لیست نهایی برترین دانشگاه های آلمان ۲۰۲۱ توسط مجله معتبر (Times Higher Education) منتشر شد. مجله تایمز یکی از معتبرترین نظام‌های بین‌المللی رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات علمی دنیا است که هر ساله لیست نهایی برترین دانشگاه‌های جهان را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.

این پایگاه از سال ۲۰۰۴ تا سال ۲۰۰۹ با همکاری پایگاه (QS World University Rankings) لیستی از برترین دانشگاه‌های دنیا را منتشر می‌کرد،  اما از سال ۲۰۱۰ هر یک از این پایگاه‌های رتبه‌بندی با روش‌شناسی متفاوت و خاص خود اقدام به ارزیابی مراکز علمی و دانشگاه‌های سراسر جهان کرده‌اند.

این نتایج منتشر شده از سوی نظام‌های بین‌المللی رتبه‌بندی مانند: Best Global Universities Rankings، World University Rankings، Academic Ranking of World Universities و QS World University Rankings از چندین جنبه حائز اهمیت است که شاید مهمترین آن‌ها دو مورد اصلی زیر باشد:

  • شناخت نقاط ضعف و قوت این مراکز علمی و در نتیجه امکان ارتقای سطح کمی و کیفی آموزش و پژوهش آنها
  • انتخاب آگاهانه و هوشمندانه دانشگاه برای دانشجویانی که قصد تحصیل در یکی از مراکز علمی معتبر را دارند

در این مطلب به طور خاص به معرفی برترین دانشگاه های آلمان ۲۰۲۱ خواهیم پرداخت که می‌تواند کمک شایانی برای علاقه‌مندان تحصیل در آلمان باشد.

معیار‌های ارزیابی برترین دانشگاه های آلمان ۲۰۲۱

قبل از بررسی برترین دانشگاه های آلمان ۲۰۲۱ بهتر است با معیار‌های ارزیابی بهترین دانشگاه‌های جهان آشنا شویم. وب‌سایت Times Higher Education برای انتخاب برترین دانشگاه‌های جهان ۱۳ فاکتور مهم را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است که مورد تایید دانشجویان، استادان، دانشگاه‌ها و البته دولت‌ها است. این ۱۳ فاکتور که به اصطلاح به شاخص‌های عملکرد (performance indicators) معروف است در پنج گروه تقسیم بندی شده است.  این پنچ گروه عبارتند از:

  • تدریس (محیط آموزش) ۳۰ درصد
  • تحقیق و پژوهش (حجم تحقیقات، دستاوردها و اعبار سنجی) ۳۰ درصد
  • استنادها (تأثیر تحقیق) ۳۰ درصد،
  • وجهه بین‌المللی (کارمندان، دانشجویان و تحقیقات) ۷.۵ درصد
  • ارتباط با صنعت و میزان درآمدهای بدست آمده از این طریق (انتقال دانش) ۲.۵ درصد

اگر به مهاجرت تحصیلی به آلمان علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

معرفی برترین دانشگاه های آلمان ۲۰۲۱

آلمان یکی از موفق‌ترین کشورهای اروپایی از نظر تعداد دانشگاه در جدید‌ترین رتبه‌بندی تایمز است. آلمان دارای ۴۸ دانشگاه در بین ۱۰۰۰ دانشگاه مطرح جهان و همچنین هفت دانشگاه این کشور در بین صد دانشگاه اول جهان قرار گرفته‌اند که این موضوع نشان‌دهنده عملکرد سیستم آموزشی این کشور است. در ادامه به معرفی پنچ دانشگاه برتر آلمان در این لیست خواهیم پرداخت.

۱. دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ» (Ludwig-Maximilians-Universität München) یا به اختصار دانشگاه LMU توانست همانند سال قبل با قرار گرفتن در جایگاه ۳۲ در بین ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان، عنوان برترین دانشگاه آلمان را از آن خود کند. این دانشگاه یکی از برترین دانشگاه‌های دولتی آلمان است که در قلب شهر مونیخ واقع شده است. این دانشگاه همچنین به عنوان یکی از مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی پیشرو در آلمان شناخته می‌شود که از سال ۱۴۷۲ (سال تأسیس) موفق به تربیت دانشجویان با استعداد در سراسر جهان شده است. دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ نیز که دانشگاهی برجسته در زمینه تحقیقات در اروپا است دامنه گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی (از علوم انسانی، مطالعات فرهنگی در حقوق، اقتصاد و علوم اجتماعی گرفته تا پزشکی و علوم طبیعی) را به دانشجویان ارائه می‌دهد. آدولف هیتلر و ماکس پلانک از جمله دانش‌آموختگان سرشناس این دانشگاه بوده‌اند.

۲. دانشگاه فنی مونیخ

دانشگاه فنی مونیخ» (Technical University of Munich) یکی دیگر از دانشگاه‌های مطرح شهر مونیخ است که توانست با صعود دوپله‌ای نسبت به سال قبل و قرار گرفتن در جایگاه ۴۱، دومین دانشگاه برتر آلمان شناخته شود. دانشگاه فنی مونیخ که با نام TUM نیز مشهور است، در سال ۱۸۶۸ تأسیس شد. از آنجاییکه این دانشگاه از جمله دانشگاه‌های برتر بین‌المللی است تعداد زیادی از دانشجویان آن از بین دانشجویان بین‌المللی هستند. تعداد کلی دانشجویان در این دانشگاه نیز حدود ۴۰۰۰۰ نفر بوده و کیفیت سطح تحقیقاتی در آن بسیار بالا است که در نتیجه اخذ پذیرش از این دانشگاه را بسیار رقابتی کرده است. بیشتر بدانید

۳. دانشگاه هایدلبرگ

دانشگاه هایدلبرگ (Heidelberg University) یا همان Ruprecht Karl University of Heidelberg یکی دیگر از دانشگاه‌های دولتی و مطرح آلمان است که با صعود یک پله‌ای نسبت به سال ۲۰۲۰ و قرار گرفتن در رتبه ۴۲ در بین ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان، عنوان سومین دانشگاه برتر آلمان را از آن خود کرد. این دانشگاه همچنین یکی از قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین دانشگاه‌های اروپا است که در سال ۱۳۸۶ میلادی، تأسیس شد. یکی از نکات برجسته این دانشگاه، دانشکده پزشکی هایدلبرگ است که از بهترین دانشکده‌های پزشکی اروپا و دنیا بحساب می‌آید. شهرت و اعتبار علمی این دانشگاه به حدی است که در بسیاری از رشته‌ها این دانشگاه رتبه‌ای برابر و حتی بالاتر از دانشگاه آکسفورد و دیگر دانشگاه های مطرح دنیا بدست آورده است. دمیتری مندلیف از جمله معروف‌ترین دانش آموختگان این دانشگاه بوده‌اند.

۴. دانشگاه چریته برلین

دانشگاه چریته برلین (Charité – Universitätsmedizin Berlin) یکی از بزرگترین دانشگاه های پزشکی آلمان (بیمارستان دانشگاهی) است که در لیست برترین دانشگاه های آلمان ۲۰۲۱ قرار دارد. این دانشگاه با صعود ۵ پله‌ای و قرار گرفتن در جایگاه ۷۵ موفق شد مقام چهارم برترین دانشگاه آلمان که سابقاً در اختیار دانشگاه هومبولت برلین بود، کسب کند. این بیمارستان در سال ۱۷۱۰ و برای مقابله با همه‌گیری طاعون تاسیس شد. بعد‌ها این بیمارستان به یک بیمارستان نظامی و در نهایت به مرکزی برای آموزش تبدیل شد. این دانشگاه یکی از مراکز اصلی پزشکی در اروپا است و بیش از نیمی از برندگان جایزه نوبل آلمان در زمینه پزشکی و فیزیولوژی از دانش آموختگان این دانشگاه بوده‌اند که می‌توان به نام‌هایی مانند رابرت کوخ و پاول ارلیچ اشاره کرد.

۵. دانشگاه توبینگن

دانشگاه توبینگن (Universität Tübingen) یکی دیگر از دانشگاه‌های مهم و مطرح آلمان است که با عملکرد خوب خود و صعود چشمگیر موفق شد جایگاه ۹۱ در سال ۲۰۲۰ را به جایگاه ۷۸ در سال ۲۰۲۱ ارتقاء دهد. این صعود ۱۳ پله‌ای موجب شد تا این دانشگاه عنوان پنجمین دانشگاه برتر آلمان را بدست آورد. این دانشگاه در شهر توبینگن و ایالت بادن-وورتمبرگ واقع شده‌است. تمرکز اصلی این دانشگاه بیشتر بر روی رشته‌های مختلف پزشکی، علوم طبیعی و علوم انسانی است. دانشگاه توبینگن در سال ۱۴۷۷ میلادی توسط کنت ابرهارد تاسیس شد و هم اکنون یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های آلمان و جهان شناخته می‌شود.

برای کسب اطلاعات درباره ی شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

منبع: