یکی از موضوع‌های بسیار مهم دربارۀ کشور آلمان، قانونمند‌بودن آن است و هر فردی که به این کشور می‌رود، باید تمامی قوانین را رعایت کند. بیمۀ سلامت نیز یکی از این قوانین است که هریک از ساکنان آلمان فارغ از هدف سکونتشان، باید آن را مدنظر قرار دهند. بیمۀ سلامت برای دانشجویان بین‌المللی ضروری است و تمامی آن‌ها باید از بیمۀ سلامت دانشجویی حین اقامت و تحصیل بهره ببرند. ناگفته نماند ارائۀ گواهی بیمه سلامت دانشجویی در آلمان یکی از مدارک ضروری برای دریافت ویزای دانشجویی و ثبت‌نام است و اگر دانشجویی این مدرک را نداشته باشد، نمی‌تواند به دانشگاه آلمان ورود پیدا کند. سیستم بیمه سلامت دانشجویی در آلمان مانند تمامی سیستم‌های موجود در این کشور از کیفیت مطلوبی برخوردار است. در این مقاله، برای آشنایی بیشتر با بیمه سلامت دانشجویی در آلمان توضیحاتی خواهیم داد.

دریافت بیمه سلامت دانشجویی در آلمان

همان‌طورکه در مقدمه گفتیم، دریافت بیمه سلامت دانشجویی در آلمان ازجمله قوانینی است که تمامی دانشجویان خارجی و محققان مهمان و دانشجویان دوره‌های زبان که تمایل به تحصیل در آلمان دارند باید آن را مدنظر قرار دهند. افزون‌براین، گواهی بیمۀ سلامت دانشجویی یکی از مدارکی به‌شمار می‌رود که ارائۀ آن در فرایند دریافت ویزای دانشجویی و ثبت‌نام در دانشگاه لازم است. تمام دانشجویان خارجی که تمایل دارند در آلمان تحصیل کنند، در طول مدت تحصیلشان در این کشور، باید از بیمۀ سلامت دانشجویی بهره ببرند. همچنین، آنان می‌توانند از بیمۀ سلامت اجباری یا بیمۀ سلامت شخصی استفاده کنند. فایدۀ بیمۀ سلامت در این است که فرد بعد از بیمه‌شدن، می‌تواند دوران بیماری خود را با آرامش‌خاطر سپری کند و از پرداخت هزینه‌های هنگفت درمانی به پزشک و بیمارستان معاف باشد. انواع بیمۀ سلامت در آلمان عبارت‌اند از:

  • بیمۀ سلامت اجباری (دولتی)
  • بیمۀ سلامت شخصی

تمامی دانشجویان باید برنامه‌ای برای بیمۀ خود در نظر بگیرند که بسته به کشور مبدأ و نوع بیمه‌شان، می‌توانند برنامه‌های مختلفی انتخاب کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، باید با دفتر بین‌الملل دانشگاه خود مشورت کنید؛ البته توصیۀ ما به دانشجویان این است که از برنامه‌ای استفاده کنند که هر دو بیمۀ سلامت دولتی و شخصی (خصوصی) را شامل می‌شود.

اگر به مهاجرت تحصیلی به آلمان و زندگی در این کشور علاقه مند هستید حتما با ما همراه باشید.

نکاتی دربارۀ گواهی بیمه سلامت دانشجویی در آلمان

نکاتی دربارۀ گواهی بیمه سلامت دانشجویی در آلمان

پیش از اطلاع از هر موضوعی، بهتر است بدانید که دریافت بیمۀ سلامت دانشجویی در آلمان با دریافت گواهی بیمۀ سلامت تفاوت دارد. به‌بیانِ‌دیگر، این دو گام‌هایی مجزا هستند که در یک فرایند برداشته خواهند شد. همچنین، نامۀ تأییدیه از بیمۀ سلامت ممکن است به‌منظور اپلای برای ویزای دانشجویی شما کفایت کند؛ اما برای ثبت‌نام در دانشگاه مدنظر، باید مدرکی خاص درزمینۀ بیمۀ سلامت خود ارائه دهید. این مدرک اطلاعات جزئی‌تری دربارۀ برنامۀ بیمه‌تان در‌اختیار دانشگاه قرار می‌دهد. در اینجا، این پرسش مطرح می‌شود: «این اطلاعات دقیقاً چه موضوع‌هایی را شامل می‌شود؟» در پاسخ به این پرسش، باید بگوییم که گواهی بیمۀ سلامت دانشجویی در آلمان نشان‌دهندۀ این نکات است:

  1. بیمۀ سلامت شما مناسب است؛
  2. از بیمۀ سلامت شخصی یا خانوادگی بهره می‌برید؛
  3. تعهدی درقبال سیاست بیمۀ سلامت دانشجویی در آلمان ندارید؛ زیرا پیش‌تر بیمۀ سلامت شخصی در آلمان را دریافت کرده‌اید که حداقل پوشش موردنیاز درمانی را تأمین می‌کند.

گواهی یا همان مدرکی که به دانشگاه ارائه می‌دهید، به‌مدت کل زمان تحصیلی‌تان معتبر خواهد بود. باوجوداین، اگر دانشجویی قصد داشته باشد دانشگاه محل تحصیلش را تغییر دهد، باید مدرک جدیدی از بیمۀ سلامت دانشجویی‌اش ارائه دهد. سؤال دیگر دربارۀ گواهی این است: «دانشجویان باید از کجا آن را دریافت کنند؟» برای گرفتن این مدرک، شخصاً با مرکز عمومی ارائه‌دهندۀ بیمه در آلمان که بیمۀ خود را از آن دریافت کرده‌اید، باید ارتباط برقرار و این گواهی را دریافت کنید. شایان ذکر است به‌منظور دریافت این مدرک باید دلیل نیاز به آن را بیان کنید. همچنین، دانشجویانی که از برنامه بیمۀ سلامت شخصی استفاده کرده‌اند، باید مدرک مدنظر را از مرکز ارائه‌دهندۀ بیمۀ سلامت عمومی در آلمان دریافت کنند.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منابع:

https://www.studying-in-germany.org/proof-of-student-health-insurance/

https://www.studying-in-germany.org/health-insurance-germany-guide/#health-insurance-for-foreign-students-in-germany