کالج‌های مونترال در استان کبک به کالج‌های دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند. کالج‌های انگلیسی‌زبان مونترال برنامه‌های تحصیلی متنوعی به زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی ارائه می‌دهند. گفتنی‌ است هزینۀ تحصیل در کالج‌های مونترال براساس دولتی یا خصوصی بودن کالج و برنامۀ تحصیلی مدنظر متقاضی متفاوت است. بد نیست بدانید مدرک تحصیلی در برخی از کالج‌های کانادا به چهار دورۀ زیر تقسیم می‌شود:

  • دیپلم مطالعات کالج (Diploma of College Studies)
  • گواهی تحصیلات دانشگاهی (Attestation of College Studies)
  • دیپلم تحصیلات حرفه‌ای (Diploma of Vocational Studies)
  • گواهی تخصص شغلی (Attestation of Vocational Specialization)

در این مقاله،  قصد داریم بهترین کالج های انگلیسی زبان مونترال را معرفی کنیم. پس؛ با ما همراه باشید.

کالج HEC

یکی از بهترین کالج های انگلیسی زبان مونترال کالج دولتیHEC  کانادا است که در سال ۱۹۰۷، به‌عنوان مدرسۀ تجارت تأسیس شد. در این کالج، رشته‌های تحصیلی به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی تدریس می‌شود. برخی از رشته‌های تحصیلی انگلیسی‌زبان کالج HEC عبارت‌اند از: مدیریت بازرگانی، مدیریت در هنرهای بین‌المللی، اقتصاد مالی کاربردی، تجزیه‌و‌تحلیل علوم و کسب‌و‌کار داده‌ها، امور مالی، مهندسی مالی، مدیریت زنجیرۀ تأمین جهانی و تجارت بین‌المللی. شایان ذکر است طبق آخرین رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک، کالج HEC رتبۀ سی‌وپنجم را در میان کالج‌های مطرح کانادا کسب کرده است. هزینۀ تحصیل در کالج HEC برای دانشجویان بین‌المللی و تمام‌وقت حدود ۵۴،۰۰۰ دلار کانادا برآورد شده است. البته این هزینه را با استفاده از بورسیه‌های اعطایی وزارت آموزش‌و‌پرورش کانادا می‌توان کاهش داد و مانند دانشجویان ساکن مونترال و استان کبک سالانه ۸،۷۰۰ دلار کانادا پرداخت کرد.

کالج وانیر

کالج دولتی وانیر (Vanier College) یکی دیگر از بهترین کالج های انگلیسی زبان مونترال به‌شمار می‌رود. در سال ۱۹۷۰، این کالج پس از کالج داوسون به‌عنوان دومین کالج دولتی انگلیسی‌زبان بنیان نهاده شد. کالج وانیر در دو حوزۀ پیش‌دانشگاهی و فنی زمینه‌های تحصیلی متنوعی ارائه می‌دهد. ازجمله زمینه‌های تحصیلی حوزۀ پیش‌دانشگاهی می‌توان به این‌ها اشاره کرد: تجارت، ارتباطات، رسانه‌ها و هنرهای استودیویی، علوم رایانه و ریاضیات، زبان‌ها و فرهنگ‌ها، زبان‌ها و فرهنگ‌ها و موسیقی، هنرهای آزاد، موسیقی، علوم پایه و علوم اجتماعی. هزینۀ تحصیل در کالج وانیر برای دانشجویان بین‌المللی بین ۶،۳۷۲ تا ۹،۸۷۷ دلار کانادا تخمین زده می‌شود؛ البته این هزینه با بورسیه‌های وزارت آموزش‌و‌پرورش کانادا کمی کاهش می‌یابد. گفتنی است براساس آخرین رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک، کالج وانیر رتبۀ نودوچهارم را در میان کالج‌های برتر کانادا ازآنِ خود کرده است.

کالج داوسون

کالج داوسون (Dawson College)  دیگر کالج از فهرست بهترین کالج های انگلیسی زبان مونترال شمرده می‌شود. این کالج بزرگ‌ترین کالج موجود در مونترال به‌شمار می‌آید که حدوداً از هشت‌هزار نفر دانشجوی روزانه در بیش از سی زمینۀ تحصیلی میزبانی می‌کند‌. برنامه‌های تحصیلی کالج داوسون به سه بخش تقسیم می‌شود: ۱. پیش‌دانشگاهی؛ ۲. شغلی؛ ۳. مطالعۀ تخصصی. برخی از برنامه‌های تحصیلی پیش‌دانشگاهی کالج داوسون عبارت‌اند از:

  • حوزۀ هنرهای خلاق و کاربردی شامل هنر و ادبیات و ارتباطات (هنر و فرهنگ، ارتباطات سینما، هنرهای رسانه‌ای تعاملی و زبان‌ها) و هنرهای آزاد
  • حوزۀ علوم و مطالعات پزشکی و مهندسی شامل علوم پایه (علوم محض و کاربردی، سلامت، محیطی، اکتشافات و توسعه)
  • حوزۀ علوم اجتماعی و فناوری‌های تجاری شامل علوم اجتماعی (مطالعات عمومی، تجارت، مطالعات کودک، مطالعات محیطی، مطالعات بازرگانی بین المللی، قانون، جامعه و عدالت، روان‌شناسی و سفر و جهانگردی) و هنرهای آزاد

هزینۀ تحصیل در کالج داوسون برای دانشجویان بین‌المللی در بیشترِ زمینه‌های تحصیلی به ۶،۳۷۲ دلار کانادا و در زمینه‌های تحصیلی «پزشکی» و «مهندسی و هنری» به‌ترتیب به ۹،۸۷۷ و ۸،۲۴۹ دلار کانادا می‌رسد‌. بنابر آخرین رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک، کالج داوسون در بین کالج‌های کانادا در جایگاه نودوهشتم ایستاده است.

کالج ماریانوپلیس

کالج ماریانوپلیس (Marianopolis College) کالجی خصوصی و انگلیسی‌زبان در مونترال است. تأسیس این کالج به سال ۱۶۵۸ برمی‌گردد؛ یعنی زمانی‌که مارگریت بورگویی اولین مدرسۀ مونترال را راه‌اندازی کرد. امروزه، این دانشکدۀ آنگلوفون بیش از دوهزار نفر دانشجو دارد. حوزه‌های تحصیلی کالج ماریانوپلیس علوم، هنر، ادبیات و ارتباطات، هنرهای آزاد، موسیقی، علوم پایه و علوم اجتماعی را شامل می‌شود. هزینۀ تحصیل در این کالج برای دانشجویان بین‌المللی ۷،۶۴۴ دلار کانادا و هزینۀ بیمۀ سالانه در‌حدود ۸۵۰ دلار برآورد می‌شود. ناگفته نماند هزینه‌های تحصیل با بهره‌مندی از بورسیه‌های اعطایی خودِ کالج ماریانوپلیس و وزارت آموزش‌و‌پرورش کانادا کاهش می‌یابد. طبق آخرین رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک، کالج ماریانوپلیس رتبۀ صدم را در میان کالج‌های کانادا کسب کرده است. بنابراین از کالج ماریانوپلیس به‌عنوان یکی از بهترین کالج های انگلیسی زبان مونترال نام‌برده می‌شود.

کالج لاسال

از جمله بهترین کالج های انگلیسی زبان مونترال می توان به کالج لاسال اشاره کرد. کالج لاسال (LaSalle College) کالجی خصوصی است که در سال ۱۹۵۹ در مونترال کانادا آغاز به کار کرد. امروزه، این کالج آموزش‌های حرفه‌ای و دانشگاهی و پیش‌دانشگاهی ارائه می‌دهد و براساس آخرین رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک، در بین کالج‌های کانادا در ردۀ صدوپنجاه‌وهفتم قرار گرفته است. حوزه‌های تحصیلی کالج لاسال ازاین‌قرارند: مُد، هنر و طراحی، تجارت و فناوری، علوم اجتماعی و آموزش‌و‌پرورش، جلوه‌های بصری و طراحی بازی و مدیریت هتل و جهانگردی‌. گفتنی است هزینۀ تحصیل در کالج لاسال بسته به رشتۀ تحصیلی انتخابی متقاضیان متفاوت است.

کالج هرزینگ

دیگر نام در فهرست بهترین کالج های انگلیسی زبان مونترال کالج هرزینگ (Herzing College)  است که پردیس‌هایی در مونترال، اتاوا، تورنتو و وینیپگ دارد و زمینه‌های تحصیلی را به زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی ارائه می‌دهد. رشته‌های انگلیسی‌زبان در پردیس مونترال این کالج عبارت‌اند از: مدیریت کسب‌و‌کار، طراحی با کمک رایانه، پشتیبانی رایانه، آموزش کودک خُردسال، طراحی صنعتی، طراحی داخلی، تجارت و واردات و صادرات بین‌المللی، میکروکامپیوتر و سیستم‌های شبکه، تحلیلگر برنامه‌نویس و معماری. هزینۀ تحصیل در پردیس مونترال کالج هرزینگ با‌توجه‌به رشته‌های تحصیلی متغیر است. به‌عنوان مثال، هزینۀ رشته‌های طراحی داخلی و مدیریت بازرگانی به‌ترتیب ۳۴،۵۶۰ تا ۴۶،۰۸۰ و ۴۲،۲۴۰ تا ۵۷،۶۰۰ دلار کانادا اعلام شده است. ناگفته نماند بنابر آخرین رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک، کالج هرزینگ در رتبۀ صدوهشتادوهشتم کالج‌های برتر کانادا قرار دارد.

کالج کانادا

کالج کانادا در سال ۱۹۷۶ تأسیس شد و یکی دیگر از کالج‌های دولتی مونترال به‌حساب می‌آید. حوزه‌های تحصیلی این کالج متشکل از برنامه‌ها و آموزش‌های حرفه‌ای و آموزش‌های شرکتی ا‌ست. برخی از این برنامه‌های تحصیل بدین‌شرح‌اند:

  • برنامه‌های کالج شامل مدیریت پایگاه داده، مدیریت و بازرگانی، آموزش کودکان خُردسال، تجزیه‌و‌تحلیل هوش تجاری، خلق محتوای دیجیتال و بازاریابی دیجیتال
  • آموزش‌های حرفه‌ای شامل مسکن و کارگزار مسکونی و اتوماسیون اداری و طراحی وبگاه
  • آموزش‌های اداری شامل حسابداری اتوماسیون و دوره‌های شرکتی و اتوماسیون اداری

شایان ذکر است براساس آخرین رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک، کالج کانادا دویست‌وشصت‌وهشتمین کالج برتر کانادا شناخته شده است.

کالج TAV

کالج TAV (Torah and Vocational College) کالجی خصوصی برای تحصیل متقاضیان پس از دورۀ متوسطه است و وزارت آموزش‌و‌پرورش استان کبک نیز آن را به‌رسمیت می‌شناسد. کالج  TAVدر سال ۱۹۸۹ با نام TAT (مدرسۀ تورات و فناوری مونترال) بنیان نهاده شد. این کالج ساختمانی نوساز با بیش از ۳،۹۰۰ متر‌مربع وسعت به‌عنوان ساختمان اصلی دراختیار دارد. ساختمان یادشده با نام ساختمان A نیز شناخته می‌شود و چهار آزمایشگاه علمی، یک سالن بدن‌سازی خصوصی، دو آزمایشگاه رسانه، یک کافۀ خصوصی، یک آزمایشگاه مراقبت روزانه از کودکان و چندین دفتر اداری را در خود جای داده است. ناگفته نماند کالج TAV برای نیمسال پاییزۀ سال ۲۰۲۱ قرار است ساختمان تازه‌ساز دیگری اضافه کند. شماری از برنامه‌های تحصیلی ارائه‌شده در کالج TAV ازاین‌قرارند:

  • برنامه‌های تحصیلات دانشگاهی (ACS) در حوزۀ مدیریت و محاسبات شامل بازاریابی دیجیتال، سیستم‌های دفتری و حسابداری، شبکه‌های رایانه‌ای، معماری و مدیریت، تجارت بین‌الملل، برنامه‌نویسی نرم‌افزارهای تلفن‌همراه و مدیریت پروژه
  • برنامه‌های تحصیلات دانشگاهی (ACS) در حوزۀ علوم اجتماعی شامل آموزش تناسب‌اندام و ‌آموزش کودکان و آموزش کودکان استثنایی
  • برنامه‌های مطالعات کالج (DCS) شامل هنر، ادبیات و ارتباطات، علوم اجتماعی، علوم و مشاورۀ مراقبت‌های ویژه

هزینۀ تحصیل در کالج TAV به ملیت متقاضی و برنامۀ تحصیلی مدنظر وی و نوع دوره بستگی دارد. در کالج TAV، بورسیۀ تحصیلی برای کل شهریه یا قسمتی از آن براساس نیاز مالی اعطا می‌شود. میزان کمک مالی بسته به درآمد خانواده و تعداد افراد خانواده و درآمد خود دانشجو متغیر است. ناگفته نماند طبق آخرین رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک، کالج TAV جایگاه سیصدوچهل‌وسوم را در میان کالج‌های برتر کانادا ازآنِ خود کرده است.

منابع