دانشجویانی که مهاجرت تحصیلی به کانادا دارند و از دانشگاه‌های کانادا فارغ‌‌التحصیل می‌شوند، راه‌های متفاوتی برای دریافت اقامت دائم کانادا پیش رو دارند. برنامه‌های مهاجرتی مختلفی مانند برنامه ورود سریع، تجربه کانادایی و برنامه‌های استانی هر کدام شرایط متفاوتی را برای اعطای اقامت دائم کانادا به دانشجویان، در نظر گرفته‌اند. دانشجویان برای استفاده از تعدادی از این برنامه‌ها باید سابقه کار در کانادا داشته باشند که در این صورت افراد باید پس از اتمام تحصیل برای اخذ اجازه کار بعد از تحصیل (PGWP) اقدام کنند. در ادامه بیشتر در مورد تبدیل ویزای تحصیلی کانادا به اقامت دائم کانادا صحبت می‌کنیم.

برنامه ورود سریع برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان

برنامه ورود سریع در سال ۲۰۱۵ به منظور تسریع در فرآیند اخذ اقامت دائم کانادا شکل گرفته است. برنامه ورود سریع به این صورت است که متقاضیان بر اساس پیشینه و قابلیت‌هایی که دارند امتیاز دهی می‌شوند. سن، میزان تحصیلات، دانش زبان انگلیسی و سابقه کار در کانادا از جمله شاخص‌های امتیاز دهی در این برنامه هستند که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کانادا می‌توانند تمامی این امتیازات را به آسانی کسب کرده و از این برنامه استفاده کنند. برنامه ورود سریع مسیر‌های مختلفی دارد که هر فرد با توجه به شرایط خود می‌تواند از هر مسیری که سریعتر و آسان‌تر است اقامت دائم کانادا را اخذ کند. در ادامه مسیر‌های برنامه ورود سریع که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کانادا می‌توانند از آنها استفاده کنند را توضیح می‌دهیم:

برنامه تجربه کانادایی Canadian Experience Class

یکی از مسیر‌های مشخص و راحتی که دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کانادا می‌توانند برای اخذ اقامت دائم از آن استفاده کنند مسیر تجربه کانادایی است. برای استفاده از این مسیر، دانشجویان باید پس از اتمام تحصیل اجازه کار بعد از تحصیل (PGWP) دریافت کنند و به مدت یکسال در کاناد مشغول به کار شوند. پس از اینکه افراد به مدت یکسال در کانادا سابقه کار پیدا کردند می‌توانند برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کنند.

برنامه فدرال نیروی کار ماهر Federal Skilled Worker

یکی دیگر از مسیر‌های استفاده از برنامه ورود سریع، برنامه فدرال نیروی کار ماهر است. برای استفاده از این برنامه داشتن سابقه کار در داخل کانادا الزامی نیست و افرادی که خارج از کانادا سابقه کار داشته باشند می‌توانند از این برنامه استفاده کنند. افراد برای استفاده از این مسیر باید حداقل ۶۷ امتیاز داشته باشند. شاخص‌های امتیاز دهی در این مسیر عبارتند از:

  • سن
  • سطح زبان انگلیسی
  • سابقه کار
  • داشتن پیشنهاد کاری در کانادا
  • سطح تحصیلات

برنامه‌های استانی Provincial Nominee Programs

برنامه‌های استانی یکی دیگر از راه‌های اخد اقامت دائم کانادا است که دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کانادا می‌توانند از آن استفاده کنند. برنامه‌های استانی برای هر استان متفاوت است و شرایط مختص به خود را دارد و دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی که شرایط استفاده از برنامه ورود سریع را ندارند می‌توانند از برنامه‌های استانی استفاده کنند. برنامه‌های استانی در بعضی از استان‌های کانادا فقط برای افرادی است که در همان استان تحصیل کرده‌اند و در بعضی دیگر از استان‌ها، مانند اونتاریو، دانشجویان استان‌های دیگر هم می‌توانند در برنامه استانی آنها شرکت کنند. در ادامه شرایط تعدادی از برنامه‌های استانی کانادا را با هم مشاهده می‌کنیم.

برنامه استانی اونتاریو

افرادی که قصد استفاده از برنامه استانی ایالت اونتاریو را دارند باید فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های معتبر کانادا باشند و حداقل دوره تحصیل آنها دو سال باشد. برای استفاده از این برنامه لزومی ندارد که افراد از دانشگاه‌های استان اونتاریو فارغ‌التحصیل شده باشند. متقاضیان اخذ اقامت دائم از این برنامه فرصت دارند تا حداکثر ۲ سال بعد از فارغ‌التحصیلی از این برنامه استفاده کنند. همچنین فارغ‌التحصیلان باید یک پیشنهاد کاری معتبر و تمام وقت از داخل استان اونتاریو داشته باشند.

برنامه استانی آلبرتا

این برنامه برای دانشجویانی است که از دانشگاه‌های استان آلبرتا فارغ‌التحصیل شده‌اند و با استفاده از اجازه کار بعد از تحصیل در حال کار کردن در این استان هستند. فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های آلبرتا که حداقل ۶ ماه سابقه کار مرتبط با مدرک تحصیلیشان در استان آلبرتا دارند، می‌توانند برای اخذ اقامت دائم کانادا از برنامه استانی آلبرتا استفاده کنند.

همانطور که قبلتر توضیح دادیم، برنامه‌های استانی هر استان، شرایط مختص به خود را دارد و در مواقعی امکان دارد که این شرایط دچار تغییرات بشوند. به همین دلیل توصیه می‌شود افرادی که قصد استفاده از برنامه‌های استانی را دارند با مراجعه به سایت اداره مهاجرت کانادا و استان مورد نظر خود، از اخرین شرایط و تغییرات اعمال شده بر برنامه‌های استانی اطلاع پیدا کنند.

در صورت تمایل به زندگی و تحصیل در کانادا ،می توانید از مشاوران ما کمک بگیرید.

منابع