تحصیل در کالج‌ها و مراکز آموزشی استاندارد، اولین قدم برای پیدا کردن شغل مناسب و ساختن زندگی بهتر است. هر کشوری متناسب با جمعیت و شاخص‌های علمی و رفاهی خود، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی متنوعی دارد که پذیرای دانشجویان خارجی هم هستند. در این میان سطح علمی اساتید و دانشجوها، امکانات دانشگاه، اعتبار مدرک تحصیلی و موارد دیگر، در رتبه بندی دانشگاه‌ها موثرند. تحصیل در دانشگاه معتبر کمک خواهد کرد که آینده کاری بهتر و موقعیت‌های بیشتری سر راهتان قرار بگیرد. اگر شما هم به دنبال راهی برای مهاجرت تحصیلی و درس خواندن در دانشگاه‌های برتر جهان هستید؛ تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

بهترین کشور‌های دنیا برای تحصیل از نظر دانشجویان بین‌المللی

هر ساله هزاران نفر از سراسر جهان کشور خود را برای تحصیل در دانشگاه‌ها و کالج‌هایی با سطح آموزشی بالاتر ترک می‌کنند. در بعضی کشورها، دانشجویان با برخی محدودیت‌ها مثل ساعت کاری کمتر یا سخت‌گیری در ارائه ویزا روبرو هستند. به همین دلیل بیشتر افراد ترجیح می‌دهند مقصدی را برای مهاجرت تحصیلی پیدا کنند که با شرایط آنها سازگاری بیشتری داشته باشد. بر اساس آمار ارائه شده جهانی،‌ کشورهای زیر به ترتیب محبوب‌ترین مقصدها برای مهاجرت تحصیلی از نظر دانشجویان بین‌المللی بوده‌اند:

  1. آمریکا
  2. انگلستان
  3. چین
  4. کانادا
  5. استرالیا
  6. فرانسه
  7. روسیه
  8. آلمان
  9. ژاپن
  10. اسپانیا

سطح علمی دانشگاه‌ها، زبان مورد نیاز برای تحصیل، امکان کار کردن و تامین هزینه‌ها در حین درس خواندن و برخی موارد دیگر، از جمله دلایل دانشجویان برای انتخاب این کشورها بوده‌اند.

لیست ساده ترین و ارزان ترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان

اولویت دانشجویان ایرانی برای انتخاب مقصد مهاجرت تحصیلی، با لیستی که در بالا ارائه شد، کمی متفاوت است. هزینه‌های مربوط به دانشگاه و زندگی، فرصت‌های شغلی بعد از تحصیل، روند و مدت زمان دریافت ویزا و... از جمله عواملی هستند که روی انتخاب مقصد مهاجرت تحصیلی ایرانیان تاثیر می‌گذارند. در ادامه لیست ۱۰ کشوری که بیشترین محبوبیت را در میان دانشجویان ایرانی دارند، مشاهده خواهید کرد:

  1. آمریکا
  2. ترکیه
  3. آلمان
  4. ایتالیا
  5. کانادا
  6. مالزی
  7. استرالیا
  8. امارات متحده عربی
  9. هند
  10. اتریش

مهاجرت تحصیلی به هر کدام از این کشورها، معایب و مزایایی دارد که بهتر است پیش از هر اقدامی درباره آنها اطلاعات کافی به دست آورید. در ادامه بیشتر با بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی و مزایا و معایب هرکدام آشنا خواهید شد.

بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی.webp

چه کشور‌هایی بهترین گزینه برای مهاجرت تحصیلی می‌باشند؟

همان طور که اشاره شد، عوامل زیادی روی انتخاب مقصد مهاجرت تاثیرگذارند که اعتبار دانشگاه، هزینه تحصیل و زندگی، موقعیت‌های شغلی بعد از پایان تحصیل و شانس بالای دریافت ویزا، از مهم‌ترین فاکتورها هستند. برای بیشتر افراد درس خواندن در کشورهای دیگر، راهی برای پیدا کردن موقعیت‌های کاری بهتر در آینده است. در صورتی که هنگام انتخاب دانشگاه به اعتبار و رتبه علمی آن توجه نکنید، احتمال کمی دارد که شغلی با شرایط مناسب پیدا کنید. همچنین اگر متاهل هستید یا وابستگی زیادی به خانواده و نزدیکان خود دارید، احتمال صدور ویزای همراه را هم به عنوان یکی از عوامل موثر در انتخاب خود در نظر بگیرید. با توجه به نکات گفته شده، می‌توان گفت که تحصیل در نروژ، پرتغال،‌ کانادا، انگلستان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، آلمان و کانادا بهترین انتخاب‌ها برای دانشجویان ایرانی هستند.

کم‌ هزینه‌ ترین کشور‌ها برای تحصیل

دانشگاه‌ها متناسب با ساختار سیاسی و اقتصادی هر کشور، هزینه‌ای را بابت درس خواندن از دانشجویان دریافت می‌کنند. البته علاوه بر این مبلغ، باید هزینه‌های مختلفی برای زندگی در آن کشور بپردازید که اجاره خانه، خورد و خوراک، رفت و آمد و... بخشی از آنها هستند. دانشگاه‌های کشورهایی مانند اتریش و لهستان هزینه اندکی را به عنوان شهریه دانشگاه از دانشجویان دریافت می‌کنند. همچنین در کشورهایی مانند آمریکا که هزینه تحصیل بالاست هم برنامه‌هایی برای ارائه کمک هزینه به دانشجویان در قالب بورسیه وجود دارد. در ادامه با چند کشوری که نیاز به هزینه کمتری برای تحصیل دارند آشنا خواهید شد:

تحصیل در آلمان

هزینه کم زندگی و تحصیل در آلمان باعث شده که در سال‌های اخیر بسیاری از دانشجویان، این کشور را به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی خود انتخاب کنند. نام بعضی از دانشگاه‌های این کشور مثل دانشگاه فنی مونیخ، دانشگاه بن و دانشگاه هامبورگ در لیست بهترین دانشگاه‌های اروپا هم به چشم می‌خورد و مدرک آنها از اعتبار بالایی در سراسر جهان برخوردار است. هزینه تحصیل در کشور آلمان به مقطع و رشته تحصیلی بستگی دارد. همچنین در سال‌های اخیر تعداد دانشگاه‌ها و رشته‌هایی که به زبان انگلیسی و برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شوند افزایش پیدا کرده است.

تحصیل در خارج از کشور برای ایرانیان.webp

تحصیل در نروژ

بعضی از دانشگاه‌های معتبر جهان مانند دانشگاه اسلو و دانشگاه برگن در نروژ قرار دارند و بدون صرف هزینه زیاد می‌توانید در این دانشگاه‌ها تحصیل کنید. اگرچه هزینه‌های زندگی در این کشور نسبت به برخی از کشورهای دیگر بالاتر است، اما تحصیل در نروژ هزینه زیادی ندارد و برخی از رشته‌ها در مقطع کارشناسی رایگان ارائه می‌شوند.

تحصیل در اتریش

درس خواندن در کشور اتریش تقریبا رایگان است و دانشگاه‌ها، هزینه کمی از دانشجویان به عنوان شهریه دریافت می‌کنند. همچنین در صورتی که رزومه و سوابق پژوهشی خوبی داشته باشید، شانس دریافت بورسیه از دانشگاه‌های این کشور را به دست می‌آورید.

کشورهایی مانند پرتغال، قبرس، ترکیه، گرجستان و لهستان هم از نظر هزینه شرایط مناسبی را برای دانشجویان ایرانی فراهم می‌کنند.

راحت‌ ترین کشور‌ها برای اخذ ویزا تحصیلی

فرایند ارسال مدارک برای سفارت، مصاحبه با آفیسر و انتظار برای دریافت ویزا برای بعضی از کشورها مانند آمریکا و کانادا بسیار زمان‌بر است. البته احتمال ریجکت شدن از سوی برخی کشورها هم وجود دارد که در این صورت هزینه و زمان شما به هدر خواهد رفت. بنابراین از همان ابتدا بهتر است به سراغ کشورهایی بروید که احتمال دریافت ویزا از سوی آنها بیشتر است و در ادامه تعدادی از آنها را مشاهده می‌کنید:

تحصیل در ایتالیا

کشور ایتالیا علاوه بر جاذبه‌های توریستی زیادی که دارد، قدیمی‌ترین دانشگاه جهان یعنی بولونیا را هم در خود جای داده است. البته دانشگاه‌های معتبر دیگری هم در این کشور وجود دارند که دانشگاه تورین و دانشگاه پلی‌تکنیک از آن جمله هستند. تحصیل در ایتالیا هزینه مناسبی هم دارد و به نسبت کشورهای دیگر، به‌راحتی برای دانشجویان بین‌المللی مانند ایرانیان ویزای تحصیلی صادر می‌کند. در مدتی که در این کشور دانشجو هستید، هم می‌توانید از بیمه دانشجویی برخوردار شوید و هم امکان کار کردن حین تحصیل را خواهید داشت. بعد از فارغ٬التحصیلی هم می‌توانید ویزای خود را از تحصیلی به کاری تغییر دهید.

تحصیل در استرالیا

استرالیا به عنوان یکی از کشورهای مهاجرپذیر و چندقومیتی شناخته می‌شود و به همین دلیل مقصد محبوبی برای مهاجرت تحصیلی به شمار می‌رود. علاوه بر امکان دریافت مدرک معتبر از دانشگاه‌های این کشور، فرآیند سریع دریافت ویزای تحصیلی و امکان تبدیل آن به ویزای کاری بعد از فارغ‌التحصیلی، از جمله مزایای تحصیل در استرالیا است.

تحصیل در انگلستان

دریافت ویزای تحصیلی کشور انگلستان کار سختی نیست و در صورتی که علاوه بر پذیرش دانشگاه، مدارک مورد نیاز را هم به سفارت ارائه کنید، دلیلی برای رد درخواست شما وجود ندارد. البته هزینه تحصیل و زندگی در این کشور نسبت به کشورهای دیگر بالاست و به همین دلیل معمولا در صورتی که تمکن مالی خوبی داشته باشید می‌توانید برای مهاجرت تحصیلی به این کشور اقدام کنید.

بهترین کشور برای تحصیل ایرانیان کجا است.webp

کشور هایی با شانس بالای ویزای تحصیلی برای ایرانیان

به غیر از مواردی که به آنها اشاره شد، دریافت ویزای تحصیلی برای دانشجویان ایرانی از کشورهایی مانند ترکیه، قبرس، مالزی، امارات متحده عربی و نیوزلند هم شانس بالایی دارد.

راحت ترین کشور ها برای گرفتن ویزای همراه دانشجویی

یکی از موانعی که بر سر راه مهاجرت وجود دارد، دوری از خانواده و عزیزان است. در صورتی که بتوانید همراه با خانواده مهاجرت کنید، هم در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی خواهد شد و هم از نظر روحی و عاطفی در شرایط بهتری قرار می‌گیرید. گرفتن ویزای همراه دانشجویی بهترین روش برای مهاجرت به همراه خانواده است. برخی از کشورها مانند آمریکا، سخت‌گیری زیادی در این مورد دارند، در حالی که کشورهایی مثل فرانسه، انگلستان و اسپانیا این امکان را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند.

گرفتن ویزای همراه دانشجویی از فرانسه

کشور فرانسه یکی از بهترین مقصدها برای مهاجرت تحصیلی است. هزینه تحصیل در فرانسه کم و در مواردی تقریبا رایگان محسوب می‌شود. همچنین در صورتی که دانشجو اجازه اقامت حداقل یک ساله و توانایی لازم برای تهیه مسکن و پرداخت هزینه‌های خود و خانواده‌اش را داشته باشد، ویزای همراه هم دریافت می‌کند.

گرفتن ویزای همراه دانشجویی از اسپانیا

تحصیل در اسپانیا نسبت به کشورهای اروپایی دیگر، هزینه کمتری دارد. کیفیت بالای زندگی دانشجویی در کنار آب و هوای مناسب و مهاجرپذیری اسپانیا، باعث شده که بسیاری از دانشجویان ایرانی این کشور را به عنوان مقصد مهاجرتی خود نتخاب کنند. علاوه بر شرایط اموزشی مناسب در دانشگاه‌های اسپانیا،‌ امکان گرفتن ویزای همراه از این کشور برای همسر و فرزندان فرد متقاضی وجود دارد و به همین دلیل شما می‌توانید بدون نگرانی برای مهاجرت تحصیلی به اسپانیا اقدام کنید.

علاوه بر این کشورها، انگلستان، ترکیه، آلمان، اتریش، مجارستان و... هم امکان گرفتن ویزای همراه دانشجویی را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند.

کدام کشور برای تحصیل در مقطع دکترا بهتر است؟

دکترا در بیشتر دانشگاه‌ها بالاترین مقطع آموزش عالی است که بیشتر رویکرد پژوهشی به موضوعات دارد. دانشجویان دکترا معمولا زمان خود را در آزمایشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها سپری می‌کنند. با توجه به اینکه تحصیل در این مقطع معمولا ۴ تا ۶ سال طول می‌کشد، بهتر است دانشگاهی را برای درس خواندن انتخاب کنید که دارای استانداردهای بین‌المللی باشد تا بتوانید بعد از فارغ‌التحصیلی در موقعیت کاری مناسبی مشغول شوید. البته تحصیل در مقطع دکترا، هزینه بیشتری نسبت به کارشناسی و ارشد دارد و به همین دلیل معمولا دانشجویان دکترا فاند و کمک هزینه تحصیلی از دانشگاه یا دولت دریافت می‌کنند.

کشورهای سوئیس، کانادا، آمریکا، آلمان و فنلاند، بهترین کشورها برای تحصیل در مقطع دکترا هستند. کشور سوئیس بیشترین حقوق را برای دانشجویان دکترا در نظر گرفته است و کشورهای آمریکا و کانادا هم علاوه بر ارائه بورسیه و فاند برای دانشجویان دکتری، امکان گرفتن اقامت بعد از فارغ‌التحصیلی را برای آنها فراهم کرده‌اند.

مهاجرت تحصیلی به کانادا.jpg

معرفی بهترین کشور ها برای بورسیه تحصیلی

کشورهای پیشرفته که امکانات و زیرساخت‌های علمی قوی دارند، هر ساله فرصت‌هایی را در اختیار دانشجویان خارجی قرار می‌دهند که با دریافت بورسیه تحصیلی بتوانند شانس درس خواندن در دانشگاه‌های این کشورها را به دست آورند. این بورسیه‌ها از طرف دولت یا دانشگاه‌ها ارائه می‌شوند و ممکن است بخشی از هزینه‌ها یا تمام آن را پوشش دهند. در ادامه لیستی از بهترین کشورها برای بورسیه تحصیلی را مشاهده می‌کنید:

  • آمریکا
  • کانادا
  • سوئد
  • استرالیا
  • فرانسه
  • آلمان
  • اسپانیا

معرفی بهترین کشورها برای تحصیل از نظر گارانتی کار و تحصیل

هدف نهایی بسیاری از دانشجویان از مهاجرت تحصیلی، پیدا کردن کار مناسب در کشور مقصد است. قوانین مهاجرتی بعضی از کشورها و بالا بودن نرخ بیکاری در آنها باعث شده که امکان کار کردن بعد از فارغ‌التحصیلی در آنها کمتر باشد. اما در کشورهای پیشرفته و صنعتی، معمولا بعد از اتمام تحصیل می‌توانید کاری متناسب با توانمندی‌هایتان پیدا کنید. کانادا، آلمان، فنلاند، هلند و انگلستان از جمله بهترین کشورها از نظر کار دانشجویی و کار پس از تحصیل هستند. نرخ بیکاری پایین، مهاجرپذیری و قوانین مهاجرتی نسبتا ساده باعث شده‎اند که این کشورها از نظر پیدا کردن کار بعد از تحصیل بهترین شرایط را داشته باشند.

تحصیل ارزان در خارج از کشور.webp

کدام کشورها بعد از تحصیل اقامت می دهند؟

دانشجویان بعد از تمام کردن دوره تحصیل،‌ باید به کشور خود برگردند. اما با دریافت اقامت دائم یا موقت می‌توان برای مدت بیشتری در کشور مقصد زندگی کرد. یکی از اصلی‌ترین روش‌ها برای تمدید ویزا، تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری است. در برخی از کشورها مانند انگلستان، چند ماه بعد از فارغ‌التحصیلی به شما زمان می‌دهند تا کار پیدا کنید. اما برخی از کشورها قوانین سختگیرانه‌ای دارند که گرفتن ویزای کاری و اقامت را برایتان سخت خواهد کرد. کشورهایی مانند کانادا، آلمان و انگستان بهترین شرایط را از نظر دریافت اقامت بعد از تحصیل دارند.

بهترین کشور ها برای تحصیل نوجوانان در مدارس

با توجه به موانعی که در مسیر مهاجرت تحصیلی وجود دارد، بسیاری از پدر و مادرها ترجیح می‌دهند قبل از رسیدن به ۱۸ سالگی، فرزند خود را برای تحصیل به کشورهای دیگر بفرستند. تحصیل در مدارس سایر کشورها علاوه بر بالا بردن احتمال پذیرش در دانشگاه‌های مقصد، نوجوانان را با فرهنگ آن کشور آشنا کرده و به تقویت زبان آنها هم کمک می‌کند. بر اساس آمارهای جهانی آلمان، انگلستان، فرانسه، هلند، روسیه و سوئیس محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی برای نوجوانان هستند. برای تحصیل ایرانیان در مدارس هم کشورهای سوئیس، اتریش،‌ آلمان و استرالیا محبوبیت بیشتری دارند.

فاکتورهای تاثیر گذار روی رتبه بندی بهترین کشور برای تحصیل

همان طور که در این مطلب مشاهده کردید، عوامل مختلفی روی رتبه‌بندی کشورها برای تحصیل تاثیر دارند. با توجه به شرایط هر فرد، میزان اهمیت این فاکتورها متغیر خواهد بود، اما به صورت کلی می‌توان موارد زیر را تاثیرگذارترین عوامل در تصمیم‌گیری دانست:

  • هزینه تحصیل و زندگی
  • امکان دریافت بورسیه تحصیلی
  • امکان دریافت ویزا از کشور مقصد
  • احتمال پیدا کردن کار بعد از فارغ‌التحصیلی
  • امکان دریافت اقامت بعد از تحصیل

لیست بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی

بر اساس این فاکتورها، کشورهای آلمان، کانادا، انگلستان، اسپانیا، ایتالیا، نروژ، فرانسه و استرالیا شرایط بهتری برای دریافت ویزای تحصیلی دارند. البته برای اینکه بهترین مقصد را انتخاب کنید،‌ می‌توانید با مشاوران سیم آخر تماس بگیرید تا متناسب با شرایطتان، بهترین گزینه‌ها را به شما معرفی کنند.

سیم آخر و مهاجرت تحصیلی

همان طور که در این مطلب اشاره شد، آلمان یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی است. علاوه بر هزینه مناسب تحصیل و زندگی در آلمان،‌ شما می‌توانید بعد از فارغ‌التحصیلی کاری مناسب در این کشور پیدا کنید. در سیم آخر ما شرایط شما را بررسی می‌کنیم و به شما می‌گوییم که امکان تحصیل در آلمان یا سایر کشورها را دارید یا خیر. در ادامه این مسیر هم برای دریافت پذیرش و ویزا همراه شما خواهیم بود. برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید فرم ارزیابی سیم آخر را پر کرده و در زمانی که خودتان تعیین می‌کنید؛ با مشاوران ما صحبت کنید.