ورود به بازار کار یا ادامه تحصیل؟ دانشجویان بعد از پایان تحصیل معمولا یکی از این دور راه را انتخاب می‌کنند. دانشجویانی که در خارج از کشور مشغول به تحصیل‌اند انتخاب سخت‌تری دارند. چرا که انتخاب آن‌ها باید متناسب با هدفشان برای ماندن در کشور مورد نظر باشد. در این مقاله قصد داریم با معرفی راه‌های اخذ اقامت پس از تحصیل در نروژ، به دانشجویان این کشور کمک کنیم انتخاب بهتری داشته باشند.

مزایای زندگی پس از تحصیل در نروژ

نروژ یکی از زیباترین کشورهای اروپا است که تراکم جمعیت پایین و اقتصاد رو به رشدی دارد. در این بخش می‌خواهیم بفهمیم اقامت پس از تحصیل در نروژ چه مزایایی دارد؟

وجود فرصت‌های شغلی

نروژ از نظر قدرت اقتصادی شاید مثل آلمان و فرانسه نباشد؛ اما اقتصاد این کشور در حال حاضر رو به رشد است؛ این یعنی پس از تحصیل در نروژ می‌توانید به پیدا کردن کار امیدوار باشید. پیدا کردن کار هم‌راستا با رشته تحصیلی به شما کمک می‌کند اقامت بلندمدت و در ادامه تابعیت بگیرید.

حمایت قوانین کار از کارمندان

نروژ از نظر قوانین کار یکی از بهترین کشورهای دنیا برای شاغل شدن است. قوانین کار در این کشور در زمان‌هایی مثل بیماری یا مرخصی زایمان، از کارمندان حمایت می‌کند. علاوه بر این ساعت کاری در نروژ انعطاف‌پذیری بالایی دارد و شرکت‌های این کشور برای تفریح کارمندانشان اهمیت ویژه‌ای قائل‌اند.

تراکم جمعیت پایین

وقتی تراکم جمعیت در یک کشور پایین باشد، ترافیک و آلودگی در آن کشور کمتر است و در نتیجه استرس زندگی کمتر می‌شود. تراکم جمعیت نروژ ۱۵ نفر بر کیلومتر مربع است و این کشور از نظر تراکم جمعیت رتبه ۱۱۹ را در جهان دارد. اگر به‌دنبال یک زندگی آرام در یک محیط امن و کم‌جمعیت هستید، اقامت پس از تحصیل در نروژ را به شما توصیه می‌کنیم.

سطح درآمد متناسب با هزینه‌های زندگی

میانگین هزینه زندگی در نروژ بین ۲۰ تا ۴۰ هزار کرون نروژ (بسته به شهر محل زندگی شما) است. از طرف دیگر میانگین درآمد در نروژ ۳۰ هزار کرون نروژ محاسبه می‌شود. از این دو می‌توانیم نتیجه بگیریم که سطح درآمد میانگین در نروژ با میانگین هزینه‌های اساسی زندگی تناسب دارد.

سطح درآمد در نروژ.jpg

تمدید اقامت پس از تحصیل در نروژ

اگر بخواهید بعد از فارغ‌التحصیلی هم به اقامت در نروژ ادامه دهید، چند راه پیش روی شما است:

  1. ادامه تحصیل: این روش برای کسانی است که به فضای آکادمیک علاقه دارند. برای ادامه تحصیل در نروژ لازم است سه ماه قبل از پایان اقامت فعلی، پذیرش یکی از دانشگاه‌های نروژ را برای مقطع بعدی گرفته باشید. برای بررسی نهایی تمدید اقامت معمولا نیاز است تمکن مالی خود را برای ادامه تحصیل دوباره اثبات کنید.
  2. پیدا کردن شغل: همان طور که بعضی افراد به فضای آکادمیک علاقه دارند، بعضی از افراد هم دوست دارند خیلی سریع وارد بازار کار شوند. فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های نروژ (برای دوره‌های تمام‌وقت بالای یک‌سال) می‌توانند بعد از پایان تحصیل، برای دریافت مجوز جستجوی کار (یا همان ویزای جستجوی کار) اقدام کنند. این مجوز برای ۶ ماه تا یک سال به شما زمان می‌دهد به جستجوی کار در نروژ بپردازید. اگر در این زمان شغل مناسب و هم‌راستا با رشته تحصیلی پیدا کنید، زمان اقامت شما تمدید خواهد شد. در نهایت بعد از سه تا پنج سال کار و پرداخت مالیات در نروژ، امکان گرفتن اقامت دائم نروژ برای شما فراهم می‌شود.
  3. کارآفرینی: اگر بتوانید قبل از پایان تحصیل، ایده کسب‌وکار خودتان را به تایید یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری نروژ برسانید، امکان اخذ ویزای کارآفرینی نروژ برای شما وجود خواهد داشت. البته در این روش داشتن سابقه مدیریتی روی شانس تمدید اقامت پس از تحصیل در نروژ تاثیر می‌گذارد.
  4. سرمایه‌گذاری: نروژ از کسانی که بخواهند سرمایه وارد این کشور کنند استقبال می‌کند. در این روش برای تمدید اقامت پس از تحصیل در نروژ هم می‌توانید ملک بخرید و هم هزینه راه‌اندازی یک کسب‌وکار را وارد این کشور کنید. البته در صورتی که قصد شما راه‌اندازی یا خرید کسب‌وکار باشد، لازم است رزومه خوب مدیریتی (حداقل دو سال کار مدیریتی) داشته باشید.
اقامت پس از تحصیل در نروژ.jpg

اخذ اقامت دائم نروژ

تا قبل از سال ۲۰۲۰ نروژ دوتابعیتی بودن (تابعیت مضاعف) را نمی‌پذیرفت. اما در حال حاضر شما می‌توانید هم تابعیت ایرانی خود را حفظ کرده و هم پاسپورت نروژی داشته باشید. سه سال زندگی و پرداخت مالیات در این کشور، به شما امکان اخذ اقامت دائم نروژ را می‌دهد. در واقع هر کسی که در ۱۰ سال اخیر، حداقل سه سال را در نروژ زندگی کرده باشد (و مالیات پرداخت کرده باشد)، امکان اقدام برای اقامت دائم نروژ را دارد. برای اخذ تابعیت و پاسپورت نروژ هم لازم است در هفت سال اخیر حداقل پنج سال در نروژ زندگی کرده باشید.

هر کدام از روش‌های اقامت پس از تحصیل در نروژ را انتخاب کنید، امکان گرفتن اقامت دائم برای شما وجود خواهد داشت. به‌شرطی که در مدت مشخص شده توسط دولت نروژ، به‌عنوان یک شهروند خوب (بدون سوء سابقه) برای این کشور ارزش‌آفرینی کنید؛ فرقی هم ندارد شما ادامه‌تحصیل را انتخاب کرده‌اید یا ورود به بازار کار را. مهم رعایت کردن قوانین نروژ و همچنین فعالیت مفید در زمینه کاری یا تحصیلی خودتان است.

جمع بندی

نروژ یکی از کشورهای زیبا و کم‌جمعیت اروپا است که در سال‌های اخیر به‌عنوان یک مقصد مهاجرت تحصیلی شناخته می‌شود. دانشگاه‌های این کشور هم‌سطح آلمان یا فرانسه نیستند اما در عوض سطح رفاه و امنیت در این کشور بسیار بالا است. با توجه به پویایی اقتصاد این کشور، پیدا کردن کار پس از تحصیل کار چندان سختی نخواهد بود. سطح حقوق نروژ هم با تورم این کشور تناسب دارد. اگر بخواهید اقامت پس از تحصیل در نروژ را تجربه کنید، راه‌هایی مثل پیدا کردن کار، ادامه‌تحصیل، ازدواج، سرمایه‌گذاری و کارآفرینی پیش روی شما خواهد بود.