موسسه QS، یکی از وب‌سایت‌های معتبر و مطرح در زمینه ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان، رتبه‌بندی جدید خود در سال ۲۰۲۱ را منتشر کرده است. در این لیست دانشگاه‌های آمریکا و انگلیس همانند سال‌های قبل در رتبه‌های بالا و جز ۱۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند. همچنین همانند سال قبل، دانشگاه‌های آلمان از شرایط بسیار مناسبی در جدید‌ترین رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۲۱ برخودارند و توانسته‌اند جایگاه خود را ارتقاء دهند. اگر قصد تحصیل در آلمان را دارید می‌توانید با مراجعه به این لیست و بررسی وضعیت دانشگاه مورد نظر و مقایسه رتبه آن با دیگر دانشگاه‌ها، دانشگاه مورد علاقه خود را انتخاب کنید. البته دقت داشته باشید که ورود و اخذ پذیرش از دانشگاه‌هایی که در رده‌های بالای این رتبه‌بندی قرار دارند به مراتب رقابتی‌تر و سخت‌تر از دانشگاه‌های دیگر است. در ادامه برای آشنایی با برترین دانشگاه‌ های آلمان در جدید‌ترین رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۲۱ همراه ما باشید.

آلمان در جدید‌ترین رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۲۱ دارای ۴۵ دانشگاه است. در این رتبه‌بندی همچنین فرانسه با ۳۱ دانشگاه، ایتالیا با ۳۶ دانشگاه و اسپانیا و انگلیس به ترتیب با ۲۶ و ۸۴ دانشگاه بیشترین سهم در اروپا را به خود اختصاص داده اند.  QS برای ارزیابی و رتبه‌بندی خود روش خاصی در نظر گرفته است که شامل معیار‌های زیر می‌باشد.

  • شهرت و اعتبار علمی (Academic Reputation) : نشاندهنده درجه اعتبار دانشگاه در بین جامعه علمی است. (۴۰%)
  • شهرت و اعتبار کاری (Employer Reputation) : نشاندهنده درجه اعتبار دانشگاه در بین کارفرمایان است. (۱۰%)
  • نسبت استاد به دانشجو (Faculty/Student Ratio) : نشاندهنده نسبت تعداد اساتید به دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه است. (۲۰%)
  • میزان ارجاعات به ازای هر استاد (Citations per faculty) : نشاندهنده میزان ارجاع مقالات بین المللی به مقالات نوشته شده توسط کل اساتید دانشگاه است. (۲۰%)
  • نسبت اساتید بین‌المللی (International Faculty Ratio): نشاندهنده نسبت تعداد اساتید خارجی به تعداد کل اساتید دانشگاه است. (۵%)
  • نسبت دانشجویان بین‌المللی (International Student Ratio) : نشاندهنده درصد دانشجویان خارجی دانشگاه است. (۵%)

در میان دانشگاه‌های آلمان، دانشگاه فنی مونیخ (Technical University of Munich) توانست خود را به عنوان برترین دانشگاه آلمان در سال ۲۰۲۱ معرفی کند. این دانشگاه با صعود پنج پله‌ای نسبت به سال ۲۰۲۰ (رتبه ۵۵)، توانست رتبه ۵۰ این لیست را از آن خود کند. این دانشگاه که در سال ۱۸۶۸ به عنوان مرکز آموزش علوم طبیعی ایالت باواریا کشور آلمان تأسیس شده، هم‌اکنون ۱۵ دانشکده دارد و بیش از ۴۱۰۰۰ نفر در آن مشغول به تحصیل هستند. این دانشگاه همکاری و ارتباط تنگاتنگی با شرکای صنعتی خود دارد و توانسته نقش پر‌رنگی در اقتصاد این ایالت ایفا کند.

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ و یا همان (Ludwig-Maximilians Universität München) رتبه ۶۳ برترین دانشگاه های جهان و رتبه دوم برترین دانشگاه های آلمان در سال ۲۰۲۱ را کسب کرده است. دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ در سال ۱۴۷۲ تاسیس شده است و در حال حاضر بیش از ۵۰۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه در حال تحصیل هستند و تاکنون ۴۲ برنده جایزه نوبل در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند.

دانشگاه روپرشت کارلز هایدلبرگ (Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg) با ۲ پله صعود نسبت به سال گذشته، در رتبه ۶۴ برترین دانشگاه های جهان در سال ۲۰۲۱ قرار گرفته و توانست جایگاه سوم خود را در بین برترین دانشگاه های آلمان حفظ کند. دانشگاه هایدلبرگ قدیمی‌ترین دانشگاه آلمان است و همواره به عنوان یکی از قطب‌های دانشگاهیی در این کشور از آن یاد می‌شود.

دانشگاه هومبولت برلین یکی دیگر از برترین دانشگاه‌ های آلمان در جدید‌ترین رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۲۱ است. این دانشگاه با قرار گرفتن در رتبه ۱۱۷ و با سه پله صعود نسبت به سال قبل (۱۲۰) توانست مقام چهارمین دانشگاه برتر آلمان را از آن خود کند. دانشگاه هومبولت برلین  و یا همان Humboldt-Universität zu Berlin یکی از برترین دانشگاه‌های آلمان در زمینه هنر و علوم انسانی است.

معرفی برترین دانشگاه‌ های آلمان در جدید‌ترین رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۲۱

در ادامه به نام ۲۰ دانشگاه برتر آلمان که در لیست QS در سال ۲۰۲۱ قرار دارند اشاره خواهیم کرد.

  1. دانشگاه فنی مونیخ (رتبه ۵۰)
  2. دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (رتبه ۶۳)
  3. دانشگاه روپرشت کارلز هایدلبرگ (رتبه ۶۴)
  4. دانشگاه هومبولت برلین (رتبه ۱۱۷)
  5. دانشگاه فرایه برلین (رتبه ۱۳۰)
  6. دانشگاه صنعتی کارلسروهه (رتبه ۱۳۱)
  7. دانشگاه آخن (رتبه ۱۴۵)
  8. دانشگاه فنی برلین (رتبه ۱۴۸)
  9. دانشگاه فنی درسدن (رتبه ۱۷۳)
  10. دانشگاه توبینگن (۱۷۵)
  11. دانشگاه فرایبورگ (رتبه ۱۷۵)
  12. دانشگاه گوتینگن (رتبه ۱۹۵)
  13. دانشگاه هامبورگ ( رتبه ۲۲۸)
  14. دانشگاه بن (رتبه ۲۴۰)
  15. دانشگاه فنی دارمشتات (رتبه ۲۶۷)
  16. دانشگاه کلن (رتبه ۲۸۲)
  17. دانشگاه مانهایم ( رتبه ۳۰۷)
  18. دانشگاه فرانکفورت (رتبه ۳۱۱)
  19. دانشگاه نورنبرگ (رتبه ۳۱۷)
  20. دانشگاه ینا (رتبه ۳۲۳)

برای اطلاع از نام برترین دانشگاه‌ های آلمان در جدید‌ترین رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۲۱ می‌توانید به وب‌سایت (www.topuniversities.com) مراجعه کنید و با مشخص کردن کشور آلمان به عنوان محل تحصیل، نام دانشگاه و رتبه مربوط به آن در سال ۲۰۲۱ را مشاهده کنید.

اگر پرسشی درباره راه های مهاجرت تحصیلی به آلمان و شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان دارید، می‌توانید آن را به‌صورت کامنت مطرح کنید.

منابع

www.topuniversities.com