جزیره پرنس ادوارد یکی از استان‌های کاناداست که در ساحل شرقی این کشور قرار دارد و از جزیره‌ای با همین نام و چند جزیره کوچک‌تر اطرافش تشکیل شده است. جزیره پرنس ادوارد کوچک‌ترین و کم‌جمعیت‌ترین استان کانادا به‌حساب می‌آید و مرکزش شارلوت‌تاون است و اقتصاد رو‌به‌رشدی در حوزه‌های کشاورزی و گردشگری و ماهی‌گیری دارد. برنامه‌های مهاجرتی متنوعی در استان‌های مختلف کشور کانادا وجود دارد. یکی از برنامه‌های مهاجرتی برتر برنامه PNP برای اقامت کاناداست که باتوجه‌به وضعیت اقتصادی و امکانات، در هر استان تفاوت دارد. در این مطلب، دربارۀ برنامه استانی جزیره پرنس ادوارد بیشتر سخن خواهیم گفت.

برنامه استانی جزیره پرنس ادوارد (PEI PNP) برنامه نیروی کار (Worker) و برنامه کارآفرینی (Entrepreneur) را شامل می‌شود که در‌ادامه، آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

۱. برنامه نیروی کار

برنامه نیروی کار اولین برنامه استانی جزیره پرنس ادوارد است که این زیرگروه‌ها را دربر می‌گیرد:

نیروی کار حیاتی

برنامه نیروی کار حیاتی (Critical Worker) ویژۀ مشاغلی است که کارفرمایان جزیره پرنس ادوارد نتوانسته‌اند با نیروی کار کانادایی ردیف‌های شغلی خالی را پر کنند. متقاضیان این برنامه پیشنهاد شغلی تمام‌وقت و غیرفصلی نیازمند مهارتی متوسط (طبقه‌بندی شغل‌های D و C) و مجوز کار معتبر و حداقل دو سال سابقۀ کاری در ردیف شغلی مدنظر یا تحصیلات مربوط به آن باید داشته باشند. همچنین، سنشان باید بین ۱۸ تا ۵۹ سال باشد و حداقل نمرۀ چهار زبان انگلیسی را در سیستم CLB کسب و هزینه‌های زندگی خود و خانواده‌شان را بتوانند تأمین کنند.

فارغ‌التحصیلان بین‌المللی

برنامه فارغ‌التحصیلان بین‌المللی (International Graduates) مخصوص آن دسته از متقاضیان بین‌المللی است که در یکی از مؤسسه‌های دولتی و معتبر جزیره پرنس ادوارد تحصیل کرده‌اند. متقاضیان این برنامه پیشنهاد شغلی تمام‌وقت و غیرفصلی و مجوز کار و تحصیلات تکمیلی معتبر باید داشته باشند و سنشان بین ۱۸ تا ۵۹ سال باشد. همچنین، به زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی باید مسلط باشند و در مصاحبۀ احتمالی ردیف شغلی مدنظر شرکت و هزینه‌های زندگی خود و خانواده‌شان را در این استان بتوانند تأمین کنند.

اکسپرس اینتری

برای مهاجرت ازطریق سیستم اکسپرس اینتری، متقاضیان در سیستم مرتبط به این برنامه حساب کاربری باید ایجاد کنند و سپس برای یکی از برنامه‌های مهاجرتی نیروی کار ماهر یا معاملات ماهر فدرال داوطلب شوند. گفتنی است داوطلبانی که ازطریق سیستم اکسپرس اینتری برای برنامه‌های مهاجرتی یادشده اقدام کنند، بخت بیشتری برای کسب اقامت دائمِ این استان را دارند.

نیروی کار متخصص

برنامه نیروی کار متخصص (Skilled Workers) ویژۀ مهاجرانی است که در مشاغل نیازمند به مهارت فراوانی بتوانند شاغل شوند که کانادایی‌ها آن‌ها را پر نمی‌کنند. متقاضیان برنامه مذکور پیشنهاد شغلی تمام‌وقت و غیرفصلی در جزیره پرنس ادوارد و مجوز کار و تحصیلات پس از دیپلم معتبر باید داشته باشند و سنشان بین ۱۸ تا ۵۹ سال باشد. افزون‌براین، حداقل نمرۀ چهار زبان انگلیسی را در سیستم CLB باید کسب کنند، در پنج سال گذشته حداقل دو سال سابقۀ کاری تمام‌وقت و مرتبط داشته باشند، هزینه‌های زندگی خود و خانواده‌شان را بتوانند تأمین کنند و در کشور مبدأ قانوناً زندگی کرده باشند.

نیروی کار متخصص خارج از کانادا

برنامه نیروی کار متخصص خارج از کانادا (Skilled Workers Outside Canada) مخصوص نیروی کار متخصص خارج از کاناداست. متقاضیان این برنامه پیشنهاد شغلی تمام‌وقت و غیرفصلی در جزیره پرنس ادوارد و مجوز کار و تحصیلات پس از دیپلم معتبر باید داشته باشند و سنشان بین ۱۸ تا ۵۹ سال باشد. علاوه‌براین، حداقل نمرۀ چهار زبان انگلیسی را در سیستم CLB باید کسب کنند، در پنج سال گذشته حداقل دو سال سابقۀ کاری مرتبط و تمام‌وقت داشته باشند، هزینه‌های زندگی خود و خانواده‌شان را بتوانند تأمین کنند و در کشور مبدأ قانوناً زندگی کرده باشند.

۲. برنامه کارآفرینی

برنامه کارآفرینی شامل دو برنامه است: یکی خریدوفروش کسب‌وکار و دیگری مجوز کار. پیش‌تر امکان مهاجرت از‌طریق برنامه‌های مالکیت ۱۰۰درصد و مالکیت جزئی نیز وجود داشت که در‌حال‌حاضر، این دو برنامه فعال نیستند.

خریدوفروش کسب‌وکار

برنامه خریدوفروش کسب‌وکار (Buy or Sell a Business) ویژۀ کسانی است که قصد دارند با خریدوفروش کسب‌وکاری در جزیره پرنس ادوارد، اقامت دائم بگیرند. گفتنی است این افراد در پلتفرم مرتبط به برنامه ذکرشده باید ثبت‌نام کنند.

مجوز کار

برنامه مجوز کار (Work Permit) مختص کسانی است که به راه‌اندازی یا گسترش شغلشان در جزیره پرنس ادوارد علاقه‌مند‌ند. این افراد با دریافت مجوز کار به این استان می‌توانند مهاجرت و کسب‌و‌کارشان را راه‌اندازی کنند. ناگفته نماند ارزش خالص دارایی متقاضیان برنامه مجوز کار حداقل ششصدهزار دلار کانادا باید باشد و در زمان ارسال درخواست، ۲۱ تا ۵۹ساله باشند. افزون‌براین، تحصیلات متوسطه و مهارت‌های مدیریتی و سابقۀ اشتغال باید داشته یا پیش‌تر مالک کسب‌و‌کاری بوده باشند و حداقل نمرۀ چهار زبان انگلیسی را در سیستم CLB کسب و در مصاحبه با ادارۀ مهاجرت کانادا شرکت کنند. ناگفته نماند متقاضیان شرایط و ضوابط توافق‌نامه‌ای را باید رعایت کنند که با ادارۀ مهاجرت منعقد می‌شود.

منبع: