چه چیزی بهتر از این که در یک کشور پیشرفته مشغول به فعالیت در زمینه کامپیوتر شویم؟ آلمان یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا است که با آغوش باز از مهندسان کامپیوتر و متخصصان IT پذیرایی می‌کند. در این مقاله قصد داریم شرایط بازر کار IT در آلمان را بررسی کنیم.

شرایط تحصیل IT در آلمان

آلمان کشوری پیشرفته است که در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به کارشناسان IT دارد. در همین راستا افراد زیادی به تحصیل IT در این کشور علاقه‌مند شده‌اند. جالب است بدانید که تقاضای بازار کار IT در آلمان بسیار بالا است و دانشجویان این رشته پس از پایان تحصیل در آلمان کار ساده‌تری را برای مشغول به کار شدن پیش رو دارند. از طرف دیگر یکی از بیشترین میانگین حقوق‌ها در آلمان مربوط به کارشناسان IT است. برای تحصیل IT در آلمان لازم است شرایط زیر را داشته باشید:

  • مدرک زبان انگلیسی - آلمانی (با توجه به دوره‌ای که در آن ثبت‌نام کرده‌اید)
  • تحصیلات بالای دیپلم با معدل قابل قبول
  • تمکن مالی زندگی در آلمان (در صورت عدم برخورداری از فاند)
  • نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر
  • پروپوزال یا طرح تحقیقاتی
  • گواهی محل اقامت در آلمان
کار IT در آلمان.webp

حقوق مهندس IT در آلمان

آلمان در سال‌های اخیر به سمتی رفته که شرکت‌های قدیمی و بانک‌های آن الکترونیکی شده‌اند و در نتیجه تقاضای زیادی برای مهندسان کامپیوتر و کارشناسان IT در این کشور به وجود آمده است. همین موضوع باعث شده آلمان یکی از بهترین کشورها برای کار در زمینه IT باشد. در حال حاضر نام آلمان در میان پنج کشوری که بیشترین حقوق را به متخصصان حوزه کامپیوتر پرداخت می‌کنند به چشم می‌خورد. از این لحاظ فقط کشورهای سوئیس، نروژ، دانمارک و سوئد از آلمان بهترند. سرعت پیشرفت تکنولوژی در آلمان به شکلی است که این تقاضای روز به روز بیشتر هم خواهد شد. در همین راستا لازم است دقت داشته باشید که رقابت نسبتا سنگینی برای اخذ پذیرش IT از آلمان وجود دارد. برای همین هر چه شرایط بهتری ارائه دهید (مثلا تمکن مالی بالاتر یا نمره زبان بهتر) شانس بیشتری برای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی IT از آلمان خواهید داشت. درآمد کارشناس IT در آلمان با توجه به میزان تحصیلات و میزان سابقه کاری متغیر است.

بازار کار رشته4 IT در آلمان.webp

انواع شغل های مرتبط با IT در آلمان

سوال اینجا است که در حال حاضر چه شغل‌هایی در آلمان برای کارشناسان و متخصصان IT وجود دارند؟ ما در این بخش انواع شغل‌های موجود در بازار کار IT آلمان را همراه با میانگین درآمد تقریبی هر کدام به شما معرفی می‌کنیم:

  • کارشناس امنیت شبکه (۳۰۰۰ یورو)
  • توسعه دهنده وب و نرم افزار (۳۵۰۰ یورو)
  • مسئول سرور و مرکز داده (۳۰۰۰ یورو)
  • توسعه دهنده بلاک چین (۳۰۰۰ یورو)
  • تکنیسین آی تی (۳۰۰۰ یورو)
  • طراح بازی (۳۵۰۰ یورو)
  • کارشناس آی تی (۴۰۰۰ یورو)
  • تحلیل‌گر (۴۰۰۰ یورو)

نرخ بیکاری در آلمان

اگر به روند نرخ بیکاری در آلمان نگاه کنیم متوجه می‌شویم که در سال‌های اخیر با افزایش همراه بوده است. این نکته در نگاه اول نگران‌کننده به نظر می‌رسد اما اگر نرخ بیکاری این کشور را با سایر کشورها مقایسه کنیم، آلمان همچنان از نرخ بیکاری پایینی برخوردار است. علاوه بر این لازم است توجه داشته باشید که بازار کار IT در آلمان رونق خاص خود را دارد و حساب آن از سایر رشته‌ها مثل مهندسی مکانیک یا عمران جدا است. چرا که IT علم روز دنیا به حساب می‌آید و شرکت‌های امروزی به شکل روزافزونی به متخصصان و کارشناسان آی تی نیاز پیدا می‌کنند.

شرایط اخذ اقامت دائم آلمان برای متخصصان IT

به طور کلی برای اخذ اقامت دائم آلمان لازم است برای مدتی (معمولا پنج سال) در این کشور مشغول به کار باشید. برای رسیدن به این هدف دو راه وجود دارد؛ اول اینکه به طور مستقیم درخواست ویزای جستجوی کار بدهید یا یک پیشنهاد کاری در آلمان پیدا کرده و ویزای کاری آلمان را دریافت کنید. راه دوم اینکه با ویزای تحصیلی وارد این کشور شوید و پس از پایان تحصیل در این رشته، کار پیدا کرده و نوع ویزای خود را از تحصیلی به کاری تغییر دهید. در نهایت اگر پنج سال در آلمان کار کنید و مالیات بپردازید، شرایط اقدام برای اخذ اقامت دائم آلمان برایتان فراهم خواهد شد. در این میان استثنائاتی هم وجود دارد؛ برای مثال اگر کسی کارت آبی اتحادیه اروپا را در اختیار داشته باشد، در زمان کمتری می‌تواند برای اخذ اقامت دائم اقدام کنید. همچنین اگر درآمد شما بالاتر از ۸۴ هزار یورو باشد، نیاز نیست برای اخذ اقامت دائم پنج سال صبر کنید.

بازار کار رشته5 IT در آلمان.webp

آوسبیلدونگ IT در آلمان

دوره آوسبیلدونگ (Ausbildung) در آلمان مشابه دوره‌های فنی‌حرفه‌ای در ایران است. در این دوره‌ها روی آموزش عملی تاکید می‌شود و از همه مهم‌تر پس از پایان دوره به‌طور مستقیم وارد بازار کار می‌شوید. در حال حاضر تحصیل در دوره‌های آوسبیلدونگ آلمان برای ایرانیان چندان کار ساده‌ای نیست. به‌طور کلی برای اخذ پذیرش دوره آوسبیلدونگ IT آلمان لازم است شرایط زیر را داشته باشید:

  • گواهی پایان تحصیلات
  • B1 زبان آلمانی در سطح
  • حداکثر سن 25 سال
  • اثبات مالی 600 تا 700 یورو در یک ماه
  • بیمه درمانی
  • مسکن در المان

سیم آخر و تحصیل IT در آلمان

مهاجرت کاری مستقیم به آلمان کار چندان راحتی نیست. در طرف مقابل، تحصیل IT در آلمان رایگان بوده و پلی است برای اخذ ویزای کاری این کشور. در سیم آخر ما شرایط شما را بررسی می‌کنیم و به شما می‌گوییم برای کدام دانشگاه‌های آلمان شانس اخذ پذیرش دارید. در ادامه اگر بخواهید برای اخذ پذیرش و ویزا، هماهنگی خوابگاه و سایر چالش‌های مسیر مهاجرت تحصیلی به آلمان شما را همراهی خواهیم کرد. در صورت تمایل می‌توانید همین حالا فرم ارزیابی رایگان سیم آخر را پر کرده و مشاوره اولیه رایگان ما را در زمان تعیین شده توسط خودتان دریافت کنید.

جمع بندی

بازار کار IT در آلمان تقاضا و رونق خوبی دارد. در همین راستا افراد زیادی متقاضی مهاجرت به آلمان از طریق کار یا تحصیل IT هستند. برای این کار دو راه وجود دارد؛ اول اینکه به طور مستقیم ویزای کاری آلمان را دریافت کنید و راه دوم اینکه ابتدا به تحصیل IT در آلمان بپردازید و سپس ویزای تحصیلی آلمان را به ویزای کاری تبدیل کنید. بین این دو راه، تحصیل IT در آلمان مقرون‌به‌صرفه‌تر است.