ایتالیا یکی از کشورهای محبوب جهان بوده و در زمره کشورهای بسیار مناسب برای دانشجویان به شمار می‌آید. همچنین تحصیل در دانشگاه‌ های ایتالیا به علت هزینه پایین و کیفیت بالای دانشگاه‌ها، همیشه مورد توجه دانشجویان بوده است. دوره‌های انگلیسی زبانی که در بسیاری از دانشگاه‌های این کشور برگزار می‌شوند نیز تعداد متقاضیان تحصیل در ایتالیا را افزایش داده است. نکته ای دیگر درباره تحصیل در ایتالیا این است که ایتالیا برای افرادی که در ایران زندگی می‌کنند امکان برخورداری از بورسیه استانی را فراهم کرده و دانشجویان از این طریق می‌توانند با صرف هزینه ای بسیار اندک در دانشگاه‌های این کشور تحصیل کنند. به طور کلی ایتالیا دارای شهرهای بسیار خوبی برای تحصیل بوده که برای دانشجویان بسیار جذاب هستند. در ادامه به معرفی برخی از بهترین شهرهای دانشجویی ایتالیا (شهر میلان، شهر شهر رم، شهر پیزا، شهر بولونیا، شهر فلورانس، شهر سیه نا و شهر ونیز) خواهیم پرداخت.

شهر میلان

میلان یکی از شهرهای بسیار محبوب و مشهور در ایتالیا و کل جهان بوده که نه تنها پایتخت مد و فشن این کشور است بلکه شهری است که بسیاری از دانشجویان را به خود جذب می‌کند و به عنوان یکی از بهترین شهرهای دانشجویی ایتالیا به شمار می‌آید. دانشگاه‌های خصوصی و دولتی میلان علاوه بر شهریه‌های مناسب، امکانات فراوانی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. همچنین دانشجویان به محض ورود به این شهر با ویژگی‌های منحصر به فرد و جو شاد و صمیمی میلان آشنا می‌شوند که البته حضور دانشجویان، خود دلیلی بر سرزندگی هر چه بیشتر این شهر است. همچنین به طور کلی میلان شهر ارزانی نیست اما فرصت‌های طلایی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. همچنین دانشگاه‌های بسیاری نظیر دانشگاه پلی‌تکنیک میلان، دانشگاه میلان و میلان بیکوکا مسکن‌های دانشجویی زیادی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. برای مثال دانشگاه میلان حدود ۵۳۰ محل مناسب برای دانشجویان در نظر می‌گیرد. این اماکن به مدت ۱۱ ماه در دسترس بوده و بر مبنای شرایطی مانند شایستگی (Merit-based) و یا اوضاع مالی فرد به وی اعطا می‌شود که البته اگر فردی مشمول شرایط دریافت این اماکن نشد می‌تواند آپارتمانی کوچک اجاره کرده و یا با زندگی به همراه هم‌خانه هزینه‌های خود را تا حدود زیادی کاهش دهد. همچنین دانشجویان با اجاره آپارتمان مستقل دارای آزادی بیشتری بوده و می‌توانند بدون محدودیت زندگی کنند. بهترین آپارتمان برای دانشجویان آپارتمانی است که به دانشگاهِ محل تحصیل و سیستم حمل و نقل عمومی نزدیک باشد اما این موضوع تنها شرط یک آپارتمان خوب نیست و دانشجویان باید در تصمیم‌گیری خود، دقت بسیاری داشته باشند. دانشجویانی نیز که بخواهند در آپارتمان‌های اشتراکی زندگی کنند باید هزینه‌ای برابر ۶۰۰ یورو و یا بیشتر را به صورت ماهیانه در نظر بگیرند. همچنین آن دسته از دانشجویانی که تمایل به اجاره آپارتمان مستقل دارند باید ۹۰۰ یورو و یا بیشتر به صورت ماهیانه کنار بگذارند که البته این هزینه بسته به نوع مسکن، متغیر است. در ادامه به هزنیه اجاره ماهیانه در میلان می‌پردازیم.

  • آپارتمان ۱ خوابه در مرکز میلان: ۱۰۹۹/۶۹ یورو در ماه
  • آپارتمان ۱ خوابه خارج از مرکز میلان: ۷۳۱/۵۸ یورو در ماه
  • آپارتمان ۳ خوابه در مرکز میلان: ۲۳۱۸/۸۵ یورو در ماه
  • آپارتمان ۳ خوابه خارج از مرکز میلان: ۱۴۳۰/۸۵ یورو در ماه

یکی از موضوعاتی که باید در خصوص اجاره بها در نظر گرفت، هزینه مربوط به قبوض و اینترنت است. هزینه قبض آب، برق و سیستم گرمایشی و سرمایشی در میلان بسته به نوع آپارتمان مربوطه متفاوت است. برای مثال این هزینه برای یک آپارتمان ۸۲ متری برابر ۱۶۶/۹۴ یورو در ماه است. همچنین دانشجویان برای اینترنت (۶۰ Mbps یا بیشتر) باید هزینه‌ای حدود ۲۹ یورو در نظر بگیرند.

شهر رم

رم پایتخت ایتالیا و یکی از پربازدیدترین شهرهای این کشور و یکی از بهترین شهرهای دانشجویی ایتالیا است که دارای مساحتی حدود ۱۳۶٫۲۸۷ کیلومتر مربع و جمعیتی برابر ۴۲۵۷۰۵۶ نفر در سال ۲۰۲۰ است. این شهر همواره در تاریخ جهان نقش بسیار مهمی داشته است. رم به دلایل مختلفی مانند معماری بی‌نظیر و جاذبه های گردشگری و آب و هوای بسیار خوب دارای محبوبیت است. درست است که شهرت شهر رم بسیار زیاد است اما یکی از معروف‌ترین آنها این است که رم مرکز امپراطوری رم بوده که سال‌ها در اروپا حکومت کرده است. این شهر همچنین یکی از محبوب‌ترین شهرهای ایتالیایی است که بسیاری از افراد علاوه بر تمایل به زندگی در این شهر، رم را برای تحصیل در ایتالیا انتخاب می‌کنند. شهر رم با شهرهای بزرگ دیگری نظیر شهر ناپل، فلورانس، بولونیا، ونیز، باری، و پادوا نزدیک است و به ترتیب ۱۸۸ کیلومتر مربع، ۲۳۱ کیلومتر مربع، ۳۰۳ کیلومتر مربع، ۳۹۴ کیلومتر مربع، ۳۷۱ کیلومتر مربع، ۳۹۴ کیلومتر مربع با آنها فاصله دارد و کیفیت زندگی در شهر رم بالا است. همچنین شاخص امنیت در این شهر، متوسط و شاخص مراقبت‌های درمانی، متوسط است. به طور کلی شهر رم دارای تابستان‌های کوتاه، بسیار گرم و خشک به همراه آسمانی بدون ابر و زمستان‌های طولانی و سرد به همراه آسمانی نیمه ابری است. دمای هوا نیز در طول سال از ۳ درجه سانتی‌گراد تا ۳۱ درجه سانتی‌گراد متغیر است و دمای کمتر از ۲- درجه سانتی‌گراد و یا بیشتر از ۳۵ درجه سانتی‌گراد در این شهر متغیر است. فصل گرم سال نیز در شهر رم از ۱۶ ماه ژوئن تا ۹ ماه سپتامبر با متوسط دمای ۲۸ درجه سانتی‌گراد در روز ادامه می‌یابد. گرم‌ترین روز سال هم در این شهر ۴ ماه آگوست با حداقل و حداکثر دمای به ترتیب ۱۹ و ۳۱ درجه سانتی‌گراد است. فصل سرد سال هم در این شهر از ۱۹ ماه نوامبر تا ۱۶ ماه مارس بوده که متوسط دمای هوا در این مدت ۱۶ درجه سانتی‌گراد در روز است. سردترین روز سال نیز در شهر رم ۱۳ ماه ژانویه با حداقل و حداکثر دمای ۳ و ۱۲ درجه سانتی‌گراد است. همچنین براساس آمار گزارش شده توسط گردشگران بهترین زمان برای بازدید از شهر رم که دمای هوا در آن مدت بین ۱۸ و ۲۷ درجه سانتی‌گراد است از اوایل ماه می تا اواسط ماها جولای و از اواخر ماه آگوست تا اوایل ماه اکتبر است. همچنین یکی از مشهورترین دانشگاه‌های ایتالیا، دانشگاه ساپینزا رم، در این شهر واقع شده است. این دانشگاه در سال ۱۳۰۳ توسط پاپ بونیفیس هشتم تأسیس شد و از جمله قدیمی‌ترین دانشگاه های ایتالیا و جهان است. رتبه این دانشگاه در رنکینگ جهانی سال ۲۰۲۰ برابر ۲۰۳ است و بیش از ۷۴۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. دانشگاه ساپینزا رم همواره در تاریخ ایتالیا نقش مهمی داشته و در تغییرات عمده و پیشرفت‌های مربوط به زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی سهیم بوده است. همچنین این دانشگاه فرصت‌‌های آموزشی و تحقیقاتی با کیفیتی برای دانشجویان فراهم می‌کند. ساختمان اصلی دانشگاه ساپینزا در قلب شهر رم واقع شده و محلی فوق‌العاده برای اساتید و دانشجویان سراسر جهان به منظور تبادل نظرات و بهبود سطح ایده‌ها و فلسفه‌هایشان است. همچنین دانشگاه ساپینزا شامل ۱۱ دانشکده و ۶۳ دپارتمان است. این دانشگاه همچنین دارای مراکز تحقیقاتی متعددی در زمینه‌های باستان‌شناسی، فیزیک، اخیرفیزیک، علوم انسانی و میراث فرهنگی، علوم محیط‌زیست، فناوری نانو (نانو تکنولوژی)، سلول درمانی و ژن درمانی، طراحی و هوافضا است. دانشکده‌های این دانشگاه عبارتند از:

  • معماری
  • هنر و انسانی
  • مهندسی صنایع و مهندسی عمران
  • اقتصاد
  • مهندسی اطلاعات، آمار و انفورماتیک
  • حقوق
  • ریاضیات، فیزیک و علوم طبیعی
  • پزشکی و دندانپزشکی
  • پزشکی و روانشناسی
  • پزشکی و داروسازی
  • علوم سیاسی، جامعه شناسی و علوم ارتباطات
  • دانشکده مهندسی هوافضا

شهر پیزا

هنگامی که نام شهر پیزا به میان می‌آید  کمتر کسی است که آن را نشناسد زیرا این شهر، محل قرارگیری برجی (برج پیزا) است که بسیاری از افراد در سراسر جهان تمایل به رفتن آنجا و یا حتی عکس گرفتن با آن دارند. این شهر همچنین یکی از بهترین شهرهای دانشجویی ایتالیا بوده که دارای دانشگاه‌های باکیفیتی دانشگاه پیزا است. دانشگاه پیزا دانشگاهی دولتی در ایتالیا است که دارای ۲۰ دپارتمان آموزشی، ۱۷ کتابخانه و ۱۳ موزه است. این دانشگاه دارای مراکز تحقیقاتی گسترده و باکیفیتی در زمینه علوم کشاورزی، اخترفیزیک، علوم کامپیوتری، مهندسی و علوم مربوط به پزشکی و دامپزشکی است. دانشگاه پیزا به طور رسمی در سال ۱۳۴۳ تأسیس شده که البته تعداد زیادی از محققان معتقدند ریشه اصلیِ تأسیس این دانشگاه به قرن ۱۱ بازمی‌گردد. اولین رشته‌های تحصیلی که در دانشگاه پیزا تدریس می‌شدند عبارتند از؛ الهیات (خداشناسی)، حقوق مدنی، پزشکی و قانون شرع (قانون کلیسایی). دپارتمان‌های این دانشگاه نیز عبارتند از:

همانطور که پیش‌تر ذکرکردیم دانشگاه پیزا دارای ۲۰ دپارتمان آموزشی است. دپارتمان‌های دانشگاه پیزا به شرح زیر هستند.

  • دپارتمان زیست‌شناسی (بیولوژی)
  • دپارتمان شیمی و شیمی صنعتی
  • دپارتمان فرم (وجوه) دانش و تمدن
  • دپارتمان اقتصاد و مدیریت
  • دپارتمان داروسازی
  • دپارتمان علم زبان، ادبیات و زبانشناسی
  • دپارتمان فیزیک
  • دپارتمان حقوق
  • دپارتمان علوم کامپیوتری
  • دپارتمان مهندسی صنعتی و مهندسی عمران
  • دپارتمان مهندسی انرژی، مهندسی سامانه، مهندسی خاک (مهندسی زمین) و مهندسی ساخت
  • دپارتمان مهندسی اطلاعات
  • دپارتمان ریاضیات
  • دپارتمان تحقیقات پزشکی و پزشکی بالینی
  • دپارتمان جراحی، آسیب شناسی پزشکی و مولکولی و مراقبت‌های ویژه پزشکی
  • دپارتمان پژوهش‌های کاربردی‌سازی و فناوری جدید جراحی و پزشکی
  • دپارتمان علوم زیست‌محیطی، تغذیه و کشاورزی
  • دپارتمان علوم زمین
  • دپارتمان علوم سیاسی
  • دپارتمان علوم دامپزشکی

شهر بولونیا

شهر بولونیا ایتالیا در حقیقت یکی از بهترین شهرهای دانشجویی ایتالیا بوده که به دلایل متعددی مانند زیبایی، غذاهای خوشمزه، پاساژ و مراکز خرید متعدد، دارار بودن یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایتالیا و اماکن دیدنی فراوان شهرت دارد. شهر بولونیا همچنین دارای جمعیتی رو به افزایش بوده و حدود ۳۷ درصد نسبت به سال پیش (۲۰۱۹) رشد جمعیت داشته است. این شهر در سال ۲۰۲۰ دارای جمعیتی حدود ۸۰۶۰۰۰ نفر است. کیفیت زندگی نیز در شهر بولونیا ایتالیا بسیار بالا است. برای مثال شاخص امنیت شهر، متوسط و حدود ۵۵.۱۹ درصد، شاخص هزینه زندگی در شهر بولونیا ایتالیا، متوسط و حدود ۶۷.۶۴ درصد و شاخص آلودگی هوا در این شهر نیز متوسط و حدود ۵۵.۷۳ درصد است که نکته‌ای که افراد پیش از آمدن به این شهر باید در نظر بگیرند این است که شاخص قدرت خرید مردم، پایین و حدود ۶۰ درصد است. همچنین آب و هوای شهر بولونیا در میان شهرهای گرم و معتدل واقع شده است که احتمال بارش باران در آن نیز زیاد است. در حقیقت تابستان‌های شهر بولونیا ایتالیا گرم بوده و آسمان در این فصل تقریباً صاف و بدون ابر است. زمستان‌ها نیز بسیار سرد بوده و دارای آسمان نیمه‌ابری است. دمای هوا در این شهر نیز در طول سال از ۰ درجه سانتی‌گراد تا ۳۱ درجه سانتی‌گراد بوده و دمای کم‌تر از ۴- درجه سانتی‌گراد و یا بیشتر از ۳۵ درجه سانتی‌گراد بسیار نادر است. بر اساس آنچه گردشگران گزارش کرده‌‌اند، بهترین زمان برای بازدید از این شهر (برای انجام فعالیت‌های مربوط به هوای گرم) اواخر ژوئن تا اواخر آگوست است. فصل گرم سال نیز در شهر بولونیا ایتالیا از  ژوئن تا ۱۱ سپتامبر و فصل سرد سال از ۱۸ نوامبر تا ۲۸ فوریه می‌باشد. این شهر همچنین دارای دانشگاه‌های باکیفیتی نظیر دانشگاه بولونیا است که به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان شناخته می‌شود. این دانشگاه با بیش از ۶۵۰۰۰ دانشجو یکی از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین دانشگاه‌های ایتالیا به شمار می‌رود. دانشگاه بولونیا ۱۰۵ دوره کارشناسی (سه ساله – ۱۸۰ واحد درسی در سیستم ECTS)، ۱۱۰ دوره کارشناسی ارشد (دوساله – ۱۲۰ واحد درسی)، ۱۲ دوره کارشناسی ارشد پیوسته (۵ یا ۶ ساله – ۳۰۰ یا ۳۶۰ واحد درسی)، ۴۷ دوره دکتری و ۶۶ دوره کارشناسی ارشد حرفه‌ای (۱۶ دوره بین‌المللی) ارائه می‌دهد. دانشگاه بولونیا دارای واحدهای متعددی در شهرهای مختلف ایتالیا بولونیا (Bologna)، چزنا (Cesena)، فورلی (Forlì)، راونا (Ravenna) و ریمینی (Rimini)  و نیز خارج از ایتالیا در شهرهای بوینوس آیرس آرژانتین، بروکسل بلژیک، نیویورک آمریکا و شانگهای چین است. دانشگاه بولونیا در مقاطع مختلف (به‌ویژه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری) تعداد زیادی دوره را به زبان انگلیسی برگزار می‌کند. این دانشگاه همچنین دوره‌های کارآموزی متعددی را در رشته‌های تحصیلی مختلف ارائه می‌دهد.

شهر فلورانس

شهر فلورانس یکی دیگر از بهترین شهرهای دانشجویی ایتالیا است که به دلایلی مانند داشتن ساختمان‌های مذهبی مهم و چشم‌اندازهای زیبا دارای شهرت است. فلورانس به جهات دیگری مانند معماری غنی، هنر و تاریخ از محبوبیت جهانی برخوردار است. فلورانس دارای مساحتی حدود ۱۰۲/۴ کیلومتر مربع و جمعیتی حدود  ۷۰۸۰۰۰ نفر است که نسبت به سال پیش (۲۰۱۹) ثابت مانده است. این شهر همچنین برای افرادی که قصد تحصیل در ایتالیا دارند بسیار مناسب بوده و دارای دانشگاه‌های باکیفیتی نظیر دانشگاه هنر فلورانس است. این دانشگاه که دارای ۷ ساختمان مجزا در مرکز شهر فلورانس است دارای تجهیزات حرفه‌ای و به روز برای هرکدام از رشته‌ها است که نه تنها جنبه آموزشی دارند، بلکه به افزایش خلاقیت و انگیزه دانشجویان کمک می‌کنند. دانشجویان این دانشگاه علاوه بر تحصیل در خود دانشگاه، با گشت و گذار در خیابان‌های این شهر از آثاری نظیر شاهکارهای داوینچی الهام می‌گیرند. این دانشگاه رشته‌هایی مانند هنرهای لیبرال (آزاد)، هنرهای زیبا، تصویرپردازی و هنرهای تجسمی، طراحی داخلی و معماری، تاریخ هنر، رقص، زبان و فرهنگ ایتالیایی، ادبیات، طراحی وب و… را برگزار می‌کند که در ادامه به توضیح مختصری درباره برخی از این رشته‌های پرمخاطب خواهیم پرداخت.

تصویرپردازی و هنرهای تجسمی: این رشته شامل شاخه‌هایی نظیر عکاسی دیجیتال، فیلم‌سازی و طراحی داخلی است.  هدف از آموزش این رشته، آشنا کردن دانشجویان با اهمیت و کاربرد هنرهای تجسمی در جهان اطراف است.

طراحی داخلی و معماری: این دو رشته مفاهیم مربوط به معماری را از دید فرهنگ و جامعه مورد بررسی قرار می‌دهند.

روزنامه‌نگاری و ارتباطات: آنچه در دپارتمان مربوط به این رشته آموزش داده می‌شود، آشنایی با عمق فرهنگ ایتالیایی از طریق یادگیری علم ارتباطات و روزنامه‌نگاری است.

شهر سیه نا

شهر سیه نا یکی از بهترین شهرهای دانشجویی ایتالیا است که بسیاری از افراد، آن را برای تحصیل در ایتالیا انتخاب می‌کنند. فاصله شهر سیه نا ایتالیا نسبت به شهرهای مهمی مانند بولونیا، رم و پادوا زیاد نبوده و به ترتیب حدود ۱۷۱/۴۹ کیلومتر، ۲۳۰/۹۰ کیلومتر و ۲۸۸/۱۵ کیلومتر است. این شهر همچنین دارای مساحتی حدود ۱۱۸ کیلومتر مربع و جمعیتی حدود ۷۰۰۰۰ نفر است. همچنین آشنایی با کیفیت زندگی در شهر سیه نا یکی از موضوعات بسیار مهم برای افرادی است که تمایل به تحصیل و یا زندگی در این شهر دارند. به طور کلی کیفیت زندگی در شهر سیه نا ایتالیا تقریباً بالا است و شاخص امنیت در آن، بسیار بالا و حدود ۸۰/۳۸، شاخص مراقبت‌های درمانی، بالا و حدود ۶۸/۰۶ و شاخص آلودگی هوا نیز پایین و حدود ۲۹/۷۱ است. شهر سیه نا نیز بسیار زیبا است و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این شهر دارای تعداد زیادی جاذبه گردشگری و مکان دیدنی است. برای مثال کلیسای جامع Santa Maria Assunta که همیشه به عنوان یکی از برترین، زیباترین و مشهورترین اماکن دیدنی ایتالیا به شمار می‌آید در شهر سیه نا ایتالیا واقع شده است. این مکان دیدنی همچنین نمونه‌ای بارز از سبک معماری گوتیک است. گالری ملی (Pinacoteca Nazionale) نیز یکی دیگر از اماکن بسیار دیدنی این شهر است که دارای آثار هنری بسیاری از سیه نا است که در قرن ۱۲ تا ۱۶ میلادی خلق شده‌اند. این گالری همچنین عکس تقریباً تمامی نقاشان اهل سیه نا را در خود جای داده است. کلیسای San Domenico نیز یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری سیه نا است که در حقیقت یک ساختمان آجری با سبک معماری گوتیک است. این کلیسا در سال ۱۲۲۶ ساخته و به تدریج توسعه یافت.

شهر ونیز

بی‌شک همگی نام شهر ونیز ایتالیا را شنیده‌اند. ونیز یکی از بهترین شهرهای دانشجویی ایتالیا است که در بخش شمال شرقی این کشور واقع شده است. این شهر همچنین به دلایل متعددی یکی از مقاصد بسیار مشهور ایتالیا برای تفریح و گردشگری است. ونیز، شهری کوچک با مساحتی حدود ۴۱۴/۶ کیلومتر مربع است و گردشگران می‌توانند تنها در چند روز از این شهر بازدید کنند. ونیز دارای نکات مثبت و مزایای بسیاری است. برای مثال با انتخاب این شهر برای زندگی و یا تحصیل می‌توان از زیبایی این شهر لذت برد. ونیز دارای مناظر بسیار زیبا و رمانتیکی بوده و افراد می‌توانند در صبح‌های بسیار زود و یا نیمه شب‌‌ها از آرامشی که در سطح شهر حاکم است نهایت لذت را ببرند. همچنین حمل و نقل در این شهر غالباً از طریق قایق است و خبری از صدای اذیت‌کننده اتومبیل‌ها نیست. شهر افسانه‌ای و بسیار زیبای ونیز شامل ۱۱۸ جزیره بوده و اقلیم آن نیز تحت تأثیر آبی است که در اطراف این شهر قرار گرفته است. همانطور که انتطار می‌رود هوا در این شهر در طول سال مرطوب است. در فصل تابستان نیز گاهی رطوبت هوا به همراه گرما باعث احساس خفگی می‌شود اما بسیاری از تابستان‌های این شهر دارای هوایی معتدل با حداکثر درجه هوای ۲۳ درجه سانتی‌گراد هستند. هوای زمستان در ونیز نیز معتدل بوده و احتمال برف بسیار نادر است.

منبع: