آلمان از صنعت و تجارت و اقتصادی قدرتمندی در جهان بهره می‌برد و همین موضوع آن را به کشوری محبوب برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل کرده است. این کشور رشته‌های بسیاری در‌اختیار دانشجویان قرار می‌دهد که در میان آن‌ها، اقتصاد از دیگر رشته‌ها مشهورتر است. از مزایای تحصیل در آلمان می‌توان به دانشگاه‌های برتر و مشهور این کشور اشاره کرد که بیشترِ آن‌ها رایگان هستند و از کیفیت آموزشی درخورتوجهی برخوردارند. در این مقاله، برای افرادی که تمایل دارند در رشتۀ اقتصاد در آلمان تحصیل کنند، ابتدا اطلاعاتی دربارۀ این رشته را بیان و درادامه بهترین دانشگاه‌ های اقتصاد آلمان را معرفی خواهیم کرد.

تحصیل اقتصاد در آلمان

بیشترِ مؤسسه‌های آموزش عالی موجود در آلمان، رشته‌های اقتصاد و کسب‌وکار و ریاضیات را در بهترین سطح آموزشی ارائه می‌دهند. همچنین، آلمان با ارائۀ هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در زمینه‌های مربوط به اقتصاد و کسب‌وکار، مقصدی محبوب برای دانشجویان بین‌المللی به‌شمار می‌آید. رشته‌های اقتصاد در آلمان از آموزش مهارت‌های ابتدایی در ارزیابی علمی پرسش‌های مربوط به اقتصاد آغاز می‌شود و تا تحلیل‌های عمیق در زمینۀ مدیریت کسب‌وکار و امورمالی و دیگر بخش‌های مربوط به اقتصاد ادامه می‌یابد. به‌منظور تحصیل در این رشته، باید مدارک موردنیاز را به دانشگاه مدنظر ارائه داد. البته این مدارک از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است؛ اما برای تحصیل در هر دانشگاهی، باید مدرک زبان (انگلیسی یا آلمانی) ارائه دهید. درادامۀ مقاله، قصد داریم بهترین دانشگاه های اقتصاد آلمان را معرفی کنیم؛ اگر به مهاجرت تحصیلی به آلمان علاقه دارید با ما همراه باشید.

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ در سال ۱۴۷۲م تأسیس شد و یکی از بهترین دانشگاه های اقتصاد آلمان شناخته می‌شود. این دانشگاه بیش از دویست رشتۀ تحصیلی شامل اقتصاد، آموزش اقتصاد، ریاضیات اقتصادی و… را ارائه می‌دهد. معمولاً داشتن مدرک زبان آلمانی به‌جز برای مقطع دکتری و رشته‌های انگلیسی‌زبان و دومدرکی دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ موردنیاز است. دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: دانشکدۀ الهیات کاتولیک، دانشکدۀ الهیات پروتستان، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ مدیریت اجرایی کسب‌وکار (مدرسۀ مدیریت مونیخ)، دانشکدۀ اقتصاد، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ دام‌پزشکی، دانشکدۀ تاریخ و هنر، دانشکدۀ فلسفه، فلسفه علوم پایه و مطالعات دینی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم آموزشی، دانشکدۀ مطالعات فرهنگی، دانشکدۀ زبان و ادبیات، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشکدۀ ریاضیات، انفورماتیک و آمار، دانشکدۀ فیزیک، دانشکدۀ شیمی و داروسازی، دانشکدۀ زیست‌شناسی و دانشکدۀ علوم زمین.

رشتۀ اقتصاد در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می‌شود؛ البته علاوه‌بر اقتصاد، این رشته‌ها نیز در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند: فرهنگ، جامعه و تاریخ آمریکا، اخترفیزیک، بیوشیمی، علم داده‌ها، مطالعات انگلیسی، واگیرشناسی، تکامل یا فرگشت، بوم‌شناسی و سامانه‌شناسی، زمین‌شناسی و دیرینه‌شناسی، زمین‌شناسی، ژئومواد و زمین‌شیمی یا ژئوشیمی، ژئوفیزیک، زیست‌شناسی انسانی (موضوع‌های مربوط به سلامتی و بیماری)، بیمه (Executive Master به‌همراه شهریه)، بهداشت بین‌الملل (Executive Master به‌همراه شهریه)، منطق و فلسفۀ علم (علوم پایه)، مدیریت (Executive Master به‌همراه شهریه)، مدیریت، رسانه و فناوری دیجیتال، هواشناسی، زیست سلولی و مولکولی، روان‌شناسی عصب‌شناختی، عصب‌شناسی، علوم گیاهی، اقتصاد کمّی، مهندسی نرم‌افزار، فیزیک نظری و ریاضی فیزیک.

دانشگاه بن

دانشگاه بن نیز از دیگر دانشگاه‌های برتر آلمان در حوزۀ رشته اقتصاد است که علاوه‌بر اقتصاد و حقوق و رشته‌های مربوط به اقتصاد، دوره‌های دبیری این رشته‌ها را نیز ارائه می‌دهد. دانشکده‌های دانشگاه بن ازاین‌قرارند: دانشکدۀ الهیات (کاتولیک)، دانشکدۀ الهیات (پروتستان)، دانشکدۀ حقوق و اقتصاد، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ ریاضیات و علوم طبیعی و دانشکدۀ کشاورزی. مدارک عمومی موردنیاز برای درخواست پذیرش از دانشگاه بن بدین‌شرح‌اند:

  • ریزنمرات رسمی دانشگاهی
  • کپی گذرنامه (از صفحات مربوط به مشخصات فردی)
  • گواهی سلامت (ارائۀ این مدرک ضروری نیست؛ ولی پیشنهاد می‌شود)
  • عکس شناسایی
  • مدرک تسلط به زبان آلمانی (حداقل سطح A1)
  • انگیزه‌نامه

ناگفته نماند مدرک زبان موردنیاز برای رشتۀ اقتصاد B1 آلمانی یا B2 انگلیسی است.

دانشگاه مانهایم

دانشگاه مانهایم یکی دیگر از بهترین دانشگاه های اقتصاد آلمان است. درحقیقت در میان دانشگاه‌هایی که در این مقاله آورده‌ایم، دانشگاه مانهایم به‌صورت تخصصی در زمینۀ کسب‌وکار و اقتصاد فعالیت می‌کند. مراکز آموزشی دانشگاه مانهایم عبارت‌اند از: مدرسۀ کسب‌وکار، مرکز آموزشی حقوق و اقتصاد، مرکز آموزشی علوم اجتماعی، مرکز آموزشی علوم انسانی و مرکز آموزشی ریاضیات و انفورماتیک کسب‌وکار. خبر خوشحال‌کننده برای افرادی که دانشگاه مانهایم را به‌منظور تحصیل در رشتۀ اقتصاد انتخاب کرده‌اند، این است که این رشته در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. همچنین، در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه علاوه‌بر اقتصاد، رشته‌های علوم سیاسی، جامعه‌شناسی، انفورماتیک کسب‌وکار، علوم داده، مدیریت و رشته‌های حقوق کسب‌وکار تطبیقی  به زبان انگلیسی تدریس می‌شود.

دانشگاه آزاد برلین

ازجمله بهترین دانشگاه های اقتصاد آلمان دانشگاه آزاد برلین است که رشته‌های متنوعی به دانشجویان ارائه می‌دهد و ازنظر کیفیت تحقیقاتی، جایگاهی چشمگیر دارد. به‌طورکلی، این دانشگاه دولتی حدوداً ۳۵،۰۰۰ نفر دانشجو و ۱،۴۰۰ نفر کارمند دارد و بسیاری از افراد علاقه‌مند به تحصیل در آلمان را به‌خود جذب می‌کند. دپارتمان‌ها و واحدهای آموزشی (School) در دانشگاه آزاد برلین عبارت‌اند از: دپارتمان زیست‌شناسی و شیمی و داروسازی، دپارتمان علوم زمین، دپارتمان آموزش و روان‌شناسی، دپارتمان تاریخ و مطالعات فرهنگی، دپارتمان حقوق، دپارتمان ریاضیات و علوم کامپیوتری، دپارتمان فلسفه و علوم انسانی، دپارتمان فیزیک، دپارتمان علوم اجتماعی و علوم سیاسی، دپارتمان دام‌پزشکی، دپارتمان کسب‌و‌کار و اقتصاد و دپارتمان پزشکی. برخی از رشته‌های این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند که متأسفانه رشتۀ اقتصاد در میان آن‌ها قرار ندارد و ارائۀ مدرک زبان آلمانی برای دریافت پذیرش از آن ضروری است.

دانشگاه کلن

دانشگاه کلن یکی دیگر از بهترین دانشگاه‌ های اقتصاد آلمان و حتی جهان است که در مرکز شهر کلن قرار دارد. این دانشگاه در سال ۱۳۸۸م تأسیس شد و از دانشگاه‌های قدیمی آلمان و اروپا به‌شمار می‌آید. ناگفته نماند دانشگاه کلن در سال ۱۷۹۸ تحت‌تأثیر برخی قوانین فرانسوی بسته شد؛ ولی در سال ۱۹۱۹ بازگشایی شد؛ به‌همین‌دلیل، تمام تلاش خود را به‌کار گرفته که تاریخِ گذشتۀ خود را با دنیای امروز ترکیب کند. این دانشگاه دولتی یکی از دانشگاه‌های بزرگ تحقیق‌محور آلمان نیز شناخته می‌شود که بیش از پنجاه‌هزار نفر دانشجو دارد و از این تعداد حدود یک‌سوم در رشتۀ آموزش (دبیری) تحصیل می‌کنند. دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه کلن این رشته‌های تحصیلی را در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد:

  • مدیریت اجرایی کسب‌وکار (دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی)
  • جمعیت‌شناسی و اختلاف اجتماعی (دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی)
  • اقتصاد (دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی)
  • پژوهش‌های اقتصادی (دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی)
  • مطالعات اروپایی (دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی)
  • اقتصاد بهداشت (دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی)
  • مدیریت بین‌الملل (دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی)
  • علوم سیاسی (دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی)
  • جامعه‌شناسی و تحقیقات اجتماعی (دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی)

شایان ذکر است که در دانشگاه کلن، رشتۀ اقتصاد مانند دیگر رشته‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی به زبان آلمانی ارائه می‌شود.

ددلاین ترم تابستان و زمستان

ساختار سیستم آموزشی آلمان بدین‌شکل است که هر سال تحصیلی به دو نیمسال در فصل تابستان و زمستان تقسیم می‌شود. ددلاین (آخرین مهلت برای درخواست پذیرش، برای نیمسال تابستان، پانزدهم ژانویه و برای نیمسال زمستان، پانزدهم ماه جولای است. مدت‌زمان نیمسال تابستان و زمستان نیز به‌ترتیب از آوریل تا سپتامبر و از اکتبر تا مارس است.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منبع: