که به کشور‌های اروپایی و یا آمریکایی مهاجرت می‌کنند سعی می‌کنند تا فرهنگ و ریشه‌های خود را فراموش کنند تا بیشتر شبیه سایر مردم شوند و از جانب آنها پذیرفته شوند. اما در کانادا به این صورت نیست. بسیاری از افرادی که با ملیت‌های مختلف در کانادا زندگی می‌کنند، همچنان به فرهنگ و سنت‌های خود پایبند هستند و جامعه کانادا آنها را با تمام تفاوت‌هایی که دارند، پذیرفته است. به همین دلیل مهاجرت و زندگی در کانادا برای کسانی که فرهنگ متفاوتی با فرهنگ‌های غربی دارند، بسیار راحت‌تر است.

انعام دادن در کانادا

در کشور ما پیشخدمت‌های رستوران و افرادی که در زمینه‌های خدماتی کار می‌کنند، حقوق ثابت دارند و انعام دادن به آنها به عنوان یک وظیفه تلقی نمی‌شود. اما در کانادا به این صورت نیست. افرادی که در قسمت‌های خدماتی مثل رستوران‌ها کار می‌کنند، اغلب حداقل حقوق تصویب شده را دریافت می‌کنند که مبلغی در حدود ۱۰ دلار در ساعت است. به همین دلیل در کانادا رسم بر این است که حتماً به این افراد انعام داده شود. در واقع بیشتر درآمد پیشخدمت‌ها در کانادا از انعامی است که از مشتریان دریافت می‌کنند. روال انعام دادن به این صورت است که حدود ۱۵ درصد از صورت‌حسابی که سفارش داده‌اید را باید به عنوان انعام به پیشخدمتی که به شما سرویس داده است، بپردازید.

پیدا کردن کار در کانادا

باوری که بسیاری از افراد در مورد پیدا کردن کار در کانادا دارند، این است که مشاغل زیادی در کانادا موجود است و به راحتی می‌توان در کانادا کار پیدا کرد. اما واقعیت این است که امکان دارد فرآیند پیدا کردن کار در کانادا تا چند ماه طول بکشد. این امکان وجود دارد که کار‌هایی که افراد پیدا می‌کنند، شرایط مناسب و مد نظر را نداشته باشند و تا زمانی که کار مناسب و مورد نظر پیدا شود، مدتی طول بکشد. به همین دلیل افراد باید پول کافی برای گذراندن چند ماه اول همراه داشته باشند تا به مشکلات مالی برنخورند. همچنین تا زمانی که کار مرتبط با حرفه خود را پیدا کنید، شاید لازم بشود در مشاغل نیمه وقت و غیر مرتبط مشغول به کار شوید. یکی از نکات مهم این است که رزومه خود را به سبک رزومه‌های مرسوم در کانادا بنویسید و تا جایی که می‌توانید برای موقعیت‌های مختلف رزومه ارسال کنید.

استعمال دخانیات در کانادا

استعمال دخانیات و کشیدن سیگار در اماکن عمومی مثل رستوران‌ها و پاساژ‌ها در کانادا ممنوع است و در صورت مشاهده امکان جریمه شدن وجود دارد. تنها مکان‌هایی که می‌توان در آنها سیگار کشید، در فضا‌های اختصاصی و شخصی، در فضا‌های روباز و در داخل ماشین است. همچنین اگر در ماشین به جز شما کودکی حضور داشته باشد، کشیدن سیگار ممنوع است. پس بهتر است در کانادا قبل از اینکه سیگار خود را روشن کنید، به مکانی که در آن قرار دارید، توجه کنید.

گواهینامه رانندگی در کانادا

در کانادا صدور گواهینامه رانندگی بر عهده استان‌ها است و حکومت فدرال و مرکزی وظیفه صدور گواهینامه را ندارد. به همین دلیل قوانین و آزمون‌های رانندگی در استان‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. افرادی که به کانادا مهاجرت می‌کنند، باید برای گرفتن گواهینامه استانی که در آن زندگی می‌کنند، اقدام کنند. همچنین با توجه به قوانین استانی که در آن سکونت دارید، امکان این وجود دارد که تا مدت محدودی بتوانید با گواهینامه بین‌المللی در کانادا رانندگی کنید.

مالیات در کانادا

مالیات در کانادا در سطح‌های مختلف با هم متفاوت است. در این کشور هم استان‌ها و هم دولت از مردم مالیات بر درآمد اخذ می‌کنند. بر اساس نوع شغل و درآمدی که افراد دارند، یکبار در سال مقادیری از مالیاتی که پرداخت کرده‌اند، به آنها بازگشت داده می‌شود که به آن تکس ریفاند می‌گویند. مالیت اجناسی که مردم خریداری می‌کنند، در استان‌های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال این مالیات در استان آلبرتا ۵ درصد و در استان کبک در حدود ۱۵ درصد است. لازم به ذکر است که مبلغ مالیات بر روی برچسب قیمت اجناس درج نمی‌شود. پس قبل از خرید هرچیزی، مالیات آنرا هم برای خودتان حساب کنید.

برای کسب اطلاعات درباره ی شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

منبع: