برنامه‌های مهاجرتی متنوعی در استان‌های مختلف کشور کانادا وجود دارد. یکی از برنامه‌های مهاجرتی برتر این کشور برنامه PNP برای اقامت کاناداست که باتوجه‌به وضعیت اقتصادی و امکانات، در هر استان تفاوت دارد. در این مطلب، دربارۀ برنامه استانی ساسکاچوان برای مهاجران بیشتر صحبت خواهیم کرد. استان ساسکاچوان از استان‌های سرسبز واقع در غرب کاناداست که اقتصادش حول صنعت کشاورزی و منابع طبیعی می‌چرخد. برنامه استانی ساسکاچوان (SINP) برنامه نیروهای متخصص بین‌المللی، برنامه نیروهای باتجربۀ کاری ساسکاچوان، برنامه کارآفرینی و برنامه مهاجرتی مزرعه‌داران و مدیران مزارع را شامل می‌شود. در‌ادامه، با هریک از این برنامه‌ها آشنا خواهیم شد.

برنامه نیروهای متخصص بین‌المللی

از برنامه استانی ساسکاچوان به برنامه نیروهای متخصص بین‌المللی (International Skilled Worker Category) باید اشاره کنیم. برنامه نیروهای متخصص بین‌المللی متشکل از این زیرگروه‌هاست:

نیروهای متخصص بین‌المللی دارای پیشنهاد کار

برنامه نیروهای متخصص بین‌المللی دارای پیشنهاد کار (International Skilled Worker – Employment Offer) ویژۀ نیروهای متخصص بین‌المللی است که برای شغلی در استان ساسکاچوان پیشنهاد تمام‌وقت و دائمی داشته باشند. اگر متقاضیان خارج از کانادا زندگی می‌کنند یا قانوناً مقیم کانادا هستند یا مدعی پناهندگی نیستند، برای این برنامه می‌توانند درخواست دهند. همچنین، در دَه سال گذشته حداقل یک‌ سال سابقۀ کار باید داشته باشند و حداقل نمرۀ چهار زبان انگلیسی را در سیستم CLB کسب کنند و واجدشرایط دریافت مجوز ساسکاچوان باشند.

نیروهای متخصص بین‌المللی-اکسپرس انتری

برنامه نیروهای متخصص بین‌المللی-اکسپرس انتری ساسکاچوان (International Skilled Worker – Express Entry) مخصوص نیروهای متخصصی است که قصد دارند در استان ساسکاچوان کار و زندگی کنند و در برنامۀ اکسپرس اینتری ادارۀ مهاجرت کانادا (IRCC) در انتظار پذیرش هستند. گفتنی است اگر متقاضیان خارج از کانادا زندگی می‌کنند یا قانوناً مقیم کانادا هستند یا مدعی پناهندگی نیستند، برای این برنامه می‌توانند درخواست دهند. نیروهای متخصص برای دریافت اقامت دائم ازطریق سیستم اکسپرس اینتری حساب کاربری در این سیستم باید ایجاد کنند و کد اعتباری جویندگان شغل (Job Seeker Validation Code) داشته باشند. متقاضیان این برنامه پس از دبیرستان باید تحصیل کرده یا دوره‌های کارآموزی را گذرانده باشند و مدرک معتبر برای آن ارائه دهند. همچنین، اگر نیروی متخصص هستند، در دَه سال گذشته حداقل یک سال سابقۀ کار باید داشته باشند و اگر تاجر ماهر هستند، در پنج سال گذشته حداقل دو سال سابقۀ دادوستد باید داشته باشند و اگر تاجر و متخصص ماهر هستند، در سه سال گذشته دست‌کم یک ‌سال سابقۀ کار باید داشته باشند. ناگفته نماند تجربۀ کاری متقاضیان به شغل و تحصیلاتشان باید مرتبط باشد.

نیروهای متخصص بین‌المللی-مشاغل موردتقاضا

برنامه نیروهای متخصص بین‌المللی-مشاغل موردتقاضا (International Skilled Worker – Occupations In-Demand) ویژۀ نیروهای کار ماهری است که پیشنهاد کاری در ساسکاچوان ندارند؛ اما برای مشاغل موردتقاضا بسیار ماهرند. متقاضیان این برنامه الزامات موردنیاز را باید برآورده کنند و ۳۵۰ دلار بابت ثبت‌نام بپردازند. اگر متقاضیان خارج از کانادا زندگی می‌کنند یا قانوناً در کانادا مقیم هستند یا مدعی پناهندگی نیستند، برای این برنامه می‌توانند درخواست دهند. متقاضیان حداقل نمرۀ چهار زبان انگلیسی را در سیستم CLB باید کسب کنند و پس از دبیرستان باید تحصیل کرده یا دوره‌های کارآموزی را گذرانده و مدرک معتبری برای آن داشته باشند. ناگفته نماند ردیف شغلی مدنظر متقاضیان در فهرست مشاغل نباید مستثنی و تجربۀ کاری‌شان به شغل و تحصیلاتشان مرتبط باشد.

برنامه نیروهای باتجربۀ کاری ساسکاچوان

دیگر برنامه استانی ساسکاچوان برنامه نیروهای باتجربۀ کاری ساسکاچوان است. برنامه نیروهای باتجربۀ کاری ساسکاچوان این زیرگروه‌ها را دربر می‌گیرد:

نیروهای متخصص دارندۀ مجوز کار

برنامه نیروهای متخصص دارندۀ مجوز کار (Skilled Worker With Existing Work Permit) مختص نیروهای کار ماهری است که پیشنهاد شغلی دائمی و تمام‌وقت و نامۀ تأیید شغل SINP معتبر داشته و در شش ماه گذشته برای کارفرمایی در استان ساسکاچوان کار کرده باشند. متقاضیان حداقل نمرۀ چهار زبان انگلیسی را در سیستم CLB باید کسب کنند. گفتنی است مدعیان پناهندگی در کانادا که به این دولت درخواست پناهندگی داده‌اند، برای برنامه یادشده نمی‌توانند اقدام کنند.

متخصصان سلامت

برنامه متخصصان سلامت (Health Professionals) برای نیروهای ماهری است که حداقل شش ماه تمام‌وقت در استان ساسکاچوان فعالیت کرده‌اند و مجوز کار موقت دارند. این افراد پزشک و پرستار و از دیگر کارشناسان و متخصصان حوزۀ بهداشت و درمان می‌توانند باشند و حداقل نمرۀ چهار زبان انگلیسی را در سیستم CLB باید کسب کنند.

نیروهای نیمه‌ماهر کشاورز دارندۀ مجوز کار

برنامه نیروهای نیمه‌ماهر کشاورز دارندۀ مجوز کار (Semi-skilled Agriculture Worker with Existing Work Permit) مختص نیروهای ماهری است که حداقل شش ماه تمام‌وقت در استان ساسکاچوان فعالیت کرده‌اند و مجوز کار موقت دارند. آنان پیشنهاد شغلی دائمی و تمام‌وقت و نامۀ تأیید شغل SINP معتبر باید داشته و در شش ماه گذشته برای کارفرمایی در استان ساسکاچوان کار کرده باشند. همچنین، پس از دبیرستان باید تحصیل کرده یا دوره‌های کارآموزی را گذرانده و مدرک معتبری برای آن داشته باشند. ناگفته نماند مدعیان پناهندگی در کانادا که به این دولت درخواست پناهندگی داده‌اند، برای برنامه مذکور نمی‌توانند اقدام کنند.

پروژۀ بخش هتلداری

برنامه پروژۀ بخش هتلداری (Hospitality Sector Project) مخصوص نیروهای کار خارجی است که قصد دارند در استان ساسکاچوان به‌طور دائم کار و زندگی کنند. آنان با مجوز کار موقت معتبر حداقل شش ماه برای کارفرمایی تأییدشده در این استان باید کار کرده باشند. مشاغل مناسب برنامه بخش هتلداری برای مهاجرت به ساسکاچوان عبارت‌اند از: سروکنندۀ غذا و نوشیدنی، خدمۀ غذاخوری، کمک‌آشپز، خدمت‌کار یا کارگر خدماتی. متقاضیان این برنامه نامۀ تأیید شغل SINP معتبر باید داشته باشند و حداقل تحصیلاتشان دیپلم دبیرستان باشد و دست‌کم نمرۀ چهار زبان انگلیسی را در سیستم CLB کسب کرده باشند. درضمن، مدعیان پناهندگی در کانادا که به این دولت درخواست پناهندگی داده‌اند، برای این برنامه نمی‌توانند اقدام کنند.

دانشجویان

برنامه دانشجویان (Students) ویژۀ دانشجویانی است که از یکی از مراکز آموزش عالی استان ساسکاچوان مدرک تحصیلات تکمیلی دریافت کرده‌اند و قصد دارند در این استان به‌طور دائم کار و زندگی کنند. این افراد حداقل شش ماه تجربۀ کاری، مجوز کار موقت معتبر، پیشنهاد کار دائمی و تمام‌وقت مرتبط با رشتۀ تحصیلی‌شان از کارفرمایی در این استان و نامۀ تأیید شغل SINP معتبر باید داشته باشند و حداقل نمرۀ چهار زبان انگلیسی را در سیستم CLB کسب کنند. علاوه‌بر فارغ‌التحصیلان مؤسسه‌های استان ساسکاچوان، فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی از دیگر استان‌های کانادا ازطریق برنامه دانشجویان این استان برای اخذ اقامت دائمشان می‌توانند اقدام کنند. شایان ذکر است مدعیان پناهندگی در کانادا که به این دولت درخواست پناهندگی داده‌اند، برای برنامه ذکرشده نمی‌توانند اقدام کنند.

رانندگان کامیون برای مسیرهای طولانی

برنامه رانندگان کامیون برای مسیرهای طولانی (Long Haul Truck Driver Project) فرصتی برای شرکت‌های حمل‌ونقل فراهم می‌کند تا رانندگان مسیرهای طولانی واجدشرایط را به این استان دعوت کنند. رانندگان نیز با استفاده از این برنامه در استان ساسکاچوان می‌توانند کار و زندگی کنند. نکتۀ مهم اینکه متقاضیان دارای مجوز کار موقت معتبر در شرکت حمل‌ونقل مجوزدار باید فعالیت کنند. این افراد از شرکت‌های مذکور در این استان پیشنهاد کار دائمی و تمام‌وقت باید داشته باشند و پس از شش ماه فعالیت در یکی از شرکت‌های حمل‌ونقل مجوزدار، برای اخذ اقامت دائمشان می‌توانند اقدام کنند. افزون‌براین، متقاضیان نامۀ تأیید شغل SINP معتبر باید داشته باشند و حداقل نمرۀ چهار زبان انگلیسی را در سیستم CLB و گواهینامۀ رانندگی Class 1A این استان را نیز دریافت کنند. مدعیان پناهندگی در کانادا که به این دولت درخواست پناهندگی داده‌اند، برای برنامه یادشده نمی‌توانند اقدام کنند.

برنامه کارآفرینان

دیگر برنامه استانی ساسکاچوان برنامه کارآفرینان است که این زیرگروه‌ها را دربر می‌گیرد:

کارآفرینان

برنامه کارآفرینان (Entrepreneur) مخصوص کارآفرینانی است که قصد دارند تجارتشان را در استان ساسکاچوان آغاز کنند. این افراد در ابتدا اظهارنامه‌ای (EOI) مبنی‌بر فعالیت به‌عنوان کارآفرین باید تنظیم و به ادارۀ مهاجرت ارسال کنند. داوطلبان باتوجه‌به اظهارنامه‌شان امتیازبندی می‌شوند و از متقاضیان برتر دعوت می‌شود مجوز کار معتبر خود (PGWP) و مجوزهای لازم برای شروع کسب‌و‌کارشان را دریافت کنند. درنهایت پس از برآورده‌کردن الزامات، ادارۀ مهاجرت استان ساسکاچوان از آنان دعوت می‌کند در مصاحبۀ حضوری یا مجازی شرکت کنند و درصورت موفقیت در مصاحبه، برای اقامت دائمشان می‌توانند اقدام کنند.

کارآفرینان فارغ‌التحصیل بین‌المللی

برنامه کارآفرینان فارغ‌التحصیل بین‌المللی (International Graduate Entrepreneur) مختص دانشجویان بین‌المللی است که از یکی از مراکز آموزش عالی در استان ساسکاچوان فارغ‌التحصیل شده‌اند و قصد دارند در این استان کارآفرین شوند. این افراد در ابتدا اظهارنامه‌ای (EOI) مبنی‌بر فعالیت به‌عنوان کارآفرین باید تنظیم و به ادارۀ مهاجرت ارسال کنند. داوطلبان باتوجه‌به اظهارنامه‌شان امتیازبندی می‌شوند و از متقاضیان برتر دعوت می‌شود مجوز کار معتبر خود (PGWP) و مجوزهای لازم برای شروع کسب‌و‌کارشان را دریافت کنند. درنهایت پس از برآورده‌کردن الزامات ادارۀ مهاجرت استان ساسکاچوان، آنان برای اقامت دائمشان می‌توانند اقدام کنند. ناگفته نماند این افراد باید دست‌کم ۲۱ساله و حداقل نمرۀ هفت زبان انگلیسی را در سیستم CLB کسب کرده باشند. ناگفته نماند مدعیان پناهندگی در کانادا که به این دولت درخواست پناهندگی داده‌اند و افرادی که غیرقانونی در این استان زندگی می‌کنند، برای برنامه مذکور نمی‌توانند درخواست دهند.

مزرعه‌داران و مدیران مزارع

برنامه مهاجرتی مزرعه‌داران و مدیران مزارع (Farm Owner and Operator) ویژۀ افرادی است که در زمینۀ مزرعه‌داری و کشاورزی تجربه دارند و برای خرید و ادارۀ مزرعه‌ای در استان ساسکاچوان برنامه‌ریزی کرده‌اند و قصد دارند در حوزۀ کشاورزی در این استان سرمایه‌گذاری کنند. متقاضیان مهاجرت ازطریق برنامه مهاجرتی مزرعه‌داری دانش و تجربۀ کافی در زمینۀ کشاورزی باید داشته باشند و حداقل دارایی‌شان پانصدهزار دلار کانادا باشد. افزون‌براین، ۷۵هزار دلار کانادا به‌عنوان ضمانت باید پرداخت کنند تا در مدت دو سال کسب‌و‌کار مزرعه‌شان را راه بیندازند.

منبع: