کشور کانادا یکی از محبوب‌ترین کشورهای دنیا برای تحصیل و مهاجرت است. اجازه کار پس از فارغ‌التحصیلی و برنامه‌های متنوع مهاجرتی این کشور یکی از دلایل مهمی است که دانشجویان از سراسر دنیا برای تحصیل در کانادا به این کشور سفر می‌کنند. دانشگاه‌های برتر کانادا هرساله جزو برترین دانشگاه‌های دنیا قرار می‌گیرند و به دلیل کیفیت بالای آموزش بیش از نود درصد از دانشجویان این دانشگاه‌ها در کمتر از شش ماه از فارغ‌التحصیلی مشغول به کار می‌شوند. ازآنجاکه انتخاب رشته به‌طور حتم می‌تواند نقشی پررنگ در آینده تحصیلی و شغلی دانشجویان بین‌المللی داشته باشد. در این مقاله به بهترین رشته های تحصیلی در کانادا می‌پردازیم.

رشته MBA

مهاجرت تحصیلی به کانادا و تحصیل در رشته MBA همواره یکی از انتخاب‌های پرطرفدار در بین دانشجویان بین‌المللی است. مدرک MBA فرصت‌های متعدد شغلی، مهارت‌های جدید و دانش لازم برای فعالیت در دنیای کسب‌وکار را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد و یکی از بهترین رشته های تحصیلی در کانادا است. هم‌اکنون مشاغل مرتبط با زمینه‌های مشاوره مدیریت، بانکداری و سرمایه‌گذاری جزو مشاغلی است که کشور کانادا با کمبود نیرو مواجه است. فارغ‌التحصیلان رشته MBA در گرایش داده‌های کلان و یا تحلیل داده به‌شدت در این کشور موردنیاز هستند. اگرچه این رشته جزو رشته‌های گران‌قیمت به شمار می‌آید، درآمد اشتغال به کار در زمینه‌های مرتبط با این رشته سرمایه شما را بازمی‌گرداند.

رشته‌های مدیریت مالی و اقتصاد

مدرک مدیریت مالی به شما کمک می‌کند تا فهم بهتری از بازار مالی داشته باشید. رشته اقتصاد نیز بازار کار مناسبی در کشور کانادا دارد. رشته‌های مدیریت مالی و اقتصاد به شما اجازه می‌دهند تا در طیف گسترده‌ای از مهارت‌های مختلف کسب تجربه کنید و جزو بهترین رشته های تحصیلی در کانادا به شمار می‌آیند. از مهم‌ترین فرصت‌های شغلی در رابطه با رشته‌های مدیریت مالی و اقتصاد می‌توان به مدیریت دارایی، مدیریت سرمایه‌گذاری، بانکداری، بیمه و حسابداری اشاره نمود. درآمد حسابدار مالی تازه‌کار ساعتی سی و یک دلار کانادا است که به بیش از هفت هزار دلار کانادا در ماه می‌رسد.

رشته علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات

رشته‌های علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات

از بهترین رشته های تحصیلی در کانادا رشته‌های مرتبط با علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات است. فارغ‌التحصیلان علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات می‌توانند فرصت‌های شغلی زیادی در کانادا پیدا کنند. مدیر پروژه فناوری اطلاعات و مهندس نرم‌افزار در لیست پر تقاضاترین مشاغل کانادا هستند. برخی از فرصت‌های شغلی عبارت‌اند از: تحلیلگر و مشاور سیستم‌های اطلاعاتی، تحلیلگر دیتابیس، مهندس و طراح نرم‌افزار، برنامه‌نویس کامپیوتر، طراح و توسعه‌دهنده وب و متخصصین امنیت سایبری. میانگین درآمد شاغلین در این زمینه‌ در شهر ونکوور و تورنتو بین پنجاه و شش تا صد و نوزده هزار دلار کانادا در سال و یا به عبارتی چهار هزار و ششصد تا نه هزار و نهصد دلار کانادا در ماه است.

رشته‌های مهندسی

تعداد فرصت‌های شغلی در زمینه رشته‌های مهندسی هرساله رو به افزایش است. به همین دلیل این رشته‌ها جزو بهترین رشته های تحصیلی در کانادا به شمار می‌آیند. استان‌های اونتاریو و کبک به دلیل حضور قوی در صنعت در حال حاضر بهترین بازار کار را برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی دارند. حدود یک‌سوم از فرصت‌های شغلی در این زمینه متعلق به تورنتو و شهرهای اطراف آن است. پس از تورنتو و مونترال شهرهای ادمونتون و کلگری نیز بازاری مناسب برای مهندسان دارند. مهندسانی که به نرم‌افزارهای اتوکد و یا کاتیا مسلط باشند در کانادا بسیار خواستار دارند. درآمد متوسط مهندسان حدود هشتاد و یک هزار دلار کانادا در سال است. از میان پرطرفدارترین گرایش‌های رشته مهندسی می‌توان به مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی الکترونیک، مهندسی شیمی و مهندسی صنایع اشاره نمود.

علوم زمین‌شناسی و انرژی‌های تجدید پذیر

افرادی که تحصیلاتشان مرتبط با علوم زمین‌شناسی و انرژی‌های تجدید پذیر است بازار کار بسیار خوبی در کانادا دارند، به همین سبب تحصیل در این زمینه جزو بهترین رشته های تحصیلی در کانادا است. با توجه به تغییرات اقلیمی استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در چند سال اخیر اقبال بیشتری کسب کرده است و صنعت انرژی نقشی بسیار اساسی در کارآفرینی و اقتصاد کانادا دارد. درصد بالایی از برق تولیدی در کشور از طریق سدهای کانادا است و از انرژی باد و خورشیدی نیز به‌صورت گسترده استفاده می‌شود. از میان برخی از رشته‌های تحصیلی مرتبط با این زمینه می‌توان به زمین‌شناسی، اقیانوس‌شناسی، معدن، ژئوانفورماتیک و انرژی‌های تجدید پذیر اشاره نمود.

علوم زیستی و پزشکی و علوم سلامت

علوم زیستی، پزشکی و علوم سلامت

یکی دیگر از بهترین رشته های تحصیلی در کانادا را می‌توان در حوزه سلامت و علوم زیستی یافت. باید توجه داشت که زمینه علوم زیستی بسیار گسترده است و ازآنجایی‌که به‌طورکلی این زمینه پژوهش محور به‌حساب می‌آید، در اکثر موارد تحصیل تا مقطع دکترا برای کسب موقعیت شغلی مناسب ضروری است. در کنار فرصت‌های شغلی در زمینه علوم زیستی و زیست‌فناوری، رشته‌های داروسازی، پزشکی و پرستاری نیز از بازار کار مناسبی در کانادا برخوردار هستند.

رسانه و روزنامه‌نگاری

با فراگیرشدن رسانه‌های دیجیتال، شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی آنلاین تقاضای نیروی کار در این زمینه‌ها به طرز چشمگیری افزایش یافته است. زمینه‌های شغلی نوظهوری مانند بازاریابی دیجیتال و طراحی دیجیتال جایگزین زمینه‌های شغلی سنتی شده‌اند و جزو بهترین رشته های تحصیلی در کانادا به شمار می‌آیند. از میان زمینه‌های شغلی پرطرفدار می‌توان به رسانه دیجیتال، تبلیغات، بازاریابی، روابط عمومی، روزنامه‌نگاری، جلوه‌های بصری و انیمیشن و طراحی گرافیک اشاره نمود.

اگر قصد مهاجرت به کشور کانادا را دارید می توانید برای گرفتن ویزای تحصیلی کانادا از مشاوران ما کمک بگیرید.

منبع: