دولت کانادا در پی جذب بیشتر دانشجویان بین‌المللی از کشور‌های دیگر است. تحصیل دانشجویان بین‌المللی در کانادا، منافع مالی بسیار گسترده‌ای برای دولت کانادا دارد. تأثیر اقتصادی حضور دانشجویان بین‌المللی در کانادا از سال ۲۰۱۰ تا امروز بیش از دو برابر شده است. درآمد‌ها و منافع مالی کانادا از حضور دانشجویان بین‌المللی در این کشور شامل شهریه دانشگاه‌ها، اجاره مسکن و هزینه‌های دیگری می‌شود که دانشجویان در کانادا انجام می‌دهند. این درآمد‌ها در سال، در حدود ۱۶ میلیارد دلار محاسبه شده است.

حضور دانشجویان خارجی در کانادا باعث شده تا هر سال در حدود ۱۷۰ هزار موقعیت شغلی در کانادا ایجاد شود و عوایدی که از حضور دانشجویان به اقتصاد کانادا می‌رسد از صادرات قطعات خودرو و چوب در کانادا بیشتر است. به همین دلیل دولت کانادا در پی این است تا دانشجویان بیشتری را برای تحصیل در کانادا ترغیب کند.

دولت کانادا با همراهی دانشگاه‌های این کشور در حال برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی برای جذب دانشجو هستند. هدف کانادا افرادی هستند که در کشور‌های در حال توسعه مثل ویتنام، کلمبیا و قسمت‌های از آفریقا زندگی می‌کنند و به دنبال تحصیلات با کیفیت هستند.

کانادا در سال‌های گذشته یکی از مقاصد محبوب برای تحصیل بوده است و هر ساله به تعداد دانشجویان بین‌المللی این کشور افزوده می‌شود. بر اساس گزارشات رسمی، در سال ۲۰۰۰ تعداد ۱۲۲ هزار استادی پرمیت معتبر در کانادا وجود داشته که در سال گذشته این رقم به ۵۷۰ هزار استادی پرمیت رسیده است. همچنین از سال ۲۰۱۷ تا سال ۲۰۱۸ میزان پذیرش دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های کانادا در حدود ۱۵ درصد افزایش داشته است. تعداد دانشجویان در کالج‌های کانادا هم در سال‌های اخیر در حدود ۴ درصد افزایش داشته است.

دولت کانادا در برنامه پنج ساله‌ای که طراحی کرده است، قصد دارد تا مبلغ ۱۴۸ میلیون دلار را برای جذب دانشجو به تحصیل در کانادا اختصاص دهد. مقامات دولتی کانادا اظهار داشتند که ورود دانشجویان بین‌المللی به کانادا علاوه بر منافع مالی که برای کانادا دارد، باعث می‌شود تا جامعه کانادا متنوع‌‌تر شده و از لحاظ فرهنگی غنی شود.

تغییراتی که در قوانین مهاجرت تحصیلی به کانادا در چند سال اخیر ایجاد شده است باعث شده تا دانشجویان بیشتری، کانادا را برای تحصیل انتخاب کنند. این تغییرات باعث شده تا فرآیند صدور ویزا سرعت بیشتری پیدا کند، دانشجویان اجازه کار در حین تحصیل داشته باشند و همچنین شانس بیشتری برای دریافت اقامت دائم کانادا را داشته باشند.

بر اساس آمار اداره مهاجرت کانادا، در سال گذشته ۱۱ هزار نفر که با استفاده از استادی پرمیت در کانادا حضور داشتند موفق به گرفتن اقامت دائم کانادا شده‌اند. از نظر دولت کانادا، یکی از بهترین گروه افرادی که به کانادا مهاجرت می‌کنند دانشجویان هستند. به دلیل تحصیلات و تجربه‌ای که دانشجویان در مدت تحصیل در کانادا کسب کرده‌اند، دانشویان به بهترین گزینه برای برطرف کردن کمبود نیروی انسانی در کانادا تبدیل شده‌اند.

منبع: