دانشگاه پادوا، یکی از دانشگاه‌های دولتی قدیمی ایتالیا، در شهر پادوا قرار دارد. در سال ۲۰۲۱، دانشگاه دولتی پادوا دویست‌وشانزدهمین دانشگاه برتر جهان شناخته شده است. این دانشگاه بورسیه‌های تحصیلی متنوعی برای دانشجویان، به‌ویژه دانشجویان بین‌المللی، در نظر گرفته است. باتوجه‌به بورسیه‌های اعطایی دانشگاه پادوا، تحصیل در دانشگاه پادوا یکی از فرصت‌های مهم برای متقاضیان تحصیل در ایتالیا محسوب می‌شود.

برنامۀ بورسیه‌های تحصیلی بین‌المللی ۲۰۲۲-۲۰۲۱

دانشگاه دولتی پادوا به دانشجویان مستعد متقاضی تحصیل در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی کمک‌هزینۀ تحصیلی اعطا می‌کند. بورسیۀ بین‌المللی دانشگاه پادوا در میان متقاضیان بسیار محبوب است و داوطلبانی موفق می‌شوند آن را دریافت کنند که پیشینۀ تحصیلی درخشانی داشته باشند. دانشگاه پادوا از دریافت‌کنندگان بورسیۀ بین‌المللی انتظار دارد در برخی رویدادهای علمی حاضر شوند و نمایندۀ این دانشگاه باشند. مبلغ بورسیۀ بین‌المللی دانشگاه پادوا هشت‌هزار یورو است و متقاضیان دریافت این بورسیه فقط هزینۀ پذیرش دانشگاه و مالیات منطقه و تمبر را پرداخت می‌کنند.
بورسیۀ بین‌المللی دانشگاه پادوا در مقطع کارشناسی سه سال متوالی و در مقطع کارشناسی ارشد دو سال متوالی پرداخت می‌شود و پس‌ازآن، دانشجویان تا زمان فارغ‌التحصیلی خودشان شهریه باید بپردازند. شرایط دریافت بورسیۀ تحصیلی بین‌المللی از دانشگاه پادووا بدین‌شرح‌اند:
1. متقاضیان تابعیت ایتالیایی نداشته باشند (تابعیت دوگانه ایرادی ندارد)
2. متقاضیان مدرک دیپلم خارجی غیرایتالیایی (برای متقاضیان دریافت مدرک کارشناسی) یا کارشناسی غیرایتالیایی (برای متقاضیان کارشناسی ارشد) داشته باشند و برای ورود به سیستم دانشگاه ایتالیا مشکلی نداشته باشند.
3. متقاضیان در کشور ایتالیا اقامت نداشته باشند.
4. متقاضیان در یک یا دو یا سه مقطع از مقاطع تحصیلی انگلیسی‌زبان دانشگاه پادوا شرکت کرده باشند.
متقاضیان بین‌المللی تحصیل در دانشگاه پادوا با داشتن شرایط مذکور به‌صورت خودکار برای دریافت بورسیۀ بین‌المللی این دانشگاه نامزد می‌شوند. کمیتۀ آموزش هریک از مقاطع تحصیلی براساس پیشینۀ تحصیلی و سطح علمی داوطلبان، افراد شایستۀ دریافت بورسیۀ بین‌المللی این دانشگاه را انتخاب می‌کنند.

بورسیه‌های منطقۀ ونتو

بورسیه‌های منطقۀ ونتو

دانشگاه پادوا ازطریق بودجۀ منطقۀ ونتو در ایتالیا از آن دسته از دانشجویان کم‌توان مالی، چه ایتالیایی و چه بین‌المللی، پشتیبانی می‌کند که در دوره‌های کارشناسی یا کارشناسی ارشد یا دکتری ثبت‌نام کرده‌اند. درحقیقت، منطقۀ ونتو ایتالیا یکی از مناطق ثروتمند و صنعتی این کشور است که بودجۀ بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه پادوا را تأمین و فرصت تحصیل و زندگی مناسب را در ایتالیا برای متقاضیان ایتالیایی و بین‌المللی فراهم می‌کند. متقاضیان دریافت بورسیه‌های منطقۀ ونتو باید از این شرایط برخوردار باشند:
1. درآمد خانوادگی اندک (یعنی معادل شاخص وضعیت اقتصادی (ISEE) از ۲۳،۶۲۶.۳۲ یورو و شاخص وضعیت اقتصادی (ISPE) از ۳۶،۳۹۹.۷۲ یورو کمتر باشد)
2. پذیرفته‌شدن در یکی از مقاطع تحصیلی دانشگاه پادوا
3. داشتن شرایط اخذ ویزا
4. استفاده نکردن از هیچ‌یک از بورسیه‌های تحصیلی یا ملی یا بین‌المللی دیگر
5. داشتن دیگر الزامات اعلام‌شده در فراخوان‌های اعطای بورسیه‌های منطقۀ ونتو

میزان بورسیه‌های منطقۀ ونتو باتوجه‌به درآمد خانوادۀ متقاضیان و دیگر شرایط مشخص‌شده در فراخوان متفاوت است. این بورسیه‌ها ممکن است معافیت از پرداخت شهریۀ دانشگاه و کمک‌هزینه‌های معیشتی و خدمات دانشجویی رایگان یا با تخفیف، مانند خوابگاه و وعده‌های غذایی رایگان را شامل شود. بورسیۀ منطقه ونتو برای یک سال تحصیلی ارائه می‌شود و درخواست دریافت آن هر سال تحصیلی باید تمدید شود. متقاضیان به‌منظور اقدام برای دریافت بورسیۀ منطقه‌ای، گواهی معادل شاخص وضعیت اقتصادی (ISEE) و شاخص وضعیت اقتصادی برابر (ISPE) خود را باید ارائه دهند.
بد نیست بدانید معادل شاخص وضعیت اقتصادی (ISEE) و شاخص وضعیت اقتصادی برابر (ISPE) مؤلفه‌هایی برای ارزیابی و مقایسۀ وضعیت اقتصادی خانواده‌ها هستند و وضعیت اقتصادی خانواده را برای دسترسی به خدمات اجتماعی می‌سنجند. معادل شاخص وضعیت اقتصادی (ISEE) درآمد خانواده را نشان می‌دهد؛ یعنی درآمد حاصل از کار یا تجارت یا منابع دیگری همچون خانه‌های اجاره‌ای، ولی شاخص وضعیت اقتصادی برابر (ISPE) نه به درآمد، بلکه به دارایی مربوط است. برای مثال، خانه‌های متعلق به خانواده یا پول در حساب جاری یا سرمایه‌گذاری در محصولات مالی.

بورسیه‌های تحصیلی دانشکدۀ آموزش عالی گالیله

دانشکدۀ آموزش عالی گالیله ترکیبی از مقاطع تحصیلی دانشگاهی و مجموعه‌ای از دوره‌های داخلی، مانند سمینارها و سخنرانیهای استادان مهمان بین‌المللی ارائه می‌دهد. هر سال سی نفر از دانشجویان بسیار مستعد ایتالیایی و بین‌المللی ازطریق رقابت تحصیلی یا آزمون انتخاب می‌شوند. بستۀ بورسیۀ تحصیلی دانشکدۀ آموزش عالی گالیله این مزایا را برای متقاضیان دربر دارد: بلیت رفت به کشور مقصد و برگشت از آنجا تا سقف ۱،۵۰۰ یورو، تخت و اقامت رایگان در خوابگاه‌های دانشگاه پادوا، بازپرداخت هزینه‌های مستند مانند کتاب و... و کمک‌هزینۀ زندگی تا ۵،۰۰۰ یورو.

برای دریافت بورسیۀ تحصیلی دانشکدۀ آموزش عالی گالیله، متقاضیان این شرایط را متقاضیان داشته باشند:

  • مدرک کارشناسی غیرایتالیایی داشته باشند.
  • در یکی از دوره‌های مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پادوا پذیرفته شده یا واجدشرایط پذیرش باشند.
  • هنگام درخواست بورسیۀ تحصیلی بیش از ۲۶ سال نداشته باشند.

بورسیه‌های تحصیلی دپارتمان‌ها

بورسیه‌های تحصیلی دپارتمان‌ها

دپارتمان‌های دانشگاه پادوا بورسیه‌های تحصیلی متنوعی به دانشجویان بین‌المللی اعطا می‌کنند. فهرست کامل این بورسیه‌ها در وبگاه دانشگاه پادوا موجود است. درادامه، برخی از بورسیه‌های تحصیلی مذکور را معرفی خواهیم کرد.

دپارتمان کشاورزی، غذا، منابع طبیعی، حیوانات و محیط‌زیست

شش بورسیۀ تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد در رشتۀ کشاورزی پایدار در نظر گرفته شده است. مبلغ هر بورسیۀ ۵،۷۶۰.۳۷ یورو در هر سال تحصیلی است و برای دو سال به دانشجویان منتخب داده می‌شود.

دپارتمان علوم سیاسی و حقوق و مطالعات بین‌الملل

دو بورسیۀ تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد در رشتۀ حقوق بشر و حکمرانی چندجانبه و دو بورسیۀ تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد در رشتۀ مطالعات اروپا و جهانی اعطا می‌شود. ناگفته نماند مبلغ هر بورسیۀ تحصیلی ۵،۷۶۰.۳۷ یورو تخمین زده و برای یک سال پرداخت می‌شود.

دپارتمان مهندسی اطلاعات

این دپارتمان برای مقطع کارشناسی ارشد هریک از رشته‌های ICT (اینترنت و چندرسانهای) و مهندسی کامپیوتر و مهندسی سیستم‌های کنترل و مقطع کارشناسی مهندسی اطلاعات یک بورسیۀ تحصیلی به دانشجویان منتخب اعطا می‌کند. ناگفته نماند مبلغ هر بورسیۀ تحصیلی به ۵،۵۰۰ یورو می‌رسد و برای یک سال داده می‌شود.

دپارتمان پزشکی و علوم غذا

یک بورسیۀ تحصیلی برای مقطع کارشناسی در رشتۀ مراقبت از حیوانات و یک بورسیۀ تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد در رشتۀ بیوتکنولوژی برای علوم غذایی در نظر گرفته شده است. گفتنی است مبلغ هر بورسیۀ تحصیلی ۲،۴۰۰ یورو برآورد و برای یک سال اعطا می‌شود.

متقاضیان دریافت بورسیه‌های تحصیلی دپارتمان‌ها باید این شرایط را داشته باشند:
1. تابعیت ایتالیایی نداشته باشند (تابعیت دوگانه ایرادی ندارد)
2. مدرک دیپلم خارجی غیرایتالیایی (برای متقاضیان دریافت مدرک کارشناسی) یا کارشناسی غیرایتالیایی (برای متقاضیان کارشناسی ارشد) داشته باشند.
3. در کشور ایتالیا اقامت نداشته باشند.
4. در یک یا دو یا سه مقطع از مقاطع تحصیلی انگلیسی‌زبان دانشگاه پادوا شرکت کرده باشند.

بورسیه‌های تحصیلی وزارت امورخارجه و همکاری بین‌المللی ایتالیا

وزارت امورخارجه و همکاری بین‌المللی ایتالیا هر ساله آن دسته از دانشجویان بین‌المللی و دانشجویان ایتالیایی را بورسیه می‌کند که اقامت دائم کشور دیگری به‌جز ایتالیا را دارند. مبلغ بورسیه‌های تحصیلی مذکور نهصد یورو در ماه است و برای پیگیری برنامه‌های تحصیلی یا آموزشی یا تحقیقاتی در مؤسسه‌های آموزش عالی ایتالیا اعطا می‌شود. متقاضیان دریافت این بورسیه‌های تحصیلی در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری و تحقیقات زیرنظر دانشگاه می‌توانند شرکت کنند.
محدودیتهای سنی تعیین‌شده برای هریک از مقاطع تحصیلی به‌منظور دریافت بورسیه‌های دولتی بدین‌شرح است:

  • مقطع کارشناسی ارشد: کمتر از ۲۸ سال
  • مقطع دکتری: کمتر از ۳۰ سال
  • پروژه‌های تحقیقاتی زیرنظر دانشگاه: کمتر از ۴۰ سال

ناگفته نماند متقاضیان تحصیل به زبان ایتالیایی مدرک سطح B2 زبان ایتالیایی و متقاضیان تحصیل به زبان انگلیسی مدرک سطح B2 زبان انگلیسی باید ارائه دهند.

بورسیۀ تحصیلی Invest Your Talent

بورسیۀ تحصیلی Invest Your Talent

بورسیۀ تحصیلی Invest Your Talent در ایتالیا به دانشجویان بین‌المللی بااستعدادی اعطا می‌شود که تمایل دارند در دوره‌های کارشناسی ارشد دانشگاه پادوا به زبان انگلیسی تحصیل کنند. بورسیۀ تحصیلی Invest Your Talent ویژۀ متقاضیان تحصیل در رشته‌های مهندسی و فناوری‌های اطلاعات و مدیریت و اقتصاد است. این بورسیۀ تحصیلی بسته‌ای کامل شامل کمک‌هزینۀ زندگی و خدمات پشتیبانی ویژه به دانشجویان ارائه می‌دهد. علاوه‌بر بورسیۀ Invest Your Talent، دانشگاه پادوا از میان داوطلبان بورسیۀ تحصیلی Invest Your Talent دو دانشجوی بورسیۀ دیگر را نیز برمی‌گزیند که این دانشگاه را به‌عنوان مقصد تحصیلشان انتخاب کرده‌اند.
بورسیۀ تحصیلی Invest Your Talent ویژۀ دانشجویان مستعدی است که مدرک کارشناسی دارند و از یکی از کشورهای آذربایجان، برزیل، کلمبیا، مصر، اتیوپی، غنا، هند، اندونزی، ایران، قزاقستان، مکزیک، چین، ترکیه، تونس و ویتنام درخواست می‌دهند. فهرست رشته‌های کارشناسی ارشد مشمول بورسیۀ تحصیلی مذکور در وبگاه دانشگاه پادوا موجود است. مبلغ بورسیۀ تحصیلی Invest Your Talent نهصد یورو در ماه است و نُه ماه پرداخت می‌شود؛ البته دانشجویان درصورت دستیابی به حداقل سی اعتبار ECTS، برای سال دوم مقطع کارشناسی ارشد می‌توانند آن را تمدید کنند. شایان ذکر است به‌منظور دریافت این بورسیۀ تحصیلی، دانشجویان دورۀ سه‌ماهۀ کارآموزی اجباری را در یکی از شرکت‌های ایتالیایی باید بگذرانند.

کمک‌هزینۀ بنیاد جینی برای اتباع خارجی

بنیاد جینی از متقاضیان علاقه‌مند به گذراندن یک دورۀ تحصیل یا یک دورۀ تخصص در دپارتمان‌های کشاورزی، مهندسی، علوم ریاضی و فیزیک در دانشگاه پادوا شش تا دوازده ماه حمایت مالی می‌کند.
از دیگر بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه پادوا می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

  • شورای بورسیۀ تحصیلی چین (بورسیه‌های دانشگاه پادوا)
  • بورسیۀ تحصیلی دانشگاه برای پناهندگان مختص کشور اتیوپی
  • صد بورسیۀ تحصیلی برای دانشجویان پناهنده یا دانشجویان دارای حمایت بین‌المللی

منبع: