انتخاب بهترین کشور برای رشته MBA تصمیمی بسیار مهم به‌شمار می‌آید؛ چراکه در تنوع موضوع‌های ارائه‌شده و موقعیت‌ها و فرصت‌های شغلی تفاوت ایجاد می‌کند و این موضوع برای فارغ‌التحصیلان رشته MBA بسیار اهمیت دارد. انتخاب تنها یک کشور برای این مقصود کار راحتی به‌نظر نمی‌رسد و کشورهای سرتاسر دنیا در ارائۀ آموزش باکیفیت و فرصت‌های شغلی بهتر به‌شدت با یکدیگر رقابت می‌کنند. در این مطلب، قصد داریم دَه کشور برتر ارائه‌دهندۀ رشته MBA را براساس آخرین گزارش وبگاه TopMBA معرفی کنیم تا به تناسب شرایط و علاقه‌، کشور دلخواهتان را برای تحصیل رشته MBA انتخاب کنید. ناگفته نماند این فهرست ۱۳‌فوریۀ۲۰۲۱ (۲۵بهمن۱۳۹۹) منتشر شده است.

۱. ایالات متحدۀ آمریکا

ایالات متحدۀ آمریکا بنیان‌گذار رشته MBA است و این رشته اولین‌بار در دانشگاه هاروارد ارائه شد. بسیاری از دانشگاه‌ها و کالج‌های عالی‌رتبه آمریکا محل تحصیل دانش‌آموختگان برتر رشته MBA بوده‌اند. تحصیل رشته MBA در آمریکا تمام‌وقت است و معمولاً دو سال طول می‌کشد و دورۀ کارآموزی نیز در تابستان ارائه می‌شود. فرصت حضور در کارآموزی‌های فصل تابستان تجربۀ واقعی کار در شرکت‌های مرتبط با رشته MBA را برای متقاضیان فراهم می‌کند. شهریۀ تحصیل رشته MBA در آمریکا ۶۲ تا ۱۴۶هزار دلار در سال برآورد می‌شود.

۲. انگلیس

دومین کشور برتر برای رشته MBA انگلیس است. در‌حال‌حاضر، فهرست جهانی مراکز مالی (Global Financial Centres Index) شهر لندن را رقابتی‌ترین مرکز مالی جهان شناخته است و این امتیاز باعث جذابیتی دوچندان برای متقاضیان تحصیل در این کشور به‌حساب می‌آید. مؤسسه‌های برتر انگلیس ازجمله مدرسۀ بازرگانی لندن و دانشکدۀ اقتصاد لندن و کالج دانشگاهی لندن (UCL) در لندن مستقر هستند و دانشجویانی باتجربه و صاحب ارتباطات قوی را در قلب مالی اروپا آموزش می‌دهند. اگرچه باید دید با خروج انگلستان از اتحادیۀ اروپا بازهم متقاضیان به تحصیل رشته MBA در این کشور علاقه‌مند خواهند بود یا خیر. دانشجویان برای تحصیل تمام‌وقت رشته MBA در انگلیس سالانه ۲۰ تا ۱۱۴هزار پوند باید شهریه پرداخت کنند.

۳. کانادا

کانادا

در بین بهترین کشورهای ارائه‌دهندۀ رشته MBA، کانادا جایگاه سوم را ازآنِ خود کرده است. کانادا به‌دلیل کیفیت مؤسسه‌های بازرگانی و فرصت‌های شغلی موجود برای فارغ‌التحصیلان این رشته، یکی از مقاصد تحصیلی مهم رشته MBA است. شش مؤسسه از صد مؤسسۀ برتر دنیا در زمینۀ MBA در کانادا واقع شده است. در سال‌های گذشته، این کشور جایگاه خود را در فهرست بهترین کشور برای رشته MBA حفظ کرده است و بنابر قوانینی که باعث تسهیل مهاجرت تحصیلی از سراسر دنیا به کانادا شده است، افزایش متقاضیان تحصیل در این رشته پیش‌بینی می‌شود. از‌جمله دانشگاه‌های برتر رشته MBA در کانادا می‌توان به دانشگاه‌های تورنتو، مک‌گیل، وسترن، کوئینز، یورک، آلبرتا، بریتیش‌کلمبیا و کنکوردیا اشاره کرد.ناگفته نماند شهریۀ تحصیل رشته MBA در کانادا ۳۵ تا ۱۲۸هزار دلار کانادا در سال برآورد می‌شود.

۴. استرالیا

کشور بعدی در فهرست بهترین کشور برای رشته MBA استرالیاست. در این کشور، چند مؤسسۀ عالی کسب‌و‌کار به‌چشم می‌خورد که بر داشتن ذهنیت کارآفرینانۀ قوی و سبک زندگی منحصربه‌فرد تأکید می‌کنند. به‌‌دلیل نزدیکی استرالیا به کشورهای در‌حال‌توسعۀ جنوب‌شرق آسیا، دانشجویان این مناطق فرصت‌های فراوانی برای یادگیری و تبادل اطلاعات دارند. دانشجویان برای تحصیل تمام‌وقت رشته MBA در استرالیا سالانه ۴۵ تا ۷۳هزار دلار استرالیا باید شهریه بپردازند.

۵. آلمان

آلمان را با فناوری و نوآوری رهبری می‌کنند. این کشور یکی از اقتصادهای قوی‌ دنیا را دارد و در صنایع خودرو و برق نیز پیشتاز است. کالج‌های برتر کشور آلمان برای رشته MBA ازاین‌قرارند: بیزینس اسکول مانهایم در دانشگاه مانهایم، مدرسۀ امور مالی و مدیریت فرانکفورت، مدرسۀ مدیریت WHU-OTTO Beisheim، مدرسۀ اروپایی مدیریت و فناوری و مدرسۀ عالی مدیریت HHL لایپزیگ. گفتنی است شهریۀ سالانۀ رشته MBA در آلمان دَه تا پنجاه‌هزار یورو است.

۶. فرانسه

ششمین کشور در فهرست بهترین کشور برای رشته MBA فرانسه است. حدود ۱۹.۴درصد دانشجویان به فرانسه به چشم مقصدی عالی برای تحصیل رشته MBA نگاه می‌کنند. فرانسه اولین کشور اروپایی بود که دوره‌های آموزش رشته MBA را برگزار کرد و همچنان یکی از آموزش‌های تجاری رقابتی موجود را ارائه می‌دهد. طبق فهرست جهانی مراکز مالی در سال ۲۰۱۸، از هر سه برنامۀ MBA ارائه‌شده برتر، دو برنامه متعلق به فرانسه بوده است. دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی این کشور از مرکز مالی و تجاری پاریس و ارتباط نزدیک با بسیاری از دیگر شهرهای مهم سیاسی و اقتصادی اروپا و توانایی یادگیری یکی از زبا‌ن‌های مهم جهان بهره‌مند می‌شوند. از‌جمله دانشگاه‌های برتر رشته MBA در فرانسه می‌توان به این‌ها اشاره کرد: HEC پاریس، INSEAD فرانسه، بیزینس اسکول EMLYON، بیزینس اسکول ESSEC و بیزینس اسکول SKEMA. شهریۀ تحصیل رشته MBA در فرانسه ۲۱ تا ۸۹هزار یورو در سال برآورد می‌شود.

۷. اسپانیا

اسپانیا مقصد محبوب دانشجویان بین‌المللی، به‌ویژه دانشجویانی با تباری از آمریکای‌لاتین، برای تحصیل رشته MBA است. درواقع، می‌توان گفت دانشجویان رشته MBA پس از فارغ‌التحصیلی تمایل دارند در کشور یا منطقه‌ای اسپانیایی‌زبان مشغول کار شوند. بسیاری از شهرهای اسپانیا، ازجمله بارسلونا قطب‌های مهم مالی به‌شمار می‌آیند. علاوه‌بر‌این، فرهنگ غنی کشور اسپانیا بسیاری از هنرمندان و موسیقی‌دانان و ورزش‌کاران را به‌خود جذب می‌کند. دانشجویان برای تحصیل تمام‌وقت رشته MBA در اسپانیا سالانه ۱۸ تا ۸۵هزار یورو باید پرداخت کنند.

۸. سنگاپور

سنگاپور

کشور سنگاپور در جایگاه هشتم فهرست بهترین کشور برای رشته MBA و نخست کشورهای آسیایی این فهرست قرار دارد. این کشور یکی از کشور‌های تجاری مهم جهان است؛ به‌گونه‌ای که سال ۲۰۱۷، رتبۀ هفتم شاخص نوآوری جهانی را کسب کرده و از شرکت‌هایی مانند بانک دی‌بی‌اس (DBS Bank) و خطوط هوایی سنگاپور میزبانی می‌کند . حدود ۱۴.۳درصد متقاضیان به سنگاپور به‌عنوان مقصدی عالی برای تحصیل رشته MBA رأی داده‌اند. شهریۀ تحصیل رشته MBA در سنگاپور ۱۸ تا ۹۵هزار دلار سنگاپور در سال تخمین زده می‌شود.

۹. سوئیس

سوئیس، محبوب‌ترین کشور بانکی جهان، در ردۀ نُهم فهرست بهترین کشور برای رشته MBA قرار دارد. طبق آمار شاخص مراکز مالی جهان، شهرهای زوریخ و ژنو جزو بیست مرکز برتر مالی شناخته می‌شوند. سوئیس مقر بسیاری از شرکت‌های قدرتمند جهان است؛ از‌جمله نستله و گروه بیمۀ زوریخ (Zurich Insurance Group) و کردیت سوئیس (Credit Suisse). شایان ذکر است حدود ۱۴.۱درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی وبگاه TopMBA سوئیس را مقصدی عالی برای تحصیل رشته MBA انتخاب کرده‌اند. شهریۀ سالانۀ تحصیل رشته MBA در این کشور ۳۰ تا ۹۴هزار فرانک سوئیس برآورد می‌شود.

۱۰. هلند

دَهمین کشور فهرست بهترین کشور برای رشته MBA هلند است. با بررسی اعتبار مؤسسه‌های موجود در هلند، درک این موضوع دشوار نیست که چرا هلند جزو دَه کشور برتر برای تحصیل رشته MBA به‌شمار می‌آید. کشور هلند قطب تجارت است و از شرکت‌هایی نظیر یونیلیور (Unilever) و شرکت شِل (Royal Dutch Shell) و شرکت هواپیمایی KLM میزبانی می‌کند. ناگفته نماند بندر روتردام، بزرگ‌ترین بندر قارۀ اروپا، در این کشور واقع است. علاوه‌براین، هلند کشوری کارآفرین است و بیشترین تعداد استارت‌آپ‌های قارۀ اروپا را دارد. ناگفته نماند شهریۀ تحصیل رشته MBA در هلند ۱۸ تا ۵۴هزار یورو در سال است.

منابع: