انتاریو پایتخت کانادا و بزرگترین شهر آن تورنتوست. استان انتاریو مرکز زندگی اقتصادی و سیاسی و اجتماعی کشور کانادا و از مقاصد محبوب مهاجران سراسر جهان به‌شمار می‌آید. برنامه‌های مهاجرتی متنوعی در استان‌های مختلف کانادا وجود دارد؛ ازجمله برنامه PNP برای اقامت کانادا که باتوجه‌به وضعیت اقتصادی و امکانات، در هر استان تفاوت دارد. در این مطلب، قصد داریم برنامه استانی انتاریو را کاملاً شرح دهیم.

برنامه استانی انتاریو (OINP)مختص گروه‌های مختلفی از نیروهای متخصص خارجی، دانشجویان بین‌المللی، صاحبان مشاغل و کارآفرینان خارجی است که برای اخذ اقامت دائم در استان انتاریو می‌توانند درخواست دهند. درادامه، با هریک از این گروه‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

۱. برنامه‌های گروه سرمایۀ انسانی (Human Capital Category)

اولین برنامه از برنامه استانی انتاریو برنامه گروه سرمایۀ انسانی است. برنامه‌های گروه سرمایۀ انسانی مختص نیروهای کار ماهری است که تجربه‌های کاری ارزشمند و تحصیلات و مهارت‌های زبانی دارند و در سیستم اکسپرس اینتری حساب کاربری ساخته‌اند. دانشجویان تحصیلات تکمیلی (مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری) نیز جزو دستۀ گروه سرمایۀ انسانی محسوب می‌شوند. برنامه‌های گروه سرمایۀ انسانی به دو زیرگروه اکسپرس اینتری و فارغ‌التحصیلان بین‌المللی تقسیم می‌شود:

برنامه اکسپرس اینتری

برنامه اکسپرس اینتری استان انتاریو شامل این‌‌هاست: ۱. نیروهای متخصص فرانسوی‌‌زبان (French-Speaking Skilled Worker Stream) که از افراد دارای تجربۀ کاری کافی و تحصیلات موردنیاز و مسلط به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی تشکیل می‌شود؛ ۲. نیروهای اولویت‌های سرمایۀ انسانی (Human Capital Priorities Stream) که نیروهای متخصص و باتجربه و دارای تحصیلات موردنیاز و مسلط به زبان انگلیسی یا فرانسوی را شامل می‌شود؛ ۳. نیروهای متخصص تجاری (Skilled Trades Stream) که کارگرانی با سابقۀ کار در استان انتاریو در شغلی تجاری و واجدشرایط را دربر می‌گیرد.

برنامه فارغ‌التحصیلان بین‌المللی

این برنامه فارغ‌التحصیلان بین‌المللی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را شامل می‌شود که در استان انتاریو تحصیل کرده‌اند.

۲. برنامه‌های گروه پیشنهاد کار از کارفرما (Employer job offer category)

دیگر برنامه از برنامه استانی انتاریو برنامه گروه پیشنهاد کار از کارفرماست. برنامه‌های گروه پیشنهاد کار از کارفرما طبق سیستم EOI (مخفف Expression of Interest) به‌معنای «سیستم ابراز علاقه» فعالیت می‌کند. متقاضیان واجدشرایط ابتدا حساب کاربری در پورتال مربوط به این گروه باید بسازند و پس از دریافت دعوت‌نامۀ شغلی تمام‌وقت و دائمی از کارفرمایی در انتاریو، از‌طریق این گروه شغلی برای اقامت دائم اقدام کنند. برنامه‌های گروه پیشنهاد کار از کارفرما شامل سه برنامه مهاجرتی است: ۱. برنامه نیروی متخصص خارجی؛ ۲. برنامه دانشجویان بین‌المللی تازه فارغ‌التحصیل‌شده در انتاریو؛ ۳. نیروهای متخصص دارای پیشنهاد کار در یکی از مشاغل موردتقاضا که به‌دنبال کارگرانی نیمه‌ماهر در بخش‌هایی مانند کشاورزی، ساخت‌و‌ساز، رانندگی و پشتیبانی فردی می‌گردند.

۳. برنامه‌های گروه تجاری (Business Category)

دیگر برنامه از برنامه استانی انتاریو برنامه‌های گروه تجاری است. برنامه‌های گروه تجاری مختص کارآفرینانی است که تمایل دارند کسب‌وکارشان را در استان انتاریو گسترش دهند. در‌حال‌حاضر، گروه تجاری انتاریو فقط یک برنامه با گروه کارآفرینی (Entrepreneur Stream) ارائه می‌دهد و مختص متقاضیان کارآفرین خارج از کانادایی است که به‌دنبال پیاده‌سازی ایدۀ تجاری جدید یا خرید و رشد تجارتی موجود در انتاریو هستند. متقاضیان مهاجرت ازطریق گروه کارآفرینی در پنج سال گذشته حداقل دو سال تجربۀ کار باید داشته باشند و حداقل نمرۀ چهار زبان انگلیسی را در سیستم CLB کسب کنند.

منبع: