سال ۱۹۰۸، الکساندر کامرون و مارشال توری دانشگاه دولتی آلبرتا (University of Alberta) را بنیان نهادند. این دانشگاه به‌عنوان دانشگاه جامع علمی و پژوهشی مشغول فعالیت است و رشته‌های متنوعی را در مقاطع تحصیلی مختلف ارائه می‌دهد. دانشگاه آلبرتا از از پنج پردیس تشکیل شده است که درحال‌حاضر در آن، ۳۹هزار نفر دانشجو از ۱۵۰ کشور گوناگون در چهارصد رشته تحصیل می‌کنند. بورسیه دانشگاه آلبرتا موضوع مقاله‌ای است که در ادامه خواهید خواند.

رتبه‌بندی دانشگاه دولتی آلبرتا

طبق تازه‌ترین رتبه‌بندی وبگاه مؤسسۀ QS، دانشگاه آلبرتا در سال ۲۰۲۱ صدونوزدهمین دانشگاه معتبر جهان و براساس جدیدترین رده‌بندی وبگاه وبومتریک، چهارمین دانشگاه برتر کانادا شناخته شده است.

بورسیه‌ها و امتیازها

بورسیه‌ها و امتیازها

دانشگاه آلبرتا بورسیه‌های تحصیلی متنوعی به دانشجویان اعطا می‌کند. درادامه، بورسیه دانشگاه آلبرتا را به‌تفکیک مقاطع تحصیلی معرفی خواهیم کرد.

بورسیه‌های کارشناسی

دانشگاه آلبرتا هر ساله ۳۲میلیون دلار کانادا بورسیۀ تحصیلی در مقطع کارشناسی اعطا می‌کند؛ بنابراین، برای تمام متقاضیان تحصیل در این دانشگاه، بورسیۀ مناسب وجود دارد. بورسیه‌های درنظرگرفته‌شدۀ دانشگاه آلبرتا در مقطع یادشده ازاین‌قرارند:

  • امتیازهای رهبری و بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه آلبرتا: امتیازهای رهبری برای شناخت متقاضیانی طراحی شده‌ است که ازطریق فعالیت‌های دانشگاهی تمایل دارند گروهی را رهبری و در فعالیت‌های اجتماعی مشارکت کنند. بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه آلبرتا نیز برای شناسایی دانشجویان برتر و اهدای پاداش بر‌اساس سال تحصیلی قبلی آن‌ها طراحی شده است. بودجۀ این امتیازها و بورسیه‌ها از‌طریق حامیان مالی تأمین می‌شود.
  • امتیازهای دولتی رهبری و بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه آلبرتا: امتیازهای رهبری برای شناخت و اهدای پاداش به دانشجویانی طراحی شده است که فداکاری و رهبری خود را درقبال هم‌کلاسی‌ها و جامعه‌شان نشان داده‌اند. افزون‌براین، بورسیه‌های تحصیلی با هدف شناخت و پاداش به دانشجویان به‌پاس موفقیت‌های تحصیلی و تشویق آنان به ادامه‌دادن مسیر تحصیلات دورۀ کارشناسی طراحی شده است. ناگفته نماند امتیازهای دولتی رهبری و بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه آلبرتا مختص دانشجویان مقیم آلبرتاست و دولت کانادا بودجۀ آن را تأمین می‌کند.
  • بورسیه‌های جیسون لانگ (Jason Lang) و لوئیس مک‌کینی (Louise McKinney): هدف از اعطای این بورسیه‌ها حمایت از دانش‌آموزان دبیرستان‌های آلبرتا و تشویق آنان به ادامۀ تحصیل در این دانشگاه است. ارزش مالی بورسیۀ جیسون لانگ و لوئیس مک‌کینی به‌ترتیب ۱،۰۰۰ و ۲،۵۰۰ دلار کاناداست.
  • بودجه‌های تحقیقاتی: دانشجویان دورۀ کارشناسی علاقه‌مند به تحقیق و پژوهش برای دریافت این بورسیه می‌توانند درخواست دهند. ارزش این بورسیه ۴،۵۰۰ دلار کانادا اعلام شده است.
  • بورسیه‌های بومیان: برای بومیان علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه آلبرتا بورسیه‌های متنوعی وجود دارد؛ ازجمله بورسیه‌های دانشجویان بومی، امتیازهای خانه‌های بومیان، بورسیه‌های آموزشی متیس و جایزۀ مشاغل بومی.
  • بودجۀ آموزش در خارج از کشور: این بودجه فرصتی مناسب برای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور فراهم می‌کند.
  • برنامۀ پژوهشگران خارجی: این برنامه بورسیۀ تحصیلی رودز و بورسیۀ تحصیلی مک‌کال مک‌باین را شامل می‌شود.

بورسیه‌های بین‌المللی مقطع کارشناسی

بورسیه دانشگاه آلبرتا برای متقاضیان بین‌المللی در مقطع کارشناسی ازاین‌قرار است:

  • بورسیۀ تحصیلی مبتنی‌بر پذیرش: متقاضیان بین‌المللی هنگام درخواست پذیرش برای تحصیل در دانشگاه آلبرتا، به‌طورخودکار برای دریافت بورسیۀ یادشده نامزد می‌شوند. ملاک دریافت این بورسیه معدل دبیرستان است و به سه نوع تقسیم می‌شود: ۱. بورسیۀ دانشجویان بین‌المللی به‌ارزش ۹‌هزار دلار کانادا؛ ۲. بورسیۀ استاندارد طلایی به‌ارزش ۶‌هزار دلار کانادا؛ ۳. بورسیۀ international country دانشگاه آلبرتا به‌ارزش ۵‌هزار دلار کانادا.
  • بورسیۀ تحصیلی مبتنی‌بر ثبت‌نام: برای دریافت این بورسیه، ابتدا در دانشگاه آلبرتا باید ثبت‌نام کرد. انواع مختلف این بورسیه بدین‌شرح است: ۱. بورسیۀ ورودی بین‌المللی دانشگاه آلبرتا: ارزش این بورسیه ۴۰هزار دلار کاناداست و در طول دورۀ کارشناسی اعطا می‌شود؛ ۲. بورسیۀ تحصیلی صدسالۀ دانشگاه آلبرتا: ارزش بورسیۀ یادشده ۳۰‌هزار دلار کاناداست و در طول مدت تحصیل به دانشجویان منتخب پرداخت می‌شود؛ ۳. بورسیۀ ورودی بین‌المللی رهبری: ارزش این بورسیه ۷،۵۰۰ دلار کانادا اعلام شده است؛ ۴. بورسیۀ تحصیلی May Quon: بورسیۀ مذکور برای دانشجویان چینی و هنگ‌کنگی در نظر گرفته شده و ارزشش ۴۵هزار دلار کاناداست که در طول مدت تحصیل اعطا می‌شود؛ ۵. بورسیۀ تحصیلی جهانی دانشگاه آلبرتا: این بورسیه مختص دانشجویان دارای مدرک دیپلم بین‌المللی IB است و ۵۳‌هزار دلار کانادا ارزش دارد.

بورسیه‌های کارشناسی ارشد

بورسیه‌های کارشناسی ارشد دانشگاه آلبرتا کمک‌هزینه‌ای بدون بازپرداخت برای آن دسته از دانشجویان تحصیلات تکمیلی است که وضعیت علمی‌شان رضایت‌بخش است و به‌جز هزینه‌های مربوط به شهریۀ دانشگاه و زندگی در آلبرتا، در تأمین مخارج دیگر نیز نیاز مبرم مالی دارند. برای دریافت این بورسیه، متقاضیان در دانشگاه آلبرتا باید ثبت‌نام کرده و عضو انجمن دانشجویان تحصیلات تکمیلی باشند. همچنین، باید بتوانند نیاز مالی‌شان را اثبات کنند و موقعیت اضطراری پیش‌بینی‌نشده‌ای تجربه کرده باشند.

بورسیه‌های اضطراری

بورسیه‌های اضطراری

دانشگاه آلبرتا کمک‌هزینه‌هایی برای دانشجویانی در نظر گرفته است که حین تحصیل دچار مشکل مالی می‌شوند. ازجملۀ این کمک‌هزینه‌ها بورسیۀ مکمل و وام اضطراری برای دانشجویان بین‌المللی مقطع کارشناسی است. البته دانشجویان بین‌المللی تحصیلات تکمیلی نیز برای دریافت بورسیۀ مکمل و وام اضطراری و بورسیۀ اورژانسی می‌توانند درخواست دهند. بورسیۀ مکمل مختص آن ‌دسته از دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی است که علاوه‌بر بورسیه‌های دریافتی ورود به دانشگاه، به بورسیۀ مکمل نیاز دارند. بورسیۀ اورژانسی نیز به دانشجویان تحصیلات تکمیلی تعلق می‌گیرد که وضعیت علمی‌شان رضایت‌بخش است و به‌جز هزینه‌های مربوط به شهریۀ دانشگاه و زندگی در آلبرتا، در تأمین مخارج دیگر نیز نیاز مبرم مالی دارند. علاوه‌بر این دو کمک‌هزینه، وام اضطراری برای رفع موقت مشکلات مالی به‌دنبال تأخیر در تأمین اعتبار دولتی در نظر گرفته شده است. ناگفته نماند وام اضطراری برای پرداخت شهریه داده نمی‌شود و آن را در مدت شش ماه باید پس‌ داد.

دیگر امتیازها برای تحصیل در دانشگاه آلبرتا

امتیازهای دیگری برای تحصیل در دانشگاه آلبرتا اعطا می‌شود که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از‌: ۱. امتیازهای اتحادیۀ دانشجویی دانشگاه آلبرتا: هر ساله امتیازهای متعددی به آن ‌دسته از دانشجویانی تعلق می‌گیرد که توانایی برجستۀ رهبری را در خود نشان می‌دهند‌؛ ۲. بورسیه‌های دولتی استان آلبرتا: بورسیه‌ها و امتیازها و کمک‌هزینه‌ها و وام‌هایی را شامل می‌شود که در این لینک آن‌ها را کامل می‌توانید مطالعه کنید؛ ۳. بورسیه‌های اعطایی کشور کانادا: جزئیات مربوط به بورسیه‌های مذکور را در این لینک می‌توانید مشاهده کنید؛ ۴. بورسیه‌های دانشگاه‌های کانادا: برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ این بورسیه‌ها، به این لینک مراجعه کنید؛ ۵. بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی: منابع غیردانشگاهی بودجۀ بورسیه‌های مذکور را تأمین می‌کنند و از این لینک با همۀ آن‌ها می‌توانید آشنا شوید.

منبع: